Lederen stoelen verbazingwekkend goed voor slechte rug

Plaats reactie
E46320D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 330
Lid geworden op: 22 nov 2018, 01:14

Hallo mede BMWers,

we wilden een positieve ervaring qua stoelen-wissel met jullie delen waar we zelf nogal verrast over zijn en blijven.

>Wij zijn geen rug-toppers (Ischias en SI-klachten) en moeten daarom extra op autostoelen letten qua steun, zonder dat de lenden-steunen weer teveel druk uitoefenen etc. Het is lastig.

We vonden de standaard stoffen stoelen/bank van de E46 prima (de onze waren ook niet uitgedroogd of te zacht qua vulling).... todat we een weekend in de Executive (zelfde bouw-serie en motor/automaat) van een familielid mochten rijden.
Zelfs zonder er in te rijden zaten we zoveel lekkerder/meer ontspannen in de leren stoelen.

Eerst nog flink heen en weer gegaan en zelfs alle instellingen exact gekopieerd maar het bleef beduidend beter in de leren fautuils.

Ik kan alleen tot de conclusie komen dat het leder anders 'meegeeft' (ik debk minder dan stof, dus beter vormvast) of dat lederen BMW stoelen uit die periode wellicht betere vulling hadden en dat dat na 18 jaar beter in de vorm is gebleven.

Enfin, we hebben twee maanden geleden daarom een mooie gebruikte set lederen stoelen + bank aangeschaft en geïnstalleerd en gelukkig kregen we weer dezelfde verbetering (altjd spannend zoiets :wink: ).

Dus erg gelukkig met hoe het nu zit, zelfs met kouder weer voelt het niet te koel aan (dit interieur had geen stoelverwarming helaas maar je kan niet alles hebben).

Dus mochten er meer mensen met gevoelige ruggen zijn; wij kunnen een goede set lederen E46 stoelen van harte aanbevelen :cool:

NB: dit geldt zelfs voor semi-lederen stoelen (stof in het midden), hebben we ervaren want de expert waar we deze stoelen kochten had vol-leder en half-leder varianten en beide typen zaten erg goed. Wellicht zit het dan in de stoel-'wangen'...


Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

Is die lederen set misschien een sportset met hoge wangen en je stoffen set niet? We hebben zowel in de E90 (stof) als in de E46 Compact (alcantara) sportstoelen met lendesteunen en "zitvlakverlenging" (bovendij) en deze zitten uitstekend. In de E90 zonder problemen enkele rit naar Italië zonder rugpijn, waarbij ik in mijn vorige auto bijna niet kon uitstappen :) Wat ik wel jammer vind, is dat de achterkant van de stoel (scharnier) in de E46 niet zo laag kan als in de E90, waardoor je iets minder makkelijk een hoek van 90 graden kan maken tussen zitvlak en rugleuning zonder dat de leuning te rechtop staat. Zoals aangegeven in de rode cirkel en de rode pijl. En ja, het was een bewuste keuze... géén leer!

Afbeelding

Afbeelding
E46320D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 330
Lid geworden op: 22 nov 2018, 01:14

Beide sets (leder en stof) zijn het standaard type (beide uit bj '2000 autos) en gelijke vorm, geen verschil in lendensteunen.

Geen zitvlak-verlengers, bij beide typen al had ik dat nog een extra pre gevonden.

Hoe het ook zij, voor ons is bij de standaard E46 stoelvorm leder of half leder versie de betere optie.
E46320D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 330
Lid geworden op: 22 nov 2018, 01:14

Goede foto's!

Ik kan met zekerheid zeggen dat we dat in beide gevallen niet hebben gehad, maar wel uitgeprobeerd.

Voor mijn onderrug is in/uitstappen met de meer geprononceerde lendensteunen te moeilijk.
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

Beste van twee kwaden :)
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

leuke vermelding. :ja:
Doordat leder wat steviger is dan stof/alcantara, zou het voor jullie precies goed kunnen zijn. Je zit iets hoger.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
E46320D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 330
Lid geworden op: 22 nov 2018, 01:14

Dank je EJT 001

Inderdaad, voor mijn gevoel (letterlijk) is dat wat er gebeurt en dat maakt dat leder ook beter blijft ondersteunen na meer dan een uur rijden. Het is duidelijk ander materiaal met andere eigenschappen.

Wij zijn er in ieder geval erg blij mee. :ja:
jaap968
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 171
Lid geworden op: 21 dec 2013, 16:29

Ik heb eigenlijk een tegenovergestelde ervaring. In mijn vorige e91 had ik de stoffen (elektrisch verstelbare) sportstoelen en die zaten met mijn gammele rug (hernia) perfect. Nu in de 5 de oneindig verstelbare leren comfort stoelen maar heeft me een hele tijd gekost om hier een fijne zitpositie te vinden maar nog steeds niet zo fijn als die vorige. Lijkt wel of je met leer er meer op zit en met stof iets meer steun krijgt doordat je er iets meer in zit. Nou moet ik wel zeggen dat de leren sportstoelen in de X1 van mijn carpoolmaatje ook zeer fijn zitten maar deze lijken wat vorm betreft meer op de e91 stoelen.
Zal dus wel een combinatie van het materiaal en vorm/soort stoel zijn.
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Bever in Bodegraven past auto's aan. Daar kun je ook wat schuim uit je stoelvulling laten halen om iets lager te zitten.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1043
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Stoelbenaming bij BMW is altijd al gammel geweest. Bij de E39 had je ‘vroeger’ normale stoelen, sportstoelen en comfortstoelen. Maar de sportstoelen zaten veruit het beste, omdat de basisvorm al heel natuurlijk was. De comfortstoel was meer een veredele normale stoel (lees met een hoop instelmogelijkheden). Blijkbaar is er dus weinig veranderd.
Plaats reactie

Terug naar “E21-E46: Technisch/Vragen/Onderhoud”