Hallo mensen,
Vrij nieuw met posten hier, hing hier soms wel eens rond op zoek naar info, nu dus even een bericht met iets grappigs wat ik vanmorgen had.
Ik dacht even vloeistoffen na te lopen, koelvloeistof eerst want ik had wat koelproblemen gehad waarbij ik het verloor, nu niet meer dus, verder ook olie bijvullen want ook deze N42 motor lust wel een flinke slok. Bijvullen doe je meestal met stilstaande motor, vandaag echter niet. Ik draai de vuldop los en haal de dop eraf, valt de motor uit. Ik denk he dat is apart, start de motor, wacht een minuut, doe hetzelfde en ja idd motor valt weer uit. De carterruimte heeft flink onderdruk die je er plots afhaalt als de vulpdop opent, ik denk dus dat het nu echt tijd is de carterontluchting eens te vervangen, iets anders kan ik me niet bedenken. Overigens is de carterontluchting in 2011 reeds een keer vervangen. Ik begrijp alleen niet direct waarom het carter een vacuum ontwikkelt, meestal heb je positieve druk in het carter, wellicht kan iemand dit verklaren.
Mocht je beemer dus zelf ook olie verbruiken dan is dit misschien een mooie test om te bepalen of je carterontluchting in orde is.
afslaan na openen vuldop
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
Verdiep je in de materie van BMW en carterontluchting..en dan snap je waarom hij negatief werkt ipv positief.
Hij gaat arm lopen vanwege een luchtoverschot..en uitvallen of raar lopen is het gevolg
Hij gaat arm lopen vanwege een luchtoverschot..en uitvallen of raar lopen is het gevolg
Nobody said it was easy....
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Mijn motor (n52) valt dan niet uit, maar inderdaad als ie juist n latex handschoen opblaast dan is er waarschijnlijk n probleem.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Carterontluchting lijkt iig in orde. Zolang je vuldop goed afsluit, zou ik me daar sowieso ook niet druk over maken. Extra lucht die wordt aangezogen en niet door je LMM is gekomen kan zeker een gevolg zijn, zoals NOS aangaf.
Laatst gewijzigd door Dutch79 op 20 jun 2019, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- CreativeS
- VIP Driver
- Berichten: 1834
- Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
- Type Auto: E90 325iA VFL
En onze N42 verbruikt nagenoeg niets. Sinds de oliewissel in januari weer 7000 kilometer verder en geen olieverbruik... m.a.w. een N42 hoeft geen olieboot te zijn. Uiteraard zijn carterventilatie en klepsealrubbers wel vervangen (13000 km geleden)
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Carterventilatie kan bij lange ritten en regelmatige oliebeurten lang mee gaan. Heb de mijne preventief vervangen na ca 250K. Was niks mis mee (opengesneden) en had ook geen effect op t olieverbruik dus.
Bij N42 zijn t vaak de klepseals. Bij de N52 weer de zuigerveren.
Nieuwe motoren hebben we n andere PCV-systeem (in kleppendesksel).
Bij N42 zijn t vaak de klepseals. Bij de N52 weer de zuigerveren.
Nieuwe motoren hebben we n andere PCV-systeem (in kleppendesksel).
-
- Just getting started
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 30 nov 2017, 16:56
OK, carterventilatie dus wel in orde begrijp ik nu, de klepseals wist ik al dat die aan de beurt zijn. Ik ga maar eens wat plannen om deze te vervangen. Ik heb een compressor dus ik doe het met de kop gemonteerd. Ik pak gelijk de distributieketting en spanner/ geleiders mee.
Bedankt voor jullie bijdragen, heeft mij toch geholpen de vinger op de juiste zere plek te leggen
Bedankt voor jullie bijdragen, heeft mij toch geholpen de vinger op de juiste zere plek te leggen
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
daobra schreef: ↑20 jun 2019, 19:48 OK, carterventilatie dus wel in orde begrijp ik nu, de klepseals wist ik al dat die aan de beurt zijn. Ik ga maar eens wat plannen om deze te vervangen. Ik heb een compressor dus ik doe het met de kop gemonteerd. Ik pak gelijk de distributieketting en spanner/ geleiders mee.
Bedankt voor jullie bijdragen, heeft mij toch geholpen de vinger op de juiste zere plek te leggen
Touw is veiliger....
Nobody said it was easy....