E46 323CI loopt niet lekker

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hansvanstokkom
Just getting started
Just getting started
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2020, 13:30
Type Auto: BMW E46 323Ci '99

Goedemiddag allemaal,

ik ben nieuw hier (zie voorsteltopic voor meer info) en ik heb eigenlijk gelijk een vraag:

Mijn E46 loopt niet lekker. bij het starten loopt deze korte tijd (+/- 30 sec - 1 minuut) erg slecht. dit corrigeert hij daarna en dan is er niks aan de hand. Als ik weg probeer te rijden wanneer hij zo slecht loopt kom ik niet boven stationair toerental uit.

Tevens als ik op de snelweg rijd loopt hij af en toe ook slecht bij constante snelheid.

Ik heb wat metingen gedaan mbt. Fuel trims en deze geven bij constante snelheid op de snelweg standaard 27,34% aan (positief.) Af en toe schiet een van de twee banken of allebei in open loop en dan merk ik dat de auto trilt. soms corrigeert hij dit zelf, soms heb ik een hele vervelende rit voor een langere tijd.

Ik krijg dan ook meldingen van misfires. Daarnaast kwam ik er recentelijk achter dat er een vettig laagje in de inlaat zit. ik vermoed olie.

Ik heb de volgende zaken ondernomen die te maken zouden kunnen hebben met dit probleem:

Carterventilatie vervangen (volledig incl. slangen, aftermarket van Offenga)
inlaatpakkingen vervangen (OEM)
DISA klep vervangen (OEM)
Onderste inlaatslang vervangen, deze was gescheurd (OEM)
Vanos revisie (materialen Pmotorsport)
bougies en bobines nagemeten en omgewisseld zonder verschil.
LMM schoongemaakt
Thermostaat met MAP sensor vervangen (OEM)
Brandstofpomp vervangen (OEM)
brandstoffilter vervangen (OEM)
Nieuwe O-ring in de peilstokhouder
Temperatuursensor achterop blok vervangen (aftermarket Offenga)
alle lambdasensoren vervangen (OEM, 2ehands)

Ik verwacht dat ik ergens een sensor of iets kleins over het hoofd heb gezien of wellicht ergens ondeugdelijk materiaal heb gebruikt. al lijkt dat laatste me sterk aangezien ik vrijwel alles nieuw aangeschaft heb voor de reparaties.

iemand die mij hiermee kan helpen? wellicht dat ik nog informatie vergeet, vraag het me gerust


Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Hi Hans!

Dit klinkt inderdaad als een sensor. Heb je de nokkenassensor en/of krukassensor wel eens vervangen? Ik heb 2 jaar een E46 325ci gehad en deze had ook een moeilijke loop en start. Het vervangen van één van die sensoren heeft het toen verholpen. Ik kan mij niet meer precies herinneren welke het was, maar volgens mij was het de nokkenassensor. Uitlezen zou dit 90% van de keren moeten aangeven. Waarom 90%? Omdat ik dus de eerste keer wel een foutcode had van de nokkenassensor maar de keer erna niet. De reden hiervan was omdat ik geen originele nokkenassensor had gekregen, maar van een ander merk. Mijn advies is om deze dus zeker origineel te bestellen.

Verder kun je de gasklep eens proberen te reinigen. Mijn eerste auto (320ci) had een vastlopende gasklep bij 170k op de teller, mijn tweede (die 325ci) had een schoonmaakbeurt nodig bij 175k. Ik had bij de 320ci een EML lampje wat brandde, maar bij de 325ci was er niks te zien op het dashboard.

Maar, mijn intuïtie zegt de nokken- of krukassensor. Succes!
Gebruikersavatar
Hansvanstokkom
Just getting started
Just getting started
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2020, 13:30
Type Auto: BMW E46 323Ci '99

thanks voor de reactie! ik heb het gasklephuis ook al helemaal gereinigd en gecontroleerd of deze goed sluit. dit is het geval.

Ik heb geen meldingen gehad van de nokkenassensor. Ik kreeg wel de volgende foutcodes:

P1250 - PRC Solenoid malfunction
P0170 - Fuel trim bank 1 - Malfunction
P0173 - Fuel trim bank 2 - malfunction
P0300 - Multiple misfires detected
P0305 - Cylinder 5 - Misfire detected
P0304 - Cylinder 4 - Misfire detected
P0306 - Cylinder 6 - Misfire detected

Ik zal eens aan de gang gaan met de nokkenas sensor. ik heb al eens met mijn vorige auto (E36 320I) problemen gehad met de krukassensor en die komen niet overeen met de symptomen die mijn auto nu vertoont. dus de nokkenassensor zou weleens kunnen.

Zou de inlaattemperatuursensor nog roet in het eten kunnen gooien? of zou dat andere symptomen geven?
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Voor wat ik mij nog kan herinneren van de E46 tijd is dat het advies wel vaak is/was om zowel de nokkenas- als de krukassensor te vervangen, omdat die met elkaar in verband staan. Maar door de foutcodes die je daarbij hebt lijkt mij dat onwaarschijnlijk. Ook is dit puur vanuit hobbymatige ervaring en natuurlijk niet omdat ik een monteur ben.

De inlaattemperatuursensor heb ik ook gehad bij mijn 325ci en daar merkte ik eigenlijk geen verschil in na vervangen, maar die liep daarvoor dan ook niet met de klachten die jij had. Ik had namelijk dat als ik bij een stoplicht aankwam en de koppeling intrapte om te wachten dat hij dan te ver voorbij stationair zakte en soms uit dreigde te vallen. Dit was ook voel- en hoorbaar. Uiteindelijk na veel dingen vervangen te hebben per toeval erachter gekomen dat het in een hele onverwachtse maar ergens logische hoek zat. De accu was ineens leeg en dus de ANWB gebeld om te starten. Op de korte rit naar huis kreeg ik weer een rood batterij lampje en dit kwam door toen een kapotte dynamo. Ik ben toen met een externe accu naar de garage gereden en ik merkte dat de wagen vele malen beter liep, veel beter oppakte en stationair was "rock solid". Mijn idee; de dynamo had al die tijd zwaar werk geleverd omdat de accu schijnbaar al lange tijd (en onmerkbaar) slechter werd en die werkte dus continue zo hard dat dit ook invloed had op de stationaire loop van de auto. Daarvoor had ik ook dat de wagen merkbaar slechter ging lopen met bijv. stoelverwarming of achterruitverwarming aan. Daarna nooit meer problemen met verbruikers aan en/of een slechte loop gehad, tot eens de nokkenassensor kapot ging en deze vervangen bij de garage. Probleem niet verholpen toen; te wijten aan een niet originele sensor. Nieuwe originele nokkenassensor geplaatst van de dealer en probleem opgelost. Daarna nooit meer problemen gehad. Je zou eens kunnen (laten) kijken naar de staat van je accu en/of dynamo.

Verder; heb je al eens een goede injector reiniger geprobeerd? Ik heb in mijn 118i eens dit busje "Fuel system cleaner advanced" van Forté in de tank gegooid omdat die slecht startte bij half warme motor. Die reiniger heeft dat in ieder geval opgelost voor zover ik weet want ik heb sindsdien geen klachten meer met slecht starten.
Gebruikersavatar
Hansvanstokkom
Just getting started
Just getting started
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2020, 13:30
Type Auto: BMW E46 323Ci '99

Om het zekere voor het onzekere te nemen zojuist een rooktestje gedaan om te controleren op lekkages. De volgende stap wordt dan toch de nokkenassensor. Ik heb gevonden dat er twee sensoren op zitten. Welke zou ik het beste mee kunnen beginnen? Waar dienen ze allebei voor? Doen ze allebei hetzelfde of meten ze allebei iets anders?
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Direct je nokkenassen. I direct jevanos.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Hansvanstokkom
Just getting started
Just getting started
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2020, 13:30
Type Auto: BMW E46 323Ci '99

Thanks voor de verduidelijking! is er ook een manier om deze sensoren door te meten? of is het gewoon een kwestie van trial & error? eentje vervangen en als het die niet is de andere.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Je kan laag drempel meten mbv weerstand. .aar weerstand meten is iets uit jaren 90.
Je wilt hem belast controleren. Dan ontkom je niet aan een goeie scoop. Of je moet dealer niveau kijken qua groene balkjes. Lees niet nauwkeurig.

Heel gedoe..koop desnoods nieuwe sensoren. Zal je max 200 euro kosten voor 3 stuks inc krukas.
Nobody said it was easy....
Plaats reactie

Terug naar “E21-E46: Technisch/Vragen/Onderhoud”