Hi,
Ik ben sinds een paar dagen de trotse eigenaar geworden van een X3 met Xdrive uit 2015. Nu zitten hier pirelli banden onder. Het rijdt allemaal prima alleen ben ik gewoon geen pirelli fan. Ik heb onder al mijn bmw’s altijd Michelin gehad en altijd zeer tevreden hiermee geweest maar dat terzijde...
Jullie raden mijn dilemma al natuurlijk: achterop mijn X3 zijn de banden eerder versleten dan voor, ik zou dan dus ook eerst 2 banden moeten vervangen.
Kan ik deze achter banden eerst vervangen voor Michelin en later de pirellis voor ook vervangen? Het gaat om een 20 inch breedset.
Uiteraard koop ik alleen bmw * banden!
Graag zie ik jullie reacties!
BMW x3 30d Lci - Xdrive vraag
- Arjan
- Administrator
- Berichten: 24792
- Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
- Type Auto: IX1 xdrive30
Ik heb hier wel eens gelezen dat je bij een xdrive alle banden tegelijk moet vervangen. De uitleg bleef echter weg, op zich ook vreemd omdat je banden voor en achter ook niet gelijk slijten en je dus altijd omtrek verschil krijgt.
Recent hier wel een topic voorbij zien komen van een xdrive met de verkeerde maat, dat gaf wel ellende.
Dealer al gevraagd?
Recent hier wel een topic voorbij zien komen van een xdrive met de verkeerde maat, dat gaf wel ellende.
Dealer al gevraagd?
-
- VIP Driver
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
- Type Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Je krijgt mogelijk een minimale hoeveelheid slip in de koppeling vd xdrive omdat er een snelheidsverschil zit tussen de voor- en achteras. Weet niet hoe groot het verschil is tussen de banden, maar als dit om een paar mm gaat zou ik me hier niet druk om maken.
Bij een xdrive slijten de voorbanden vaak iets harder. Set je 4 nieuwe erop en wisselt ze niet voor/achter dan is er ook niks aan de hand.
Bij een xdrive slijten de voorbanden vaak iets harder. Set je 4 nieuwe erop en wisselt ze niet voor/achter dan is er ook niks aan de hand.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
-
- VIP Driver
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 02 dec 2016, 19:15
Bij elke winter en zomerbandenwissel voor en achter wisselen
Doe je dit vanaf nieuwe montage dan blijft het verschil nihil en zal je dus aan het eind van de levensduur hetzelfde profiel hebben
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Doe je dit vanaf nieuwe montage dan blijft het verschil nihil en zal je dus aan het eind van de levensduur hetzelfde profiel hebben
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Martin325i
- VIP Driver
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
- Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool
Het gaat hier om een breedset, dus wisselen van voor naar achter gaat niet
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Heb ook alleen maar breedsets. Het nut van wisselen heb overigens nooit zo begrepen. Als ze kaal zijn, zijn ze kaal. Ik ga snel genoeg door m'n banden heen.
Verschil in omtrek tgv slijtage is wel echt minimaal. Daar kan een xdrive ook gewoon tegen.
Verschil in omtrek tgv slijtage is wel echt minimaal. Daar kan een xdrive ook gewoon tegen.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Door wie? Dan wordt 'n x-drive dus ook niet geleverd door BMW met een breedset? Bron?
-
- Just getting started
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 01 okt 2017, 15:08
Jeetje wat een hoop reacties...
Ik hoop dat een breedset niet wordt afgeraden door BMW, want ze hebben zelf mijn X3 afgeleverd op een breedset af fabriek... mijn 330XD was er ook eentje met een origineel af fabriek breedset..
Mijn probleem is dat ik er veel over lees: Xdrive, ellende, niet doen, 4x banden wisselen etc etc.. terwijl ik er bijv niets over lees in het boekje.... ook heeft de dealer afgelopen jaar nieuwe banden voor gemonteerd en wat oudere laten zitten..
Dat bij Xdrive banden voor sneller slijten is voor mijn ook nieuw... Er wordt toch meer aangedreven op de achteras? Op mijn 330XD 2008 had ik 2 setjes achter op 1 setjes voor....
Maargoed... ik vrees dat ik dit niet geheel naar tevredenheid beantwoord ga krijgen...
Ik denk dat ik gewoon met gezond verstand de banden moet bijhouden....!?
Ik hoop dat een breedset niet wordt afgeraden door BMW, want ze hebben zelf mijn X3 afgeleverd op een breedset af fabriek... mijn 330XD was er ook eentje met een origineel af fabriek breedset..
Mijn probleem is dat ik er veel over lees: Xdrive, ellende, niet doen, 4x banden wisselen etc etc.. terwijl ik er bijv niets over lees in het boekje.... ook heeft de dealer afgelopen jaar nieuwe banden voor gemonteerd en wat oudere laten zitten..
Dat bij Xdrive banden voor sneller slijten is voor mijn ook nieuw... Er wordt toch meer aangedreven op de achteras? Op mijn 330XD 2008 had ik 2 setjes achter op 1 setjes voor....
Maargoed... ik vrees dat ik dit niet geheel naar tevredenheid beantwoord ga krijgen...
Ik denk dat ik gewoon met gezond verstand de banden moet bijhouden....!?
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Nog geen reactie van Techn, dus vooralsnog broodje aap
- BastV1982
- Being a part of it
- Berichten: 229
- Lid geworden op: 08 feb 2020, 21:55
- Type Auto: BMW E92 325i
Mijn ouders rijden toevallig een BMW E83 X3 3.0 xDrive (aut.), en hadden 2 jaar terug hetzelfde punt.
In eerste instantie niet beter wetende, gewoon achter andere velgen (zelfde maat) met andere banden geplaatst, echter toen begonnen de problemen.
Vooral de automatische transmissie ging lastig doen (stotteren, moeite met optrekken, soms zelfs afslaan of storing op de 4x4).
Na lang zoeken er uiteindelijk achter gekomen dat het kwam door het verschil van voor en achter.
Dit in orde gemaakt door 4 geheel nieuwe banden met dezelfde velgen te plaatsen en alle problemen waren ook weer als sneeuw voor de zon verdwenen.
Dus ja, het kan wel wat uitmaken.
Wellicht niet direct als je dezelfde bandenmaat aanhoud (zou je niet verwachten idd), maar sta er niet raar van de kijken als dit gedrag dus ineens opkomt.
En een breedset kan wel degelijk op een xDrive, echter luistert het gebruik van de maten zeer nauw.
Als voorbeeld kan je eens kijken naar de tire fitment guide van APEX voor de E9x series, waarin ook gesproken wordt over de ix modellen:
https://support.apexraceparts.com/hc/en ... ment-Guide
Het zal voor een X3 anders zijn uiteraard, maar je krijgt wel een beeld.
In eerste instantie niet beter wetende, gewoon achter andere velgen (zelfde maat) met andere banden geplaatst, echter toen begonnen de problemen.
Vooral de automatische transmissie ging lastig doen (stotteren, moeite met optrekken, soms zelfs afslaan of storing op de 4x4).
Na lang zoeken er uiteindelijk achter gekomen dat het kwam door het verschil van voor en achter.
Dit in orde gemaakt door 4 geheel nieuwe banden met dezelfde velgen te plaatsen en alle problemen waren ook weer als sneeuw voor de zon verdwenen.
Dus ja, het kan wel wat uitmaken.
Wellicht niet direct als je dezelfde bandenmaat aanhoud (zou je niet verwachten idd), maar sta er niet raar van de kijken als dit gedrag dus ineens opkomt.
En een breedset kan wel degelijk op een xDrive, echter luistert het gebruik van de maten zeer nauw.
Als voorbeeld kan je eens kijken naar de tire fitment guide van APEX voor de E9x series, waarin ook gesproken wordt over de ix modellen:
https://support.apexraceparts.com/hc/en ... ment-Guide
Het zal voor een X3 anders zijn uiteraard, maar je krijgt wel een beeld.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Was al bekend dat je de afwijking in de wielomtrek (tussen voor- en achteras) bij n xdrive zo.klein mogelijk moest houden, maar dat wil niet per definitie zeggen dat n breedset niet zou kunnen/mogen.