3ltr diesel komt niet op gang? (X6)

Voor alle overige (BMW) Modellen buiten de 1, 2, 3, 4, 5, M en Z serie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wilcoos
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2013, 09:15

Momenteel rij ik even in een X6 met een 3.0 diesel motor. Hier is echter geen gang in te krijgen, in lage toeren kan ik het pedaal vloeren zonder vooruit te springen. Rond de 3000 toeren komt de auto tot leven.

Bij de dealer denken ze dat er een nieuw DPF onder moet, maar zelf denk ik naar heel wat kilometers en Forte reiniger richting iets anders.
Dit blok heeft 2 turbo's dacht ik, het lijkt er dus op dat de turbo voor de lage toeren niet goed functioneert, of gewoon helemaal niets doet. Volgens mij geeft deze turbo ook een foutmelding, even de codes niet bij de hand.

Iemand een idee wat het kan zijn of wat ik kan doen, of testen etc?


Gebruikersavatar
Peer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 14956
Lid geworden op: 04 jan 2011, 08:32
Type Auto: G20 330e HE M-Sport Performance

Is het een 3.0d of een 3.5d ?
G20 330e
G30 520i
F39 Sdrive 2.0i
F20 LCI 118i
F30 328i
E60 535d (te vinden op dit forum)
E90 LCI 325i (te vinden op dit forum)
E91 330d (te vinden op dit forum)
E46 320d
E30 316
E21 320
E21 320i
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

binnenkort is er een dyno dag. Kun je iig testen. 008
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Wilcoos
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2013, 09:15

Peer schreef:Is het een 3.0d of een 3.5d ?
3.0d volgens mij.

Rij er alleen even in omdat ik flinke afstand moest rijden, met de hoop dat hij beetje ging regenereren etc
Gebruikersavatar
Peer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 14956
Lid geworden op: 04 jan 2011, 08:32
Type Auto: G20 330e HE M-Sport Performance

M.i. Heeft die maar een turbo. De 3.5d heeft twee turbo's.
Laag in de toeren zou ook iets van vacuum slangen lek kunnen zijn ?
Evt electr ventiel die de wategate of turbo aanstuurt defect ?
Pnematische kleppen defect ?
DPF vol ?
KAT verstopt alhoewel het dan vaak andersom moet zijn. Of beter gezegd in lage toeren wel kracht en hoger minder.
M.a.w. het kunnen veel oorzaken hebben.

Ik zou hem eens goed laten uitlezen met bijv Rheingold. Vaak stuurt die je wel in de richting wat het zou kunnen zijn.
G20 330e
G30 520i
F39 Sdrive 2.0i
F20 LCI 118i
F30 328i
E60 535d (te vinden op dit forum)
E90 LCI 325i (te vinden op dit forum)
E91 330d (te vinden op dit forum)
E46 320d
E30 316
E21 320
E21 320i
Gebruikersavatar
Wilcoos
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2013, 09:15

Er is een foutcode op de dpf, 452A. En een regeling laaddruk kleine, 4530, turbo regelafwijking.

Dacht zelf ook volle dpf/kat vandaar de lange afstand vandaag met een reiniger van forte geprobeerd. Maar omdat hij hoog in de toeren wel wil twijfel ik nu.
Gebruikersavatar
Peer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 14956
Lid geworden op: 04 jan 2011, 08:32
Type Auto: G20 330e HE M-Sport Performance

Met Rheingold kun je de electr ventielen en pneumatische kleppen bedienen en kijken of die werken. Daarnaast de vacuum slangen er naar toe testen.

Dan heb je die al uitgesloten. Omdat je schrijft laaddruk afwijking.

Indien dpf dicht dan zou de turbo dus te veel tegendruk krijgen. Ook dat zou de fout kunnen zijn hoor.
Heb je de mogelijkheid de dpf te demonteren en dan een stukkie te rijden en kijken wat hij dan doet ?
Heeft hij dan wel kracht dan weet je het ook.
Dan zijn er drie opties; dpf leeghalen en software uitschakelen vwb regeneren of de dpf laten reinigen of vervangen.
Laatst gewijzigd door Peer op 07 sep 2016, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
G20 330e
G30 520i
F39 Sdrive 2.0i
F20 LCI 118i
F30 328i
E60 535d (te vinden op dit forum)
E90 LCI 325i (te vinden op dit forum)
E91 330d (te vinden op dit forum)
E46 320d
E30 316
E21 320
E21 320i
Gebruikersavatar
Scott
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2016, 12:06
Type Auto: BMW M550D F10 & BMW 335i F30 M Performance
Locatie: Nederland

DPF kan deels het probleem zijn maar ik denk eerder aan de vacuumklep of slang los/lekkage. Ik heb met een 335d ooit exact hetzelfde gedrag gehad.

Hoeveel kilometers heeft die?
BMW 330e iPerformance M-Performance 314 pk / 505 Nm
Gebruikersavatar
Peer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 14956
Lid geworden op: 04 jan 2011, 08:32
Type Auto: G20 330e HE M-Sport Performance

Exact.
G20 330e
G30 520i
F39 Sdrive 2.0i
F20 LCI 118i
F30 328i
E60 535d (te vinden op dit forum)
E90 LCI 325i (te vinden op dit forum)
E91 330d (te vinden op dit forum)
E46 320d
E30 316
E21 320
E21 320i
Gebruikersavatar
Wilcoos
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2013, 09:15

ScottyBoy schreef:DPF kan deels het probleem zijn maar ik denk eerder aan de vacuumklep of slang los/lekkage. Ik heb met een 335d ooit exact hetzelfde gedrag gehad.

Hoeveel kilometers heeft die?
Best veel, 185.000
Gebruikersavatar
EPK91
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 1618
Lid geworden op: 08 sep 2015, 10:23
Type Auto: BMW E87M

best veel :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: die is net warm gedraaid joh. zonder pijn trekken die richting de 400dkm!
Het maakt mij geen bal uit welk merk auto ik rij... als het maar een BMW is.
Gebruikersavatar
Wilcoos
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2013, 09:15

Hij heeft nu al pijn, dus ik geloof je niet :mrgreen:
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Bij 185dkm kan het roetfilter al vol zitten. Helaas. Dus zoals hier boven al gemeld, vervangen of weg laten halen.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
EPK91
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 1618
Lid geworden op: 08 sep 2015, 10:23
Type Auto: BMW E87M

Wilcoos schreef:Hij heeft nu al pijn, dus ik geloof je niet :mrgreen:
uitzonderingen bevestigen de regel :ja:
Het maakt mij geen bal uit welk merk auto ik rij... als het maar een BMW is.
Gebruikersavatar
GoosemanIvo
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 162
Lid geworden op: 22 jun 2016, 08:50
Type Auto: E91 318d+
Locatie: Veghel, Almere of daartussen ergens...

Zou ook best de elektrische actuator kunnen zijn voor de schoepenverstelling aan de turbo (Variabele Geometrie).
Correspondeert ook met je 'klachten' (lage toeren geen opspoelen, hoge druk is ie er wel)...
2008 E91 318d+ (DPF delete, EGR delete, Chip!)
2002 Polo 9N 1.9TDI - :twisted: Powered by VVT :twisted: - 145pk/345Nm
Plaats reactie

Terug naar “Overige Modellen: Technisch/Vragen/Onderhoud”