X5 21" runflat vervangen door?

Voor alle overige (BMW) Modellen buiten de 1, 2, 3, 4, 5, M en Z serie
Plaats reactie
Marcell
Just getting started
Just getting started
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 okt 2016, 09:37

Hallo allemaal,

Momenteel rij ik met een X5 met 21' velgen met runflat banden. Samen met het Hartge onderstel is het geheel erg stug waardoor ik er aan zit te denken om wat aan te passen.

Ik heb een aantal opties waaraan ik zit te denken. Wat is volgens jullie de beste optie?
1. 21' inch velgen + normale banden
2. 19' inch velgen + runflat banden
3. 19' inch velgen + normale banden

Alvast dank voor de reacties :Klappen:


Gebruikersavatar
Jurgen2016
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 apr 2016, 12:15
Type Auto: BMW F22 220i Coupé M-sportpakket
Locatie: Regio Amsterdam

Ik zou sowieso 21 inch blijven rijden. Staat toch veel beter bij een X5!
Marcell
Just getting started
Just getting started
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 okt 2016, 09:37

Op zowel de voor als achterkant zitten Dunlop SP Sport Maxx runflat banden. Achter zit 325/30/21 en voor 185/35/21.

Ik heb net de doorsnee van de velg opgemeten en kom op ongeveer 57 cm. Ik dacht altijd dat je de doorsnee kon berekenen door te delen door 2,54... maar dat klopt dan niet? 57/2,54 = 22,44 :?:
Gebruikersavatar
S1KRR
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 jun 2016, 13:38
Type Auto: F82 M4 Coupe, Z4 35i

Doorsnee = diameter = in jouw geval 21*2.54= 53,34 CM

Maar jij meet de velg-rand. De diameter is echter het gat in je band.
Life is short. Make sure you live it well
Marcell
Just getting started
Just getting started
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 okt 2016, 09:37


Citaat verwijderd, het is niet nodig een direct voorgaand bericht te citeren
-Moderator Team
:ja: Als ik dus naar een 19' velg ga, dan scheelt dat 5 cm. Dat is best veel :roll:

Vraag me af of het verschil in comfort tussen een runflat en een normale band echt heel goed merkbaar is bij een 21' velg.
Gebruikersavatar
S1KRR
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 jun 2016, 13:38
Type Auto: F82 M4 Coupe, Z4 35i

Dat is zeker merkbaar. Runflats zijn gewoon rete-stug
Life is short. Make sure you live it well
Marcell
Just getting started
Just getting started
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 okt 2016, 09:37

De runflat banden gaan er in elk geval af. Weet nog niet of het comfort voldoende is als ik alleen de banden vervang.
Wellicht moet ik overstappen op minder inch... 20 of zelfs 19.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Marcell schreef:

Citaat verwijderd, het is niet nodig een direct voorgaand bericht te citeren
-Moderator Team
:ja: Als ik dus naar een 19' velg ga, dan scheelt dat 5 cm. Dat is best veel :roll:

Vraag me af of het verschil in comfort tussen een runflat en een normale band echt heel goed merkbaar is bij een 21' velg.
De wieldiameter incl band is bij n X5 wel wat groter dan n E90/F30 neem ik aan, dus dan heb je ook n hogere wang. Dus dat zal nog wel schelen dan inderdaad.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
S1KRR
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 jun 2016, 13:38
Type Auto: F82 M4 Coupe, Z4 35i

De wang is altijd de hoogte in percentage van de opgegeven loopvlak breedte.

Van 21" naar 19" scheelt je inderdaad 5 cm in diameter. Je kan natuurlijk ook 20" in overweging nemen. Hou er ook rekening mee dat als je banden met een hogere wang monteert, je op een gegeven moment ook te ver kan gaan. De X5 is al een hoge auto en je wil het rollen van de carrosserie ook voorkomen. Maar ik kan niet inschatten wat voor iemand anders comfortabel is en wat niet. :|

Het enige waar je altijd rekening mee moet houden is dat het verschil in afrol-lengte niet meer dan 2% bedraagt.
Hier hab je een leuk online omreken tooltje: http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
Life is short. Make sure you live it well
Marcell
Just getting started
Just getting started
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 okt 2016, 09:37

Ik kan de huidige achterband niet in het programma ingeven :x

achter 325/30/21
voor 285/35/21
type Dunlop SP Sport Maxx

Ik heb trouwens een Hartge onderstel dat is op zich ook al redelijk stug.

Andere site gevonden :ja:
http://www.gbshop.nl/content/informatie ... kening.htm
Laatst gewijzigd door Marcell op 30 okt 2016, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
S1KRR
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 jun 2016, 13:38
Type Auto: F82 M4 Coupe, Z4 35i

U vraagt, Wij draaien :mrgreen:

http://www.gbshop.nl/content/informatie ... kening.htm

De stugheid van de vering is 1 ding. Rollen over de banden is lastiger. Ik krijg daar bij hogere auto's altijd een beetje zeeziekte bij :-)
Laatst gewijzigd door S1KRR op 30 okt 2016, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is short. Make sure you live it well
Marcell
Just getting started
Just getting started
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 okt 2016, 09:37

Bedankt.. ik had hem net zelf gevonden 001
Gebruikersavatar
S1KRR
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 jun 2016, 13:38
Type Auto: F82 M4 Coupe, Z4 35i

Het lijkt erop dat je achter eigenlijk alleen een beetje uitkomt met 325/35/20 achter en 285/40/20 voor.
Als je in dezelfde breedste wil blijven tenminste.
Life is short. Make sure you live it well
Marcell
Just getting started
Just getting started
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 okt 2016, 09:37

Zo, besloten om toch met dezelfde velgen te blijven rijden.
Ik ga er een non-runflat band op zetten. Denk dat ik voor de Michelin ga.

Bedankt voor jullie reacties :ja:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Modellen: Technisch/Vragen/Onderhoud”