Hallo allemaal,
Momenteel rij ik met een X5 met 21' velgen met runflat banden. Samen met het Hartge onderstel is het geheel erg stug waardoor ik er aan zit te denken om wat aan te passen.
Ik heb een aantal opties waaraan ik zit te denken. Wat is volgens jullie de beste optie?
1. 21' inch velgen + normale banden
2. 19' inch velgen + runflat banden
3. 19' inch velgen + normale banden
Alvast dank voor de reacties
X5 21" runflat vervangen door?
- Jurgen2016
- Getting the hang of it
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 24 apr 2016, 12:15
- Type Auto: BMW F22 220i Coupé M-sportpakket
- Locatie: Regio Amsterdam
Ik zou sowieso 21 inch blijven rijden. Staat toch veel beter bij een X5!
-
- Just getting started
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 29 okt 2016, 09:37
Op zowel de voor als achterkant zitten Dunlop SP Sport Maxx runflat banden. Achter zit 325/30/21 en voor 185/35/21.
Ik heb net de doorsnee van de velg opgemeten en kom op ongeveer 57 cm. Ik dacht altijd dat je de doorsnee kon berekenen door te delen door 2,54... maar dat klopt dan niet? 57/2,54 = 22,44
Ik heb net de doorsnee van de velg opgemeten en kom op ongeveer 57 cm. Ik dacht altijd dat je de doorsnee kon berekenen door te delen door 2,54... maar dat klopt dan niet? 57/2,54 = 22,44
-
- Just getting started
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 29 okt 2016, 09:37
Citaat verwijderd, het is niet nodig een direct voorgaand bericht te citeren
-Moderator Team
Vraag me af of het verschil in comfort tussen een runflat en een normale band echt heel goed merkbaar is bij een 21' velg.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
De wieldiameter incl band is bij n X5 wel wat groter dan n E90/F30 neem ik aan, dus dan heb je ook n hogere wang. Dus dat zal nog wel schelen dan inderdaad.Marcell schreef:Als ik dus naar een 19' velg ga, dan scheelt dat 5 cm. Dat is best veel
Citaat verwijderd, het is niet nodig een direct voorgaand bericht te citeren-Moderator Team
Vraag me af of het verschil in comfort tussen een runflat en een normale band echt heel goed merkbaar is bij een 21' velg.
- S1KRR
- Being a part of it
- Berichten: 243
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 13:38
- Type Auto: F82 M4 Coupe, Z4 35i
De wang is altijd de hoogte in percentage van de opgegeven loopvlak breedte.
Van 21" naar 19" scheelt je inderdaad 5 cm in diameter. Je kan natuurlijk ook 20" in overweging nemen. Hou er ook rekening mee dat als je banden met een hogere wang monteert, je op een gegeven moment ook te ver kan gaan. De X5 is al een hoge auto en je wil het rollen van de carrosserie ook voorkomen. Maar ik kan niet inschatten wat voor iemand anders comfortabel is en wat niet.
Het enige waar je altijd rekening mee moet houden is dat het verschil in afrol-lengte niet meer dan 2% bedraagt.
Hier hab je een leuk online omreken tooltje: http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
Van 21" naar 19" scheelt je inderdaad 5 cm in diameter. Je kan natuurlijk ook 20" in overweging nemen. Hou er ook rekening mee dat als je banden met een hogere wang monteert, je op een gegeven moment ook te ver kan gaan. De X5 is al een hoge auto en je wil het rollen van de carrosserie ook voorkomen. Maar ik kan niet inschatten wat voor iemand anders comfortabel is en wat niet.
Het enige waar je altijd rekening mee moet houden is dat het verschil in afrol-lengte niet meer dan 2% bedraagt.
Hier hab je een leuk online omreken tooltje: http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
Life is short. Make sure you live it well
-
- Just getting started
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 29 okt 2016, 09:37
Ik kan de huidige achterband niet in het programma ingeven
achter 325/30/21
voor 285/35/21
type Dunlop SP Sport Maxx
Ik heb trouwens een Hartge onderstel dat is op zich ook al redelijk stug.
Andere site gevonden
http://www.gbshop.nl/content/informatie ... kening.htm
achter 325/30/21
voor 285/35/21
type Dunlop SP Sport Maxx
Ik heb trouwens een Hartge onderstel dat is op zich ook al redelijk stug.
Andere site gevonden
http://www.gbshop.nl/content/informatie ... kening.htm
Laatst gewijzigd door Marcell op 30 okt 2016, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- S1KRR
- Being a part of it
- Berichten: 243
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 13:38
- Type Auto: F82 M4 Coupe, Z4 35i
U vraagt, Wij draaien
http://www.gbshop.nl/content/informatie ... kening.htm
De stugheid van de vering is 1 ding. Rollen over de banden is lastiger. Ik krijg daar bij hogere auto's altijd een beetje zeeziekte bij
http://www.gbshop.nl/content/informatie ... kening.htm
De stugheid van de vering is 1 ding. Rollen over de banden is lastiger. Ik krijg daar bij hogere auto's altijd een beetje zeeziekte bij
Laatst gewijzigd door S1KRR op 30 okt 2016, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is short. Make sure you live it well
- S1KRR
- Being a part of it
- Berichten: 243
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 13:38
- Type Auto: F82 M4 Coupe, Z4 35i
Het lijkt erop dat je achter eigenlijk alleen een beetje uitkomt met 325/35/20 achter en 285/40/20 voor.
Als je in dezelfde breedste wil blijven tenminste.
Als je in dezelfde breedste wil blijven tenminste.
Life is short. Make sure you live it well