X5 3.0i of 4.8i?

Voor alle overige (BMW) Modellen buiten de 1, 2, 3, 4, 5, M en Z serie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
haroldv
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 367
Lid geworden op: 24 apr 2010, 07:11
Type Auto: BMW 528i M Sport 2013 (vd zaak); BMW Z4 2.5i 2004 (prive)

Hoi,

Ff een vraagje, hopenlijk weet iemand een antwoord:
Ik ben altijd aan het google'n naar 'mijn volgende auto'
Op dit moment staat een X5 (2007/2008) bovenaan het lijstje.
Een nieuw model 3 en 5 is te duur, E91 heb ik gehad (daardoor lid van dit forum)
Ik begrijp dat een X5 meer onderhoud kan verwachten dan een E91.
Maar wat is de beste motor? Er worden heel veel 4.8's aangeboden.
Ik ben echter bang voor het onderhoud.

En dan een vraag: ik heb zelf geen diesel nodig, ik maak weinig km's
Wat is interessanter qua inruil, bij zo'n X5? Dan bedoel ik:
een 9 jaar diesel met 250.000km of een 9 jaar oude benzine met 180.000km?

Iemand?
Laatst gewijzigd door haroldv op 31 mar 2013, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.


Caravans willen helemaal niet op vakantie. Vandaar dat die auto's zo hard moeten trekken. (Van Kooten en de Bie)
Gebruikersavatar
highperformance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 9970
Lid geworden op: 24 jul 2011, 14:59
Type Auto: F30 330E
Locatie: Den Haag

Als het niet uitmaakt dan moet je echt naar het exemplaar kijken wat aangeboden wordt. Verder is een diesel in deze catagorie veel duurder in de MRB dan benzine. Als geld echt geen rol speelt dan zou ik echt naar het exemplaar kijken. De V8 is een geweldenaar, maar de 3.0 diesel is echt bullet proof.
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Als geld geen rol speelde, was 'ie ook niet bang voor 't onderhoud HP :wink:
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Ik heb een aantal keren meegereden in een X5 30d pré-facelift en een facelift. Ik moet eerlijk zeggen dat de 30d echt nog prima vooruit komt in zo'n grote wagen. (al is het boven de 160 wel kruipen richting de 200.)

Wel vond ik dat je de motor gewoon erg duidelijk hoorde, in de facelift was het een stuk stiller qua motorgeluid.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
haroldv
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 367
Lid geworden op: 24 apr 2010, 07:11
Type Auto: BMW 528i M Sport 2013 (vd zaak); BMW Z4 2.5i 2004 (prive)

highperformance schreef:Als het niet uitmaakt dan moet je echt naar het exemplaar kijken wat aangeboden wordt. Verder is een diesel in deze catagorie veel duurder in de MRB dan benzine. Als geld echt geen rol speelt dan zou ik echt naar het exemplaar kijken. De V8 is een geweldenaar, maar de 3.0 diesel is echt bullet proof.
Geld speelt altijd een rol, anders kocht ik een 640 gran coupé :Klappen:

Het moeilijke is idd dat de wegenbelasting veel hoger is, maar ik verwacht meer restwaarde met een diesel.
Als het verschil in restwaarde, de duurdere wegenbelasting compenseert, dan is diesel de betere keuze.
De vraag was eigenlijk: 3.0i of 4.8i, dus beide benzine.

Alvast bedankt voor de info dat de 3.0d top is. :ja:
Caravans willen helemaal niet op vakantie. Vandaar dat die auto's zo hard moeten trekken. (Van Kooten en de Bie)
Gebruikersavatar
performance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4575
Lid geworden op: 16 okt 2011, 21:09
Type Auto: F82 M4 CS

Dit type auto is niet crisis bestendig, dus pas op met het incalculeren van restwaarde.
320-E21>635csi-E27>320d-E46>330d-E46>3.0Z4-E85>335i-E91> :Mpower: E92> :Mpower: F82> :Mpower: F82 CS
Gebruikersavatar
haroldv
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 367
Lid geworden op: 24 apr 2010, 07:11
Type Auto: BMW 528i M Sport 2013 (vd zaak); BMW Z4 2.5i 2004 (prive)

performance schreef:Dit type auto is niet crisis bestendig, dus pas op met het incalculeren van restwaarde.
Juist in een crisis kun je goedkoop inkopen, dus heb je meer 'ruimte' voor afschrijving.
Ik maak me niet zo druk om de crisis, die is nu wel bekend/voorspelbaar, de politiek is onverspelbaar/gevaarlijker met al die rare regels. Maar goed, ik dwaal af... 001
Caravans willen helemaal niet op vakantie. Vandaar dat die auto's zo hard moeten trekken. (Van Kooten en de Bie)
Gebruikersavatar
highperformance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 9970
Lid geworden op: 24 jul 2011, 14:59
Type Auto: F30 330E
Locatie: Den Haag

haroldv schreef:
highperformance schreef:Als het niet uitmaakt dan moet je echt naar het exemplaar kijken wat aangeboden wordt. Verder is een diesel in deze catagorie veel duurder in de MRB dan benzine. Als geld echt geen rol speelt dan zou ik echt naar het exemplaar kijken. De V8 is een geweldenaar, maar de 3.0 diesel is echt bullet proof.
Geld speelt altijd een rol, anders kocht ik een 640 gran coupé :Klappen:

Het moeilijke is idd dat de wegenbelasting veel hoger is, maar ik verwacht meer restwaarde met een diesel.
Als het verschil in restwaarde, de duurdere wegenbelasting compenseert, dan is diesel de betere keuze.
De vraag was eigenlijk: 3.0i of 4.8i, dus beide benzine.

Alvast bedankt voor de info dat de 3.0d top is. :ja:
Ik was ook wat kort door de bocht. Een diesel zal 2e hands minder interessant zijn bij dergelijke auto's. Juist vanwege het hoge gewicht en dus de MRB. Daarentegen staat de V8 niet echt bekend om zijn zuinigheid. Ik vrees dat je dergelike auto moet kopen en 75% moet afschrijven in 3 jaar. Vandaar dat deze nu ook "voordeliger" (in de zin van relatieve afschrijving tot op heden) zijn dan E9x van ongeveer hetzelfde bouwjaar.
Gebruikersavatar
haroldv
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 367
Lid geworden op: 24 apr 2010, 07:11
Type Auto: BMW 528i M Sport 2013 (vd zaak); BMW Z4 2.5i 2004 (prive)

highperformance schreef:
haroldv schreef: Geld speelt altijd een rol, anders kocht ik een 640 gran coupé :Klappen:

Het moeilijke is idd dat de wegenbelasting veel hoger is, maar ik verwacht meer restwaarde met een diesel.
Als het verschil in restwaarde, de duurdere wegenbelasting compenseert, dan is diesel de betere keuze.
De vraag was eigenlijk: 3.0i of 4.8i, dus beide benzine.

Alvast bedankt voor de info dat de 3.0d top is. :ja:
Ik was ook wat kort door de bocht. Een diesel zal 2e hands minder interessant zijn bij dergelijke auto's. Juist vanwege het hoge gewicht en dus de MRB. Daarentegen staat de V8 niet echt bekend om zijn zuinigheid. Ik vrees dat je dergelike auto moet kopen en 75% moet afschrijven in 3 jaar. Vandaar dat deze nu ook "voordeliger" (in de zin van relatieve afschrijving tot op heden) zijn dan E9x van ongeveer hetzelfde bouwjaar.
Dus een 3.0i is het 'slimst'? Is dat een sterke motor?
Caravans willen helemaal niet op vakantie. Vandaar dat die auto's zo hard moeten trekken. (Van Kooten en de Bie)
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Ik denk persoonlijk dat je met een 3.0i in zo'n grote, zware auto al snel het idee hebt dat je niet genoeg power hebt. (ook afhankelijk van wat je gewend bent natuurlijk). Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar de 30d.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
haroldv
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 367
Lid geworden op: 24 apr 2010, 07:11
Type Auto: BMW 528i M Sport 2013 (vd zaak); BMW Z4 2.5i 2004 (prive)

Thys schreef:Ik denk persoonlijk dat je met een 3.0i in zo'n grote, zware auto al snel het idee hebt dat je niet genoeg power hebt. (ook afhankelijk van wat je gewend bent natuurlijk). Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar de 30d.
Geen van de X5'en is zo snel als de huidige ride (zie sig) dat redt je net/niet met een 335i. :ja:
De keuze gaat voor mij dus: sportief/snel vs praktisch/stoer.
Die snelheid gebruik je af en toe, de hoge positie/ruimte elke dag.
Caravans willen helemaal niet op vakantie. Vandaar dat die auto's zo hard moeten trekken. (Van Kooten en de Bie)
Gebruikersavatar
Cyrus
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 417
Lid geworden op: 17 feb 2013, 15:45
Type Auto: F30 320iA (2013)
Locatie: NH
Contacteer:

Goed 200pk van de 3.0i op ruim 2.000 kilo is nou niet echt ruim bemeten. Daardoor zul je wat meer het gas gaan intrappen en doortrekken in de versnellingen om toch snelheid te maken. Met negatieve gevolgen voor het gebruik, dat in de praktijk wel eens aardig dicht tegen het verbruik van de 4.8i kan komen.

Diesel brengt weliswaar een hoge MRB met zich mee, maar door het relatief hoge verbruik van de benzinemotoren ligt bij een X5 het omslagpunt benzine/diesel een stuk lager dan bij een E9x.

En gaat het je alleen om de ruimte? Dan is een 5-serie wellicht nog een overweging. Tenzij de hoge zit een "must" is.

Zomaar drie overwegingen....
Groeten,
Edwin

F30 320iA | High Executive - Luxury | Saphirschwarz | Sportstoelen Leder Dakota-Sattelbraun | Styling 397
Gebruikersavatar
highperformance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 9970
Lid geworden op: 24 jul 2011, 14:59
Type Auto: F30 330E
Locatie: Den Haag

Thys schreef:Ik denk persoonlijk dat je met een 3.0i in zo'n grote, zware auto al snel het idee hebt dat je niet genoeg power hebt. (ook afhankelijk van wat je gewend bent natuurlijk). Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar de 30d.
Koppel van een diesel is wel erg prettig met zo'n zwaar beest. Maar dat krijg je bij een 4.8 V8 ook en dan nog wat extra paarden. Een 3.0is is ook meer dan voldoende. Net wat je gewend bent

Begrijp alleen je zin net niet helemaal met de verwijzing naar de 335i? Ik interpreteer het dat je verwijst naar je CC V6 en dat de 335i net niet snel genoeg is vergeleken met de V6 van de VW of bedoel je puur de motor van de .35i van BMW in een X5 die in dit bakbeest niet snel genoeg is?
Gebruikersavatar
haroldv
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 367
Lid geworden op: 24 apr 2010, 07:11
Type Auto: BMW 528i M Sport 2013 (vd zaak); BMW Z4 2.5i 2004 (prive)

Cyrus schreef:Goed 200pk van de 3.0i op ruim 2.000 kilo is nou niet echt ruim bemeten. Daardoor zul je wat meer het gas gaan intrappen en doortrekken in de versnellingen om toch snelheid te maken. Met negatieve gevolgen voor het gebruik, dat in de praktijk wel eens aardig dicht tegen het verbruik van de 4.8i kan komen.

Diesel brengt weliswaar een hoge MRB met zich mee, maar door het relatief hoge verbruik van de benzinemotoren ligt bij een X5 het omslagpunt benzine/diesel een stuk lager dan bij een E9x.

En gaat het je alleen om de ruimte? Dan is een 5-serie wellicht nog een overweging. Tenzij de hoge zit een "must" is.

Zomaar drie overwegingen....
Goede punten, dank. Misschien moet ik wat meer geduld hebben, maar dat is niet zo'n sterk punt van me, met auto's. sinds de E91 wel een BMW fan. De CC kwam op mijn pad, door een lang verhaal en bevalt qua spec super. Een 5 is idd een goede combi van alles, maar mij nog te duur. Een kale 5 komt in de buurt; ik wil dan een 528i met m-pakket als ik geld ga besteden en dan praat je over 10k meer.

Bedankt voor de reacties! Ik ga nog geen ei leggen, ook al is het de tijd ervoor ;-)
Caravans willen helemaal niet op vakantie. Vandaar dat die auto's zo hard moeten trekken. (Van Kooten en de Bie)
Gebruikersavatar
haroldv
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 367
Lid geworden op: 24 apr 2010, 07:11
Type Auto: BMW 528i M Sport 2013 (vd zaak); BMW Z4 2.5i 2004 (prive)

highperformance schreef:
Thys schreef:Ik denk persoonlijk dat je met een 3.0i in zo'n grote, zware auto al snel het idee hebt dat je niet genoeg power hebt. (ook afhankelijk van wat je gewend bent natuurlijk). Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar de 30d.
Koppel van een diesel is wel erg prettig met zo'n zwaar beest. Maar dat krijg je bij een 4.8 V8 ook en dan nog wat extra paarden. Een 3.0is is ook meer dan voldoende. Net wat je gewend bent

Begrijp alleen je zin net niet helemaal met de verwijzing naar de 335i? Ik interpreteer het dat je verwijst naar je CC V6 en dat de 335i net niet snel genoeg is vergeleken met de V6 van de VW of bedoel je puur de motor van de .35i van BMW in een X5 die in dit bakbeest niet snel genoeg is?
Ik bedoelde ermee dat ik een X5 niet echt zou kopen/kiezen voor de snelheid en als antwoord op de opmerking 'ik weet niet wat je gewend bent'. Dus niet om VW te vergelijken met BMW. Dat zou erg OT zijn.
De vergelijking met de 335 was om het referentiekader BMWgerelateerd te houden.
Caravans willen helemaal niet op vakantie. Vandaar dat die auto's zo hard moeten trekken. (Van Kooten en de Bie)
Plaats reactie

Terug naar “Overige Modellen: Technisch/Vragen/Onderhoud”