Spoiler
Zo het moest er maar weer van komen... Mijn geliefde Alpine Weiß III E90 318i in performance trim is inmiddels ingeleverd in originele staat en kon weer opzoek naar een mooie vervanger. Helaas werd de gewenste 4 serie te duur voor mij in deze periode. (Kleine op opkomst). Evenals een volle 320i. Ben nog op zoek geweest naar voorraad auto's maar in de lease bracht het soms best grote verschil met de nieuwprijs maar weinig voordeel op. Heb ook nog even gedacht aan een "kale" 320i en deze dan weer achteraf "volmaken" maar uiteindelijk loopt dat ook weer in de papieren. Ik vind mooie opties en luxe toch belangrijker dan een meer pk's. In mijn beleving heb je hier in het dagelijks gebruik meer lol van. Daarbij kon ik in mijn E90 318i altijd goed meekomen in het verkeer en alleen als ik met de "Big Boys" was, kwam je te kort en dan met name op de Autobahn. In de Eiffel en ook in de Alpen was het ook met de 318i prima sturen.
Ik heb daarom een proefrit gemaakt in een F30 316i en dat viel me niet tegen. Het koppel onderin geeft meer snelheids beleving dan de E90 318i. Als je naar de prestaties kijkt, zijn de 2 dan ook redelijk aan elkaar gewaagt. Zelfde topsnelheid en bij de sprint naar de 100km/u is de F30 zelfs ietsje sneller. Het is wel echt een andere beleving met de turbo aangedreven F30. Bij de E90 had je bij 4000 toeren je max. koppel en bij 6000 toeren je max vermogen, bij de F30 zit je max. koppel al bij zo'n 1500 toeren en je max. vermogen bij zo'n 4500 toeren. Heb het gevoel dat het bij de 318i zinvoller en leuker is om ff lekker door te trappen
Ik heb zowel in een 316iA als een handgeschakelde versie gereden en besloten dat ik toch weer voor de handbak ga. Bij de 320i had ik zeker voor de automaat gekozen, maar bij de 316i vind ik de combi toch niet optimaal. Daarnaast vind ik schakelen ook gewoon leuk. Dus kon ik de extra 2000,- van de automaat weer aan andere opties uitgeven. Heb nog heel lang getwijfeld over de kleur. Ik ben naast wit, ook erg gecharmeerd van Melbourne Rood. Heb verschillende van jullie lastig gevallen met de keuze, maar toch weer voor een witte gekozen, want wit is de shit
Uiteindelijk heb ik de volgende F30 geconfigureerd en inmiddels is deze 2 weken geleden bij Nobra Cars in Helmond besteld:
Ik heb daarom een proefrit gemaakt in een F30 316i en dat viel me niet tegen. Het koppel onderin geeft meer snelheids beleving dan de E90 318i. Als je naar de prestaties kijkt, zijn de 2 dan ook redelijk aan elkaar gewaagt. Zelfde topsnelheid en bij de sprint naar de 100km/u is de F30 zelfs ietsje sneller. Het is wel echt een andere beleving met de turbo aangedreven F30. Bij de E90 had je bij 4000 toeren je max. koppel en bij 6000 toeren je max vermogen, bij de F30 zit je max. koppel al bij zo'n 1500 toeren en je max. vermogen bij zo'n 4500 toeren. Heb het gevoel dat het bij de 318i zinvoller en leuker is om ff lekker door te trappen
Ik heb zowel in een 316iA als een handgeschakelde versie gereden en besloten dat ik toch weer voor de handbak ga. Bij de 320i had ik zeker voor de automaat gekozen, maar bij de 316i vind ik de combi toch niet optimaal. Daarnaast vind ik schakelen ook gewoon leuk. Dus kon ik de extra 2000,- van de automaat weer aan andere opties uitgeven. Heb nog heel lang getwijfeld over de kleur. Ik ben naast wit, ook erg gecharmeerd van Melbourne Rood. Heb verschillende van jullie lastig gevallen met de keuze, maar toch weer voor een witte gekozen, want wit is de shit
Uiteindelijk heb ik de volgende F30 geconfigureerd en inmiddels is deze 2 weken geleden bij Nobra Cars in Helmond besteld:
Spoiler
F30 316i Handgeschakeld
kleur: Alpine Weiß III
Interieur: Leder 'Dakota' Schwarz (FLCL5)
M-sport Pakket
High Executive
Velgen Breedset: 19" 442M in Orbit Grey
Opties:
M Sportremsysteem (S02NH)
Navigatiesysteem Professional (S0609)
Park Distance Control voor/achter (PDC) (S0508)
Uitgebreide bluetooth telefoonvoorbereiding (S06NS)
Elektrisch verwarmde voorstoelen (S0494)
Airconditioning, automatisch (S0534)
Cruise Control (S0544)
lichtpakket (S0563)
Xenon lampen voor dim- en grootlicht (S0522)
Koplampsproeiers (S0502)
Regen- en lichtsensor (S0521)
Mistlampen voor (S0520)
ConnectedDrive Services (S06AK)
Middenarmsteun voor, verschuifbaar (S04AE)
Deactivering passagiersairbag (S05DA)
Uitbreiding instrumentencluster (S06WA)
BMW Individual hoogglans Shadow Line (S0760)
M Sportstuurwiel met leder bekleed (S0710)
BMW Individual hemelbekleding in Anthrazit uitgevoerd (S0775)
Sportstoelen (S0481)
Mistlampen voor (S0520)
BMW Individual hoogglans Shadow Line (S0760)
M Aerodynamicapakket (S0715)
M Sportstuurwiel met leder bekleed (S0710)
M Sportonderstel (S0704)
Accentlijsten Schwarz hoogglans (S04DL)
Variable Sport Steering (S02VL)
High Executive (S0ZH3)
Interieurlijsten Aluminium Hexagon (S04MR)
Accentlijsten Schwarz hoogglans (S04DL)
Remote Services (S06AP)
kleur: Alpine Weiß III
Interieur: Leder 'Dakota' Schwarz (FLCL5)
M-sport Pakket
High Executive
Velgen Breedset: 19" 442M in Orbit Grey
Opties:
M Sportremsysteem (S02NH)
Navigatiesysteem Professional (S0609)
Park Distance Control voor/achter (PDC) (S0508)
Uitgebreide bluetooth telefoonvoorbereiding (S06NS)
Elektrisch verwarmde voorstoelen (S0494)
Airconditioning, automatisch (S0534)
Cruise Control (S0544)
lichtpakket (S0563)
Xenon lampen voor dim- en grootlicht (S0522)
Koplampsproeiers (S0502)
Regen- en lichtsensor (S0521)
Mistlampen voor (S0520)
ConnectedDrive Services (S06AK)
Middenarmsteun voor, verschuifbaar (S04AE)
Deactivering passagiersairbag (S05DA)
Uitbreiding instrumentencluster (S06WA)
BMW Individual hoogglans Shadow Line (S0760)
M Sportstuurwiel met leder bekleed (S0710)
BMW Individual hemelbekleding in Anthrazit uitgevoerd (S0775)
Sportstoelen (S0481)
Mistlampen voor (S0520)
BMW Individual hoogglans Shadow Line (S0760)
M Aerodynamicapakket (S0715)
M Sportstuurwiel met leder bekleed (S0710)
M Sportonderstel (S0704)
Accentlijsten Schwarz hoogglans (S04DL)
Variable Sport Steering (S02VL)
High Executive (S0ZH3)
Interieurlijsten Aluminium Hexagon (S04MR)
Accentlijsten Schwarz hoogglans (S04DL)
Remote Services (S06AP)
Styling 343M Breedset (M5 replica's)
- voor 8,5x19 met Ventus S1 evo2 K117 - 225/40 ZR19 93Y XL TL
- achter 9,5x19 met Ventus S1 evo2 K117 - 255/35 ZR19 96Y XL TL
Hoogglans zwarte M3-style grille
10mm Eibach Pro spacers per wiel op de achteras
Quad Exhaustsystem bij Maxi peformance
M-Performance Carbon spiegelkappen
M-Performance Frontlip met in kleur gespoten splitters & hoogglans zwarte lip
M-Performance diffuser in wit en hoogglans zwart
M-Performance Carbon zijskirts Extensions (matzwart)
M-Performance Carbon kofferbak lip
Ramen tinten vanaf de A-stijl A-stijl 50% en B-stijl 80%
Alpine Audio Upgrade met DSP
M-Performance zijskirts decals
Verlaging middels Eibach Pro set
Geplande aanpassingen:
Verwijderen mistlampen en vervangen door racetrim roosters (reeds besteld)
Review eerste 3000 km.
Spoiler
Zo heb de auto “alweer” 3,5 week en nader de 3000km. Tijd voor een eerste “review”. Het eerste wat ik er over kan zeggen is dat deze F30 316i compleet anders is dan mijn vorige BMW, de E90 318i. Qua specs zijn ze aan elkaar gewaagd, maar ondanks de proefritten die ik heb gemaakt, viel me dit toch nog op. De auto is een stuk groter en dan merk je meteen. De auto is ook veel comfortabeler dan mijn E90. Die was natuurlijk goed verlaagd met een Bilstein B14schroefset. Deze heeft dan een M-onderstel, maar dat valt me toch een beetje tegen. Ik merk eigenlijk niet zo heel veel verschil met het normale onderstel waarmee ik de proefrit heb gemaakt. De auto voelt hierdoor wat afstandelijk aan. Ook moet ik erg wennen aan de besturing. De Variable Sport steering vind ik (nog) niet echt top. Deze auto geeft me dan ook niet het zekere gevoel zoals de E90 mij dat gaf. Daarmee had je echt het gevoel “in control” te zijn. Die gaf alles door en lag als een blok op de weg. Deze F30 heeft dat beslist niet, ik mis het gevoel. Ja, je kan hard door een bocht, maar hij helt een beetje en ook al zal echt niet snel uit een bocht vliegen, een gevoel van zekerheid geeft hij je niet. Je bent in de F30 eigenlijk meer chauffeur dan coureur. Aan de andere kant is het comfortabele ook wel heel erg lekker. Het is super relaxed en je vullingen blijven ook op minder goede wegen gewoon in je kiezen. Mijn vriendin vindt het in ieder geval een hele vooruitgang en kleine zit ook lekker rustig in zijn maxicosy op de achterbank.
Om het comfort wel een beetje behouden en toch wat meer gevoel te krijgen bij het sturen heb ik besloten om de veren te vervangen door een Eibach Pro kitje. Eerste maar even kijken hoe dat bevalt voor ik weer over ga tot bijvoorbeeld een schroefset. Zal de auto ook beter staan, want ondanks het M-onderstel, staat ie mij nog veel te hoog op zijn wielen.
Het verbruik van de auto is nu 1 op 14,5, dit is een stuk zuiniger dan de 318i waar ik uiteindelijk een verbruik van 1 op 11,1 mee bereikt heb. Zal wellicht ook door mijn rijstijl komen, die je toch automatisch aanpast aan de auto. De auto nodigt minder uit tot doortrekken en coureurtje spelen.
Het exterieur van de auto vind ik helemaal top, ben blij dat ik toch weer voor een witte heb gekozen. De zwarte ramen, de uitlaten en de -performance goodies maken het in mijn ogen weer een heerlijke verschijning. Ik word er echt blij van. Net als in de reclame van BMW, kijk ik toch wel elke keer weer even om als ik uitgestapt ben en wegloop. Hoe langer ik hem heb, hoe mooier ik hem ga vinden.
Het interieur en de afwerking is echt stap hoger dan de E90. Heb veel meer een kwaliteitsgevoel in deze auto. De sportstoelen zitten nog weer beter en het dashboard is weer meer cockpit. De gadgets die ik heb zijn helemaal geweldig. Ik ben gek op dit soort snufjes en word dan ook helemaal gelukkig in de F30 van de koppeling met mijn agenda in mijn telefoon, van ConnectedDrive waarmee je via internet de bestemming van je volgende rit al naar je auto kan sturen, van remote service om je ventilatie alvast aan te zetten voor je weggaat, van de zeer goede integratie van je muziek en ook spotify in je iDrive, noem maar op. En het werk allemaal snel, de nieuwe navigatie ook, niet meer wachten tot de route is berekend, klik en gaan. Ook de informatie die je voorgeschoteld krijgt tijdens het rijden in je instrumenten paneel is top. Veel, maar altijd to the point. Ik ben daar erg tevreden over. En dan vergeet ik bijna mijn zwarte hemel. Eindelijk heb ik die nu dan. Ook mijn switch naar zwart leer i.p.v. rood levert mij tot nu toe geen spijt op. Het is lekker rustig binnen zo. Allemaal binnen het zwart-thema.
Over de prestaties ben ik nochtans tevreden, heb natuurlijk het geluk dat ik als voorloopauto een 114i had en dan is de 136 pk wel echt een verbetering ten opzichte van de 102 pk uit de 1 serie. Heb je toch het gevoel er op vooruit gegaan te zijn. Je kan in het dagelijks verkeer, goed meekomen. Je komt niks te kort, de turbo pakt lekker op en je komt daardoor goed weg van je plek. Dit geeft het gevoel dat ik de juiste keuze te hebben gemaakt: "goodies" voor "pk’s". Al lijkt me een 200+ aan pk’s ook wel heerlijk en dat zou ook beter passen bij het uiterlijk van de auto natuurlijk. Maar je moet wat te wensen overhebben toch?
Over anderhalve maand ga ik weer met de bekende lieden de Alpen en Dolomieten opzoeken, wellicht kan ik dan wat meer aan de auto wennen, qua rij-eigenschappen een beter gevoel krijgen en wat meer écht rijplezier te hebben. Ik mis gewoon de enorme funfactor van de E90, met het gooi- en smijtwerk, de rotondes aan te vallen en het echt aan het asfalt plakken van het rubber. Hoop dat deze fun wat meer terug komt met de Eibach Pro kit. De E90 zal die qua rijbeleving niet gaan evenaren denk ik, maar dat hoeft ook niet omdat ik nu ook echt meer comfort wil. De E90 was daarin echt concessieloos. Maar ik hoop toch wel wat meer echt rijplezier te kunnen krijgen met deze F30.
To be continued…
Om het comfort wel een beetje behouden en toch wat meer gevoel te krijgen bij het sturen heb ik besloten om de veren te vervangen door een Eibach Pro kitje. Eerste maar even kijken hoe dat bevalt voor ik weer over ga tot bijvoorbeeld een schroefset. Zal de auto ook beter staan, want ondanks het M-onderstel, staat ie mij nog veel te hoog op zijn wielen.
Het verbruik van de auto is nu 1 op 14,5, dit is een stuk zuiniger dan de 318i waar ik uiteindelijk een verbruik van 1 op 11,1 mee bereikt heb. Zal wellicht ook door mijn rijstijl komen, die je toch automatisch aanpast aan de auto. De auto nodigt minder uit tot doortrekken en coureurtje spelen.
Het exterieur van de auto vind ik helemaal top, ben blij dat ik toch weer voor een witte heb gekozen. De zwarte ramen, de uitlaten en de -performance goodies maken het in mijn ogen weer een heerlijke verschijning. Ik word er echt blij van. Net als in de reclame van BMW, kijk ik toch wel elke keer weer even om als ik uitgestapt ben en wegloop. Hoe langer ik hem heb, hoe mooier ik hem ga vinden.
Het interieur en de afwerking is echt stap hoger dan de E90. Heb veel meer een kwaliteitsgevoel in deze auto. De sportstoelen zitten nog weer beter en het dashboard is weer meer cockpit. De gadgets die ik heb zijn helemaal geweldig. Ik ben gek op dit soort snufjes en word dan ook helemaal gelukkig in de F30 van de koppeling met mijn agenda in mijn telefoon, van ConnectedDrive waarmee je via internet de bestemming van je volgende rit al naar je auto kan sturen, van remote service om je ventilatie alvast aan te zetten voor je weggaat, van de zeer goede integratie van je muziek en ook spotify in je iDrive, noem maar op. En het werk allemaal snel, de nieuwe navigatie ook, niet meer wachten tot de route is berekend, klik en gaan. Ook de informatie die je voorgeschoteld krijgt tijdens het rijden in je instrumenten paneel is top. Veel, maar altijd to the point. Ik ben daar erg tevreden over. En dan vergeet ik bijna mijn zwarte hemel. Eindelijk heb ik die nu dan. Ook mijn switch naar zwart leer i.p.v. rood levert mij tot nu toe geen spijt op. Het is lekker rustig binnen zo. Allemaal binnen het zwart-thema.
Over de prestaties ben ik nochtans tevreden, heb natuurlijk het geluk dat ik als voorloopauto een 114i had en dan is de 136 pk wel echt een verbetering ten opzichte van de 102 pk uit de 1 serie. Heb je toch het gevoel er op vooruit gegaan te zijn. Je kan in het dagelijks verkeer, goed meekomen. Je komt niks te kort, de turbo pakt lekker op en je komt daardoor goed weg van je plek. Dit geeft het gevoel dat ik de juiste keuze te hebben gemaakt: "goodies" voor "pk’s". Al lijkt me een 200+ aan pk’s ook wel heerlijk en dat zou ook beter passen bij het uiterlijk van de auto natuurlijk. Maar je moet wat te wensen overhebben toch?
Over anderhalve maand ga ik weer met de bekende lieden de Alpen en Dolomieten opzoeken, wellicht kan ik dan wat meer aan de auto wennen, qua rij-eigenschappen een beter gevoel krijgen en wat meer écht rijplezier te hebben. Ik mis gewoon de enorme funfactor van de E90, met het gooi- en smijtwerk, de rotondes aan te vallen en het echt aan het asfalt plakken van het rubber. Hoop dat deze fun wat meer terug komt met de Eibach Pro kit. De E90 zal die qua rijbeleving niet gaan evenaren denk ik, maar dat hoeft ook niet omdat ik nu ook echt meer comfort wil. De E90 was daarin echt concessieloos. Maar ik hoop toch wel wat meer echt rijplezier te kunnen krijgen met deze F30.
To be continued…
Aflevering 2 juni: M Performance pakket, blindering en Quad Uitlaat systeem Eibach Pro Kit en M Performance skirt decalls