Een nieuwe ervaring: elektrisch rijden met de 330e

Plaats hier de foto's van jouw BMW F3x
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Scott
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2016, 12:06
Type Auto: BMW M550D F10 & BMW 335i F30 M Performance
Locatie: Nederland

Ventura box met extra gasresponse module maakt van de 330E een heel andere auto. Ik ben overtuigd dat dit sneller is dan de 335i die ik hiervoor had, met 340 pk MPK. Het koppel is hoger en de gasresponse is veel directer. Alleen boven de 5500 toeren merk je het tekort van 2 cilinders wel goed. En het geluid is natuurlijk bagger in vergelijking.

Rijdt heerlijk. Voelt als een standaard 335d maar dan directer. Nadeel van benzine tov diesel is dat bij een tussenacceleratie hij 2 of soms zelfs 3 keer moet terugschakelen om vooruit te komen. Dat probleem had ik met de 335i ook.

Origineel schakel de 330E erg traag. Met de Ventura tuning gaat dat juist erg snel, maar soepel en zonder schokjes. Dat komt vooral door de gasresponse unit denk ik. Dit was een welkome verrassing. Het maakt de tussenacceleraties echt snel en verslavend.

Ik heb drie keer een motor storing lampje gehad. Mixture too lean. Ging vanzelf weer weg. Oorzaak is met een te koude motor te snel optrekken vermoed ik. Sinds ik daar relening mee hou heb ik geen storingen meer gehad.

Oja, voor optimaal resultaat altijd BP Ultimate tanken. Één tankbeurt euro 95 erin gehad en het voelde alsof ik 50 pk kwijt was.

Het verbruik? Tja, als je met de 330E gaat rijden zoals je met een 335D zou doen, steeds doortrekken tot 180+ dan ga je dat merken. Tankinhoid van 41 liter. Ik heb in een dagje Duitsland eens in 270 kilometers de tank leeg gereden.

Met deze tuning adviseer ik om het stop systeem eruit te coderen. Niet omdat de overgang minder soepel gaat, dat blijft hetzelfde, maar omdat de 330E nu als een sportwagen aanvoelt en het uitvallen van de motor past daar niet bij. Daarnaast wil je de accu niet onder de 50 procent laten komen zodat je altijd het volledige vermogen hebt. De e-Boost geeft je 250nm extra.

Met het start-stop systeem uitgeschakeld kan je nog steeds elektrisch rijden maar zodra eenmaal de motor inschakeld gaat deze niet vanzelf meer uit. Knopje Max e-Drive lost dat tijdelijk op. Auto e-Drive heeft dan eigenlijk geen nut meer, behalve dan dat je altijd elektrisch wegrijdt tot 80 km/u.


iBMW330e
Just getting started
Just getting started
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jan 2017, 00:33

Thanks voor de uitgebreide review. Dit is de volgens mij enige tuning ervaring die ik kan vinden voor de 330e. Ik zou bijna zeggen dat je aandelen hebt in Ventura tuning
001
Wat je is gemiddelde verbruik bij normaal rijgedrag?

Waar kan ik de start/stop van een bmw330e uit laten coderen? Ik ben bij 2 bedrijven geweest die het niet kunnen omdat je bij de 330e de start/stop niet kan uitschakelen (knop niet aanwezig). Het is mij verteld dat ze in principe de laatste stand kunnen coderen. Bij mijn dealer beweren ze dat ze dat niet kunnen en ook niet mogen :?
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Ik kan dat wel doen voor je denk ik. Heb dit al bij veel E en F series gedaan. Je kan het of volledig uitzetten of laatste stand laten onthouden van voor je de auto uitzette. Hoe het bij een 330e zit weet ik niet precies, maar we vanzelf welke opties er zijn als ik mijn laptop aan je auto hang.

Stuur maar een Pb bij interesse.
Gebruikersavatar
Scott
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2016, 12:06
Type Auto: BMW M550D F10 & BMW 335i F30 M Performance
Locatie: Nederland

Dealer zegt altijd dat het niet kan. Ik heb het met de Carly BMW app gedaan, met WiFi dongle via mijn iPhone. Het leek eerst niet te werken maar enkele dagen later werkte het opeens wel. Of eerder maar was het niet opgevallen. Ik denk dat de auto langere tijd uit moet staan om het te activeren.

Bij mijn andere auto's werkte het wel onmiddellijk.

Als je in de buurt van Friesland zit zou ik het wel voor je kunnen doen.
Gebruikersavatar
BjeffIndividual
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 dec 2011, 00:10
Type Auto: Model S P100D

Ik heb het door John op mijn f31 320d my2017 laten doen en werkt zeer goed. Eens in de maand springt hij er echter af en moet ik start stop weer eenmalig aanklikken.
Model S P100D aka Dyson
iBMW330e
Just getting started
Just getting started
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jan 2017, 00:33

Toevallig iemand aanwezig in de buurt van Nijmegen??
Gebruikersavatar
Scott
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2016, 12:06
Type Auto: BMW M550D F10 & BMW 335i F30 M Performance
Locatie: Nederland

Start-Stop systeem uit programmeren heeft achteraf gezien weinig zin bij de 330e. De auto maakt het zelf weer ongedaan nadat het een tijdje werkt. Heel af en toe werkt het weer, lijkt pure willekeur. Op een of andere manier lijkt het vaker wel te werken met een volle tank en volle accu.

Wat de tuning van Ventura betreft heb ik nu wat meer ervaring kunnen opdoen. Ik heb regelmatig last van een CEL als ik de auto flink de sporen geef. Ik heb gekozen voor de afstelling op 98 octaan (BP Ultimate) en dat ligt nogal gevoelig blijkbaar. Bij één tankstation krijg ik regelmatig een CEL als ik bij pomp 4 getankt heb, de benzine van pomp 6 geeft minder problemen. Overigens merk ik geen vermogensverlies bij een CEL, en ook geen verschil in olie temperatuur.

De tuning an sich is geweldig. Het is echt een veel snellere auto hierdoor. Hoog koppel en super allert ism de gasresponse module. Ik durf zelfs te beweren dat het lekkerder rijdt en sneller aanvoelt dan mijn vorige 335i, die tot 380 PK getuned was. Moet liggen aan de koppel van de elektromotor die bij 0 toeren al in komt. Boven de 5500 toeren natuurlijk niet, daarboven is de 335i een beest. De auto geeft voor mij nu de indruk tussen een 335i en 335d te staan. Snel en toch comfortabel stil. Maar ik kijk toch uit naar de toekomstige M340d :D
BMW 330e iPerformance M-Performance 314 pk / 505 Nm
Gebruikersavatar
highperformance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 9970
Lid geworden op: 24 jul 2011, 14:59
Type Auto: F30 330E
Locatie: Den Haag

Wat is CEL?
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Check engine light?
Gebruikersavatar
highperformance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 9970
Lid geworden op: 24 jul 2011, 14:59
Type Auto: F30 330E
Locatie: Den Haag

Grazie
Gebruikersavatar
Adibo
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 apr 2013, 22:48
Locatie: Brabant

Hier ook roest op alle 4 schijven nadat auto 8 uur stil heeft gestaan na een rit van 150km...

Gebruikersavatar
highperformance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 9970
Lid geworden op: 24 jul 2011, 14:59
Type Auto: F30 330E
Locatie: Den Haag

Roest op de schijven is toch niet zo'n probleem. Stukje rijden, ff remmen en ze glimmen weer. Anders ms inspuiten met siliconenspray :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: (dit is een grapje hè.....).
iBMW330e
Just getting started
Just getting started
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jan 2017, 00:33

Vandaag de 330e laten coderen door Danny op de bmw meeting bij Ekris in Veenendaal. Het uitzetten van start/stop systeem werkt helaas niet :(

Iemand tips??
Gebruikersavatar
highperformance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 9970
Lid geworden op: 24 jul 2011, 14:59
Type Auto: F30 330E
Locatie: Den Haag

Sportstand van de automaat inschakelen. Doe ik sws in de stad wanneer de batterij laag is. Dat aan/uit word ik helemaal simpel van onder het rijden.
iBMW330e
Just getting started
Just getting started
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jan 2017, 00:33

True.

Maar zou wel fijn zijn als start/stop uitgeschakeld kan worden in de save modus
Laatst gewijzigd door Darudevampire op 15 okt 2017, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Showroom & Projecten”