Een nieuwe ervaring: elektrisch rijden met de 330e

Plaats hier de foto's van jouw BMW F3x
Plaats reactie
janvignoble
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 apr 2012, 20:56
Type Auto: 320DA ED sedan (F30) Per mei 2012
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Ik heb me te lang niet op het forum laten horen. Sorry sorry. Want nu ik er weer ben vind ik het weer heel interessant. Maar goed, ik ga mijn best weer doen. Reden dat ik er weer ben is dat mijn F30 320daED uit 2012 aan vervanging toe is. Destijds was ik een van de allereerste die met de nieuwe F30 de weg op ging. Hier uitgebreid besproken en van commentaar voorzien. En ik moet zeggen: 174.000 km verder kan ik maar één conclusie trekken: wat een HEERLIJKE auto is dit. Met wel wat kanttekeningen maar die zijn uiteindelijk toch allemaal in de marge. Het geheel klopt als eens bus. Ik durf te stellen dat dit een van de fijnste auto's is die ik heb gehad. Een gedeelde eerste plaats met de Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.4 JTD die ik ruim 10 jaar geleden had. Iedere kilometer (letterlijk!) genieten. Zozeer dat ik de laatste tijd kon merken dat ik steeds meer op begon te zien tegen het afscheid. Het is een leaseauto, dus je weet bij 180.000 km is het op. Je bent al om je heen aan het kijken. En hoezeer ik ook aan automan ben, je kijkt ook naar de financiële component. En dus naar die verguisde bijtellingspercentages. Ik heb al een keer gereden in een 518d Automaat. Ook nog met 20% te krijgen. Wat op zich een prestatie is. Eigenlijk viel die tegen. Of tegenvallen is misschien wat te negatief. Een heerlijk auto, maar ik had er gewoon meer van verwacht. Maar ten opzichte van mijn 320d was het niet echt schokkend anders. Sterker nog: qua beleving vond ik hem minder. Wel comfortabeler, mooier van binnen (meer premium). Maar van binnen niet echt ruimer (door de vrij grote stoelen denk ik), hetzelfde rauwe dieselgeluid (had meer demping verwacht) en vooral: minder een rijdersauto. De 3 is toch wat lichtvoetiger, wat ik wel leuk vind. Afijn... sowieso was ik stiekem toch aan het kijken of ik niet met 7% kon gaan rijden. No f.... way dat dat een Mitsubishi Outlander zou worden. Maar de Mercedes (sorry BMW fans) C klasse vond ik toch wel heel mooi. En die was en is als plugin hybride te krijgen. Het idee om een paar honderd euro te besparen per maand en dan zo'n aangeklede bak te rijden stond mij aan. En proefritten met de diesel waren mij goed bevallen. Maar goed: 2 hobbels. Mijn werkgever stond hybride auto's niet toe. En, veel relevanter: de 350e was in no time stijf uitverkocht. Om het verhaal niet te lang te maken: hetzelfde gold voor de Passat. Niet de auto's waar ik primair voor zou gaan maar geen schande om in te rijden. Maar goed: niet te krijgen dus. Daarom nog maar in de Volvo V60 Twin Engine gaan rijden. Mooie 5 pitter zit daar in. En rijdt echt wel goed, zit vooral GEWELDIG (wat een stoelen) maar wat ik altijd bij een Volvo heb en had had ik nu ook: je mist de beleving. Je rijdt gewoon goed. Maar is dat genoeg. Zelfs nog met een Skoda Superb (sorry) gereden. En ik kan niet niet anders zeggen: keurige auto, erg goed in elkaar geschroefd, rijdt best goed, enorm veel ruimte. Maar come on... het bleef maar knagen.

En toen was daar het bericht steeds dat BMW ook met een plugin hybride zou komen. Maar dat hij te laat zou komen. In de zin na 2015, dus 15% bijtelling. Dan kun je net zo goed een diesel pakken. En aangezien mijn ALLERGROOTSTE liefde de 4 serie Grand Coupe was en is zou ik daar voor gaan. Maar dat zou me meer per maand gaan kosten in plaats van minder. Ik hield nauw contact met mijn dealer over de 330e en uiteindelijk kwam het bericht dat er een zeer gelimiteerd aantal 330e's naar Nederland zou komen dit jaar. Door een (hulde!) offensief van de NL importeur. Want zoal jullie hebben kunnen lezen is de 330e weliswaar aan het publiek gepresenteerd tijdens de IAA in september, de auto komt pas in maart volgend jaar. Behalve: de 30 die naar Nederland komen. Het kwam er op neer dat iedere BMW dealergroep maximaal 1 of 2 auto's kreeg. En hoewel ik bij mijn vaste dealer nummer 1 op de lijst stond bleek de enige auto die ze hadden door een stomme aktie toch al vergeven te zijn. WAT een teleurstelling. Want de 330e is voor mij DE ideale opvolger. Niet uit mijn vertrouwde auto, MET een benzinemotor die ik toch verkies boven de diesel (fijnere loop, ander karakter) en met een aanzienlijk financieel voordeel. Maar dikke pech dus. Teleurgesteld ging ik dus maar weer richting Volvo. Tot ik dacht: what the heck, ik stuur gewoon naar alle dealers in Nederland een mail met de vraag of ze hun 330e nog hadden. Met de verwachting dat ze allemaal weg waren. Dat was dus ook zo, op een na. Die stuurde me mailtje: ja hoor, die van ons is nog beschikbaar. Misschien door een annulering. Nou ik helemaal blij. En die wordt dus van mij! Nou ja, officieel moet de bestelling er nog door. Want omdat hij dus nog niet officieel op de markt is was het lastig om hem te configureren bij de leasemaatschappij. Bij BMW kon dat sowieso niet. Want je moet hem nemen zoals hij komt. Je kunt qua kleur kiezen uit zwart, zwart en zwart. Zoals ooit bij de T-Ford zeg maar (;-) Niet mijn eerste keuze maar ook weer niet vervelend. Altijd goed. Ik zou ook altijd voor de Sportline trim zijn gegaan (heb ik nu ook) en niet de met veel chroom behangen Luxury lijn. Of nog beter de M line sport: prijzig maar het lollige van 7% is dat je het niet voelt als leaserijder. Mits het in je leasebudget past natuurlijk. Maar ook wat bijbetalen aan je werkgever is nog niet zo snel voelbaar. Afijn, het gaat dus op en pre-geconfigureerde auto. Volgens mij hebben alle dealers 100% dezelfde auto gekregen want later kreeg ik van een andere dealer toch nog een aanbieding en dat was 100% dezelfde auto. En die hangt vol met belachelijk veel opties. Belachelijk in de zin dat zoals de oplettende lezertjes (vrij naar Marten Toonder) weten de auto er erg prijzig van wordt. Simpel gezegd: de ' kale' 330e kost 43K. Deze is 64K. Inclusief de velgen die ik achteraf een tandje heb geupgrade naar 18". En hoewel er veel op zit wat ik never nooit zou bestellen (zoals een headup display en ene 360gr camera) zitten er ook opties op die ik nu heb en bijna een must zijn geworden: zoals een schuifdak en de heerlijk Harmon Kardon geluidsinstallatie (ik ben een muziekfreak).

Hieronder kun je de configuratie vinden. Wat ik leuk vind is om te gaan kijken hoe het half elektrisch rijden me bevalt. Of het afdoet aan het ECHTE BMW-gevoel. Of misschien voegt het iets toe? Het is toch even wennen. We moesten al wennen dat BMW ging downgraden van 6-pitter naar 4-pitter (en inmiddels zelfs 3-pitter!). En ooit dat er een diesel kwam natuurlijk maar dat is erg lang geleden (weet je nog, de 524TD: vloeken!). Maar nu dus plugin hybride. Ik rij veel kilometers. Meer dan 50.000 km per jaar. Dus eigenlijk niet of minder geschikt voor elektrisch. In mijn huidige BMW haal ik dus met gemak een verbruik van 1:20 en hoger. Het zou knap zijn als me dat met deze auto gaat lukken. Maar ik ben wel van plan om te proberen zoveel mogelijk op te laden. Lokaal volledig elektrisch te rijden. Dat moet het verbruik binnen de perken kunnen houden. Een voorwaarde om deze auto te lezen is dat ik thuis een laadpaal installeer. Geen goedkoop ding maar die lees ik mee. En ik heb een brandstofbudget. Als ik te veel verbruik dan is dat rekening man. Ik vind dat niet meer dan normaal. Dus mijn best doen om binnen de grenzen te blijven. Maar ik ga af en toe zeker het volledige vermogen gebruiken. Gewoon omdat het lachen is: in dik 6 seconde van 0 naar honderd. In wat in feite een " gewone " 320i is. Bij elkaar leveren de 2 motoren meer dan 250PK. Ik heb wel eens een 328i mee gehad en die was heerlijk vlot. Ik verwacht van deze auto hetzelfde. Afijn, nog even wachten. Hij komt pas met kerst. Net op tijd dus! En ik kijk er naar uit. Ja het afscheid van mijn huidige auto zal wat pijn doen, maar als je zoiets moois terugkrijgt duurt dat niet lang. Voel me een bevoorrecht mens!

De beloofde configuratie:

BMW 330e Sedan
Saphirschwarz metallic LCSW
Leder 'Dakota' Schwarz

Standaard opties
216 Servotronic
4AE Middenarmsteun voor, verschuifbaar
521 Regen- en lichtsensor
534 Airconditioning, automatisch
6AG eDrive Services
6WA Uitbreiding instrumentencluster

Opties
Model Luxury
17 inch V-spaak (styling 395) > achteraf te vervangen door 18 inch styling 397
Opbergpakket
Interieurlijsten Fineline Anthrazit met accentlijsten Perlglanz chroom
Park Distance Control voor/achter (PDC)
Cruise Control
Lichtpakket
M Sportstuurwiel met leder bekleed
Comfort pakket
- Comfort Access
- Automatische dimmende binnenspiegel
- Elektrisch verwarmde voorstoelen
- Buitenste hoofdsteunen achter neerklapbaar
High Executive
- Adaptieve LED koplampen LED-mistlampen voor Grootlichtassistent
- Deactivering passagiersairbag
- Navigatiesysteem Professional
- ConnectedDrive Services
- Uitgebreide bluetooth telefoonvoorbereiding
BMW Innovation Pack
- Achteruitrijcamera
- Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels
- Lane Change Warning
- Surround View
- BMW Head-Up Display
- Speed Limit Info

Automatische transmissie met stuurschakeling
Alarmsysteem klasse 3 (VbV/SCM)
Elektrisch glazen schuif-/kanteldak
Handbediend zonnescherm achterportierruiten
In delen neerklapbare achterbankleuning
Sportstoelen
Harman Kardon Surround Sound Systeem
Real Time Traffic Information
BMW Individual hemelbekleding in Anthrazit uitgevoerd


Gebruikersavatar
Kingfisher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 802
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:16
Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
Locatie: De Polder
Contacteer:

Mooi verhaal en prachtige auto gaat het worden. Hoewel ik voorlopig nog lang niet van plan ben mijn auto weg te doen, ga ik in maart zeker een ritje inplannen bij mijn dealer. Ben erg benieuwd naar deze prachtige techniek.
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

Leuk verhaal :Klappen:
HJe91
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 258
Lid geworden op: 14 okt 2012, 19:52
Type Auto: 130i

Gaaf, en even snel als de e30M3 naar de 100;)

Goede opties ook, alleen jammer dat je de kleur niet zelf kon kiezen inderdaad. Mijn idee is dat na de e60/e90(pfl) de kwaliteit van de auto's echt omhoog is gegaan. Onze f11 heeft ook 180.000 gereden zonder noemenswaardige problemen, alleen 1 luchtbalg achter kapot. Verder ook veel korte ritjes met koude motor, maar de auto kon het allemaal goed hebben.
Onze vorige passat gebruikten voor dezelfde ritjes maar deze heeft in 4 jaar 2x de turbo kapot gehad.
Gebruikersavatar
Ottokar
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 121
Lid geworden op: 15 apr 2015, 11:45
Type Auto: F15 X5 40e
Locatie: Kuala Lumpur, Maleisië

Leuk verhaal en gefeliciteerd met de wagen. :ja:

Geloof mij nu maar, die head up display ga je errug fijn vinden... :)
6 in line, it's all fine.
Gebruikersavatar
Driver70
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 2032
Lid geworden op: 28 jun 2015, 12:30
Type Auto: BMW 330i
Locatie: Amersfoort

Mooi verhaal :ja:
Surround view is ook erg handig. Kun je zien hoe ver je van de stoep(rand) staat. Comfort access is trouwens ook heerlijk.
G20 330i Executive Luxury Saphirschwartz
E89 Z4 28i M Saphirschwartz
F10 528i High Executive Luxury Sophistograu
F30 335i High Executive Luxury Imperialblau
E89 Z4 18i Pure Balance Alpinweiss III
E60 523i M Edition Tiefseeblau
E38 730i Individual
Mike
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1989
Lid geworden op: 08 aug 2010, 15:31
Type Auto: VW Polo R-line Edition
Locatie: Oost-Brabant

:welkom: terug :!: Leuk om te lezen dat ook andere automerken je hart hebben gestolen en hoe enthousiast je bent over je nieuwe 330e :Klappen:
VW Polo R-line Edition (2014)
BMW 320i Graphite HE (2006) verkocht
BMW 318i Executive (1998) verkocht
janvignoble
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 apr 2012, 20:56
Type Auto: 320DA ED sedan (F30) Per mei 2012
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Ik kan niet ontkennen dat je soms verrast kunt worden door het gemak van een optie. Comfort access heb ik nu ook al maar dat was min of meer een verplichte keuze ruim 3 jaar geleden. Ik had active cruise control besteld maar dat was destijds bij de eerste exemplaren om wat voor reden dan ook nog niet leverbaar. Dus maar iets aangekruist wat even duur was, en dat was dus comfort access. Wat een fijne optie is dat! Als je het eenmaal hebt realiseer je je hoe vaak je je auto even in en uit gaat. En dat kunnen doen zonder naar je sleutel te moeten grijpen is heerlijk. Alleen niet je tas MET sleutel in de kofferbak zetten en sluiten voordat je de rest ontgrendeld hebt. Want hij knippert dan nog eenmaal vriendelijk met zijn lichten (alarm aan) om je vervolgens nooit meer binnen te laten. Een ontwerpfout naar mijn idee want sleutel aan boord = niet afsluiten. Maar dat doe je maar een keer fout :lol:
De achterklep openen met de voetbeweging is overigens ook heel fijn. Heel even oefenen maar werkt perfect.

HUD: ik ga het ervaren. Surround view: idem maar ik vind parkeersensoren al overbodig. Na 32 jaar autorijden kan ik mijn auto straks langs de stoep parkeren zonder hulp.
janvignoble
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 apr 2012, 20:56
Type Auto: 320DA ED sedan (F30) Per mei 2012
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Even naar jouw 3 gekeken Kingfisher maar daar zou ik inderdaad voorlopig niet uit gaan als ik jou was. WAT een geweldige wagen, helemaal goed die configuratie. Beeldschoon! :Klappen:
Gebruikersavatar
Driver70
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 2032
Lid geworden op: 28 jun 2015, 12:30
Type Auto: BMW 330i
Locatie: Amersfoort

Surroundview is idd niet noodzakelijk, maar wel leuk :wink: Parkeersensoren zou ik echt niet meer willen missen. Wat trouwens ook handig is, is de naar beneden draaiende rechterbuitenspiegel :ja:
En vorige week ontdekt: grootlichtassistent. Echt geweldig die lichtshow. Links, rechts, uit, aan...echt cool :lol:
G20 330i Executive Luxury Saphirschwartz
E89 Z4 28i M Saphirschwartz
F10 528i High Executive Luxury Sophistograu
F30 335i High Executive Luxury Imperialblau
E89 Z4 18i Pure Balance Alpinweiss III
E60 523i M Edition Tiefseeblau
E38 730i Individual
janvignoble
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 apr 2012, 20:56
Type Auto: 320DA ED sedan (F30) Per mei 2012
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Misschien dom hoor... maar wat is grootlichtassistent? :duh:
Switch
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 938
Lid geworden op: 16 okt 2014, 15:53

Dat van dat comfort access en de sleutel in je tas en de boel vergrendelen hebben ze dan wss aangepast. Ik had m'n tas met sleutel in de auto en wilde via het knopje op de kofferbak de boel afsluiten maar hij ging gewoon weer open. Piepen, knipperen en de bak ging weer open. Snapte er niets van totdat ik me realiseerde dat sleutel zich in de auto bevond :P
:koffie:
Gebruikersavatar
Kingfisher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 802
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:16
Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
Locatie: De Polder
Contacteer:

Thanks janvignoble, altijd leuk om zoiets te lezen! Zoals gezegd ben ik ook nog steeds erg blij met mijn configuratie.

@Driver70: jij hebt dan niet alleen grootlichtassistent, maar adaptieve koplampen in combinatie met grootlichtassistent.

Bij mij verschijnt er ook nog steeds een smile op mijn gezicht als ik zie hoe mijn auto zich voor me uitslooft om zoveel mogelijk zicht in het donker te creëren.

Grootlichtassistent zorgt er voor dat grootlicht automatisch gedimd wordt bij tegen- en voorliggers, en weer terugschakelt als deze gepasseerd zijn. Adaptieve koplampen variëren de lichtbundel in breedte en hoogte, waardoor de auto in sommige gevallen gewoon 'scheel' kan kijken. Tegenliggers worden gevangen in een zwart gat, de rest er omheen is verlicht. Het zwarte gast verplaatst met de tegen- of voorligger mee, zodat deze theoretisch nooit verblind wordt. Echt gaaf om te zien, en het werkt in de praktijk vrijwel feilloos.

Bij mij gaat mijn auto ook niet op slot als de sleutel zich in de auto bevindt. Erg slordig dat ze dit bij de eerste modellen nog niet hadden ingebouwd.
Switch
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 938
Lid geworden op: 16 okt 2014, 15:53

Bij mij werkt de grootlichtassistent voor geen meter. Moet hem altijd uit zetten want het blijft er vol opstaan bij tegenliggers. Of iig gaat het veel te laat uit. Had al wel een paar keer een raar lichtbeeld gezien, denk ik, maar dat doen dus de adaptieve (=meedraaiende?) koplampen? Geldt dit voor xenon of is dit juist bij LED? Ik heb xenon, adaptieve bochtenverlichting en grootlichtassistent.
:koffie:
Gebruikersavatar
Kingfisher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 802
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:16
Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
Locatie: De Polder
Contacteer:

Dit is zowel bij adaptieve bochtenverlichting met xenon, als bij LED. Hij blijft er ook vol op staan, maar als het goed is zit die tegenligger in een zwart gat en wordt hij/zij niet verblind. Of seinen ze bij jou altijd dat je je grootlicht uit moet zetten?

Sowieso zet adaptieve verlichting de bundel breder bij snelheden onder de 50 km/u, rij je harder dan zal je zien dat de twee bundels meer naar elkaar toe draaien en verder reiken.
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Showroom & Projecten”