F31 Glacier Silver 325D van DRuw

Plaats hier de foto's van jouw BMW F3x
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Piet08
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1021
Lid geworden op: 13 sep 2017, 17:24
Type Auto: 335d Xdrive
Locatie: Overijsel

Zou verboden moeten worden :mrgreen: :mrgreen: :fylol:


Ford Escort RS2000 (MK2)
Mitsubishi Lancer 2000 Turbo
Ford Sierra Cosworth
BMW 330d (e46)
BMW 335d Xdrive (f30)
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Mooie waarden DRuw :ja:
F31J
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 459
Lid geworden op: 28 feb 2016, 10:45

DRuw schreef:Hoezo illegaal? Stage 1 is finetunen.
Ik heb niets gezegd over de soms absurde prijzen van OEM onderdelen en of die al dan niet of wel deugen, ook niet over iets wat iemand beter kan dan een ander, dat is een andere discussie. Ik geef gewoon de dingen mee zoals ze zijn. En 60 Pk erbij, dat is niet finetunen hé, dat is opvoeren. De Nederlandse wet inzake afwijkingen ten opzichte van het vermogen vermeld op het kentekenregister mogen niet meer dan 20% afwijken van het vermelde vermogen op dat kentekenregister. In uw geval is dat dus 218 Pk + 43,6 Pk (=20% van 218 Pk) = 261,6 Pk. Jij hebt nu na tuning 278,4 Pk, dat betekent dat je dus 16,8 Pk boven de max. toegelaten grens komt. En dat je auto bijgevolg niet meer conform je kentekenregister is. En wees gerust, niet enkel qua vermogen, ook niet qua uitstootwaarden.

Over de wel of niet schadelijkheid en levensduur van chiptuning spreek ik mij ook niet uit. Ik geef gewoon mee dat BMW er tegenwoordig niet echt meer mee opgezet is naar herstellingen, garantie en coulance regelingen toe. In België alvast toch niet, maar ik denk dat die lijn zich wel doortrekt naar de ganse Benelux. BMWNL heeft het ook in z'n 'uitsluiting van garantie' voorwaarden staan. Oké, een andere velg staat er ook in, een andere band ook, enz... . Maar dat zijn dingen die niet onmiddellijk getraceerd kunnen worden (kan ook snel 'onzichtbaar' vervangen worden) en/of waar zwaar aan getild wordt, dit door de beperkte invloed dat die modificaties hebben aan het mechanische/elektronische van de auto. Wijzigingen aan de ECU (en dan zeker de wijzigingen naar extra vermogen toe) is echt nog wel iets anders en kan altijd getraceerd worden, zelfs op de moment zelf (connected drive). Ook achteraf wanneer de stock map er terug op staat, kan men nog altijd in de data van de ECU de historiek raadplegen.

Nogmaals, ik wil niemand veroordelen, terechtwijzen of zelfs bang maken. Iedereen doet uiteraard wat ie wilt. Maar, de realiteit is nu eenmaal wat ze is. 005
Gebruikersavatar
GeorgeBfast
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jul 2016, 22:33
Type Auto: BMW i4 M-Sport Pro / High Executive
Locatie: Noord Brabant

Ik kan niet anders dan je helemaal gelijk geven F31J. Gewoon omdat je gelijk hebt! :D
BMW POWER 4 EVER

BMW i4 M Sport Pro High Executive
BMW F36 420D M Sport
BMW E84 X1 2.0D HE
BMW E90 320i HE
BMW E46 318i HE
BMW E36 318i E
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Ok, dit is niet de plaats om een dergelijke discussie te houden volgens mij maargoed.
Natuurlijk worden de waarden van maximum uitstoot niet gehaald want er gaat meer diesel in dus komt er meer zooi uit.
Voor de APK echter is er een meting bij stationair toerental en die uitstoot verandert niet/niet teveel. Die 124gr/km in mijn geval kan niemand nameten en wordt sowieso op een manier getest die totaal niet representatief is voor een gebruikssituatie.

Vwb het percentage zat ik fout. Dank voor de correctie.
Ga ik het met oom agent wel hebben over het feit dat er in de wet staat aanpassingen aan de CONSTRUCTIE waardoor de vermogenswinst is gecreeerd... en dat heb ik niet.
Als ik een turbo extra erop zet of een compressor/nokkenassen weetikveel dan zijn dit constructionele aanpassingen.
Constructie is hardware (constructiesnelheid is de snelheid waarvoor een machine mechanisch voor is ontworpen en overeenstemmend eisen zijn opgesteld aan mechanische sterkte en remkracht bijvoorbeeld)
Software is dit naar mijn bescheiden mening niet :ja:
(definitie van een gelinkte wetgevingwijziging: constructie: wijziging in de bouw of inrichting van een ingevolge hoofdstuk 3 van de wet tot het verkeer op de weg toegelaten voertuig;)

Wat garantie betreft overigens, mijne is uit 2013 en uit alle garanties. Voor coulance hoef ik verder volgens mij uberhaubt nergens op te rekenen bij BMW na de garantieperiode...

Ik ben overigens nog even door aan het zoeken puur voor de lol want de gerefereerde wetgeving was niet meer geldig las ik en kom je terug op de wegenverkeerswet uit 1994 maar daar staat helemaal niets meer in.... lijkt me stug.

Edit: leuk om al die discussies te lezen ook over en weer op verschillende sites.
Uitgerekend een van de 2 oprichters van BR performance is in belgie bezig geweest om dit duidelijk te krijgen in 2015 zonder dat ik er een uitspraak kan vinden
Je mag officieel alles aanpassen en dus ook tunen mits je toestemming hebt van de originele fabrikant (en die krijg je dus nooit) MAAR.... dit geld voor ALLE wijzigingen, dus ook het monteren van andere banden, spoilers ertc.!
In Duitsland mag het wel dus in theorie kun je wel een gechipte auto importeren (hij gaat immers langs alle verplichte keuringen) en geen auto importeren en dan chippen.
Achterlijk verhaal natuurlijk.
En dan blijf ik nog steeds bij de grap dat verschillende dealers het ook laten doen van verschillende merken...
Blijft dus wat mij betreft een ENORM grijs gebied waar gewoonweg geen ja of nee op geantwoord kan krijgen (en je dus altijd de l#l bent als er iets is..)
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
dannyvdberg
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 okt 2014, 11:24

Ik weet uit ervaring zelfs dat BMW Den Haag haar klanten doorstuurt naar BR Performance omdat zij weten dat het qua software en engineering er niet beter is.

En qua garantie. Ja, je hoeft op weinig medewerking van BMW te rekenen maar het is nog steeds best een zwart gat. Alleen problemen met turbo’s ed gaat BMW echt onderzoek doen en data doorsturen naar München. En daarnaast kan je wel degelijk de historie wissen en de flash counter op 0 zetten en dan kan BMW niks terug vinden van je tuning.
F31J
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 459
Lid geworden op: 28 feb 2016, 10:45

DRuw schreef:Ok, dit is niet de plaats om een dergelijke discussie te houden volgens mij maargoed.
Natuurlijk worden de waarden van maximum uitstoot niet gehaald want er gaat meer diesel in dus komt er meer zooi uit.
Oké...
DRuw schreef: Illegaal is meer dan 33% tov kenteken of met je uitstootwaardes klooien en dat is het niet.


DRuw schreef:Vwb het percentage zat ik fout. Dank voor de correctie.
Ga ik het met oom agent wel hebben over het feit dat er in de wet staat aanpassingen aan de CONSTRUCTIE waardoor de vermogenswinst is gecreeerd... en dat heb ik niet.
Een eigen interpretatie van de wet is altijd leuk. Maar als je ‘t ooit moet gaan uitleggen, een fase verder dan bij ‘oom agent’. Dan ga je met die interpretatie niet ver geraken hoor.
Trouwens, een constructie is een net iets breder begrip dan de duidelijke definitie die jij er aan geeft hoor.
Nog eens het letterlijk citaat uit het reglement: “het vermogen van motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen alsmede het vermogen van overige motorvoertuigen, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde”;
Vrij duidelijk, niet?



DRuw schreef:Wat garantie betreft overigens, mijne is uit 2013 en uit alle garanties. Voor coulance hoef ik verder volgens mij uberhaubt nergens op te rekenen bij BMW na de garantieperiode...
Euhm... coulance zijn net die regelingen die getroffen kunnen worden BUITEN de wettelijke garantieperiode. Ik heb er persoonlijk al twee keer van kunnen genieten.

DRuw schreef:Edit: leuk om al die discussies te lezen ook over en weer op verschillende sites.
Uitgerekend een van de 2 oprichters van BR performance is in belgie bezig geweest om dit duidelijk te krijgen in 2015 zonder dat ik er een uitspraak kan vinden
Je mag officieel alles aanpassen en dus ook tunen mits je toestemming hebt van de originele fabrikant (en die krijg je dus nooit) MAAR.... dit geld voor ALLE wijzigingen, dus ook het monteren van andere banden, spoilers ertc.!
Wat het verschil is tussen een spoilertje en chiptuning heb ik al reeds duidelijk gemaakt.

Het is inderdaad een grijze zone. Toch is de wet vrij duidelijk. En bij BMW zijn ze tegenwoordig niet meer happig op gechipte exemplaren. Tegenwoordig nemen veel dealers zelfs geen gechipte exemplaren meer over om als premium selection te verkopen.
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

F31J schreef:Een eigen interpretatie van de wet is altijd leuk. Maar als je ‘t ooit moet gaan uitleggen, een fase verder dan bij ‘oom agent’. Dan ga je met die interpretatie niet ver geraken hoor.
Trouwens, een constructie is een net iets breder begrip dan de duidelijke definitie die jij er aan geeft hoor.
Nog eens het letterlijk citaat uit het reglement: “het vermogen van motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen alsmede het vermogen van overige motorvoertuigen, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde”;
Vrij duidelijk, niet?
Nee dus, dit is namelijk puntje r. van een hele lijst aan dingen.
Daarboven staat er waar het om gaat: "Bij wijziging in de constructie van een voertuig waardoor de onderstaande voertuiggegevens wijzigen, en na deze wijziging niet meer overeenstemmen met het kentekenregister, moet het voertuig voldoen aan de in bijlage IV voor het betrokken voertuig opgenomen eisen voor zover die eisen verband houden met de aangebrachte wijziging, respectievelijk aan de in bijlage IIIA, IIIB of IIID voor het betrokken voertuig opgenomen eisen voor zover die eisen verband houden met een in het kader van een erkenning GWC als bedoeld in de Regeling aanpassing voertuigen aangebrachte wijziging;
a...
b...
r. het vermogen van motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen alsmede het vermogen van overige motorvoertuigen, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;

Dus als ik het achter elkaar lees staat er dat de 20% vermogensafwijking van het kenteken veroorzaakt moet zijn door de constructieve wijziging.
Die discussie wil ik wel aan want als het niet duidelijk is en ik kan er een boete door oplopen eist de wet ook duidelijkheid en in geval van misinterpretatie is er geen schuldige aan te wijzen:)
Ik heb in het verleden (en nog steeds overigens) met hele lastige klanten over specificaties gediscussieerd... zodra er ergens staat: "zou moeten" kun je het al in de prullenbak gooien want dan staat er niet U MOET.
Ik zou eigenlijk de discussie graag aan willen met een overheid of dergelijke maar als je in het ongelijke komt ben je gelijk de pineut op voorhand en verpest je het voor een heleboel anderen.
Maarre als er inderdaad een dodelijk ongeluk om maar iets te noemen door chiptuning is gekomen had dit allang in het nieuws geweest en had de zoekklus en deze discussie veeeel korter geduurd.

Even voor de duidelijkheid, ik zit nog steeds vrolijk achter mijn laptop en bedoel het echt niet verkeerd en ik wil echt mn gelijk niet hebben ofzo....

@ Danny, er blijft toch altijd een datum van wijziging bij staan dacht ik? op die manier dus toch wel te zien dat het niet door de dealer is gedaan...
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

Edit: - Mag weg -
Laatst gewijzigd door CreativeS op 15 apr 2018, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Niet bij mij hoor;)
Maar verschillende landen hebben verschillende wetten inderdaad.
1 Europa.... right...
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
Marcel72
Just getting started
Just getting started
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 feb 2018, 14:49
Type Auto: Van een E91 320D naar F31 330D

Volgens mij is DR blij met zijn update en dat is ook het idee van dit topic, happy-updates aan zijn mooie 325. Laten we het weer gaan hebben waar dit topic voor bedoeld is ipv allerlei mogelijke interpretatie van wetgeving e.d.

:Klappen:
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

Edit: - Mag weg -
Laatst gewijzigd door CreativeS op 15 apr 2018, 17:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Hij quote de Nederlandse wet..
Maar vond het idee van Marcel72 wel een goede eigenlijk...
Topic bij motorisch openen? (Waarom is dit er wel bij de E9x maar niet bij de Fx?)
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Kon het toch weer niet laten.... heb een AVIN 10.25" scherm gekocht en wordt maandag geleverd.
zal het weekend erna zijn dat ik er tijd voor heb op zn vroegst maar ik heb zelfs het idee dat hij nog beter bij het interieur past dan mijn huidige scherm door die zilvere rand die ik ook heb op mijn dash.
ben benieuwd:)
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
Gebruikersavatar
frankie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 mar 2013, 14:22

DRuw schreef:Ok, dit is niet de plaats om een dergelijke discussie te houden volgens mij maargoed.
Natuurlijk worden de waarden van maximum uitstoot niet gehaald want er gaat meer diesel in dus komt er meer zooi uit.
Voor de APK echter is er een meting bij stationair toerental en die uitstoot verandert niet/niet teveel. Die 124gr/km in mijn geval kan niemand nameten en wordt sowieso op een manier getest die totaal niet representatief is voor een gebruikssituatie.
Toch nog even een reactie hierop, want volgens mij was er nog geen specifiek topic hierover geopend. Er verandert door chiptuning helemaal niks aan de uitstoot cijfers zoals die gemeten worden in de NEDC of nieuwe WLTP test. Bij zo'n test wordt het volle vermogen ook niet aangesproken.
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Showroom & Projecten”