ARJ3N │ BMW320d │ F31N │NON-M │FOTO'S POSTEN, WAAR OPSLAAN? pag.11

Plaats hier de foto's van jouw BMW F3x
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arj3n
Just getting started
Just getting started
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2018, 21:36
Type Auto: BMW 320D F31N

Hierbij mijn topic(start).
Eerst maar eens een foto van mijn wagen.

Afbeelding

Historie
De auto is van aug. 2016 en geïmporteerd vanuit Duitsland, waar deze in de lease zat en 1 berijder heeft gehad.
De auto is daardoor altijd dealer-onderhouden geweest, wat voor mij een voorwaarde was bij de import aangezien BMW Nederland dan de historie gewoon kan inzien.

Overwegingen en concessies
Zaken als een witte uni lak (ja, bewust) en jong-gebruikt vink je snel af.
Verder was vooral een Professional NAV belangrijk.
Ik wilde graag een LCI en mooi meegenomen FULL-LED ADDAPTIEF.
Bij deze auto was de grootste concessie dat er geen volledig zwart interieur in zit. De stijlen (vanaf raamhoogte) en hemel zijn Oyster.

Non-M
Dit is een deels bewuste keuze. Ik vind de M-Performance varianten geweldig mooi, echter de “base” ook. Het was dus geen harde eis of een reden een goede wagen te laten staan.
Bovendien (en dat is achteraf anders geworden) dacht ik dat ik er altijd een M van kon maken, na het lezen van vele retrofit verhalen en het bekijken van soortgelijke filmpjes op YT.
Mijn (noob) gedachte was ook dat ik een base model met de nodige aanpassingen een sportiever uiterlijk kon geven; dit valt echter (zeker voor de LCI) wat tegen. Voor nu zie ik de prijs/meerwaarde verhouding niet voor een volledige retrofit naar M-Performance; mede ook omdat de buitenkant dan pas het begin is… Of ik spijt van die keuze krijg zal de toekomst moeten uitwijzen.

Terugroepactie UITGEVOERD
BMW wist me snel te vertellen dat de auto nog een openstaande terugroepactie heeft staan.
Het gaat om de uitlaatgasrecirculatiekoeler. Deze dient vervangen te worden i.v.m. de levensduur van de turbo. Deze staat gepland voor medio januari omdat Ekris niet de juiste onderdelen heeft ontvangen vanuit Duitsland. Ze vertelde me zelfs dat er al “auto’s gedaan zijn die nu opnieuw moeten”. Onlangs een melding gehad over “lage koelvloeistof stand” en het e.e.a. zou wel eens een verband kunnen hebben volgens de dealer. Even afwachten. Overigens zo nog iets meer over de EGR.

Aanpassingen (die volgen/gepland zijn)

Velgen GEDAAN - foto pagina 1 (start foto)
Eigenlijk het enige wat me direct stoorde waren de standaard 16 inch “lease” velgen. Die er meteen af laten halen en vervangen voor een prachtige set 19 inch wielen. De bandenkeuze is nu een nieuw setje HIFLY rubber (dat ik erbij kreeg), maar ik twijfel of ik voor ALLSEASON ga of de 16 inch set ga gebruiken als winterset.

Mat zwarte nieren GEDAAN - foto's pagina 1
Ik ben een groot liefhebber van mat zwart (in contrast met al het gloss-geweld). Het doel is ook alle exterieur styling in de combi UNI-wit met MAT-zwart te houden…mijn smaak, schiet gerust haha.

Spiegelkappen
Deze wil ik graag matzwart. Niet te vinden. Denk nu na over wrappen. Tips en ervaring zijn welkom!

Sierlijsten GEDAAN - foto's pagina 2
De sierlijsten zijn nu Satin Silver en vertonen kleine, minimale gebruikerssporen. Ik overweeg de alu-variant. Ben er nog niet uit.

Stuur GEDAAN - foto's pagina 2
[EDIT 7 jan. 2019]
Stuur (toch) aangepast naar M-sport. Erg blij mee. Staat gewoon goed en voelt nog veel beter!
Error melding geweest op airbag - opgelost - zie pag. 3.

Achterlicht-units GEDAAN - foto's pagina 4
[EDIT 11 jan. 2019]
Was geen doel bij start topic. Toch enthousiast geworden over de Blackline units (OEM) en de gok genomen. Resultaat is mooi.

Motor GEDAAN - foto's pagina 6
[EDIT 12 feb. 2019]
Inmiddels, mede door het lezen van de vele goede reviews hier, staat de afspraak bij BR Performance gepland. Geert heeft veel informatie gegeven en de auto (nu 163/380) gaat in potentie naar de bekende 220/440.
Advies was de terugroepactie eerst te laten uitvoeren. Wat ik braaf opvolg. Bij BR zal de zojuist genoemde EGR-klep weggeschreven (gesloten) worden. Ben benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben.

Cosmetisch GEDAAN - foto's pagina 5
De auto heeft twee “fijn dat u naast me bent komen staan en uw deur lekker open ramt” deukjes. Deze worden op korte termijn middels spotrepair gerepareerd.
De bumper achter heeft een twee tal kusjes gehad en wat lakstift pogingen moeten doorstaan. Eind deze maand gaat die opnieuw gespoten worden. Het zijn van die dingen waarvan een ander zegt: “hoezo?” en ik denk: “omdat” haha.

Bimmercode GEDAAN - gecodeerde zaken, pagina 7
De auto voorzien van aardig wat "verborgen" zaken. Grootste reden was de DRL achter. Die zou gewoon vanuit de fabriek al standaard aan moeten staan. Rest van de coderingen in dit topic te vinden.

Dat was het even voor de eerste weken. In de toekomst zullen zonder twijfel andere wensen ontstaan gevolgd door aanpassingen. Deze zal ik hier posten.

Jullie ideeën, commentaar en tips zijn uiteraard zeer welkom!
Laatst gewijzigd door Arj3n op 08 mei 2019, 15:30, 20 keer totaal gewijzigd.


"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" ~ Ayrton Senna
Gebruikersavatar
Springbok
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 687
Lid geworden op: 25 apr 2016, 22:47
Type Auto: BMW F31 330i M-Sport Shadow

Mooie wagen hoor! Wit met zwarte details is goede keuze :ja: De velgen staan ook goed! Maken het gelijk een hele andere look. Nog foto’s van het interieur?

Leuke uitgebreide opening ook zo!

Maar waarom alles nu mat, aangezien je raamlijsten wel hoogglans zijn? Hoogglans spiegelkappen zijn ook wat makkelijker te vinden ;)
viewtopic.php?f=66&t=19532&start=345#p554717
BMW F31 330i :Mpower: Sport Shadow - Alpinweiss - 2018
Gebruikersavatar
Arj3n
Just getting started
Just getting started
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2018, 21:36
Type Auto: BMW 320D F31N

Springbok schreef:
Maar waarom alles nu mat, aangezien je raamlijsten wel hoogglans zijn?
De raamlijsten zijn niet hoogglans, dat is juist zo mooi ;)

Dank voor je aardige reactie!!
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" ~ Ayrton Senna
Gebruikersavatar
RZA
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1288
Lid geworden op: 01 nov 2018, 19:04

Prachtige wagen, vind die velgen ook echt heel mooi :ja:

Mooie intro verder en gaaf dat je gelijk naar BR gaat. Je zou nog kunnen denken om tegelijk met de tuning een grotere intercooler aan te schaffen (bijv. een Wagner Evo 2, volgens mij levert BR die ook) - dat ga ik waarschijnlijk t.z.t. doen als de auto naar BR gaat.

Veel plezier gewenst met je wagen!
G31 520i :Mpower: Sport Shadow Edition || M-Performance Power Kit || Bluestone || 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

nice ride.
Veel leuke en veilige kilometers.

EGR klep is bij mij ook weg geschreven. Ga je niet veel van merken (niets eigenlijk), maar is beter voor de motor. Wordt minder vuil.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Arj3n
Just getting started
Just getting started
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2018, 21:36
Type Auto: BMW 320D F31N

@RZA
Thanks!! Die velgen zijn inderdaad heel fijn. Betrap mezelf soms dat ik net te lang koffie sta te zetten (bij het raam met uitzicht op de velgen...ehhh auto) haha. Erg blij mee.

Bedankt voor de tip over BR en de intercooler. Is dat naar jouw mening een "must" bij een Stage 1. Ik ben nog lerende wat tuning betreft en probeer zoveel mogelijk (nu nog) het verschil te begrijpen tussen 'dat wat moet' en 'nice to have'.

@Sprinbok
Ik vergeet een vraag van je te beantwoorden. Ik heb nog geen goede foto's van het interieur (gemaakt). Die volgen. Doe ik wanneer de "voor en na" situatie van de sierlijsten er is.

Leuk dat jullie de lange introductie kunnen waarderen. Thanks!
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" ~ Ayrton Senna
Gebruikersavatar
Arj3n
Just getting started
Just getting started
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2018, 21:36
Type Auto: BMW 320D F31N

ejt schreef:nice ride.
Veel leuke en veilige kilometers.

EGR klep is bij mij ook weg geschreven. Ga je niet veel van merken (niets eigenlijk), maar is beter voor de motor. Wordt minder vuil.
Dank!

Oh super. Ik begreep al dat je qua rijden niks zal merken en dat het vooral een levensduur verhaal voor de motor en turbo betreft. De eeuwige emissie vs. levensduur discussie :Hosanna: maar goed je reactie te lezen!

On a side note...bedankt voor jouw topics van je vorige 320d en huidige ehhh...beest...ik heb die 130 pagina's met veel plezier zitten lezen en veel van geleerd. Ere wie ere toekomt :Klappen:
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" ~ Ayrton Senna
Gebruikersavatar
RZA
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1288
Lid geworden op: 01 nov 2018, 19:04

Ik zou het geen absolute must willlen noemen maar de resultaten zullen wel (nog) wat beter zijn; staat tegenover dat je incl. montage snel iets van Eur 900,- extra kwijt bent. Maar als je in toekomst toch zeker een andere intercooler wil kopen om er alles uit te halen dan is dit wel het moment omdat tuning ook anders weer opnieuw moet.
G31 520i :Mpower: Sport Shadow Edition || M-Performance Power Kit || Bluestone || 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
Arj3n
Just getting started
Just getting started
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2018, 21:36
Type Auto: BMW 320D F31N

@RZA

Dank! Het is voor mij nu geen directe wens. Ik wil met de Stage 1 vooral de nu geknepen mogelijkheden van de motor naar de waarden brengen die ze aankan. Zonder direct tot ook mechanische tuning over te gaan. Ik ben me bewust van het feit dat de auto het ook verder aan moet kunnen. Na veel spitten lees ik nergens dat bij Stage 1 andere aanpassingen nodig zijn. Vandaar mijn vraag of dat wel jouw idee/ervaring is, dus daarvoor dank.

Je zet me wel aan het denken; want "als"...dan is er dus ook een "dan" :ja:
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" ~ Ayrton Senna
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

@Arj3n, dank je wel. Ja, die vorige 3 was wel even een verhaal apart. Erg veel dingen aan laten en zelf gedaan.


De intercooler, zoals hierboven ook wordt omschreven, is een heel goede uitbreiding op tuning (dus geen must). Het geeft de auto ten alle tijden meer "lucht". Wat weer beter is voor de auto. Dat hierdoor de temperaturen ook lager blijven is weer gunstig voor de tuning. Mijn 320 ging van 450 naar 480nm met Wagner IC.
Toch weer wat winst. Voel je heel weinig van, maar is daadwerkelijk wel sneller. Zelf ondervonden, en natuurlijk beter aan de borreltafel.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
RZA
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1288
Lid geworden op: 01 nov 2018, 19:04

Bij stage 1 hoef je idd geen verdere aanpassingen te doen (mits de auto waaronder de turbo in goede staat is) en het zal toch een groot verschil maken. Ik heb er in het verleden nooit spijt van gehad in elk geval.
G31 520i :Mpower: Sport Shadow Edition || M-Performance Power Kit || Bluestone || 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
Arj3n
Just getting started
Just getting started
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2018, 21:36
Type Auto: BMW 320D F31N

Ik ga het in overweging nemen heren, ik heb nog tot de 19de...
Dank voor de informatie. Vooral die borreltafel zou wel eens de doorslag kunnen geven haha
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" ~ Ayrton Senna
Gebruikersavatar
RZA
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1288
Lid geworden op: 01 nov 2018, 19:04

Als je het over heel veel borrels uitsmeert dan is het helemaal niet zo prijzig.. :mrgreen:

Je kunt dan ook zeggen dat je een 'Evo II' hebt; weten zij veel dat je het niet hebt over de Mercedes die bijna 3 ton kost 008
G31 520i :Mpower: Sport Shadow Edition || M-Performance Power Kit || Bluestone || 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
Blue Raccoon
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2585
Lid geworden op: 04 jun 2017, 12:56

Prachtige wagen met mooie openings topic :ja:
Ben benieuwd naar de vervolg foto's

Zie mijn E9X Showroom voor m'n BMW E90 LCI 318 ///M 2011 Montego Blue
Gebruikersavatar
Arj3n
Just getting started
Just getting started
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2018, 21:36
Type Auto: BMW 320D F31N

Hierbij een update van de nieren.

Foto 1: originele nieren - chrome/black

Afbeelding

Foto 2: nieren - matte black

Afbeelding

Persoonlijk vind ik het mat zwart (op mijn auto) echt heel mooi staan. Geeft me het juiste gevoel in deze stijl verder te werken. Ben benieuwd naar jullie mening (ondanks dat dit vermoedelijk de meest uitgevoerde mod ooit is :mrgreen: ).

Meteen een vraag...het is op deze foto's duidelijk te zien...

De motorkap lijkt te "duiken" net boven het BMW embleem.
Dit is ook in het echt zichtbaar. Alsof de motorkap ooit te heftig ingedrukt is bij het sluiten.
Is dit iets wat jullie herkennen? En zo ja, is er een quick fix voor?
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" ~ Ayrton Senna
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Showroom & Projecten”