F30 316i mineral Grey BMW | Detailing update P6

Plaats hier de foto's van jouw BMW F3x
BMillerW
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 341
Lid geworden op: 29 dec 2019, 09:04
Type Auto: BMW 316i

Thanks voor de enthousiaste reacties!

Het was voor mij ook een stukje rijden (kleine 1.5 uur).
Heb de vrouw zover gekregen om mee te gaan met als tegenprestatie een etentje daar in de buurt.

Uiteindelijk in Urk beland en daar erg lekker gegeten! :ja:


Gebruikersavatar
BMWe90Mike
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 517
Lid geworden op: 18 jan 2018, 08:48
Type Auto: G20 330i

Ziet er mooi uit! Deze man levert heel mooi werk af, wat ik al eerder zei de plaatselijke dealer (van poelgeest) zag in eerste instantie niet eens dat het een sierstuk was.
Once a BMW always a BMW
BMillerW
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 341
Lid geworden op: 29 dec 2019, 09:04
Type Auto: BMW 316i

Niets teveel gezegd @BMWe90Mike!
BMillerW
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 341
Lid geworden op: 29 dec 2019, 09:04
Type Auto: BMW 316i

Goedemiddag allen, hierbij weer een update na een leuk en succesvol klus weekend:

na geïnspireerd te zijn door het topic Goedkope Audio upgrade F20 van JWJMulder heb ik MP goed in de gaten gehouden. Na enige tijd ben ik in contact gekomen met een aanbieder van een Mosconi 120.4 versterker en tot een overeenkomst gekomen.

Mijn plan was om met de versterker de voordeur speakers en de woofers onder de voorstoelen versterken. De achterdeur speakers blijven (onversterkt) via de HU aangestuurd worden. In eerste instantie wil ik de BMW speakers houden, deze kunnen tzt altijd een upgrade krijgen als een versterker niet voldoende is.

Nu de versterker aangeschaft was kon de zoektocht vervolgt worden hoe de installatie in z'n werking gaat. Dit bleek iets meer uitzoekwerk te zijn dan gedacht. De kant en klare kabelsets blijken veelal niet zo kant en klaar te zijn of zijn simpelweg niet meer beschikbaar. Na contact opgenomen te hebben met mede forum member JWJMulder, het bedrijf carsounds en veel zoekwerk op internet ben ik tot een goed beeld gekomen wat er moest gebeuren en welke materialen in nodig heb.

De volgende topics hebben mij hierbij geholpen: Zoals eerder gemeld ook contact gehad met Herman van Carsounds. Herman heeft mij echt super goed geholpen vanaf afstand en reageerde elke keer zeer snel op vragen en kwam met goede adviezen aanzetten qua materialen.

Nu de materialen en de benodigde kennis beschikbaar zijn resteerde het mij alleen om de installatie uit te voeren. Dat kon dit weekend gebeuren.

Dag 1
Vrijdag avond ben ik gestart met het demonteren van het interieur.
Afbeelding
dit heb ik later uiteraard nog even netjes weggelegd 001
Dag 2
Zaterdag ochtend ben ik gestart met het trekken van de kabels, het aansluiten van de connectoren, het koppelen van alle kabels/connectoren om uiteindelijk in de loop van de middag de laatste stekker aan te sluiten. Toen kwam het moment van de waarheid: doet die het of doet die het niet...

Er blijkt dus nog een derde optie te zijn, hij doet het voor de helft. 002

De deur speakers werkten goed, de woofers onder de voorstoelen daar kwam nog geen geluid uit. Als eerste heb ik gekeken of de speakers zelf nog werkten door het signaal van de deurspeaker en de woofers onder de voorstoelen te wisselen. Dit was gelukkig het geval dus moest het ergens anders in liggen. Vervolgens ben ik de instellingen op de versterker nog even nagelopen en wat was het geval: hij stond op 4 channels i.p.v. 2 channels. Na dit te wijzigen werden alle 4 de speakers aangestuurd :Klappen: :Hosanna:

Nog een aantal kleine testen uitgevoerd en vervolgens alle interieur panelen weer teruggebouwd. Dit ging gelukkig makkelijker als het demonteren :Dubbel:

Het eindresultaat
De versterker links achterin, aangesloten op de HU (Head Unit) en accu. De versterker versterkt het geluid van beide deur en onder de voorstoel speakers.
De kabels netjes getrokken en weggewerkt achter het interieur.
Afbeelding

What's next
Het enige wat mijn nu nog moet gebeuren is het coderen van de HU naar HIFI, dit gaat als het goed is deze week gebeuren.
Als dit gebeurd is kan ik de versterker nog even goed afstellen en de laatste kofferbak interieur panelen terugbouwen.

Al met al heeft er veel tijd in de voorbereidingen gezeten, echter heeft dit wel gezorgd voor een goede, vlotte en probleemloze installatie!
De kosten vielen mij ook alles mee (100 euro voor de versterker en 130 euro voor de installatie materialen). Een prima prijs wat mij betreft voor een prima versterker upgrade :ja:

Het was een toffe ervaring om op te doen en weer veel van opgestoken!

Zijn er vragen dan kan je altijd contact opnemen. :ja:
Gebruikersavatar
Giovanni21
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 606
Lid geworden op: 15 mar 2015, 23:16
Type Auto: BMW F36 420i LCI
Locatie: Den Haag

Nice, lekker bezig...
Wellicht alvast je deuren dempen... komen de speakers er nog iets beter uit.. en anders dan alsnog vervangen.
en bij je subs onder de stoelen dempingsmateriaal.
Ik denk persoonlijk dat als je nu basis audio hebt, je wel echt een speaker upgrade nodig hebt (gaat willen)..

Maar, met de Mosconi versterker zou de Mosconi PPQL 2ch kabelboom gewoon plug n play moeten zijn, zonder aanpassingen...
Daarnaast dan alleen nog kabels van de versterker naar je woofers... en uiteraard +/- voor de accu.
Current: BMW F36 420i LCI
Previous: BMW E90 325i

- Een auto is meer dan een vervoersmiddel alleen -
BMillerW
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 341
Lid geworden op: 29 dec 2019, 09:04
Type Auto: BMW 316i

Thanks!

M.b.t. de Mosconi PPQL 2ch kabelboom: dit dacht ik dus ook echter bij informeren bij diverse inbouw stations kwamen hier gevarieerde meningen naar boven. Op de websites staat aangegeven dat deze voor de E & F BMW's. Als ik de installatie webshops moet geloven is deze alleen toepasbaar op de E-modelen. Ik kreeg vervolgens het advies om de de nieuwe kabelboom van Mosconi te gebruiken die speciaal voor de F-modellen gemaakt is.
Zie onderstaande foto:
Afbeelding

Het voordeel hiervan is dat je de HU niet meer hoeft te demonteren omdat de aftakking plaatsvind bij de wooferspeaker onder de voorstoelen.
Het nadeel is dat de 120.4 geen Molex (witter stekker) output heeft. Deze moet er dus afgeknipt worden. Zoals eerder aangegeven ga ik voor nu nog niet de speakers vervangen dus ook de woofer stekker moet aangepast worden. Ook deze aansluiting ziet niet in bovenstaande kabelset aangezien ze hier van aftermarket woofer speakers uitgaan. Als laatste zou ik nog steeds nieuwe speakerdraden naar voren trekken moeten trekken voor de deur speakers.

Aangezien er dan toch kabels getrokken moeten worden, de kabelset gemodificeerd moet worden leek het mij gemakkelijker (en goedkoper) om alles maar zelf te maken. Dit heeft goed uitgepakt en qua tijd scheelt het niet zoveel. Of je nu 1 kabel trekt of 3 (1 input voor de versterker, 1 als output van de versterker voor de woofers en 1 als output van de versterker voor de deuren), alles gebeurt toch op hetzelfde moment.

Zoals het bekende spreekwoord luid: vele wegen leiden naar Rome! 001
Het werkt en was een leuke daginvulling! Ik heb connectoren gebruik die ik ook in het vervolg makkelijk kan gebruiken voor het vervangen van de speakers. Is het tzt echt plug en play.

De deuren isoleren staat ook nog op het programma, dit ga ik waarschijnlijk tegelijk doen met het vervangen van de deurspeakers incl. tweeters. Deze moet ik nog aanschaffen. Hier ga ik MP weer eens rustig voor afstruinen, kijken of we weer een leuk koopje eruit kunnen halen!
Gebruikersavatar
Giovanni21
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 606
Lid geworden op: 15 mar 2015, 23:16
Type Auto: BMW F36 420i LCI
Locatie: Den Haag

Ah, ok.. wellicht dat daar dan verschil in zit... E/F reeks.
Iig zoals je zegt leuk klusje... en goed zelf te doen.

Isoleer ook zeker de behuizing van de subs onder de stoelen en een matje eronder nog...
Als je nu 6.5" woofer(s) hebt, zou ik deze ook zeker upgraden naar een after market 8" variant.

Marktplaats idd maar goed in de gaten houden.
Ik had daar een Individual audio compo setje voor de E9x reeks gescoord voor maar 100 eur.
Current: BMW F36 420i LCI
Previous: BMW E90 325i

- Een auto is meer dan een vervoersmiddel alleen -
BMillerW
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 341
Lid geworden op: 29 dec 2019, 09:04
Type Auto: BMW 316i

Gisteren is het coderen gebeurd, thanks @bimmercodes.nl
Het coderen ging gemakkelijk en merkt gelijk een bak verschil ten opzichte van de standaard instelling!

Dit weekend wat testen uitvoeren met de instellingen van de versterker en dan de laatste interieur panelen terugbouwen.

De 8" sub zoals hierboven beschreven gaan er in de toekomst naar alle waarschijnlijkheid inkomen!
Goede tip ook omtrent de isolatie van de bakken @ Giovanni21. Deze heb ik nog niet eerder gelezen, thanks!
Gebruikersavatar
psycholander
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 2057
Lid geworden op: 13 aug 2013, 16:18
Type Auto: BMW X5 50e

:ja:
Gebruikersavatar
Giovanni21
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 606
Lid geworden op: 15 mar 2015, 23:16
Type Auto: BMW F36 420i LCI
Locatie: Den Haag

Nice! geniet ervan...
Current: BMW F36 420i LCI
Previous: BMW E90 325i

- Een auto is meer dan een vervoersmiddel alleen -
BMillerW
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 341
Lid geworden op: 29 dec 2019, 09:04
Type Auto: BMW 316i

BMWe90Mike schreef: 02 apr 2020, 08:40 Mooie mod, al twijfel ik nog steeds omdat het een beetje een audi dingetje is. Maar het ziet er wel cool uit zo in de spiegels.

Heb je misschien ook een foto van de gehele voorkant van de auto met de nieuwe knippers? Ik heb zelf ook een mineral grey f30
Hoi Mike,

ik zit mijn topic nog eens door te bladeren en kwam jou opmerking weer tegen. Moet zeggen dat ik na 6 maanden na dato nog steeds erg tevreden ben met de nieuwe knippers. Het Audi ding (waar ik ook erg over twijfelde vooraf) vind ik erg meevallen aangezien ze iets subtieler zijn en sneller 'knipperen' gaan dan de Audi variant.

Wou het nog even delen! 001
Gebruikersavatar
BMWe90Mike
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 517
Lid geworden op: 18 jan 2018, 08:48
Type Auto: G20 330i

Haha grappig, ik heb ze er nu ook een maand of 2 inzitten, en ziet er mooi uit :ja:
Once a BMW always a BMW
BMillerW
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 341
Lid geworden op: 29 dec 2019, 09:04
Type Auto: BMW 316i

Haha dat is toevallig inderdaad!

Goed om te horen dat ze bevallen :ja:
BMillerW
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 341
Lid geworden op: 29 dec 2019, 09:04
Type Auto: BMW 316i

Korte update m.b.t. mijn bolide:

na een week lang de kou, sneeuw, ijzel en gladheid veilig getrotseerd te hebben sloeg het noodlot afgelopen zaterdag toch toe.
Bij het ophalen van een paar schaatsen reedt vrouwlief een smalle straat met bocht in. Erg lag veel ijs en in de bocht ging het sturen goed alleen door de gladheid ging de auto niet mee. Het effect was een tik tegen een geparkeerde auto met onderstaande schade als resultaat...
Afbeelding
Afbeelding

Koplamp en schade aan de bumper. De bumper loopt nu ook tegen het voorwiel aan.
Door het aanlopen van de bumper tegen het voorwiel wil ik niet verder rijden en is de auto vanmorgen opgehaald.
Vanavond het schadeformulier invullen bij de partij waar we mee in aanraking zijn gekomen (even netjes uitgezocht wie het is, dat werd gewaardeerd).

De komende dagen mogen we in een rode Peugeot rondrijden en hopelijk kunnen we eind deze week de BMW weer volledig hersteld terug krijgen.

Wordt vervolgt!
Laatst gewijzigd door BMillerW op 15 feb 2021, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
psycholander
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 2057
Lid geworden op: 13 aug 2013, 16:18
Type Auto: BMW X5 50e

Aaai dat is klote!
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Showroom & Projecten”