Trekhaak F30

Als je niet weet waar je het moet plaatsen? Gebruik eerst de zoekfunctie
Plaats reactie
JanAssen

Wie heeft er ervaring en gebruikerservaring met een aftermarket trekhaak? Ik wil wel een originele haak maar van de prijzen, icm het incidentele gebruik, wordt ik niet vrolijk. Zie de offertes hieronder.

Afneembaar Elektrisch
Dusseldorp BMW € 1.095,00 € 1.495,00
Ekris BMW € 1.600,00 € 1.868,00
De Beier BMW € 1.200,00 € 1.415,00
Martinistad BMW € 1.350,00 € 1.650,00


Gebruikersavatar
HBos
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 374
Lid geworden op: 11 dec 2012, 22:05
Type Auto: 116d F20
Locatie: Utrecht

Ben ook op termijn in een trekhaak geïnteresseerd, maar deze bedragen gaan nergens over. Gewoon een trekhaak door een ander bedrijf laten installeren, dat zijn toch ook gekeurde (merk)haken. Zijn m.i. niet slechter als "origineel".

Ben wel benieuwd naar je ervaringen!
Groet, Hans
JanAssen

HBos schreef:Ben ook op termijn in een trekhaak geïnteresseerd, maar deze bedragen gaan nergens over. Gewoon een trekhaak door een ander bedrijf laten installeren, dat zijn toch ook gekeurde (merk)haken. Zijn m.i. niet slechter als "origineel".

Ben wel benieuwd naar je ervaringen!
Groet, Hans
Dag Hans,

Dit is de reactie die ik kreeg van een dealer ik zeg niet welke maar het maakt mij wel huiverig...
Ik ken het verhaal van andere systemen, ook de ellende wat zich na verloop van tijd openbaard.

Het is een groot prijs verschil, dat ben ik met u eens. Het systeem wat wij monteren is origineel BMW, wat inhoud dat de kwaliteit hoog is.
Ook de trekhaak bedrading is voorzien van een computer, deze wordt geïntegreerd met de boord elektronica en communiceert dus ook met de centrale computer.
Dit doet een “universeel” set niet, dus bij storingen, kortsluiting enz. worden er geen fouten opgeslagen en geen voedingen automatisch uitgeschakeld met alle gevolgen van dien.

Kortom wij adviseren om een origineel product te monteren in, op of onder een BMW
Wat ik wel weet is dat de "originele" trekhaken van Westfalia zijn.
Gebruikersavatar
HBos
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 374
Lid geworden op: 11 dec 2012, 22:05
Type Auto: 116d F20
Locatie: Utrecht

Volgens mij worden alle trekhaken via een module aangesloten op de auto-elektronica om juist geen storingen te krijgen. de vraag is of je wel wil dat de lampjes van de aanhanger/fietsdrager ook gecontroleerd worden via het systeem in de auto, lijkt mij niet onzin. Kortsluiting in de bedrading trekhaak zou afgezekerd moeten zijn in de externe module.

wellicht even nagaan welke garanties een ander bedrijf geeft?
Groet, Hans
Gebruikersavatar
Andre42k
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 dec 2013, 12:28
Type Auto: F31 328i sportline

Het is best nog een klusje om hem te monteren... bumper eraf, bedrading naar voeten ruimte trekken en montage van de schakelaar in de kofferbak. Ook moet de auto gecodeerd worden als de trekhaak is gemonteerd.
Tevens zal indien er wat aangesloten is op de stekker van de trekhaak de auto stabiliteit controle activeren.

Het onderdeel zelf elektrische wegklapbare trekhaak is nieuw wel te vinden voor rond 900,00 euro.
JanAssen

Ik laat een originele elektrische trekhaak monteren. Omdat het met de kabelboom nogal precies komt durf ik een haak van de kwikfitter niet aan. Verschillende dealers hebben zomer aanbiedinngen en daar heb ik nog een leuke korting uit weten te slepen.
JanAssen

De elektrische haak is vandaag gemonteerd. Incl. Programmeren is men een kleine 5 uur bezig geweest. Tijdens het programmeren wordt de auto voorzien van nieuwe software ook voor het navigatiesysteem. (Excl. Kaart materiaal)

Al het werk van André is verloren gegaan....men kon dit niet terugzetten en ook niet programmeren. Hier krijgt men vanuit Duitsland geen toestemming voor. Welke mogelijkheden ben ik kwijt:

- Led verlichting in de deurgrepen aan bij achteruit rijden
- Start/Stop last State
- M Logo's in Navigatiescherm
- Radio uit bij deur open
Gebruikersavatar
Andre42k
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 dec 2013, 12:28
Type Auto: F31 328i sportline

dat wordt weer een bezoekje brengen dus aan mij ;-)
JanAssen

Daar zeg ik geen nee tegen.... 008
Gebruikersavatar
Andre42k
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 dec 2013, 12:28
Type Auto: F31 328i sportline

JanAssen schreef:Daar zeg ik geen nee tegen.... 008
Ik hoor/zie het wel :ja: :koffie:
Gebruikersavatar
HBos
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 374
Lid geworden op: 11 dec 2012, 22:05
Type Auto: 116d F20
Locatie: Utrecht

De knoop doorgehakt, afspraak gemaakt om volgende week een afneembare (thule)trekhaak te laten monteren bij Kwik-fit. Ben benieuwd, het prijsverschil met de dealer is gewoon te groot.

groet, Hans
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

de trekhaak zelf...geen probleem.
de ecu kit....die zou ik niet aandurven.
ik heb zelf een bmw en werk in dr automotive en heb meegemaakt bij aftermarket bij e90s bv dat het electa gezeur kon geven.
merken waren bv bosal valeo kuhne.
Ben zelf ook b3zig geweest met een rukhaak.
En de dealer was goedkoper in zn hardware dan aftermarket.
De reden dat het duurder is is puur arbeidsloon en het coderen waar ze veel voor vragen.
Ik zou eerder de OEM spullen halen en bij een garage laten monteren (als ze dat willen). en dan door bmw laten coderen.
Goedkoopste oplossing iig. Beste..sja..dat weer niet mbt je bindingen tot de zaken ; )
Ben benieuwd iig!
Nobody said it was easy....
Vincieboy
Just getting started
Just getting started
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 jul 2016, 20:41

Vandaag een Thule afneembare trekhaak incl 13p kabelset van Thule gemonteerd.
Werkt naar behoren.

Soms vraag ik me af wat origineel is....

Zelf 8 jaar voor een autodealer gewerkt. Met onder andere Mazda, Alfa Romeo en Lancia in het assortiment.
Mazda bijvoorbeeld, gebruikt de spullen van Thule, zet er alleen zn eigen Logo op.

Lancia, levert "eigen merk" maar de kabelset is zo slecht dat er geadviseerd word om deze lokaal te halen van Thule.

Er zullen vast voor en tegens zijn, Electronica kan altijd kapot. En dit zal met een originele set ook kunnen gebeuren.
Zelf voor de "verticaal" afneembare trekhaak en 13p kabelset iets meer dan 330euro betaald. En dus ruim geld kunnen besparen door deze zelf te monteren (heb de kennis en handigheid aan mijn kant)

Ik ben in ieder geval weer blij.
CJB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 sep 2011, 08:25

Heb destijds bij mijn e90 ook een trekhaak van thule(?) laten plaatsen via zo'n trekhakensite. Laten doen via plaatselijk dorpsgarage.
Nooit geen problemen mee gehad.
jhis5h
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1839
Lid geworden op: 06 mar 2014, 17:51
Type Auto: E93 325iA Cabrio
Locatie: Gelderland-zuid

Helaas is de electronica die bij de aftermarket trekhaken hoort vaak onder de maat.
Had vorige week een forummer met een F31 op bezoek en die gaf bij ieder keer starten de melding:
CF2501 No message (status trailer, 0x2E4): receiver EGS, transmitter AHM
Er was een Westfalia trekhaak gemonteerd, maar de AHM (aanhanger-module) komt niet in de lijst met ECU's voor in ISTA, maar stuurt dus blijkbaar wel meldingen.
Westfalia emuleert/simuleert dus op een halfbakken manier de een BMW AHM en dat maakt diagnose/testen met de BMW software nauwelijks mogelijk. De aanhanger module doet op moderne auto's tenslotte veel meer dan alleen de lichten van de trailer laten branden.

Ook bij de E9x zijn er op dit forum gevallen te vinden waarbij bijvoorbeeld de PDC van de leg raakt door de (wederom Westfalia) trekhaak.

Bij het plaatsen van een aftermarket trekhaak zou ik zou evengoed altijd de originele AHM electronica/kabelboom bij BMW bestellen. De fysieke hardware (trekhaak zelf) kan natuurlijk prima van een 3e partij zijn.
Plaats reactie

Terug naar “F3x: N00B / B00N Tech”