E90 inruilen voor F30 ? Jazeker en hij is ingeruild

Als je niet weet waar je het moet plaatsen? Gebruik eerst de zoekfunctie
Gebruikersavatar
Michiel
Administrator
Administrator
Berichten: 13592
Lid geworden op: 01 jun 2010, 19:52
Type Auto: E46 330Ci Cabrio M-tech II

Heb sportstoelen... Die zitten top :ja:


Drive it like you stole it...

E46 316i Black & Silverline - zwart 2004-2007
E90 318i 2010 - 2015
E39 Touring 540i Executive 2015 - 2017
F30 316i High Exe. M-sport 2015 -2020.
E46 330Ci Exe. M-tech II 2020 -
janvignoble
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 apr 2012, 20:56
Type Auto: 320DA ED sedan (F30) Per mei 2012
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Ik rij een van de eerste F30's, nu dus drie-en-een-half jaar. Kwalitatief absoluut top want 180.000 km verder heb ik nog geen last van rammels ed. Toch kan ik me wel voor een deel vinden in wat je schrijft. Een E90 heb ik nooit gehad maar ik ken hem wel vrij goed. Van meerdere proefritten en van meerijden met... Het kwaliteitsgevoel is anders. Niet dat ik mijn F30 niet premiun vindt, het zou te ver gaan dat te beweren. Maar BMW heeft vind ik gewoon steken laten vallen waar het gaat om materiaalgebruik. Op heel veel plekken is het ok, zelfs heel mooi. Maar er zitten in het dashboard, bijvoorbeeld rond de knop voor de alarmverlichting, bij de luchtroosters en al helemaal in het portier plastics die echt niet kunnen. Te goedkoop. En ook krasgevoelig. Idem in de kofferbak. Daar zit aan de zijkant plast dat je verwacht in de spellendoos van Mens-erger-je niet. Niet in een BMW.
Maar dat gezegd hebbend, het is een beetje in de marge. De totale beleving is nog steeds ok. Stap je in een 5 dan zie je wel het verschil, daar hebben ze niet bespaard op die stukjes plastic. Dus totaalbeleving is beter. Maar qua rijden: doe mij maar een 3. Die geeft meer die rijdbeleving, het gooi-en-smijt-gevoel. Zonder dat je een spijkerharde auto hebt want het comfort is ook ok.
E90CarbonEdition
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 676
Lid geworden op: 28 sep 2015, 19:44

Persoonlijk vind ik een E90 mooier dan een F30. De overgang van motorkap naar voorbumper, wielkasten, interieur en de 3.0 zes cilinder hebben bij mij de doorslag gegeven. De E90 heeft ook nog een eigen gezicht, niet het kleine tweelingbroertje van de vijf serie.
HJe91
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 258
Lid geworden op: 14 okt 2012, 19:52
Type Auto: 130i

Ik weet niet waarom iedereen hier de F30 kwalitatief qua interieur zoveel minder vind als de e90? Volgens mij waren de meesten het erover eens dat toen de E90 uitkwam dit een grote achteruitgang was tegenover de e46 qua vormgeving én materiaalgebruik.

Nu hebben ze in de F30 weer wat meer de look richting de bestuurder, en niet meer de bult in het dashboard voor de navigatie. Kan me niet echt vinden in de stelling dat de F30 minder is dan de E90.

Verder qua interieur vind ik de F10 echt prachtig, heerlijk brede middenkolom en breed dashboard. Ook de navigatie vind ik mooi strak weggewerkt. Zou persoonlijk voor de F10 gaan, deze hebben inmiddels flink afgeschreven en je hebt toch een pak meer auto voor je geld. Qua sportiviteit is de F30 wellicht iets beter, maar de F10 ligt ook als een blok op de weg. Het verschil zit hem vooral in het gewicht. Verder vind ik het erg gaaf dat je bij de F10 de hoge en brede motorkap voor je hebt, voelt toch echt als een dikke bak zegmaar.
Misschien zou je ook kunnen kijken naar wat voor ritten je hem het meest gebruikt. In de stad zou wellicht de F30 fijner zijn, maar op de snelweg/buitenweg rijdt een 5 toch wel een stuk fijner.

Wij zijn thuis geswithed van een F11 520d lease naar een 420d GC lease, maar denk dat de volgende een F10/F11 uit duitsland gaat worden. Het is, hoe raar het ook klinkt, moeilijk wennen aan de 420.
CJB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 sep 2011, 08:25

Lees al een paar keer mensen met een 520d.
Wil dat een beetje?
rhberk
Just getting started
Just getting started
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 mei 2014, 22:35

Ik ga over naar een F30 ( een 5 is mij te groot en te duur ), maar niet geheel vrijwillig, vorige week is mijn 330iA E90 gestolen, na 40 jaar BMW is het mij dan toch een keer overkomen...........
Was een fijne auto maar met 1 groot nadeel: het luidruchtige en rammelende onderstel. Runflats vervangen door non-rf hielp wel enigszins, maar niet afdoende. Het interieur was ok en kraakvrij maar toch ook niet geheel zonder plastic...
Maar goed, nu een nieuwe, en gezien het relatief kleiner geworden prijsverschil met een 320iA incl velgen van net 4k( bij de E90 was dat 12k!) ga ik weer voor een 330iA. Heb uit de Duitse fora begrepen dat de nieuwe motor bij koude start heel stil is geworden en niet meer dieselt. Gezien veel negatieve ervaringen alhier met het adapatieve onderstel wordt het een standaard; deze schijnt ook iets strakker geworden te zijn en 10mm verlaagd. Eerst maar eens een proefrit zien te regelen maar dat valt nog niet mee want de eerste 3 grote dealers hier in het westen incl. de importeur hebben geen demo. Ik zal nog worden teruggebeld dus misschien dat ze er toch nog een kunnen vinden.........

Groeten, Ruud
Switch
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 938
Lid geworden op: 16 okt 2014, 15:53

@CJB: Ja hoor, de 520d voldoet prima. Ik heb de 190pk/400nm motor erin en deze auto doet niet onder voor de 320d die ik had, dat was een F31 EDE met 163pk. Op papier moet deze 520 zelfs sneller zijn maar dat is marginaal en merk ik niet. Het rijdt wel heel anders en daardoor zou hij wat "slomer" over kunnen komen. De F11 is namelijk een heel stuk stiller en daardoor merk je het allemaal niet zo. Je bent ook met flink wat gewicht onderweg, dat voel je ook wel. De F31 was wel communicatiever. De toekomst zal uitwijzen of ik er tevreden mee blijf. Meestal begint het na een jaar te kriebelen :) Mss dan wel een 4-GC. Maar mss ook wel weer een 5.
Of een ander merk, wie weet :o
:koffie:
HJe91
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 258
Lid geworden op: 14 okt 2012, 19:52
Type Auto: 130i

Ik wil me nergens mee bemoeien en heb geen idee van je budget, maar ging voor de grap even op zoek naar een sportieve 5-serie. Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je op zoek bent naar een benzine. Dan zou ik zoiets nog wel overwegen:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=1

Veel mensen zullen afknappen op de handbak, maar juist bij een 5 vind ik het persoonlijk wel gaaf. De 8-traps automaat is vrij afstandelijk, en met deze combi heb je én de laatste atmosferische motor, en een stukje spotiviteit. De 523i zijn de verhalen wat minder positief over, vooral het geluid en de power schijnen tegen te vallen. Onze 520d had ook een handbak, en we hebben hier geen spijt van gehad. Nu met de nieuwe hadden we geen keus en hebben we een automaat, maar zouden zo weer willen wisselen. Vooral het gebrek aan schakelmoment(je voelt bijna niks) voelt wat kunstmatig en weinig sportief.
Gebruikersavatar
discus
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1958
Lid geworden op: 13 okt 2014, 14:03
Type Auto: G21 330e en G30 530e

Nee hoor zie ik helemaal niet als bemoeien, integendeel :ja:
Vrouwlief zal toch het meest er meer rijden en voor haar is automaat echt een must. Bedankt voor het meedenken
Voor haar G30 530e
Voor mij G21 330e
Gebruikersavatar
Baardaap
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 185
Lid geworden op: 15 sep 2011, 18:56
Type Auto: De Baardmobiel

Kijk dit filmpje even over de F30. Chris Harris is een master.

Mijn E88 125i Tunex Tuned@ 228wpk - Cyba Intake Scoops - Performance Nieren - Performance Uitlaat - Performance Intake - Performance Veerpootbrug - 3d Design Carbon Diffuser - Blacklines - FK Schroefset - Klutch SL14 003
Gebruikersavatar
discus
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1958
Lid geworden op: 13 okt 2014, 14:03
Type Auto: G21 330e en G30 530e

Thanks, duidelijk verhaal :ja:

'You might think it's like a dogs dinner' :lol:
Voor haar G30 530e
Voor mij G21 330e
Sjorrit
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 105
Lid geworden op: 17 jul 2012, 16:20

CJB schreef:Interessante discussie, zit zelf beetje op zelfde spoor.

Mijn gedachten (en er is nog geen keuze gemaakt, hoewel ik neig naar een 5)
- Bij gelijk budget heb je een jongere 3, uitgaande van gelijkwaardig uitrustingsniveau.
- Ik koop een 523i, en trek 5-6k uit voor chiptunen, velgen en een M-pakket. Standaard velgen zijn prima voor wintervelgen. Op deze manier heb je zeker in Duitsland erg veel keus.
- Dat kan je natuurlijk ook op een 320i toepassen.... :roll:, 3 serie helemaal aangekleed heeft agressievere/sportievere uitstralinging, wat ik wel kan waarderen.

En op het moment dat ik een keuze heb gemaakt, ben ik 5 minuten later alweer aan de twijfel :wtf:
Een 523i is toch een AM 6 cilinder? Dus weinig winst met chiptuning.
Gebruikersavatar
Driver70
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 2032
Lid geworden op: 28 jun 2015, 12:30
Type Auto: BMW 330i
Locatie: Amersfoort

De 523i had het zelfde blok als de 528i, een 3 liter 6 in lijn. Maar ik weet niet of alleen de software aanpassen genoeg is. Misschien is de inlaat ook wel anders.
G20 330i Executive Luxury Saphirschwartz
E89 Z4 28i M Saphirschwartz
F10 528i High Executive Luxury Sophistograu
F30 335i High Executive Luxury Imperialblau
E89 Z4 18i Pure Balance Alpinweiss III
E60 523i M Edition Tiefseeblau
E38 730i Individual
CJB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 sep 2011, 08:25

523i had het zelfde blok als de 528i, een 3 liter 6 in lijn
Dat was mijn gedachte ook toen ik erop ging zoeken.
Heb contact gehad met diverse tuners die aangaven dezelfde specificaties als de 528 eruit te krijgen zonder veel moeite.

Ik heb geen praktijkervaring.

Maargoed, mooie 523 kopen en daarbij reken ik:
+/- 600E chiptuning
+/- 2000E M-pakket (uitgaande van zelf monteren)
+/- 1000E mooi setje 2hands velgen

Denk ik dat je een puike wagen rijdt. En het is nog leuk ook om het zelf een beetje aan te passen naar je smaak.
Gebruikersavatar
Baardaap
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 185
Lid geworden op: 15 sep 2011, 18:56
Type Auto: De Baardmobiel

Sjorrit schreef:
CJB schreef:Interessante discussie, zit zelf beetje op zelfde spoor.

Mijn gedachten (en er is nog geen keuze gemaakt, hoewel ik neig naar een 5)
- Bij gelijk budget heb je een jongere 3, uitgaande van gelijkwaardig uitrustingsniveau.
- Ik koop een 523i, en trek 5-6k uit voor chiptunen, velgen en een M-pakket. Standaard velgen zijn prima voor wintervelgen. Op deze manier heb je zeker in Duitsland erg veel keus.
- Dat kan je natuurlijk ook op een 320i toepassen.... :roll:, 3 serie helemaal aangekleed heeft agressievere/sportievere uitstralinging, wat ik wel kan waarderen.

En op het moment dat ik een keuze heb gemaakt, ben ik 5 minuten later alweer aan de twijfel :wtf:
Een 523i is toch een AM 6 cilinder? Dus weinig winst met chiptuning.
Een 523 F10 is een afgeknepen N52B30 motor die met alleen een chip naar 265+ pk gaat. Voor 299 euro bij Tunex te doen.
Mijn E88 125i Tunex Tuned@ 228wpk - Cyba Intake Scoops - Performance Nieren - Performance Uitlaat - Performance Intake - Performance Veerpootbrug - 3d Design Carbon Diffuser - Blacklines - FK Schroefset - Klutch SL14 003
Plaats reactie

Terug naar “F3x: N00B / B00N Tech”