BMW F30 Claxon werkt niet

Als je niet weet waar je het moet plaatsen? Gebruik eerst de zoekfunctie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ebajric
Just getting started
Just getting started
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 nov 2016, 11:51
Type Auto: F30 320i

Beste forum leden .
Claxon van mijn f30 werkt niet meer.( Er zijn twee, hoog en laag toon klaxon)
Na een aantal keer toeteren begon claxon steeds zwakker te worden, totdat hij niks meer deed.
Heb eerst zekeringen nagekeken (kofferbak en de motorruimte rechts) maar kon geen een vinden die kapot was.
Vanochtend heb ik beide claxons eraf gehaald en op de werkbank getest, en ja , ze doen het alle 2.
Daarna heb ik de de stekkers gecheckt of ze de stroom krijgen, geen stroom.
Is er ergens een relais die misschien kapot is gegaan, of zit het probleem bij het stuur.
Graag jullie reactie' s
Met vriendelijke groeten


NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Meestal is een zwakker wordende toeter het gevolg van water enzo.
Einde toeter.
Dat ie het nu niet meer doet kan omdat je bedrading niet ok is. Wat mij overigens sterk lijkt.
Dat je toeters het wel doen in se werkbank...
Je hebt waarschijnlijk een accu direct aangesloten. Da's een beste klap amperage die er doorheen gaat. Maw..maybe even tot leven gekomen.
Ik doe altijd eerst een paar meppen op je toeter geven..terwijl een ander op het stuur drukt. 6 van de 10 x weet je dan de oorzaak...en het gevolg
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36

Ff een multimeter erop en iemand de toeter laten bedienen, geen spanning, bekabeling kapot of een gecorodeerde connector. ( beetje contactspray erop als dat het geval is)
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Dat kan ook
Meet dan meteen tov accu min of ie massa of plus gestuurd is. Meestal massa trouwens...wat ook tevens zn valkuil is..
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
ebajric
Just getting started
Just getting started
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 nov 2016, 11:51
Type Auto: F30 320i

Van water is geen sprake ,
was tijdens mijn vakantie waar steeds boven 35 graden was,
Heb wel met multimeter connectors gecheckt , geen spanning,
Ze zien trouwens ook goed uit, geen roest,
Denk dat probleem ergens anders zit.
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36

Misschien toch ook even de schakelaar op het stuur controleren, ik weet niet hoe het bij de F30 zit maar de toeter loopt denk ik ook over de sleepring, dus als je het stuur demonteert zou je dat ff na kunnen meten.
Ik zou het electrisch schema proberen te downloaden en dan het hele traject maar volgen.
Wat trouwens goed kan is dat in deze moderne auto er een ecu voor de aansturing zorgt, dan zou ik externe hulp inschakelen want dat is een factor moeilijker.
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Check iig of je een massa of plusgestuurd hebt
Da's binnen 10 sec gesaan. Kan jij weer verder zoeken....
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
ebajric
Just getting started
Just getting started
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 nov 2016, 11:51
Type Auto: F30 320i

Bedankt jongens,
ga ik morgen verder met onderzoek
laat jullie wel weten
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Ik herinner mij dat dit een bekend euvel is bij de f30.
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
Gebruikersavatar
Andre325d
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 268
Lid geworden op: 19 jul 2008, 22:12
Type Auto: BMW F31 320da M sport - M Performance Power Kit
Locatie: Achterhoek

idd bekend probleem. gewoon nieuwe claxon kopen. Is bij mij ook gebeurd
BMW 320Da M sport - M Performance Power Kit - M Performance Brembo remmen - 20" Kelleners Munchen
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

NOS schreef:Je hebt waarschijnlijk een accu direct aangesloten. Da's een beste klap amperage die er doorheen gaat. Maw..maybe even tot leven gekomen.
Dat is niet waar, een simpele verbruiker als een claxon vraagt en krijgt de stroom die hij nodig heeft ongeacht of je dit direct van een accu doet of verderop in het circuit (kabel/aderimpedanties uitgesloten). Je uitspraak doet het nu net lijken of een direct aangesloten accu er voor zorgt dat de claxon ineens meer stroom gevoed zou krijgen, wat natuurlijk onzin in.

Er wordt geen stroom 'gestuurd' naar een simpele ohmse claxon, deze neemt zelf op wat hij nodig heeft (zoals 99% van de gevallen) onafhankelijk van het (directe) vermogen van de voeding.

Is je massapunt nog wel ok? Volgens newtis zit die achter je wielkuip en is dus onderhevig aan invloeden van buitenaf:
Klik en Klik
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36

Meten is weten!!
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Darudevampire schreef:
NOS schreef:Je hebt waarschijnlijk een accu direct aangesloten. Da's een beste klap amperage die er doorheen gaat. Maw..maybe even tot leven gekomen.
Dat is niet waar, een simpele verbruiker als een claxon vraagt en krijgt de stroom die hij nodig heeft ongeacht of je dit direct van een accu doet of verderop in het circuit (kabel/aderimpedanties uitgesloten). Je uitspraak doet het nu net lijken of een direct aangesloten accu er voor zorgt dat de claxon ineens meer stroom gevoed zou krijgen, wat natuurlijk onzin in.

Er wordt geen stroom 'gestuurd' naar een simpele ohmse claxon, deze neemt zelf op wat hij nodig heeft (zoals 99% van de gevallen) onafhankelijk van het (directe) vermogen van de voeding.

Is je massapunt nog wel ok? Volgens newtis zit die achter je wielkuip en is dus onderhevig aan invloeden van buitenaf:
Klik en Klik

Ooit gehoord van u is i maal r...?

Klemspanning is 12 volt. Uitgaan van zeg 1 ohm krijgt ie ff 12 amp erdoorheen..klopt wel. Meestal zijn claxons 10 tot 15 amp gezekerd.
Stel...je toeter heeft inmiddels 1000 ohm weerstand. Dan stuurt het apparaat maar 12 amp..maar door de hoge weerstand komt er maar 0.012 amp binnen. Gevolg...een claxon die flauw werkt..of niet.

Bij een claxon die bv 50 hz levert zal een x amp nodig zijn.
Is echter se toeter stuk en kan hij 0hz leveren..zal een accu direct zn maximale stroom leveren. De blokkeerstroom is zelfde als maximale stroomuitgave.
(Daarom mag je bv nooit te lang achter mekaar starten bij een auto. De weerstand wordt hoger...en dus warmer. De stroom die gaat lopen worst lager..maar de accu zal zn blokkeerstroom willen gaan leveren. Wat nog meer warmte oplevert..met als gevolg gloeiende bedrading


Maw

Vrijwel alle motortjes die enigzins zwaar draaien of lopen...zullen vaak bij een accu direct aansturing of ff tot leven komen...of vuurwerk geven.

Denk dat ik iets meer dit soort dingen doe..en er een verschil tussen theorie..en praktijk zit ;)

Jij gaat uit van een foutloos weekend systeem. Waarbij alles doet wat het moet doen.. en een uitleesding zegt..doe dit.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

??? NOS hier snap ik weinig van. Je bedoeld het ongetwijfeld goed maar wat je schrijft lijkt van geen kant te kloppen. Reden dat je niet te lang mag starten achter elkaar is omdat het niet voor 100% duty is uitgelegd, s1 bedrijf noemen we dat in e-motor wereld. Die motor wordt te warm, en fikt door. Je moet tussentijds tijd geven om af te koelen. Als de weerstand hoger wordt, neemt de stroom af, dus ook de warmte. Af, niet toe. Alleen teveel warmte laat de isolatie smelten, en dan neemt weerstand in de motor snel af.
Accu WIL helemaal niks, die levert wat er 'gevraagd' wordt door de weerstand in het elektrisch circuit.

Toeters worden al jaren door ecus aangestuurd, zelfs op mijn GS (nee NOS ik ben nog geen 50+) uit 2006 krijg ik een foutmelding in de software als mijn toeter kapot is of de bedrading los ligt.
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

Spijker op zijn kop BMWcoder :ja:, NOS' verhaal, hoe goed bedoeld ook, lijkt kant noch wal te slaan.
NOS schreef:Ooit gehoord van u is i maal r...?
Klemspanning is 12 volt. Uitgaan van zeg 1 ohm krijgt ie ff 12 amp erdoorheen..klopt wel.
Ooit gehoord van p=u*i? Je vermogen van de claxon veranderd niet, en zal dus bij iedere situatie (direct aangesloten of niet) hetzelfde ampèrage vragen. Alleen bij een gestarte motor zal het ampèrage lager zijn, immers de accuspanning is hoger.

Je bovenstaande bewering bevestigt niets van je vorige verhaal... 12/1=12 ja, en dan? Dit is ook zo zonder direct aangesloten accu.
NOS schreef:Meestal zijn claxons 10 tot 15 amp gezekerd.
Stel...je toeter heeft inmiddels 1000 ohm weerstand. Dan stuurt het apparaat maar 12 amp..maar door de hoge weerstand komt er maar 0.012 amp binnen. Gevolg...een claxon die flauw werkt..of niet.
Die weerstand veranderd niet als je hem vervolgens aansluit op een volle accu, ook dan zal hij jouw fictieve 0.012 amp vragen.

Je kunt lullen wat je wilt, maar een vebruiker gaat nooit ineens meer ampèrage vragen of een voedingbron ineens meer leveren als je hem dichter bij bron aansluit. Sterker nog, je spanning is vaak hoger bij de bron dan verderop in het circuit (kabelimpedanties) dus zal hij een lagere stroom vragen (i=u/r weet je nog :wink:)
NOS schreef:Denk dat ik iets meer dit soort dingen doe..en er een verschil tussen theorie..en praktijk zit ;)
Als 'keurmeester' weet je ongetwijfeld wel wat van autootjes ja, maar ga mij geen lectuur geven over elektrotechniek. Daar doe ik iets meer in dan jij als automonteur, dus pas op met je aannames over de kennis van anderen dan jijzelf :ja:
Plaats reactie

Terug naar “F3x: N00B / B00N Tech”