Vreemde "tik"

Als je niet weet waar je het moet plaatsen? Gebruik eerst de zoekfunctie
Plaats reactie
Richards
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 218
Lid geworden op: 22 aug 2014, 19:59
Type Auto: BMW G20 - 330i M-sport

Ik ben in het bezit van een 320 GT, sinds een paar weken heb ik iets vreemds.

zo af en toe heb ik ik harde tik ergen rechtsachter. Het geluid of er hard een steen tegen me bodemplaats ketst of werkend metaal of zo.

Ik weet niet precies wanneer het gebeurt maar volgens mij vooral als ik rustig met een bocht over een hobbel of een stoeprand of zo rij. Heb ook vaag het idee dat het vaker gebeurt als de auto koud is maar weet dat niet zeker. De dealer heeft ernaar gekeken maar heeft (nog) geen idee.

Iemand die weet waar ik aan zou moeten denken?


jaybmw325
Just getting started
Just getting started
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 nov 2013, 09:41
Type Auto: BMW 328iA (F34)

:hallo:

Ik heb een 328i GT uit 2013 en heb exact hetzelfde probleem.

Er is al eerder naar gekeken en de deurrubbers ingesmeerd met siliconensmeer (ik weet niet of dit juist is omschreven), maar ze dachten dat het door de deurrubbers kwam. Helaas, dit werkte niet tegen de 'tik' die wij achter ons horen ter hoogte van de gordel/begin van de achterdeuren. Deze 'tik' kan ik vaak reproduceren als ik vanaf stilstaand (bijv. voor stoplicht) en dan flink gas geef. Maar ook als ik een snelle bocht/doordraaier maak met redelijke tempo (>70km/u).

Maandag 29 jan moet ik mijn auto 2 dagen laten staan bij BMW van Poelgeest om dit probleem te verhelpen. Gelukkig valt het bij mij onder de Premium Selection garantie, want anders is dit echt een hele dure reparatie vrees ik...

Ik zal tzt berichten of mijn probleem is verholpen en/of wat het probleem bij mij is.
BMW 325i coupe (E92)
BMW 328i GT (F34) :Mpower:
Richards
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 218
Lid geworden op: 22 aug 2014, 19:59
Type Auto: BMW G20 - 330i M-sport

Ha, de mijne is ook een premium selection bij van poelgeest. Ik ben bij amersfoort benieuwd waar jij loopt.
Ik moet hem binnenkort ook 2 dagen laten staan, hoop dat ze het kunnen reproduceren en dus fixen. Ik weet eigenlijk niet precies wanneer ik het heb, soms doet die het dagen niet soms 3 keer in een rit, heel irritant.

Hoor graag van je als jij meer weet.
Yizu
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 852
Lid geworden op: 20 feb 2014, 12:12
Type Auto: G01 X3 2.0D M-Sport HE Saphirschwarz
Locatie: Spijkenisse

Gebeurd het ook als je ‘m in de versnelling zet?
Of als je normaal optrekt?

Vriend (F31) van mij had het ook, een bonk als je wegrijdt. Eerst davhten ze dat get de stabilisator stang was maar dat bleek niet het geval.
Het was een soort stabilisator blok (exacte naam wist hij niet meer) wat los zat. Het zat in het midden net voor de achteras. Het is vastgezet en het gebonk is weg.
jaybmw325
Just getting started
Just getting started
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 nov 2013, 09:41
Type Auto: BMW 328iA (F34)


Citaat verwijderd, het is niet nodig een direct bovenstaand bericht te citeren
-Moderator Team
Ik heb een automaat.. en als ik hem zijn D (drive) zet heb ik geen probleem van het tikken. Het getik is voornamelijk bij stilstaand optrekken met >70% gas geven, of bij stapvoets rijden en dan wegtrekken, of bij snelle bochten nemen (bv. bij grote rotonde).

Zelf denk ik dat het te maken heeft met de stijlloze ramen die de 3 GT heeft..
BMW 325i coupe (E92)
BMW 328i GT (F34) :Mpower:
jaybmw325
Just getting started
Just getting started
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 nov 2013, 09:41
Type Auto: BMW 328iA (F34)

Daarnaast ben ik eigenlijk ook benieuwd naar wat de mede-BMW leden ervaren van hun dashboards...

ik heb veel last van krakende dashboard als ik over hobels/drempls rijd. Wellicht heeft het te maken met de vele harde kunststof panelen... dit doet echt afbreuk aan de kwaliteit... :nou:
BMW 325i coupe (E92)
BMW 328i GT (F34) :Mpower:
Richards
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 218
Lid geworden op: 22 aug 2014, 19:59
Type Auto: BMW G20 - 330i M-sport

Yizu schreef:Gebeurd het ook als je ‘m in de versnelling zet?
Of als je normaal optrekt?

Vriend (F31) van mij had het ook, een bonk als je wegrijdt. Eerst davhten ze dat get de stabilisator stang was maar dat bleek niet het geval.
Het was een soort stabilisator blok (exacte naam wist hij niet meer) wat los zat. Het zat in het midden net voor de achteras. Het is vastgezet en het gebonk is weg.

Nee gebeurt nooit als ik hem in de verstelling zet en volgens mij nooit op hogere snelheid.
Gebruikersavatar
Arnie68
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 665
Lid geworden op: 07 jun 2015, 22:49
Type Auto: F30 320i ///M Sport
Locatie: Zuid-Holland

Krakende dashboard kan ik onderschrijven; bij temperatuurverschillen en lastwissels in mijn F30 kraakt het dat het een lieve lust is...
Inderdaad premium onwaardig.
Current: F30 320i :Mpower: Sport Executive Black Sapphire / Stage 1: 271PK - 407Nm
Previous: F20 120i LCI :Mpower: Sport Executive Alpinweiss III
jaybmw325
Just getting started
Just getting started
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 nov 2013, 09:41
Type Auto: BMW 328iA (F34)

Eerder dan gedacht heb ik mijn auto terug van de dealer (Poelgeest Amstelveen).

Ik zou het maandag 29 januari brengen om het vervolgens twee dagen te laten staan, maar ze hadden mij dezelfde dag om 16u al gebeld dat ze het euvel hadden verholpen.

Bij mij was het probleem in de B-stijl (waar de gordelspanner zit). Zij hebben de B-stijl uit elkaar gehaald en weer terug in elkaar gezet met enkele soft-tape om de kraak weg te houden...

So far so good :Hosanna: ... hopelijk komt die tik/kraak niet meer terug... alleen zit ik nog steeds met de dashboard kraak.. :roll:
BMW 325i coupe (E92)
BMW 328i GT (F34) :Mpower:
Richards
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 218
Lid geworden op: 22 aug 2014, 19:59
Type Auto: BMW G20 - 330i M-sport

Hij staat nu bij de dealer, ik ben benieuwd wat ze gaan vinden.
RemcoS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 177
Lid geworden op: 30 nov 2017, 19:46
Type Auto: E91 320 ede 2011
Locatie: Flevoland

Gnauw

Ik heb vorige keer met de auto gereden en idd de bonk niet gehoord. Vandaag zelf ook niet naar de auto gekeken, maar volgens mij een collega, ik zal morgen ff informeren, en Anders ff de b style nakijken zoals bij Jaybmw
Richards
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 218
Lid geworden op: 22 aug 2014, 19:59
Type Auto: BMW G20 - 330i M-sport

Vandaag de "uitslag" gekregen. Ze hebben het bij BMW gemeld en die gaven aan dat de meest waarschijnlijke oorzaak een niet goed zittende bout in het panoramadak is (momentum niet goed). Helaas nu niet te repareren (was minstens een hele dag werk) dus volgende week gaan ze aan de slag. Zou mooi zijn als ze daarmee de oorzaak hebben weggenomen.
RemcoS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 177
Lid geworden op: 30 nov 2017, 19:46
Type Auto: E91 320 ede 2011
Locatie: Flevoland

Klopt, ik had eerst de oplossing vanuit Amstelveen geprobeerd, de bekleding aan de B-stijlen uitgebouwd en het deel op de carrosserie voorzien van een isolerende tape, als je er tegen aan tikte hoorde he iig een kraak, maar zoals je het geluid beschreef wist ik eigenlijk al dat dit hem waarschijnlijk niet was. Toen gaan proefrijden, en op 1 bepaalde plek, afslaan op een rotonde waar gelijk een drempel ligt hoorde ik de tik nu wel. Een paar keer hetzelfde stukje gereden en hij bleef aan wezig. Later met een collega achter het stuur exact hetzelfde stuk gereden terwijl ik in het midden van de achterbank zat, en het geluid kwam uit het dak.

De hemel open gedaan en nogmaals een keer over de drempel geluid nog aanwezig, en echt hard. Toen mijn hand tussen het raan en de dakbekleding gedaan. En het geluid veranderde, het werd doffer.

Op de zaak een paar ABL’s doorlopen (testmodules) maar deze gaven geen correct storings beeld. Toen Puma geraadpleegt en daar jwam deze klacht naar voren, met als omschrijving dat het mogelijk is dat het frame van panoramadak ruimte heeft op het dak, of door losse bouten of door een bepaalde spanning.

De carrosserie tordeert natuurlijk een beetje ten opzichte van het dakframe, en zeker met een panorama dak, dus dat geeft wasrschijnlijk de tik.

Bij de volgende afspraak gaat de gehele hemel eruit en wordt het panorama dak los gehaald, gericht op de carrosserie ( met speciaal gereedschap) en dan worden alle boutjes vervangen en op het juiste aanhaal moment vast gezet.

Ik heb er zelf het volste vertrouwen in dat het geluid dan verdwenen is
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Paar berichten hier boven over krakende delen, heb ik heeeeel weinig last van. Het is wel zo dat ik dus heel soms last heb van koud naar warm en dan dus een tik uit het dashboard. In mijn f31 dus gelukkig weinig, maar kan me ook goed irriteren aan dit soort geneuzel.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Richards
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 218
Lid geworden op: 22 aug 2014, 19:59
Type Auto: BMW G20 - 330i M-sport

RemcoS schreef:Klopt, ik had eerst de oplossing vanuit Amstelveen geprobeerd, de bekleding aan de B-stijlen uitgebouwd en het deel op de carrosserie voorzien van een isolerende tape, als je er tegen aan tikte hoorde he iig een kraak, maar zoals je het geluid beschreef wist ik eigenlijk al dat dit hem waarschijnlijk niet was. Toen gaan proefrijden, en op 1 bepaalde plek, afslaan op een rotonde waar gelijk een drempel ligt hoorde ik de tik nu wel. Een paar keer hetzelfde stukje gereden en hij bleef aan wezig. Later met een collega achter het stuur exact hetzelfde stuk gereden terwijl ik in het midden van de achterbank zat, en het geluid kwam uit het dak.

De hemel open gedaan en nogmaals een keer over de drempel geluid nog aanwezig, en echt hard. Toen mijn hand tussen het raan en de dakbekleding gedaan. En het geluid veranderde, het werd doffer.

Op de zaak een paar ABL’s doorlopen (testmodules) maar deze gaven geen correct storings beeld. Toen Puma geraadpleegt en daar jwam deze klacht naar voren, met als omschrijving dat het mogelijk is dat het frame van panoramadak ruimte heeft op het dak, of door losse bouten of door een bepaalde spanning.

De carrosserie tordeert natuurlijk een beetje ten opzichte van het dakframe, en zeker met een panorama dak, dus dat geeft wasrschijnlijk de tik.

Bij de volgende afspraak gaat de gehele hemel eruit en wordt het panorama dak los gehaald, gericht op de carrosserie ( met speciaal gereedschap) en dan worden alle boutjes vervangen en op het juiste aanhaal moment vast gezet.

Ik heb er zelf het volste vertrouwen in dat het geluid dan verdwenen is

Wel prettig dat jullie het probleem konden reproduceren, daar had ik zelf problemen mee. En inderdaad was soms echt een harde tik. Bedankt voor deze uitgebreide toelichting.
Plaats reactie

Terug naar “F3x: N00B / B00N Tech”