All Seasons of toch extra winterset?

Heb je vragen op het gebied van velgen en/of banden? Stel ze hier
Dutch79
Moderator
Moderator
Type Auto: E90 BMW 330i

Ja alleen zoals aangegeven in de review jammer dat de Pilot Sport AllSeason 4 niet leverbaar is aan deze kant van de grote plas.
Ik ken die video. Moet zeggen dat ik deze band ook nog wel interessant zou vinden om naast een sportieve zomerband te gebruiken. Maar inderdaad (nog) niet leverbaar hier.
Weet niet of ik nou echt veel betere prestaties in niet-sneeuw condities zou kunnen verwachten van een CrossClimate2 dan de Pilot Alpins die ik nu heb. De PA4/5 is namelijk wel een sportieve winterband. Heb niet de indruk dat ie op droog/nat wegdek (bij koudere temperaturen) niet goed presteert.

Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Dutch79 schreef: 23 nov 2022, 19:00 Waar doel je op? Heb niet dat andere topic helemaal doorgenomen..
Topicstarter vraagt zich af:

A) moet ik 2 setjes wielen regelen en op zomerbanden en winterbanden rijden
B) moet ik 1 setje wielen regelen en op allseason banden rijden

In mijn topic vroeg ik me af:

A) moet ik 2 setjes wielen regelen en op zomerbanden en allseason banden rijden
B) moet ik 3 setjes wielen regelen en op zomerbanden en allseason banden en op winterbanden rijden

001
MadMax12
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: BMW 320i F31 LCI M-Sport Shadow

En dan een Formule 1 team inhuren om al die wissels uit te voeren?? :Dubbel:
2018 BMW F31 LCI 320i :Mpower: Sport Shadow (300pk/437nm MG Flasher Stage 1/xHP stage 2) (nov-'22/heden) Afbeelding
2014 Skoda Octavia Combi RS TDI (235pk/500nm) (jan-'18/nov-'22)
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it

Dat is wel het snelste, dan duurt het nog geen 3 seconde! :lol:

Ik heb jaren geleden een keer een krik gescoord & een goede moersleutel dus ik wissel m'n wielen gewoon zelf (op de stoep voor m'n huis). Kost me in totaal ongeveer 45min.

Als zelf wisselen geen optie is dan is het inderdaad wel vervelend en prijzig dat je iedere keer weer een afspraak moet maken bij de bandenboer...
frankie
VIP Driver
VIP Driver

Ik heb dat ook gedaan, maar heb er de laatste jaren helemaal ging zin meer in. Tegenwoordig opslag en wissel lekker gemakkelijk bij de dealer.
Vod
Moderator
Moderator
Type Auto: BMW Z4 G29

In de winter staat mijn Z4 nu stil en rijden we in de wintermaanden met onze andere auto.
Deze gaat iedere winter op de winterbanden. Ik sla de banden gewoon op in de garage en wissel ze wanneer het weer kouder begint te worden. Daarom ook vorige week pas de winterbanden erop gegdaan. Ik wissel dus zelf en heb een garagekrik en slagmoersleutel op accustroom. Werkt perfect. All season banden kunnen ook prima zijn maar ik heb er geen ervaringen mee. Maar zolang ik het zelf nog kan wissel ik telkens nog om van zomer naar winter. In dik 20 minuten is het gebeurd.
2021 BMW Z4 G29

2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
enz
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: BMW

Tja, als je geen ruimte thuis hebt om de banden op te slaan, zal je ze of bij de bandenboer of op het werk (als daar ruimte is) op moeten slaan.
Houdt er rekening mee dat sommige velgen ( ik verwacht de oem bmw velgen wel) niet bestand zijn tegen winterse omstandigheden. Dan heb ik het over corrosie vanwege zout.
In Nederland kun je perfect uit de voeten met all season banden en die zijn nog beter dan de officiële winterbanden.

Ik zou kiezen voor 2 sets velgen met banden, en dan all season banden, omdat je niet naar buitenland gaat. Ze plaatsen, want is leuk. :lol:
Welke het blijkbaar ook goed doen, is de Goodyear 4 vector band. Maar die keuze mag je helemaal zelf maken. :ja:
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
VroemE91
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: BMW G20 318i M Sport Tansanitblauw

Altijd leuk, die discussie over all season banden. Het is moeilijk om een advies te geven. Voor mijzelf hou ik niet van een compromis, want dat zijn all season banden, vlees noch vis. Een gewone band (ik schrijf bewijst niet zomerband) presteert onder vrijwel alle Nederlandse omstandigheden beter dan een all season band. Dat vind ik belangrijk. Een band met de markering vlokje/bergje presteert altijd beter in de sneeuw, maar is onder alle andere omstandigheden de mindere band, ook onder de 6 graden. De rest is allemaal commerciële bullshit om meer banden te verkopen.
:Mpower: F31 320i LCI 2018 M Sport Shadow Sapphirschwarz, 403M
:Mpower: M4 Competion Cabrio 2020 voor een week
:Mpower: G20 318i M Sport 2021 Tansanitblau II
Mylife
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: 528i M-Sport

@VroemE91 Dat argument ging een jaar of 10 geleden misschien nog op, maar inmiddels allang niet meer.
Afbeelding 528i N20 245PK M-Sport (F11 LCI)
Voorheen: 320d M47 163PK automaat High Exec (E91 pre-LCI)
Dutch79
Moderator
Moderator
Type Auto: E90 BMW 330i

Ik snap de redenering van VroemE91 ook niet helemaal. Wat is dan een 'gewone' band?
En als de winterband niet goed presteert zonder sneeuw, welke dan wel?

Als de Michelin Pilot Sport Allseason 4 hier wel leverbaar zou zijn, dan zou ik dat wel als beter (sportief) alternatief voor de Pilot Alpin 4/5 willen proberen in de winter.
De Allseasons zijn steeds interessanter geworden. Zowel door de ontwikkeling die deze heeft doorgemaakt als t veranderende klimaat, waardoor de kans op sneeuw toch wel steeds wat kleiner wordt.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: BMW

Helemaal mee eens, dutch.
Om eerlijk te zijn, was ik erg verbaasd over de test van tyrereview op YouTube, die liet zien, dat de all season band, zo veel beter presteert, dan ik gedacht had.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
MadMax12
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: BMW 320i F31 LCI M-Sport Shadow

Een All season is geen winterband en geen zomerband, maar probeert het beste van beide te doen.
En als je naar de Crossclimate2 kijkt in de testen, doet die het soms beter in de sneeuw dan "echte" winterbanden.

Wij hebben zelf 2 sets Crossclimate+ en 1 set Crossclimate versleten met onze 2 vorige auto's. Beide zeer goed bevallen vele kilometers mee kunnen rijden.
Voor ons is de sneeuw prestaties het minst van belang met de sneeuw in Nederland. Maar goede band in regen en koud weer is wel weer van belang.

Maar het feit dat we nu onze eerste achterwiel aangedreven auto hebben, zet het mij meer tot denken dan voorheen, voorwiel is toch wat veiliger in rijgedrag.
De Michelin zouden mijn voorkeur hebben, maar niet beschikbaar in 255/30 19. Bridgestones zijn wel leverbaar in beide maten voor onze velgen en komen net zo goed in droog en nat uit de testen, sneeuw iets minder, maar minder erg voor ons.

Vrouw des huizes is er nog niet over uit. Nieuwe banden of een extra set(2e hands) liggen qua prijzen niet heel ver van elkaar.
Toch maar hopen op een saaie winter.
2018 BMW F31 LCI 320i :Mpower: Sport Shadow (300pk/437nm MG Flasher Stage 1/xHP stage 2) (nov-'22/heden) Afbeelding
2014 Skoda Octavia Combi RS TDI (235pk/500nm) (jan-'18/nov-'22)
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it

Bij mijn weten kruipt de allseasons band qua winter prestaties steeds meer richting winterbanden vandaar dat sommige mensen in Nederland in de winter rijden met allseasons ipv winterbanden.

Maar een allseasons band in de zomer kan zich zeker niet meten met een goede zomerband. Dus het hele jaar rijden op 1 band, een allseasons band, is nog steeds iets wat afgeraden wordt op sportieve auto's zoals onze BMWs.
Carbohans
Just getting started
Just getting started

Speedboot uit het water met zomerbanden op een zeiknatte gladde trailerhelling gaat bijna niet dat is 1 van de redenen dat ik op allseasons rij en de jaarlijkse invasie van div landbouwproducten (modder) op de weg is gevaarlijk op zomerbanden ivm slipgevaar. Keuze w/z/as is voor iedereen natuurlijk anders. Eigenlijk zou je 3 sets moeten hebben :shock:
Echte mannen rijden op slicks :Klappen:
Remmen is een gebrek aan snelheid :autotje spelen:
Sleutelen is emotie :In love:
T-J
Just getting started
Just getting started

Voor mij is dit ook de eerste winter met een achterwielaangedreven auto. Ook voor het eerst dat ik een auto heb aangeschaft die zomerbanden had gemonteerd. Ik heb bij de dealer nog gevraagd of hij ook geleverd kon worden met All season, maar daar doet van poelgeest niet aan met als motivatie dat ze de beste rij ervaring willen leveren en de zomerbanden stiller zijn dan all season of winterbanden.

Nu ga ik deze winter weer de grens over, en zeker omdat je in de bergen nooit weet wat je kunt verwachten toch besloten een set winterbanden aan te schaffen. Bij van poelgeest hebben ze momenteel een leuke set te koop voor nog geen 1000 euro incl. velgen. Dus zelf heb ik besloten om dit aan te schaffen en voor veiligheid te kiezen.

2 jaar geleden heb ik nog een driftcursus bij slotemaker in zandvoort gedaan, en dat was echt te gek! Dat was mijn eerste rij-ervaring in de auto die ik nu zelf bezit.
Moet daar wel bij zeggen dat de ABS niet mee werkt als het gaat om sneller stoppen! Ik had toen een oude vw polo bij me zonder abs, en dat rijdende fosiel stond sneller stil zonder ABS als de BMW met ABS. Dus misschien in de bergen maar wel de ABS uit om de stopafstand te minimaliseren!

Maargoed, over de winterbanden, ik ben toch wel zo zuinig op mijn nieuwe Bimmer dat ik zeker voor de winterbanden ga!
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Velgen/Banden”