19 inch winterbanden/

Heb je vragen op het gebied van velgen en/of banden? Stel ze hier
Plaats reactie
Alex79
Just getting started
Just getting started
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 aug 2014, 19:33
Type Auto: 118i
Locatie: Barneveld

Goedemiddag,

1e week januari krijg ik mijn F31. Aangezien we midden in de winter zitten, moeten er gelijk winterbanden onder.
Af fabriek heb ik styling 403m(19inch) besteld, en alleen moet nog een keuze maken voor de winter velgen. Dit is voor mij een lastige keus, aangezien velgen toch zeer bepalend zijn voor de auto. Ik heb 2 opties, a 18inch(405black of 19 inch 626). Dat 19inch een stuk duurder is, dat is mij helemaal helder> Echter ben ik benieuwd naar jullie ervaring zowel voor zomer als voor winter = hoe comfortabel is 19inch ? wordt het een stuiterbak of is er nog goed mee te rijden ? ( ik heb een adaptatief M onderstel). Tevens wordt er gezegd bij de dealer dat ze altijd een kleinere band adviseren voor de winter- zodat de druk per oppervlakte hoger is ( gewicht qua afmeting). Hoe zijn jullie bevindingen ?

Alvast bedankt !

gr Alex


Gebruikersavatar
Bobpotnepo
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 346
Lid geworden op: 15 feb 2013, 20:49
Type Auto: G20 M340i xDrive

Ik heb altijd de winterwielen een maatje kleiner dat de zomerwielen (18' winter en 19' zomer). Bij mij is alles runflat en dit rijdt erg comfortabel vind ik. Daar de F3x nogal zacht geveerd is, denk ik dat 19' winters maakt niet zoveel uit.
2019 G20 M340i xDrive
2020 Cayenne SE Hybrid
2022 718 Spyder
2015 981 Cayman GT4 (sold)
2018 F30 340i (sold)
2013 981 Cayman S (sold)
2000 Z3 Coupe 3.0 (sold)
Gebruikersavatar
kevin78
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1814
Lid geworden op: 21 jun 2014, 18:13
Type Auto: BMW 535D M-Sport (F11)

Nu voor het eerst ook de wintervelgen 19 inch non runflat .. Ben benieuwd
:Mpower:

535D M-Sport (F11)
225D M-Sport (F22) sold
320D M-Sport (E91) sold
Gebruikersavatar
mauritsklein
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 mar 2012, 17:59

Ik heb zowel 19" zomer als 19" winter banden. Beide perfect. Gekozen voor een makkelijk schoon te houden velg in de winter. ;-)
Attitude comes from cutting the altitude
(Aaron Kaufman, Gasmonkey Garage)

Mijn Showroom --> http://www.bmw3seriesforum.com/viewtopi ... =2&t=11827
Gebruikersavatar
Kingfisher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 802
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:16
Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
Locatie: De Polder
Contacteer:

Ik heb ook altijd een maatje kleiner in de winter, om de band meer hoogte te geven en daarmee dus meer beweging in het loopvlak en inderdaad een maatje smaller.

Zelf ga ik denk ik voor de style 397 en bij de huidige auto zal dat betekenen dat alleen de achterbanden smaller worden.

Qua comfort is er helemaal niks mis met 19" RoF. Ik ervaar (in combinatie met het adaptieve onderstel) meer comfort in de F31 op 19" dan in mijn vorige E61 met 18" en sportonderstel. Ook toen die laatste op non-RunFlats stond.
Gebruikersavatar
Willem
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2009, 12:41
Type Auto: F20 116i HE
Locatie: Garmerwolde

Ga je op wintersport, of rijd je in de wintermaanden door Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland of.....??
In dat geval moet je passende sneeuwkettingen bij je hebben. Zijn die er voor 19# velgen/band combinaties?
Gebruikersavatar
Andre42k
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 dec 2013, 12:28
Type Auto: F31 328i sportline

Let er ook op welke snelheid codering je hebt van band, in Duitsland moet je of een sticker met de maximale snelheid op je dashboard hebben geplakt of ingesteld hebben in je Idrive.
thewongandonly
Just getting started
Just getting started
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 aug 2014, 22:12

Is een optie om alleen de banden te wisselen, ipv een winterset aan te schaffen? Ik ben nl. ook voor de winter mijn opties aan het bekijken en zit in dezelfde situatie als jouw: F31 met adaptief onderstel en mijn zomerset is ook de 403M.

Zelf vind ik dat de 19" icm met het standaard- of adaptief onderstel goed te doen is. Ze zeggen dat de sportstand harder is dan het M-Sport onderstel en dat de comfort stand juist zachter geveerd is. Het is iig veel comfortabeler dan mij vorige A4 S-Line welke bekend staan om hun (te) harde onderstel.

Om terug te komen op mijn initiële vraag: Dit is de goedkoopste 19" oplossing, maar het schijn niet goed te zijn voor RFT's om vaker ge(de)monteerd te worden. vandaar dat ik hierover twijfel.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

tis niet goed..voor wat voor band dan ook.
erop..eraf etc etc.
na div keren zijn ze zeer moeilijk te balanceren.
Heb er meer dan 10 jr ervaring in.
niet doen. je koopt voor goed geld een knappe f30...en dan niet een extra setje velgen?
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Kingfisher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 802
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:16
Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
Locatie: De Polder
Contacteer:

Vind ik ook, al heb ik er zelf geen ervaring mee. Zeker de platte stugge RunOnFlat banden zijn lastig te verwijderen en monteren heb ik mij laten vertellen.

Ik zou dus inderdaad gewoon voor een knap setje wintersloffen gaan. Zelf ben ik afgestapt van mijn plan de winterwielset style 397 van BMW aan te schaffen aangezien deze bicolor en glansgedraaid zijn. Een kleine beschadiging en wat pekel zorgen er meteen voor dat deze wielen er dan niet meer mooi uitzien en tevens moeilijker te herstellen zijn.

Morgen ga ik mijn setje 18" 400M ophalen. Één kleur, normaal gecoat en standaard behorend bij mijn uitvoering. :ja:
Laatst gewijzigd door Kingfisher op 13 nov 2014, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Switch
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 938
Lid geworden op: 16 okt 2014, 15:53

Waarom zijn die niet te herstellen? Ik heb deze als zomerset. Maar als ik zie wat bedrijven aan velgen kunnen herstellen vraag ik me af wat er zo speciaal is aan de style-397?
:koffie:
Gebruikersavatar
Kingfisher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 802
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:16
Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
Locatie: De Polder
Contacteer:

Oké, dat was iets te kort door de bocht, het zou uiteindelijk wel kunnen maar dan moeten ze worden afgeslepen, gepolijst en opnieuw voorzien van een blanke laklaag. Herstel bij een 'normaal' wiel is minder spannend (en dus goedkoper).

Ik heb overigens ook glans gedraaide wielen als zomerset, maar hoop daar zo lang mogelijk geen beschadiging op te krijgen.
Switch
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 938
Lid geworden op: 16 okt 2014, 15:53

Okay, thnx :ja: Dacht al, heb ik weer eens wat uitgezocht... :)
Ik heb zelf de 17" styling-413 (modern line) als winterset. Nog een beetje een fatsoenlijke maat tbv sneeuwkettingen op wintersport.
Overigens probeer ik deze winter zo lang mogelijk door te kachelen op de zomerwielen. Vorig jaar was het ook niet echt nodig. En ik heb ze nu bij huis liggen en in een uurtje zit het er wel onder. Weersverwachting in de gaten houden zodat je niet in de sneeuw of prut staat te wisselen :P
:koffie:
Gebruikersavatar
Kingfisher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 802
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:16
Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
Locatie: De Polder
Contacteer:

Doe ik ook hoor, ik haal ze morgen op maar ga ze nog niet monteren. Pas als het ernstig koud wordt gaan ze er onder en dat doe ik ook gezellig voor de deur met hydraulische krik en momentsleutel. Zo kunnen ze er onder en er weer af precies op het moment dat ik dat wil.

Bovendien kan ik de zomerwielen daarna fijn poetsen en daarna behandelen met Poorboys World Wheel Sealant. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Velgen/Banden”