Winterbanden of winterwielen

Heb je vragen op het gebied van velgen en/of banden? Stel ze hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wenzel
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 128
Lid geworden op: 28 mar 2015, 17:25
Type Auto: BMW 520e (G30)

Ik rij nu 420i GranCoupé met 8J x 18 inch, 225/45 R18 Runflat banden.

Voor mijn vorige auto (Benz) heb ik een originele winterset gehad. Dus alu velgen met goede winterbanden. Bij verkoop van de auto heb ik zwaar verloren op de winterwielen. Het was heel moeilijk ze te verkopen. Uiteindelijk voor 250 euro wegegeven met nog 5mm profiel.

Nu zit ik met het volgende dilemma. Wat is het beste is mijn vraag.

Een BMW set met 17 inch wielen kost ongeveer 2100 euro. Na 3 jaar gaat de auto de deur uit, en zit ik weer met een probleem met die wielen. Kan ik ze zeker weer voor een schijntje weggeven.

Of, ik koop 4 winterbanden voor plm. 1000 euro en laat ze zetten op mijn 18” velgen. De winterbanden zijn na 3 winters op en heeft me maar paar honderd euro per jaar gekost.

Is het wel een goed idee op dezelfde velgen steeds de banden wisselen? Kunnen de velgen wel tegen? Moeten wel elke keer weer gebalanceerd worden lijkt me. Zie ik iets over het hoofd? Heeft iemand een ander idee?


Gebruikersavatar
avdp
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2214
Lid geworden op: 26 mei 2013, 13:45
Type Auto: 318D e91
Locatie: Leeuwarden

Zou zelf een tweedehands setje velgen voor de winter halen. En daar een paar banden om.

steeds je banden er op en af schijnt niet goed voor de banden te zijn en al helemaal niet voor rft.

setje velgen kost ook maar een paar 100 die je anders kwijt was voor het wisselen
Arjen e91 318D
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Altijd lastig dilemma...

...ebay of marktplaats is idd. een optie, maar daar moet je wel een beetje alert zijn. Zijn de velgen krom? ja/nee? etc. Maar je kunt er soms leuke deals doen.

Heel af en toe heeft onze forumsponsor Baan Velgen nog wel een gebruikt setje liggen van mensen die net wat anders zoeken: http://www.bmw3seriesforum.com/viewtopi ... =89&t=9034

Een andere optie is nieuw halen/bestellen bij een dealer in Duitsland, bijv. Leebman:
http://www.leebmann24.de/bmw/4er/winter ... l?limit=92

...of SalesAfter.de:
http://www.salesafter.eu/index.php?cat= ... b1agvvj4t0

Ook dan ben je een stuk minder duur uit dan bij de NL'se dealers, maar rij je wel met nieuw en originele onderdelen rond.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Ik adviseer altijd 2e set wielen voor mn klanten.

Losse velg wissel is bij mij 25 eu inc en ready while wait ing.
Banden wissel los is ong 85 euro.
Dit maal 2 per jaar is dus 50 om 170 euro.
Stel je houd tje auto 5 jaar...is 600 euro. Daar heb jij wel wat velgen voor.
Daarnaast is het idd kut voor je banden. Na x keer is balanceren bijna niet meer te doen. De velgen zitten vol met plakstrips die er kut afgaan en de banden vinden het niet fris.
Verkeerde zuinigheid.....echt.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
kevin78
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1814
Lid geworden op: 21 jun 2014, 18:13
Type Auto: BMW 535D M-Sport (F11)

2100 euro voor 17 inch .... :oops: zou is keer rondkijken :ja:
:Mpower:

535D M-Sport (F11)
225D M-Sport (F22) sold
320D M-Sport (E91) sold
dannyvdberg
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 okt 2014, 11:24

Ik kreeg vandaag de wintercheck binnen van BMW. €1700eu voor winterbanden met 16" velgen... :Dubbel:
Gebruikersavatar
McShine
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 374
Lid geworden op: 22 aug 2012, 21:23
Type Auto: BMW E86 en I3
Locatie: Zuid-Limburg

Vanwege de M-remmen was hier 16 inch geen optie... Daarnaast, in de winter mag het ook mooi zijn, toch.

Winterbanden en Sonax Polymer Netshield, mijn idee van winterklaar.

Afbeelding

Afbeelding
dannyvdberg
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 okt 2014, 11:24

Dat ziet er erg strak uit. Wat was je er voor kwijt als ik vragen mag? Tot nu toe al 3 jaar zonder winterbanden gereden en waarschijnlijk dit jaar ga ik het ook weer zonder doen..
Gebruikersavatar
McShine
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 374
Lid geworden op: 22 aug 2012, 21:23
Type Auto: BMW E86 en I3
Locatie: Zuid-Limburg

600 euro Continental WinterContact TS 830P
225/40 R18

. Ons huidig kilometrage is me te hoog om niet te wisselen en hier in Limburg is het toch wat heuvelachtiger met wat meer kans op sneeuw, kom met sneeuw niet eens mijn eigen oprit op. Heb in 2010 de toenmalige BMW vaak moeten laten staan omdat ie hier de straat niet eens uitkwam.


En mijn buurman met zijn Legacy vond dat geweldig... :mrgreen:
Gebruikersavatar
kevin78
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1814
Lid geworden op: 21 jun 2014, 18:13
Type Auto: BMW 535D M-Sport (F11)

Rij in de winter 19 inch style 290 zwart gepoedercoat !! Heb dit jaar 4 Michelin alpins p4 met 8 mm profiel op de kop getikt voor 250 te samen normaal kost 1 band dit al..

Vandaar kijk is goed rond is de moeite ..

Mooie set mcshine :ja:
:Mpower:

535D M-Sport (F11)
225D M-Sport (F22) sold
320D M-Sport (E91) sold
Gebruikersavatar
Wenzel
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 128
Lid geworden op: 28 mar 2015, 17:25
Type Auto: BMW 520e (G30)

@ Joop: misschien nog niet zo gek idee in Duitsland te gaan kijken
@ dannyvdberg: 16 inch is geen gezicht, daar ga ik niet mee rondrijden :)
@ McShine: Mooi! De dubbele spaak 397 zit bij mij eronder.

Wisselen van banden zal ik maar niet doen.
Helaas, maar als je het mooi wilt hebben moet er betaald worden. Dus ga ik kijken of ik in Duitsland originele 17" wat goedkoper kan krijgen.
Switch
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 938
Lid geworden op: 16 okt 2014, 15:53

Gewoon in NL op MP zoeken. Vorig jaar een setje 17" voor de F31 gehaald met 2x6mm en 2x7mm gehaald voor 700,-. Origineel style-413 met Pirelli SotoZero.
Dit jaar net verkocht voor 600,- met 2x5mm en 2x6mm.
Staan genoeg leuke setjes voor redelijke prijzen te koop en je kunt er zo weer vanaf, ik was ze binnen een paar dagen kwijt.
Nu zelf weer een set 17" op EBay gescoord. Ik moet/wil nu met RDCI sensoren hebben en die zie je niet veel in NL. Los zijn die sensoren behoorlijk duur. En op EBay D zie je ze genoeg. Leuke set met 7,5mm (Dunlop Wintersport xxx) gevonden met sensoren voor 650,-. Kwam wel 60,- verzenden bij maar dan nog geen gekke prijs.
Geen spannende sets maar afdoende om niet voor gek te rijden en om nog wat grip te houden bij slecht weer of op wintersport.
:koffie:
Gebruikersavatar
McShine
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 374
Lid geworden op: 22 aug 2012, 21:23
Type Auto: BMW E86 en I3
Locatie: Zuid-Limburg

BTW Een winterband is bij 4mm al 30% minder effectief. Tot 1.6mm rijden mag, maar is niet aan te raden.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Het voordeel is met minder dan 4 mm gewoon weg. Goed erop Letten met kopen. Staan zat banden met 4 tot 5 mm. Als j aardig wat rijdt..heb j er dus eigenlijk geen fuck aan.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Kingfisher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 802
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:16
Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
Locatie: De Polder
Contacteer:

IK heb vorig jaar hier mijn 18" 400M winterwielset gehaald, voor ik meen inderdaad iets meer dan € 2100.

Mét Conti T830 RFT en bandenspanningsensoren. Inderdaad een boel geld, maar wie mooi wil zijn moet (financieel) pijn lijden.

Overigens heb ik bij mijn vorige auto de 17" winterset die ik bij de dealer voor € 1500 heb gekocht, nog verkocht voor € 350. En dat terwijl de banden nog amper 5mm profiel hadden, dus hard aan vervanging toe. Koop een nieuwe set banden voor die velgen en je zit al gauw op een totaalbedrag van €1200. Je schrijft dus niet megahard af op de velgen, maar op de banden. En dat lijkt me logisch.
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Velgen/Banden”