Eerste BMW: winterbanden/velgen

Heb je vragen op het gebied van velgen en/of banden? Stel ze hier
Plaats reactie
Hoeksel
Just getting started
Just getting started
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 aug 2016, 19:42

Sinds kort heb ik mijn 4e auto, een BMW F31 320i met 403M 19" velgen en Bridgestone Potenza S001 RFT's (225 voor en 255 achter).
Nu met het zonnetje rijd dat prima en verbazingwekkend comfortabel. Tot op heden heb ik nooit winterbanden gehad, ik ga nooit op wintersport, rij < 12 k per jaar en ik heb altijd voorwielaandrijvers gehad. Ik rij in de winter gewoon voorzichtig en ik ben zo iemand die de banden vervangt ruim voor de wettelijke eis en de banden ook met name uitkiest op grip/nat gedrag.

Nu echter lijkt het mij verstandig om winterbanden te nemen, ook omdat ik wat vaker naar Duitsland ga. Omdat dit nieuw voor mij is, weet ik niet zo goed wat nu wijsheid is. Als ik een beetje leuke velgen met nieuwe winterbanden wil loopt het al snel op in euro's. Daarbij begrijp ik niet helemaal wat ik nu nodig heb, ik heb nog nooit velgen gekocht.

Voor de winter zou ik graag naar 18" RFT gaan. Ik kan bij de lokale bandenboer een set 18 inch Pirelli RFT's voor een OK prijs aanschaffen (net even een mail uitgedaan voor het exacte type/maat). Van de dealer heb ik een opmerking onthouden dat er niet kleiner dan 18 inch op kan. Dat zou dan iets met de remklauwen te maken moeten hebben? Ik heb het M Sportpakket en M Aerodynamicapakket, het is mij niet duidelijk of daar grotere remklauwen bij komen.

Waar ik nu aan denk is een set van 4 dezelfde nieuwe banden (18 inch 225 mm RFT) en een beetje leuke sportieve tweedehands velgen. Het velgenjargon is nieuw voor mij (ET, J-waardes, heb natuurlijk wat zitten Googelen). Kunnen jullie me op weg helpen waar ik op moet letten? Ik zie ook dat er de nodige bedrijven zijn (ook op dit forum) die tweedehands setjes aanbieden. ook dat vind ik interessant met > 6 mm profiel op de banden.


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Snap niet dat mensen nog RFT willen. Zeker in een grotere maat.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Op online-velgen.nl kun je voor schappelijke prijzen heel mooie sets kopen in 18inch. Zo te horen wil je niet teveel uitgeven, dus dan vallen de OEM velgen af, zelfs 2de hands, want worden ook nog behoorlijke prijzen voor gevraagd en geboden.

Ik zou voor winterset rondom 225 kiezen, of misschien max 235.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Kingfisher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 802
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:16
Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
Locatie: De Polder
Contacteer:

Wellicht dat je ook een M sport remsysteem hebt met grotere remschijven, dat er daarom minimaal 18" onder moet.

Ik heb hetzelfde als jij, weinig kilometers, de laatste keer dat ik op wintersport ben geweest is vele jaren geleden en banden oprijden tot de slijtindicator doe ik niet. Toch wil ik graag veilig de koude natte maanden door, dus ik wissel ook van banden.

Zelf wilde ik graag een originele set OEM lichtmetaal die bij de auto hoort. Bij het M-pakket hoort dan automatisch de 400M - het standaard wiel als je kiest voor M sport - en zodoende ben ik uitgekomen bij JD Banden en Velgen.

Mijn winterset is dus een set 400M met 225/45/18 RFT. De dealer vroeg een dikke duizend euro meer voor dezelfde set.

@Dutch79: doe mij ook maar RFT hoor. Eén keer (bij mijn E61) naar aanleiding van positieve berichten op het forum gekozen voor non-RFT en enorme spijt van gehad. Weg scherpte en nauwelijks meer comfort.
Switch
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 938
Lid geworden op: 16 okt 2014, 15:53

Snap niet dat mensen non-RFT willen. Zeker in een kleinere maat.
:koffie:
Hoeksel
Just getting started
Just getting started
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 aug 2016, 19:42

RFT is al gekozen door mij ;-). Waarom? Simpelweg omdat ik nu ik ze heb geen nadelen merk. Wellicht is het NOG beter met non-RFT maar voor nu ben ik tevreden. Dus ook winterbanden RFT.

Vooralsnog dank voor de interessante links naar velgen!
Switch
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 938
Lid geworden op: 16 okt 2014, 15:53

Ook Marktplaats gewoon ff in de gaten houden. Staan vaak genoeg bijna nieuwe setjes op, origineel BMW.
:koffie:
Hoeksel
Just getting started
Just getting started
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 aug 2016, 19:42

Ik heb de knoop maar meteen doorgehakt en een bestelling gedaan bij JD. Het is een gebruikt setje 18 inch 398 M geworden met RFT Pirelli Sottozero. Dank voor de reacties!
Gebruikersavatar
Kingfisher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 802
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:16
Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
Locatie: De Polder
Contacteer:

Worden ze geleverd inclusief bandenspanningssensoren? Wel even naar vragen, anders begint je auto straks te piepen dat ie geen banden 'ziet'. :)
Hoeksel
Just getting started
Just getting started
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 aug 2016, 19:42

Had begrepen van de verkoper dat ze OK zijn voor mijn F31 modeljaar 2013 (vanaf 2014 was er iets veranderd).
Switch
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 938
Lid geworden op: 16 okt 2014, 15:53

Mijn ex F31 van 2014 had de sensoren ook nog niet. Dus als de jouwe ouder is...
:koffie:
Hoeksel
Just getting started
Just getting started
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 aug 2016, 19:42

In het menu heb ik wel de optie om bandenspanning te controleren, zal het zo ff checken. JD vertelde me dat vanaf 2014 er een "echt" bandenspanningssysteem op zit. Nu gaat het via een indirect systeem, heb niet goed genoeg zitten opletten om de uitleg te reproduceren.
Gebruikersavatar
Kingfisher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 802
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:16
Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
Locatie: De Polder
Contacteer:

Het oude systeem (in ieder geval in mijn E61) werkte via de ABS sensoren met rolomtrek. Het nieuwe systeem meet echt de bandenspanning middels de sensoren. Het scheelt mooi als je die sensoren niet nodig hebt, want goedkoop zijn ze niet.
Hoeksel
Just getting started
Just getting started
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 aug 2016, 19:42

Precies, dat was het! Fijn de bevestiging te horen, want de banden/velgen zijn al onderweg ;-).
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Nieuwe systeem is vast wel uit te coderen (uitschakelen). Ik zit er niet op te wachten dat soort dure systemen die ook weer kapot kunnen gaan :?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Velgen/Banden”