Banden(maat)advies 19" F31 325d

Heb je vragen op het gebied van velgen en/of banden? Stel ze hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Gents,
na lang wikken en wegen heb ik net een breedset 437M gunmetal gekocht in 19" voor de zomer. Ik rij namelijk nog op winterwielen (18") daar de vorige eigenaar hem zo heeft ingeleverd (en ik net een week met de auto kan rijden).
De breedset is imitatie (graag discussie achterwege laten over het principe OEM of imitatie...) met de volgende maten:
voor: 19x8.5 ET38
achter: 19x9.5 ET40

uiteraard heb ik geen zin in rubbing of dergelijk gedoe dus ben op zoek naar de beste maat.
Mijns inziens is 225/40/19 voor en 255/35/19 de ideale maat maar 225 op een 8,5 is het minimum begrijp ik.
An sich geen probleem al zal het een klein beetje stretched eruit zien, maar breder zal wellicht aanlopen (zeker in bochten-hobbels)
Achter schijnt 265 de ideale maat te zijn maar hier zijn meerdere berichten over.
Ook economisch is een 255 wat aantrekkelijker natuurlijk maar wat zijn hier de ervaringen?

Dan de laatste vraag: welke band is in jullie ervaring het beste?
Ik had een Dunlop Sportmaxx RT op mijn E91 maar daarvan gleed de voorkant redelijk snel zeker bij nat weer).
Ik dacht dat dit kwam door de breedset maar ik hoor van anderen dat dit toch echt aan de band zelf ligt.
Ik zoek wel een comfortabele stille band (non-RFT) met een bak grip die ook nog een beetje lang mee gaat....
Iemand tips?


E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

De breedset is imitatie (graag discussie achterwege laten over het principe OEM of imitatie...)
Haha. Maakt mij ook niks uit, maar wel goed dat je ff de specs erbij het gezet, want replica kan afwijken van OEM. Sommige modellen (OEM Styling) die origineel breedset zijn, zijn in replica geen breedset of juist minder breed achter.. (om maar n voorbeeld te geven) 008
-Wat voor onderstel / evt verlaging heb je?
-Nog spacers gemonteerd?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

OEM is et36 voor
en achter et47

hoger dan origineel, meer naar binnen. Dus in jouw geval, voor 2mm naar binnen en achter 7mm naar buiten.


Bak grip, moet je bij de Michelin zijn. Pilot Sport 4S.

En de maatvoering zou ik niet gaan voor 225 voor, op 8.5J heel erg getrokken en zelfs risky voor je velgen. Stoepranden ed.
totaal geen bescherming.

Dus 235 minimaal voor en ik zou achter 255 plaatsen. ivm kosten, 265 staat wel dik.

Punt.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

haha die "punt." ook:)
ik zat ook aan die maten te denken echter weet ik niet of 235 op die voorvelg niet gaat rubben aan de binnenkant of kast.
Ik heb een adaptief onderstel overigens met de standaard 10mm verlaging tov normaal maar ik ga hem ook niet verlagen.
Het verder naar buiten komen van de wielen dekt ook hopelijk visueel het gat iets meer af tussen wielkast en wiel waardoor het ook wat lager lijkt.
Verlagen wil ik ook niet verder door de gemeentelijke voorzieningen in mijn leefomgeving (lees: f%#%$#ing drempels iedere 10 meter en hoge stoepen bij de parkeerplaatsen :nou: :nee: :duh: ).
Ik heb overigens geen spacers maar indien nodig kan ik die best plaatsen natuurlijk.
Qua michelin heb ik overigens alleen ervaring met de normale niet-sport banden en die zijn zo retehard dat ze lang meegaan maar geen comfort hebben en bijzonder weinig grip hebben.
Geen referentie natuurlijk maar zijn de sportbanden wel fatsoenlijk qua levensduur/grip/geluids-balans?
Alleen grip is leuk maar wil niet iedere 10k km nieuwe naturlijk :mrgreen:
Tnx voor de reacties iig!!!

@Dutch79: ik heb prima ervaringen met imitatie style 162 op mijn e91 al was het een ramp om die dingen te balanceren maargoed dat doe ik toch niet zelf :fylol: .
Ik heb uiteraard wel gekeken naar ervaringen met specifiek die velgen en ik haal ze nu dan ook uit engeland (en verder zijn ze verrekt lastig te krijgen ook!)
OEM kan ook prima wat mee mis zijn hoor :twisted:
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Ja goed hé, die punt.
Maar even een soort van serieus nu.
001

Ik heb winterbanden in de maat 245-40-18 op 8.5j en dat gaat zonder enige problemen goed met een extra verlaging. :ja:
Dus dat gaat bij jouw wagen dan ook goed.

Over de Michelins, check elke site maar. De 4s is overall de beste.
Gaat ongeveer 50dkm mee waar de contisc6 maar 22dkm haalt. Dit is natuurlijk een referentie punt.
Op het natte wegdek beter dan de contis, op droog extreem goed en qua handeling, een betere response op stuur bewegingen. Stiller en minder rolweerstand dan de conti, maar ook andere banden halen het er niet bij.
ik pak steeds de conti omdat de grootste rivaal is.
Het enige waar ie negatief in uitblinkt is de prijs, die is hoog, maar daar krijg je wel wat voor terug.

Overigens zijn er ook een aantal die de hankooks erg fijn vinden.

Maar dan moet je de zoekfunctie even gebruiken. Is al veel over geschreven.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Heb je 245 op de voorkant?
Toe maar! (Wat heb je achter dan wel niet?)
Ik kan ook 235 om 265 of 255 doen natuurlijk.
Hogere prijs is relatief he als je er 2x langer mee doet..
Wat me opvalt is dat de 225 duurder is dan de 255 om een of andere reden. Ook is de 265 ineens energielabel F heeft ipv C?
Niet dat ik echt in die labels geloof maar de logica ontgaat me ff..
Enig idee wat het in verbruik uitmaakt of je 255 of 265 hebt? Is dat symbolisch of significant? E91 had ik op 6.9l/km gemiddeld en de F31 nu op 7.2 (maar nog maar een week rijden en loop nog wel te spelen met de sportmodus.
Ik hoor overigens wel wat bijgeluiden van mijn adaptieve onderstel. Had erop geldt maat proef rijden maar nu hoor ik het wel.
Ik geloof dat dit puur irritant is en niet schadelijk toch?
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Dat punt van onderstel is op te lossen door update.
Ik kon de set 245 rondom voor een gunstige prijs kopen, vandaar. Maar op de winter set komt, als deze op zijn, 235 voor en 255 achter.
Het verbruik gaat in de f nog best wel een stukje lager hoor, zeker als je wat rustiger rijdt. De oude 6at was niet de zuinigste in z'n soort, terwijl je nu vaak in tests leest dat de zf 8at erg zuinig kan zijn.
Dat de 225 duurder is heeft te maken met courant zijn, of juist dus minder, waardoor deze duurder is dan een 245-255 of misschien zelfs de 265.
Verwacht niet dat het verbruik tussen 255 en 265 in praktijk zoveel is, maar het verschil tussen c en f is op jaarbasis (15000km) ongeveer 75ltr.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Die update houd niets in he... zie mijn post hier: viewtopic.php?f=70&t=19832&start=15#p508102

Die 265 is gelijk 60 euro duurder :nou: (ff referentie van bandenleader.nl)
Dat wordt dus 255/35/R19 (zoveel heb ik er ook niet voor over dat kleine stukje extra breedte op grotendeels snelweg :mrgreen:
235/X/R19 zal het wel worden dan maar moet die met 40 of 35 dik?
235*40%= 94
235*35%= 82,25
standaard maat is 225*45%=101,25
tel ik de inchmaten erbij op om op de omtrek uit te komen:
40: ((2*94)+(19*25,4))*pi= 2106,75
35: ((2*82,25)+(19*25,4))*pi= 2032,92
standaard: ((2*101,25)+(18*25,4))*pi= 2072,51
kortom: diameter van de 35 is 1,9% kleiner dan standaard toch en de 40 is 1,7% groter?
achter met 255/35/R19 is 2077,91 dus dat is een afwijking van 0,3%
Ik heb het even helemaal uitgeschreven zodat jullie zien hoe ik reken..... want klopt het??
Tijd geleden dit soort werk (zit meer in de praktijk dan de theorie zegmaar :fylol: )

Edited, standaard is 45 en niet 40.... :duh:
Laatst gewijzigd door DRuw op 18 mei 2017, 21:17, 2 keer totaal gewijzigd.
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Volgens mij zit je niet helemaal goed.

http://www.gbshop.nl/content/informatie ... kening.htm

Voor 235-40-19
Achter 255-35-19
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Berekening geedit (volslagen dom dat ik niet gewoon even een berekeningstooltje opzocht al is dit uitrekenen ook weleens leuk voor de uitdaging).
Ik was vergeten dat origineel 45 dik is op 18" en niet 40.
Daardoor komen de waarden goed uit: +1,7% op 40 dik bij 235 en +0,3% bij 255/35
Tnx voor het tooltje maar die berekening van mij zal erachter zitten ergens denk ik :koffie:
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Jazeker, :ja:
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Die 245 die bij jou niet aanloopt trouwens, is dat met dezelfde ET als mijn setje?
ZEER interessante band die SP4S trouwens, ziet er erg goed uit.
Had jij ze al en kun je er al iets van zeggen?
ben vooral benieuwd met al die positieve eigenschappen qua droge en natte grip en stuurcomfort(al dan niet wat stug zo te lezen) vooral hoeveel kilometer je ermee kan rijden.
Ik lees overal op dit forum dat men 30k met een setje doet maar ik kan me niet herinneren dat ik er zo weinig mee doe.
Volgens mij rij normaal 3 seizoenen met een zomerset ongeveer en dan kom ik echt op veel meer kilometer met 25k per jaar (en je rijd 2/3 van het jaar met zomers als ik me niet vergis...
Ik rijd (zeker in bochten) niet echt rustig in mn eendje (75% van de tijd)
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

[Ik rijd (zeker in bochten) niet echt rustig in mn eendje
Een deux cheveaux? 008
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Zo ook dies scherp!
Speciaal voor jou zal ik hem niet corrigeren :zwaai:
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Haha 2cv.......

ET34 op mijn velgen. En een extra 6mm afgedraaid, anders iets te ver naar buiten, vond ik. Lopen nooit aan.

http://www.online-velgen.nl/velgen/7954 ... gepolijst/

Ik heb nu contisportcontact 5 rft en die zijn bijna op. Daarna ga ik over op de Michelins. Dus nog geen ervaring.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Velgen/Banden”