Weer een winterbanden topic..

Heb je vragen op het gebied van velgen en/of banden? Stel ze hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KaraM
Just getting started
Just getting started
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 okt 2017, 18:41
Type Auto: BMW 320D - 184PK - 2013 - M High Executive

Ik denk de benaming, omdat juist bij BMW er een onderscheid gemaakt wordt in RDC en RPA. RDC is volgens mij vertaald vanuit het Duits naar de Engelse afkorting TPMS. Omdat dit zijn gegevens haalt uit de sensoren in de ventielen. En bij RPA haalt de auto zijn data uit het ABS systeem (FTMS). Data uit beide systemen zijn verschillend. Uiteindelijk met hetzelfde effect. Daar heb je wel gelijk in, je hebt een lekke band of niet.

Op de website staat in de titel dat TPMS sensoren verplicht zijn vanaf 2012. Daarmee maken ze reclame voor de ventielen, wat ze natuurlijk mogen doen. Maar jij en ik hebben niets aan deze ventielen, omdat onze auto’s geen receiver hebben om de data uit deze ventielen om te zetten naar onze boordcomputers. Wat natuurlijk jammer is. Wel hebben we een techniek in onze auto’s waarbij wordt aangegeven als je een lekke band hebt. Is het dan nog steeds verplicht voor ons om zo een ventiel aan te schaffen?


Afbeelding
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13917
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Wat die verplichting concreet inhoudt, durf ik niet te zeggen. Heb nog nooit die sensoren gehad.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Vanaf 2012 zijn deze verplicht op nieuwe auto's, op oudere auto's hoeft dat inderdaad niet.

Wel was het verplicht om een RPA-achtig systeem te hebben als je auto was voorzien van runflat-banden.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
BJD
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 425
Lid geworden op: 07 mar 2015, 18:58
Type Auto: BMW 3 Serie E91 320dA 2006
Locatie: Almelo

verplicht is het niet, pas vanaf bouwjaar 2017. wel handig als je auto een TPMS systeem heeft. zonder sensoren = foutmelding..
Groet,

Bas Jan.



klik op de banner voor mijn oude E87- en nieuwe E91 project

AfbeeldingAfbeelding
ramonF30
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1445
Lid geworden op: 29 mar 2009, 19:34
Type Auto: 2007-2012 BMW E90 318i HE 2012-2017 BMW F30 2.0i HE sportline. 2012-? F48 18i Msport
Locatie: Spijkenisse

F31J schreef:Dus jij hebt een 1,5 week op een platte RFT gereden, laten herstellen en met diezelfde band terug verder blijven rijden?
Ja klopt. Als de band niet onder de 1.2 bar is geweest is er niet aan de hand. Hij is ook gewoon bij de bmw zelf gerepareerd. Ze hebben m eraf gehaald om te kijken of ie nog in orde was


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
BMW F30- 320iA- high executive- Sportline- sport transmissie- 18" style 397
from
Just getting started
Just getting started
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 nov 2017, 05:22

Vandaag eindelijk tijd gevonden voor de wissel.
Na 5 minuten op de weg kwam er toch een melding in het scherm dat de RDC uitgeschakeld was, iemand enig idee? Ik was in de veronderstelling dat de winterset ook gewoon de sensoren hadden namelijk.
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Misschien even de ventielen checken...

...zal er zo uit moeten zien als je de RDC ventielen hebt:

Afbeelding


...en zo zonder:

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
from
Just getting started
Just getting started
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 nov 2017, 05:22

Afbeelding

Helaas...
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Ff kopen...erin doen bij een wp...en na een half uur rijd jij met je sensoren rond.
Nobody said it was easy....
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Velgen/Banden”