Ervaringen met Michelin Pilot Alpin PA4 ZP (runflat)

Heb je vragen op het gebied van velgen en/of banden? Stel ze hier
Plaats reactie
JKST
Just getting started
Just getting started
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2018, 08:35

Beste forumleden,

Het duurt nog even voor het winter is, maar ik ben me vast aan het oriënteren op winterbanden. Hoewel ik runflat banden behoorlijk hard en niet erg comfortabel vind (ik heb ervaring met de Pirelli C7 All Season en Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3), vind ik het wel een fijn idee dat ik bij een lekke band niet direct naar de kant moet... vandaar dat ik toch maar vasthoud aan runflatbanden. Zoals de titel al verraadt, neig ik vooralsnog naar de Michelin Pilot Alpin PA4 Zero Pressure, de runflatversie dus (in de maat 225/45 R18).

Op de site van Michelin staat een review van iemand (werkzaam bij Michelin 001 ?) die een BMW 340i rijdt en het volgende beweert: "Michelin krijgt het iedere keer voor elkaar om runflat banden het comfort te geven dat beter is dan de meeste non-runflat banden van concurrerende merken." Dit is een behoorlijk positieve quote... Heeft iemand ervaring met deze specifieke band in runflat? Of ervaringen met andere Michelin (winter)banden in runflat? Zijn (deze) runflatbanden van Michelin echt comfortabeler dan de concurrenten?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Alvast hartelijk dank voor de reacties.


Gebruikersavatar
Arnie68
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 665
Lid geworden op: 07 jun 2015, 22:49
Type Auto: F30 320i ///M Sport
Locatie: Zuid-Holland

Ik heb voor m'n zomer breedset Bridgestone runflat, en voor m'n winterset Continental Wintercontact runflat.

Ik ervaar i.c.m. M sportonderstel geen enkel discomfort, ook niet met 19"zomerset met runflat. Dus ik snap niet waar dat gedoe over oncomfortabel runflat vandaan komt. Maar dat is persoonlijk uiteraard.
Current: F30 320i :Mpower: Sport Executive Black Sapphire / Stage 1: 271PK - 407Nm
Previous: F20 120i LCI :Mpower: Sport Executive Alpinweiss III
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

Beide sets zijn runflat, hoe kan je dan überhaupt verschil merken of een conclusie trekken?
Laatst gewijzigd door CreativeS op 15 nov 2018, 20:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arnie68
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 665
Lid geworden op: 07 jun 2015, 22:49
Type Auto: F30 320i ///M Sport
Locatie: Zuid-Holland

Mijn punt is dat ik runflats dus helemaal niet oncomfortabel vind, ook niet met 19". Dat wil ik ermee zeggen.
Current: F30 320i :Mpower: Sport Executive Black Sapphire / Stage 1: 271PK - 407Nm
Previous: F20 120i LCI :Mpower: Sport Executive Alpinweiss III
Gebruikersavatar
SeeQ
Just getting started
Just getting started
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 aug 2018, 08:11
Type Auto: G21 320i 2021

Rij zelf op een nieuwe set 19" Bridgestone runflats.. vind ze in zoverre oncomfortabel dat ze nogal wat geluid produceren. Ervaar jij dat niet?
:Mpower: G21 320i 2021 Mineralgrau
:Mpower: F31 320i LCI 2015 Mineralgrau
JKST
Just getting started
Just getting started
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2018, 08:35

Runflat (on)comfortabel? Het zal van diverse factoren (velgmaat, type band, breedte bandt, hoogte wang, enzovoort) afhangen. En zoals Arnie68 al zegt, is het vooral heel persoonlijk... dat kun je ook wel lezen in het grote runflat of non-runflat, that's the question topic 001. Ik denk dat je over het algemeen wel kunt stellen dat runflats harder zijn door de stijve wangen en dat ze (op slecht wegdek) doorgaans (iets) meer geluid produceren. Dat kun je wel afleiden uit reacties van mensen die zijn overgestapt van runflat naar non-runflat. Mijn ervaring met de Goodyear Eagle 1 Asymmetric 3 runflats is positief. De grip van die band fenomenaal (zowel op droog als nat wegdek) en hij is stiller dan mijn vorige Pirelli's C7 all season, maar evenals de Pirelli's is de band wel redelijk hard en maakt hij op slecht wegdek naar mijn mening wel meer geluid dat een non-runflatband. Op goed asfalt is het geluidsniveau wel prima.

In de winter wil ik sowieso vasthouden aan runflat, maar wil (uiteraard) wel een zo stil mogelijke band, die een goede compromis biedt tussen comfort en sportiviteit. Afgaande op onder meer de door mij genoemde review, biedt deze Michelin dat kennelijk. Ik hoop echter dat op dit forum wat mensen ervaring hebben met deze runflatbanden (op een F3x) en die ervaringen willen delen. Ik ben vooral benieuwd of de ervaringsdeskundigen de quote - dat deze banden meer comfort bieden dan sommige non-runflatbanden van concurrenten - kunnen onderschrijven of niet.
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

JKST schreef:Ik ben vooral benieuwd of de ervaringsdeskundigen de quote - dat deze banden meer comfort bieden dan sommige non-runflatbanden van concurrenten - kunnen onderschrijven of niet.
Dat is dan toch net zo persoonlijk en nietszeggend? :)
Gebruikersavatar
Arnie68
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 665
Lid geworden op: 07 jun 2015, 22:49
Type Auto: F30 320i ///M Sport
Locatie: Zuid-Holland

SeeQ schreef:
Arnie68 schreef:Mijn punt is dat ik runflats dus helemaal niet oncomfortabel vind, ook niet met 19". Dat wil ik ermee zeggen.
Rij zelf op een nieuwe set 19" Bridgestone runflats.. vind ze in zoverre oncomfortabel dat ze nogal wat geluid produceren. Ervaar jij dat niet?
Ik ervaar dat niet zo, heb niet de indruk dat mijn banden meer geluid maken dan als ik bij iemand anders in de auto zit. Daarnaast hou ik erg van een stijve strakke auto maar nogmaals dat is persoonlijk.
Current: F30 320i :Mpower: Sport Executive Black Sapphire / Stage 1: 271PK - 407Nm
Previous: F20 120i LCI :Mpower: Sport Executive Alpinweiss III
JKST
Just getting started
Just getting started
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2018, 08:35

@CreativeS: hmm... 001 ... het blijft uiteraard persoonlijk, maar ik vind het niet nietszeggend. De toepassing van runflattechniek zal niet bij iedere fabrikant hetzelfde zijn. De ene fabrikant kan wellicht een hardere wang toepassen dan de ander. Eenieder die ervaring heeft met deze Michelin band en een andere willekeurige runflat kan een mening vormen over het comfortverschil/verschil in hardheid tussen de ene band of de andere. Zo zal Arnie68, al vindt hij de banden die hij rijdt niet oncomfortabel, wellicht wel een verschil in hardheid ervaren tussen zijn Bridgestones en Continentals (uiteraard ben ik me ervan bewust dat je een winterband niet volledig kunt vergelijken met een zomerband). Dat blijft subjectief en persoonlijk, maar als meerdere mensen de quote kunnen onderschrijven, wordt de persoonlijke mening van de meneer met de BMW 340i 005 wel sterker. Als meerdere mensen diezelfde mening hebben, kan dat mij wel overtuigen om voor deze Michelin te kiezen.
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Allereerst interessant dat de PA4's nu ook in deze maat als RFT's verkrijgbaar zijn...
...was met de 225/40R18 net het geval. daar noodgedwongen bij de E92 destijds voor de non-RFT gekozen.

Michelin heeft over het algemeen zachter aanvoelende RFT's in vergelijk tot andere merken, zoals bijvoorbeeld Bridgestone. Dat merk heeft echt een duidelijk verschil tussen de RFT en non-RFT variant.

In het verleden enkel ervaring gehad met de Michelin PS2 in beide uitvoeringen en toen vond ik het verschil erg minimaal en dat is dan een zomerband die in de basis als stevigere zijwangen heeft dan een winterband.

Nu ik dit zo lees, dat de PA4 in beide varianten leverbaar is, zou ik ook voor de RFT variant van de PA4 kiezen. Zeker in 18" bij de F3x reeks (vergelijkbaar met de 17" op de E9x reeks).

Wat de keuze er alleen iets moeilijker op maakt wellicht, is dat de PA4 sinds kort ook een (op papier betere) opvolger in de vorm van de PA5 heeft...
...alleen die is nog niet beschikbaar als RFT band. Lastige keuze...
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
JKST
Just getting started
Just getting started
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2018, 08:35

Hartelijk dank voor je duidelijke reactie Joop. Interessant om te lezen dat bij de PS2 het verschil tussen runflat en non-runflat erg minimaal was en dat de RFT's van Michelin over het algemeen klaarblijkelijk zachter aanvoelen dan bepaalde concurrenten. Daarmee bevestig je dus eigenlijk de quote van de review die ik aanhaalde. Dat is waar ik naar op zoek was: een bevestiging of juist niet. Dit overtuigt mij wel om te kiezen voor de PA4 runflat.

Als ik het goed begrijp, heb jij op je E92 met de non-runflat PA4 gereden. Hoe beviel die band jou qua rijeigenschappen in droge, natte en besneeuwde omstandigheden?

Inderdaad jammer dat de PA5 er nog niet is in runflat. Heb Michelin per e-mail nog gevraagd of de runflatversie snel beschikbaar komt, maar dat was de desbetreffende medewerker niet bekend. Ze gaf aan dat e.e.a. onder andere afhangt van de autofabrikant naar deze specifieke uitvoering. Lijkt me wat vreemd, er zijn immers andere automerken/consumenten die dit soort banden wensen, maar dit was haar antwoord.
bullit
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 feb 2014, 19:32

Ik heb zelf de alpin5 zp, en die heeft een v groef profiel. Dit resulteert in minder stuur precisie als je ze voor monteert. De PA4 ZP heef een beter profiel wat ik zo zie. lijkt me een goeie band. heb nu zelf de continental TS830 SSR en die stuurt beter. Qua comfort zijn de michelins beter. (minder gevoelig voor cupper op de vooras).
Denk dat je hier geen slechte koop mee doet!
BMW 318d 166pk (2007)
Aprilia shiver 750 (2007)
honda cb400 caferacer (1982)
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

De verschillen waren wel te voelen tussen de non-RFT en de RFT versie van de PS2’s, maar werden vooral voelbaar als je echt ging pushen.

Heb destijds de PA4’s ook echt gekocht vanwege de sportieve eigenschappen van de band en is naar mijn mening ideaal voor de Nederlandse winters, met hoofdzakelijk wat natte sneeuw en regen.

Met veel winterbanden glij je vaak alle kanten op als het iets warmer wordt (alles tussen vriespunt en de ‘geadviseerde’ 7gr): deze band vervormt dan toch relatief weinig en er valt op de Autobahn ook lekker mee door te kachelen zonder dat het zweverig aanvoelt. Ook bij een graad of 10.

In de sneeuw is het een prima band waar je overal mee komt. Heb er zelf nog nooit mee vastgestaan oid, terwijl ik soms de moeilijke situaties ook wel op zoek ;-), maar er zullen vast banden zijn die uiteindelijk beter in de sneeuw presteren dan de PA4.

Als de RFT’s van het afgelopen jaar gekochte tweedehands setje voor de F32 niet funtioneren, dan gaan er zeker weer PA4’s onder. Nu staat hij op de oudere RFT Sottozero type, omdat ook daar de nieuwere types niet als RFT leverbaar zijn (waarschijnlijk). Heb ze nog niet kunnen uitproberen afgelopen winter...

Nog even n.a.v. het profiel van de PA5: de V-vorm zorgt vaak wel voor iets meer afrolgeluid. Daarnaast lijkt het assymetrische profiel van de PA4 meer op die van de sportieve zomerband van het merk. Ben eigenlijk wel benieuwd of dat V-profiel niet ten koste gaat van de sportieve aspiraties van het bandje.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Pirelli Sottozero schijnt wel 1 vd betere winterbanden te zijn. Liggen nu op m'n nieuwe winterset (400M).
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
JKST
Just getting started
Just getting started
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2018, 08:35

Ja over de Pirelli Sottozero zijn mensen ook positief, al ervaren sommigen wel wat meer afrolgeluid dan gemiddeld. Anderzijds zijn er ook mensen die ze heel stil vinden... dus ja, het blijft persoonlijk en afhankelijk van ervaringen met andere banden. Ik had ze wel als kanshebber genoteerd, maar ik heb mijn keuze nu gemaakt.

Joop, je hebt me nu helemaal overtuigd: ik ga voor de PA4. Comfort van de PA4 is dus prima, in de sneeuw zijn ze goed (genoeg), bij hogere temperaturen vervormen ze kennelijk niet en op hogere snelheden blijven ze ook stabiel.

Enige twijfel heb ik nu nog over het volgende. Ik heb al een set velgen gekocht (Monaco GP Silver) en wil daar dus nieuwe PA4's in de maat 225/45 R18 runflat op laten monteren. Daar heb ik hopelijk lange tijd geen omkijken naar en kan ik hopelijk lange tijd plezier van hebben. Ik kan echter ook een tweedehands set 18 inch OEM velgen (styling 416) kopen, waarop relatief nieuwe PA's in de maat 225/40 R18 92V non-runflat zijn gemonteerd. Normaliter zou ik direct gaan voor de OEM-velgen, al zijn ze een stuk duurder, maar dit zijn geen runflats en bij mijn weten is de omtrek van die banden te klein... Zal je behalve een grotere tellerafwijking waarschijnlijk niet al te veel van merken, maar toch neig ik daardoor toch naar de al aangeschafte velgen met nieuwe set banden. Wat zou jullie keuze zijn?
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Velgen/Banden”