ANWB banden test
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Idd, km's vergelijken met iemand met n rustige rijstijl en/of lichtgemotoriseerde auto is 'n beetje appels met peren..
- Arjan
- Administrator
- Berichten: 24792
- Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
- Type Auto: IX1 xdrive30
een PS4 rijder kiest de band echt niet voor zijn groene label, die wil juist sportief rijden daar is de band ook op ontworpen. Grip in extreme situaties boeit mij niet zo heel veel dus dan kies ik liever voor een goedkopere band met gemiddeld goede eigenschappen.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ging me om het vergelijken met gelijke omstandigheden. Dat 't 'n hele goede band is (ook voor de rustige rijder) betwist ik overigens niet
Je rijdt zelf geen PS4 begrijp ik? Dat dacht ik even.
Je rijdt zelf geen PS4 begrijp ik? Dat dacht ik even.
- Arjan
- Administrator
- Berichten: 24792
- Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
- Type Auto: IX1 xdrive30
Ja dat snap ik maar dan is het prijsverschil van ruim 40% meer nog steeds een fors overbrugbare kloof als je dat wegzet tegen het aantal km's wat je met een allrounder rijdt of een PS4 (in vergelijkbare omstandigheden)
Vroeger wel altijd dat franse merk gereden overigens, niks negatiefs over te melden
Vroeger wel altijd dat franse merk gereden overigens, niks negatiefs over te melden
- Ray320
- VIP Driver
- Berichten: 2984
- Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
- Type Auto: Een touring
- RvL
- VIP Driver
- Berichten: 832
- Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
- Locatie: Noord Holland
Los van het feit dat deze ANWB bandentest idd niet erg representatief is... Wat ik in mijn eerdere post bedoelde (dat ik het niet begrijp dat...)
In ongeveer iedere bandentest - bijna overal in Europa - eindigen Michelin (en in iets mindere mate Conti) met zomerbanden altijd als winnaar of in de top 3. Goodyear, Dunlop, Pirelli en de rest zijn al (veel) wisselender. Banden zijn ongeveer het belangrijkste onderdeel van je auto. Die ook nog eens van grote invloed zijn op het (stuur)gevoel en feedback. Michelin Pilots worden in alle versies ongeveer bewierookt door de hele BMW wereld.
Bijna dagelijks komen hier posts voorbij van rijders die vanalles en nog wat op en in hun auto schroeven wat vaak alleen iets aan het uiterlijk veranderd. Daar zijn ook vaak flinke bedragen mee gemoeid. In deze context begrijp ik het belang een prijsverschil van 100 of 200 euro voor zoiets essentieels als banden wat minder goed, that's all.
Met de maten van de breedset onder mij auto heb ik 'gelukkig' heel weinig keus. En helemaal in run-flats waar ik niet zo'n hekel aan heb als velen. Weinig keuze-stress dus. Hij staat op de wat oudere Conti Sportcontact 5 SSR wat nog steeds een fijne zomerband is met veel grip en goeie feedback in het stuur. Ze slijten alleen redelijk vlot en zijn niet de stilste.
Ik speel nog met het idee om twee voor-velgen te kopen en de auto achter ook op 225/40-18 te zetten ipv de huidige 245s. Dan is de bandenkeus aanzienlijk groter en dit zal de auto ook wat speelser en lichtvoetiger maken. De vette 245s smoelen lekker maar het slaat eigenlijk nergens op onder een 120d. Ze gebruiken meer brandstof, maken meer lawaai en de auto voelt wat 'over-tired' aan de achterkant. Maar ja, de originele BMW velgen kosten veel dus ik weet het nog niet.
In ongeveer iedere bandentest - bijna overal in Europa - eindigen Michelin (en in iets mindere mate Conti) met zomerbanden altijd als winnaar of in de top 3. Goodyear, Dunlop, Pirelli en de rest zijn al (veel) wisselender. Banden zijn ongeveer het belangrijkste onderdeel van je auto. Die ook nog eens van grote invloed zijn op het (stuur)gevoel en feedback. Michelin Pilots worden in alle versies ongeveer bewierookt door de hele BMW wereld.
Bijna dagelijks komen hier posts voorbij van rijders die vanalles en nog wat op en in hun auto schroeven wat vaak alleen iets aan het uiterlijk veranderd. Daar zijn ook vaak flinke bedragen mee gemoeid. In deze context begrijp ik het belang een prijsverschil van 100 of 200 euro voor zoiets essentieels als banden wat minder goed, that's all.
Met de maten van de breedset onder mij auto heb ik 'gelukkig' heel weinig keus. En helemaal in run-flats waar ik niet zo'n hekel aan heb als velen. Weinig keuze-stress dus. Hij staat op de wat oudere Conti Sportcontact 5 SSR wat nog steeds een fijne zomerband is met veel grip en goeie feedback in het stuur. Ze slijten alleen redelijk vlot en zijn niet de stilste.
Ik speel nog met het idee om twee voor-velgen te kopen en de auto achter ook op 225/40-18 te zetten ipv de huidige 245s. Dan is de bandenkeus aanzienlijk groter en dit zal de auto ook wat speelser en lichtvoetiger maken. De vette 245s smoelen lekker maar het slaat eigenlijk nergens op onder een 120d. Ze gebruiken meer brandstof, maken meer lawaai en de auto voelt wat 'over-tired' aan de achterkant. Maar ja, de originele BMW velgen kosten veel dus ik weet het nog niet.
- internetboarder
- VIP Driver
- Berichten: 1818
- Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
- Type Auto: F34 328i
- RvL
- VIP Driver
- Berichten: 832
- Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
- Locatie: Noord Holland
7,5J voor en 8J achter, dus bijna 13mm verschil.
Zelfs als een 225 op de 8J zou passen zal de band er behoorlijk getrokken op staan (kijkend naar hoe de 225 nu op de voorwielen zit).
Zelfs als een 225 op de 8J zou passen zal de band er behoorlijk getrokken op staan (kijkend naar hoe de 225 nu op de voorwielen zit).
- internetboarder
- VIP Driver
- Berichten: 1818
- Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
- Type Auto: F34 328i
- Mylife
- VIP Driver
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:01
- Type Auto: 528i M-Sport
Banden zijn essentieel, net zoals remmen, verlichting, auto gordels. enz.RvL schreef: ↑08 mar 2020, 15:22 Bijna dagelijks komen hier posts voorbij van rijders die vanalles en nog wat op en in hun auto schroeven wat vaak alleen iets aan het uiterlijk veranderd. Daar zijn ook vaak flinke bedragen mee gemoeid. In deze context begrijp ik het belang een prijsverschil van 100 of 200 euro voor zoiets essentieels als banden wat minder goed, that's all.
Toch is het altijd een compromis. Ook BMW monteert niet de beste remmerij die beschikbaar is. In plaats daarvan wordt een afweging gemaakt tussen veiligheid, kosten, uitstraling enz.
De Maxxis Premitra HP5, om maar een 'B-merk' te noemen is voor vele BMW-rijders misschien wel een meer logische keuze dan de Michelin PS4.
528i N20 245PK M-Sport (F11 LCI)
Voorheen: 320d M47 163PK automaat High Exec (E91 pre-LCI)
Voorheen: 320d M47 163PK automaat High Exec (E91 pre-LCI)
- Hugo330D
- VIP Driver
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
- Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)
Mooi filmpje! Uiteindelijk gaat het er toch om wat je zelf het zwaarst vindt wegen en dan spelen te veel factoren een rol, waardoor je lastig kunt vergelijken met anderen, tenzij je hun rijstijl kent en weet dat die ook heel goed bij jou aansluit.
BMW 330D M Sport EB (F31)
- Giovanni21
- VIP Driver
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 15 mar 2015, 23:16
- Type Auto: BMW F36 420i LCI
- Locatie: Den Haag
Wat ik vaak mis bij de testen is hoe de banden presteren na zeg 10k/20k km's etc.
Heb voorheen op Falken Azenis FK510 gereden. Prima band, goed grip in droog/nat, stil etc.
Maar heel ander verhaal na zeg maar 10-15k km.. ondanks nog ruim voldoende profiel...
Meer lawaai, maar vooral ook veel slechtere grip in nat, vooral ook merkbaar in bochten.
Gleed toen bij een noodstop in lichte regen gewoon (te ver) door.
Daarna, gelijk alle banden vervangen voor Michelin PS4S... en deze zijn zoveel beter...
ook na ruim 10k km nog.
Ondanks dat ik ze misschien niet gebruik voor het uiterste wat ze aankunnen, is het gevoel van, danwel de daadwerkelijke veiligheid enorm verhoogd.
Heb voorheen op Falken Azenis FK510 gereden. Prima band, goed grip in droog/nat, stil etc.
Maar heel ander verhaal na zeg maar 10-15k km.. ondanks nog ruim voldoende profiel...
Meer lawaai, maar vooral ook veel slechtere grip in nat, vooral ook merkbaar in bochten.
Gleed toen bij een noodstop in lichte regen gewoon (te ver) door.
Daarna, gelijk alle banden vervangen voor Michelin PS4S... en deze zijn zoveel beter...
ook na ruim 10k km nog.
Ondanks dat ik ze misschien niet gebruik voor het uiterste wat ze aankunnen, is het gevoel van, danwel de daadwerkelijke veiligheid enorm verhoogd.