De 400 M set die ik klaar had voor de F31-340iX inmiddels is toch verkocht aan een liefhebber van het driving-fun forum. Ook omdat de 707's beter waren dan gepland met prima GY zomerbanden erop blijven we voorlopig daarop rijden en vodoende tijd, al helemaal in deze thuiswerk periode om flink rond te surfen op de verschillende forums in binnen en buitenland.
Inmiddels wat verder gesurfed en heb een 18" BBS CH-R of CI-R-19) of liever nog een Apex velg (FL-5; EC-7 of SM-10) op het oog. met name de Apex EC-7 9x18" ET42 (zie hier ) staat nu bovenaan de short-list. Dat zou dan een "square performance set-up" worden, dus met 5 mm spacers voor en rondom 245/40 R18 banden, geen run flats. Een prima set-up voor een xdrive.
Ook kwam ik al surfend de tapeind ofwel stud conversie tegen. Bijvoorbeeld die van Motorsport Hardware. Ik heb al gesurfed op NL en DE sites en komen dan minder makkelijk vergelijkbare conversie kits tegen. Hou me aanbevolen als iemand hier nog tips heeft.
Voor de wielmoeren kom ik verschillende soorten tegen. De wat kortere en de wat langere. Met name de langere vind ik fraai, ook omdat er een anti diefstal versie leverbaar is, die heb ik op NL/DE sites nog helemaal niet gezien.
De vragen die ik heb zijn als volgt:
- Zijn de BBS of Apex velgen overkill voor de F31? Toch beter af met stock 400M setje?
- Rij ik voor aap met die race studs&bolts -vooral als het de langere versie is?? Ik verwacht wel een paar track days te doen, maar een pure race auto/track-day-only zal de F31 nooit worden natuurlijk... Apex heeft ook gewoon precies passende standaard wielbouten voor een 5 mm spacer met 33mm tapeinde erop.
- Zijn er überhaupt sterke voor/tegens voor de stud conversie? Het lijkt me makkelijk voor de winterwielenwissel of wellicht wordt de Apex set wel met semislicks uitgerust...
- In de stud details: het gedeelte dat in de auto steekt moet M14x1,25 zijn. Het wielmoer gedeelte kom ik verschillende maten tegen: M14x1,25 of M14x1,5. Zijn daar nog veel voor&tegens? Op motorsport georiënteerde sites in NL/DE zie ik met name M14x1,5 wielmoeren. Op de US sites lijkt alles M14x1,25.
Apex FL-5/Bimmerworld TA5R -ervaringen spacers (p2)?
- mjw
- Getting the hang of it
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
- Type Auto: F31 340iX M-Sport
- Locatie: Randstad
Laatst gewijzigd door mjw op 15 jun 2020, 18:36, 2 keer totaal gewijzigd.
F31 340iX M Sport 11-2015 [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
- Joop
- Moderator
- Berichten: 15843
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
- Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport
Er is naar mijn idee geen enkel technisch voordeel voor een stud & bolt setup, anders dan dat het het wisselen van wielen er makkelijker op maakt (en je ‘m niet hoeft uit te lijnen met de boutgaten op je naaf). Dus ja, als je regelmatig je wielen (snel) moet wisselen dan is het een voordeel...
...persoonlijk vind ik het leuk op een racer, maar ook qua looks op een straatauto overkill.
Je ziet de setup wel vaak in combinatie met de Apex wielen (die CSL style variant), dus waarschijnlijk daardoor geinspireerd?
...persoonlijk vind ik het leuk op een racer, maar ook qua looks op een straatauto overkill.
Je ziet de setup wel vaak in combinatie met de Apex wielen (die CSL style variant), dus waarschijnlijk daardoor geinspireerd?
- mjw
- Getting the hang of it
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
- Type Auto: F31 340iX M-Sport
- Locatie: Randstad
Ik heb denk ik (te!) veel op bimmerpost gesurfed en (te!) veel YTs gezien van ThicF30 . Heb de indruk dat de Fx modders in de US er vrijwel allemaal mee rijden. Ik wissel (nog) wel zomer/winter wielen, maar afgelopen winters, al helemaal in Rotterdam en omgeving, waren niet erg streng.
Op de F20 leasebak zit het in de lease en de F31 zat een set 397s met Pirelli zeros. Ik rij nog wel eens maar Zwitserland voor de jaarwisseling en een paar dagen sneeuwpret en dan wil het toch wel eens wit worden en is Allrad met winterreifen wel een must. Dus idd voor het gemak tijdens het vele wisselen hoef ik het niet te doen idd. Ik slaap er nog een nachtje over. Apex levert iig ook de passende wielbouten (of een setje 8,5x18" ET35 bestellen, dan heb je geen spacers nodig en passen er ook prima de 245/40-R18s op.
Ik heb idd de EC-7 op het oog. Ik krijg de afbeelding er niet rechtstreeks in: link
Op de F20 leasebak zit het in de lease en de F31 zat een set 397s met Pirelli zeros. Ik rij nog wel eens maar Zwitserland voor de jaarwisseling en een paar dagen sneeuwpret en dan wil het toch wel eens wit worden en is Allrad met winterreifen wel een must. Dus idd voor het gemak tijdens het vele wisselen hoef ik het niet te doen idd. Ik slaap er nog een nachtje over. Apex levert iig ook de passende wielbouten (of een setje 8,5x18" ET35 bestellen, dan heb je geen spacers nodig en passen er ook prima de 245/40-R18s op.
Ik heb idd de EC-7 op het oog. Ik krijg de afbeelding er niet rechtstreeks in: link
F31 340iX M Sport 11-2015 [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Los van n stud conversion:
De sets die je noemt zijn ook vooral vrij licht, toch?
Dat zou n voorname reden zijn om voor zo'n set.
Weet je hoeveel ze wegen in de maat die je wil gaan gebruiken?
De sets die je noemt zijn ook vooral vrij licht, toch?
Dat zou n voorname reden zijn om voor zo'n set.
Weet je hoeveel ze wegen in de maat die je wil gaan gebruiken?
- mjw
- Getting the hang of it
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
- Type Auto: F31 340iX M-Sport
- Locatie: Randstad
[EDIT] Gewicht is idd een belangrijke overweging. Volgens de Apex site weegt een Apex EC-7 in de maat 9x18": 20,75 lbs dus 9,4 kg.
Laatst gewijzigd door mjw op 26 apr 2020, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
F31 340iX M Sport 11-2015 [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Dan heb je t over de APEX?
- mjw
- Getting the hang of it
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
- Type Auto: F31 340iX M-Sport
- Locatie: Randstad
Aangepast. Apex EC-7 idd.
F31 340iX M Sport 11-2015 [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
En 18" 513M?;
https://f80.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1020511
Weet niet of die 10J en ET gaat passen overigens onder n non-M E9X of F3X.
https://f80.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1020511
Weet niet of die 10J en ET gaat passen overigens onder n non-M E9X of F3X.
- mjw
- Getting the hang of it
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
- Type Auto: F31 340iX M-Sport
- Locatie: Randstad
513M kende ik niet maar een mooie lichte forged velg idd!
Volgens willtheyfit zou het wel moeten passen. Rondom zouden dat dan 4 voorvelgen worden met 9J met 245/40 erop. En wellicht is de ET waarde net iets aan de lage kant waardoor ze verder naar buiten steken dan nodig. De Apex 9J zijn ET42-5=ET37, dus 8mm meer naar binnen ivlg met ET29 van de 513M. link 8 mm
Volgens willtheyfit zou het wel moeten passen. Rondom zouden dat dan 4 voorvelgen worden met 9J met 245/40 erop. En wellicht is de ET waarde net iets aan de lage kant waardoor ze verder naar buiten steken dan nodig. De Apex 9J zijn ET42-5=ET37, dus 8mm meer naar binnen ivlg met ET29 van de 513M. link 8 mm
F31 340iX M Sport 11-2015 [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Als je het ook voor 't performance aspect doet, hoef je niet perse 4 voorvelgen (van deze F8X-set) te nemen.
De normale set met F3X-rubber past gewoon:
https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1417070
By the way: is de spoorbreedte bij een F30/31 eigenlijk altijd hetzelfde (PFL vs LCI)? Bij een E9X scheelt dat op de achteras namelijk nogal wat.
De normale set met F3X-rubber past gewoon:
https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1417070
By the way: is de spoorbreedte bij een F30/31 eigenlijk altijd hetzelfde (PFL vs LCI)? Bij een E9X scheelt dat op de achteras namelijk nogal wat.
- mjw
- Getting the hang of it
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
- Type Auto: F31 340iX M-Sport
- Locatie: Randstad
spoorbreedte voor 1531 mm
spoorbreedte achter 1572 mm
spoorbreedte achter 1572 mm
F31 340iX M Sport 11-2015 [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ok, maar is dat niet veranderd toen de F30/31 LCI uitkwam (tov de pre-LCI) dus?
- mjw
- Getting the hang of it
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
- Type Auto: F31 340iX M-Sport
- Locatie: Randstad
Nee dat is niet veranderd. Want?
Ik ga maandag een ("square") setje passen. Zitten nog wel de winterbandjes in 255/40/18 op, dus niet helemaal representatief.
Ik ga maandag een ("square") setje passen. Zitten nog wel de winterbandjes in 255/40/18 op, dus niet helemaal representatief.
F31 340iX M Sport 11-2015 [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Als je foto's online tegenkomt met n bepaalde setup is dat wel handig om te weten.
- mjw
- Getting the hang of it
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
- Type Auto: F31 340iX M-Sport
- Locatie: Randstad
Duidelijk!
F31 340iX M Sport 11-2015 [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]