Na waarschuwing dat band RA spanning verliest (idd van 2,7 naar 1,8 bar), ontdekte ik klein spijkertje in middelste hoofdprofiel (of hoe je dat noemt).
Banden hebben 5 mm profiel en staat nu bij dichtsbijzijnde garagist voor een propje. Prop is wat mij betreft tijdelijk lapmiddel.
Vraag: ik lees dat de Kwik-fits etc. aangeven dat ze banden van binnen repareren. Wat is jullie ervaring hierbij? Is dat echt een veilige oplossing voor 30 euro?
Andere vraag is dan hoe erg het is om bij een achterwielaandrijver op de aandrijvende as een nieuwe band met ruim 7mm profiel te monteren, terwijl de andere 5 mm is. Uiteindelijk zul je dan ook weer een setje gaan vervangen bij waarschijnlijk 2 en 4 mm. Ideaal voelt het niet, maar eens even bij jullie wat ervaring ophalen voordat ik straks 2 nieuwe achterbanden ga monteren voor 1 lullig spijkertje .
Band repareren betrouwbaar of nieuwe band(en)?
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
- Locatie: Oosterburen
Bij mijn E90 destijds na 2 dagen (ja) een spijker in een GoodYear band gehad. Deze gerepareerd met een prop en die heb ik tot 2,5mm gereden. De band in kwestie verloor niet meer druk als de andere "goede" en ik heb er dus ook een goeie 40.000km uit gehaald. Toen de banden eraf kwamen heb ik er nog specifiek naar gevraagd om te kijken waar de prop zat en ik moest 'm via de binnenkant opzoeken om te zien waar deze zat. Wat mij betreft een goede oplossing om een band te redden. Bij een (bijna) versleten band zou ik het uiteraard niet doen, dan voor (twee) nieuwe band(en) kiezen. De 118i had het ook (ja..) en daar heb ik de banden op de as vervangen omdat het profiel richting de 3mm ging. De 420i heeft het bij een RFT band ook al gehad (ja...... 3 keer in anderhalf jaar...) en ook daar geen problemen mee gehad. Dit is allemaal gedaan bij de Profile om de hoek.
- Hugo330D
- VIP Driver
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
- Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)
Thanks voor jullie reacties. Er zit nu een prop in, precies midden op het loopvlak vd band. Mij is daar door de monteur ook verteld dat zeker op die plaats dit een prima structurele oplossing is.
BMW 330D M Sport EB (F31)
-
- Being a part of it
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 21 okt 2020, 01:07
- Type Auto: E92 325i
- Locatie: Midden van het land
Er zit verschil in wat een prop wordt genoemd. Voor zover ik weet repareert bijv de profile alleen met een paraplu, dus reparatie van binnenuit waarvoor de band dus van de velg moet. In Duitsland is deze manier van repareren toegestaan tot banden met snelheidscodering 210km/h. Proppen van buitenaf is alleen een noodoplossing voor langs de weg waarna de band zo snel mogelijk vervangen moet worden. (Is Duitsland dus expliciet verboden om in een garage uit te voeren) Door de middelpuntvliedende kracht kan een prop er gewoon uitvliegen. Vulcanisatie heeft ook zo zijn beperkingen. Natuurlijk gaat het meestal goed maar als het niet goed gaat is de band ook wel in 1 keer leeg. Een monteur die van buitenaf een band repareert is wat mij betreft lui en/of heeft gebrekkige vakkennis.
- ejt
- VIP Driver
- Berichten: 11495
- Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
- Type Auto: BMW
Een prop van binnen uit (zoals je nu hebt) lijkt mij in het dagelijks NL verkeer totaal geen probleem.
Als je iedere dag in Duitsland rijdt, en heel stevig doorrijdt, wordt het misschien een ander verhaal.
Lekker de laatste 2mm oprijden en een nieuwe steken.
Als je iedere dag in Duitsland rijdt, en heel stevig doorrijdt, wordt het misschien een ander verhaal.
Lekker de laatste 2mm oprijden en een nieuwe steken.
heden G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
- Hugo330D
- VIP Driver
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
- Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)
Ja, dat ga ik doen. De goodyears slijten hard zat, dus zo heel lang zal de prop niet nodig zijn haha. Worst case raakt ie weer lek en dan gaan ze er alsnog af.
Offtopic: wel erg fijne banden die supersports...erg veel grip; wel hoge slijtage (hoort erbij) en helaas zijn ze inmiddels niet meer leverbaar in 255/40 R18.
Offtopic: wel erg fijne banden die supersports...erg veel grip; wel hoge slijtage (hoort erbij) en helaas zijn ze inmiddels niet meer leverbaar in 255/40 R18.
BMW 330D M Sport EB (F31)
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Was idd wel n beetje te verwachten. De gewone F1's (Assymetric 5) die ik nu heb zullen wat minder grip hebben en langer meegaan, maar met mijn beperkte koppel voegen de Supersports eigenlijk niet zoveel toe. Voor een volgende auto wellicht wel een interessante optie als alternatief voor een PS4(s).wel erg fijne banden die supersports...erg veel grip; wel hoge slijtage
Laatst gewijzigd door Dutch79 op 17 sep 2021, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hugo330D
- VIP Driver
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
- Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)
Voor mijn maat is nu alleen de Assy5 leverbaar, wat ook mooie band is, maar dan neig ik straks naar de nieuwe Bridgestone potenza sport.
Met droog weer gaat het traction control lampje niet meer branden en bij nat alleen bij lomp kickdown vanaf lage snelheden. Verwacht dat ze ruim 20K meegaan op de achteras en dan heb ik niet overdreven gereden, maar was te verwachten.
Met droog weer gaat het traction control lampje niet meer branden en bij nat alleen bij lomp kickdown vanaf lage snelheden. Verwacht dat ze ruim 20K meegaan op de achteras en dan heb ik niet overdreven gereden, maar was te verwachten.
BMW 330D M Sport EB (F31)