Band repareren betrouwbaar of nieuwe band(en)?

Heb je vragen op het gebied van velgen en/of banden? Stel ze hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 777
Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

Na waarschuwing dat band RA spanning verliest (idd van 2,7 naar 1,8 bar), ontdekte ik klein spijkertje in middelste hoofdprofiel (of hoe je dat noemt).
Banden hebben 5 mm profiel en staat nu bij dichtsbijzijnde garagist voor een propje. Prop is wat mij betreft tijdelijk lapmiddel.

Vraag: ik lees dat de Kwik-fits etc. aangeven dat ze banden van binnen repareren. Wat is jullie ervaring hierbij? Is dat echt een veilige oplossing voor 30 euro?
Andere vraag is dan hoe erg het is om bij een achterwielaandrijver op de aandrijvende as een nieuwe band met ruim 7mm profiel te monteren, terwijl de andere 5 mm is. Uiteindelijk zul je dan ook weer een setje gaan vervangen bij waarschijnlijk 2 en 4 mm. Ideaal voelt het niet, maar eens even bij jullie wat ervaring ophalen voordat ik straks 2 nieuwe achterbanden ga monteren voor 1 lullig spijkertje 008 .


BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Nooit problemen na proppen gehad, ook niet met runflats. Laatste keer kostte het mij 65 euro voor een RFT fix.
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Ik zou gewoon je band van binnenuit laten repareren met zo’n ‘paddestoel’. Dat is volgens mij een duurzame reparatie, band moet daarvoor wel van de velg af.
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Bij mijn E90 destijds na 2 dagen (ja) een spijker in een GoodYear band gehad. Deze gerepareerd met een prop en die heb ik tot 2,5mm gereden. De band in kwestie verloor niet meer druk als de andere "goede" en ik heb er dus ook een goeie 40.000km uit gehaald. Toen de banden eraf kwamen heb ik er nog specifiek naar gevraagd om te kijken waar de prop zat en ik moest 'm via de binnenkant opzoeken om te zien waar deze zat. Wat mij betreft een goede oplossing om een band te redden. Bij een (bijna) versleten band zou ik het uiteraard niet doen, dan voor (twee) nieuwe band(en) kiezen. De 118i had het ook (ja..) en daar heb ik de banden op de as vervangen omdat het profiel richting de 3mm ging. De 420i heeft het bij een RFT band ook al gehad (ja...... 3 keer in anderhalf jaar...) en ook daar geen problemen mee gehad. Dit is allemaal gedaan bij de Profile om de hoek.
Gebruikersavatar
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 777
Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

Thanks voor jullie reacties. Er zit nu een prop in, precies midden op het loopvlak vd band. Mij is daar door de monteur ook verteld dat zeker op die plaats dit een prima structurele oplossing is.
BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
jollye92
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 okt 2020, 01:07
Type Auto: E92 325i
Locatie: Midden van het land

Er zit verschil in wat een prop wordt genoemd. Voor zover ik weet repareert bijv de profile alleen met een paraplu, dus reparatie van binnenuit waarvoor de band dus van de velg moet. In Duitsland is deze manier van repareren toegestaan tot banden met snelheidscodering 210km/h. Proppen van buitenaf is alleen een noodoplossing voor langs de weg waarna de band zo snel mogelijk vervangen moet worden. (Is Duitsland dus expliciet verboden om in een garage uit te voeren) Door de middelpuntvliedende kracht kan een prop er gewoon uitvliegen. Vulcanisatie heeft ook zo zijn beperkingen. Natuurlijk gaat het meestal goed maar als het niet goed gaat is de band ook wel in 1 keer leeg. Een monteur die van buitenaf een band repareert is wat mij betreft lui en/of heeft gebrekkige vakkennis.
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Een prop van binnen uit (zoals je nu hebt) lijkt mij in het dagelijks NL verkeer totaal geen probleem.
Als je iedere dag in Duitsland rijdt, en heel stevig doorrijdt, wordt het misschien een ander verhaal.
Lekker de laatste 2mm oprijden en een nieuwe steken.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 777
Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

Ja, dat ga ik doen. De goodyears slijten hard zat, dus zo heel lang zal de prop niet nodig zijn haha. Worst case raakt ie weer lek en dan gaan ze er alsnog af.

Offtopic: wel erg fijne banden die supersports...erg veel grip; wel hoge slijtage (hoort erbij) en helaas zijn ze inmiddels niet meer leverbaar in 255/40 R18.
BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

wel erg fijne banden die supersports...erg veel grip; wel hoge slijtage
Was idd wel n beetje te verwachten. De gewone F1's (Assymetric 5) die ik nu heb zullen wat minder grip hebben en langer meegaan, maar met mijn beperkte koppel voegen de Supersports eigenlijk niet zoveel toe. Voor een volgende auto wellicht wel een interessante optie als alternatief voor een PS4(s).
Laatst gewijzigd door Dutch79 op 17 sep 2021, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 777
Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

Voor mijn maat is nu alleen de Assy5 leverbaar, wat ook mooie band is, maar dan neig ik straks naar de nieuwe Bridgestone potenza sport.

Met droog weer gaat het traction control lampje niet meer branden en bij nat alleen bij lomp kickdown vanaf lage snelheden. Verwacht dat ze ruim 20K meegaan op de achteras en dan heb ik niet overdreven gereden, maar was te verwachten.
BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Pirelli P Zero PZ4 misschien een goede optie
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 777
Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

Over PZ4 ook goede testresultaten gezien en qua prijs maakt het allemaal niet zoveel uit bij de topmerken.
BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Velgen/Banden”