Test 18'' performance banden door EVO

Heb je vragen op het gebied van velgen en/of banden? Stel ze hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 777
Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

Leuke, uitgebreide test:

https://www.evo.co.uk/tyre-reviews/1830 ... -tyre-test

Bij afwezigheid van de goodyear supersports in 255/40 R18 lijken de Pirelli PZ4 ook toppertjes!


BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Bandentest, altijd interessant om te lezen! 007

Maar tegelijkertijd vind ik bandentesten zo ongrijpbaar... zoveel testen, zoveel uitkomsten... de premium merken komen 1 voor 1 om de beurt wel een keer als beste uit de test... zelden dat 1 band structureel als beste uit de test komt (hoewel Michelin Pilot Sport 4 of 4S dit kunstje de laatste jaren wel leek te doen, maar in deze test dan weer niet...)

Ook zo ongrijpbaar zijn de verschillen bij dezelfde band maar met een andere maat... hoezo kan een band van merk X in maat Y heel goed zijn maar in maat Z dan weer niet... dit laatste betekent eigenlijk dat wanneer een bandentest niet specifiek jouw maat (met alle specs hetzelfde) test je eigenlijk dus helemaal niks met de uitkomsten kan... uitkomsten interpoleren naar jouw maat schijnt niet te kunnen :?

Voor de Michelin PS4 wordt in deze test gesuggereerd dat het altijd een top band was maar nu even niet maar dat de testers goede hoop hebben dat de opvolger van deze band weer hoge ogen gaat gooien. Zit er dan nog echt zoveel ontwikkeling & verbetering in rubber waardoor je misschien maar beter een model band die al een paar jaar op de markt is maar beter links kan laten liggen?
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Wat ik eigenlijk altijd in bandentesten mis is de "rondte" van de band, als in hoeveel balanceerlood er nodig is. Daar is Michelin toch wel altijd een ster in en de mieren**ker die ik ben merkt dat dus ook. Ik ben heel gevoelig voor trillingen van een auto en de enige banden waarbij ik eigenlijk nooit wat heb gevoeld zijn Michelins. GoodYear, Vredestein, Pirelli, Hankook, Dunlop en Kumho (17 t/m 19 inch) waar ik op gereden heb hadden tussen 100 en 130 allemaal wel ergens een trilling, zelfs na meerdere malen balanceren bij verschillende tenten. Met Michelin ging dit altijd in één keer goed en bleef goed. Het was op de 330d zelfs dermate irritant dat ik een set GY banden met 6mm weggegooid heb en overgestapt ben naar Michelin.
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

De ontwikkeling van de band is aanzienlijk.
Onderstaand filmpje zegt alles.


Dat een grotere inch band een ander resultaat geeft, dan een zelfde type band, in een kleinere snap ik wel. Je hebt te maken met een bandhoogte die hierdoor slapper of juist stugger wordt.
Een michelin premacy 4 heb je in de maatvoering 16 inch maar ook in 18inch. Dit scheelt een stuk.

De Pilot Sport 4s is alweer een tijdje op de markt, en de concurrentie zit niet stil.
Dus dat deze band niet meer de tests wint, begrijp ik. Je weet echter wel (als je deze band eerder hebt gereden) wat deze band brengt. Dus daardoor zal ie nog steeds een grote schare fans hebben.

@Jeremy, ik heb nog een set PZ4's liggen, die er na de (zomer) michelins onder komen. Ik heb met de Pirellis nog maar 2d km gereden, en deze kilometers waren zonder trillingen. Is denk ik ook, of je er geluk mee hebt. Normaal gesproken behoren alle banden toch wel zonder trillingen te zijn, maar toch komen er nog steeds banden uit de fabriek rollen die niet helemaal rond zijn.
Ik geef je gelijk, dat Michelin daar wel erg goed in is, om ronde banden te leveren. Heb ik zelf ervaren, maar hoor dit ook van de diverse bandenboeren, zoals Karelsen banden Soest en Jan Steverink uit Apeldoorn.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Haha, tja, helaas zijn banden en ik (en de broodnodige spijkers....) geen geslaagde combinatie. :lol:
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Vind persoonlijk Pirelli's vaak niet mooi vallen (getrokken wang met openstaande rand bij de velgbeschermer) en zou dan gaan voor Goodyear of Michelin.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Velgen/Banden”