Van stof naar lederen bekleding

Bespreek hier alle aanpassingen en verbeteringen aan het ex- en interieur van je bmw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rjmeijer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 189
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20:20
Type Auto: Bmw f31

Hoi,

Ik wil graag mijn standaard stoelen(stof,handbediend, wel stoelverwarming) van mijn f31 lci vervangen voor lederen stoelen. Heb een set gevonden die ook handbediend is en met stoelverwarming. Er zit wel een electrisch knopje om de wangen te kunnen instellen.

Kan ik de stoelen en bank 1 op 1 overzetten zonder problemen met de airbag of storingen? Zijn er andere zaken waar ik op moet letten? Is dit eenvoudig over te zetten?

Dank voor de hulp!


Gebruikersavatar
Rjmeijer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 189
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20:20
Type Auto: Bmw f31

Iemand een idee?
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1043
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Waar je wel mee moet oppassen zijn de airbags, accu moet je zeker afkoppelen, anders kans op ontploffing.

Ik vermoed trouwens dat het geen (grote) problemen oplevert, volgens mij zit er geen slimme electronica in de stoelen, dus kan de auto niet weten dat je er een andere stoel in stopt, mits de stekkers overeenkomen.

Dit topic al gezien? https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1533766
Gebruikersavatar
Rjmeijer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 189
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20:20
Type Auto: Bmw f31

Ok thanks!

De lederen stoelen hebben handbediening net zoals de stoffen. Alleen heeft de lederen stoel wangen die je kan stellen dmv een knopje. Dit gaat electronisch en dat heb ik nu niet. Dit functioneert dan niet vermoed ik. Is dit te maken of lastig?

En de airbags doen het verder wel allemaal?
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Dit is allemaal niet heel lastig, als het een 1 op 1 wissel is (dus stoelen uit donor auto zijn gelijk) dan moet het allemaal passen. Het wordt iets ingewikkelder als de nieuwe stoelen een electrische bediening hebben of actieve hoofdsteunen (heeft de f3x dat eigenlijk wel?)
Gordelspanners overzetten en zeer waarschijnlijk krijg je wel een storingsmelding van de airbags na de wissel maar die kun je (laten) resetten. Dat wangen pomp systeem kun je later aansluiten, dat hebben meerdere hier op het forum gedaan.

Wel goed je nieuwe stoelen weer vastzetten he, BMW adviseert eigenlijk om de bouten te vervangen, ik heb dat bij de e91 toen niet gedaan.
Gebruikersavatar
Rjmeijer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 189
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20:20
Type Auto: Bmw f31

Ok dank je.

De stoelen zijn handmatig alleen de wangenpomp is electrisch. Moet ik nu een spanningsdraad trekken en aansluiten op de stekker onder mn stoel?
Gebruikersavatar
Rjmeijer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 189
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20:20
Type Auto: Bmw f31

Volgende “probleem”.

Ik heb de set uit een engelse f31 vandaan. Daar is de bestuurdersstoel natuurlijk precies contra. Ik heb gekeken naar de aansluitingen(nog zonder gordel, deze komt er bij beide nog in) maar in de nieuwe situatie heeft de bijrijdersstoel 1 kabeltje meer te weten het zwarte kabeltje(in de gele grote huls). Deze gaat direct middenin de stoel, zie foto. Beide hebben wel de blauwe kabel





Kan ik de engelse stoelen wel in mijn auto zetten en dat alles ook werkt? En waar is dat ene draadje voor?

:roll: :roll:
Gebruikersavatar
Rjmeijer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 189
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20:20
Type Auto: Bmw f31

Niemand enig idee? Ik denk dat de extra stekker op de bijrijders stoel zit. Dat is in mijn huidige ook zo. Nu de vraag of de rest van de stoelen na het overzetten van dit draadje wel gewoon werkt. Airbags etc
Gebruikersavatar
Rjmeijer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 189
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20:20
Type Auto: Bmw f31

Niemand een idee of dit kan? :roll: :roll: :roll:
Gebruikersavatar
Float
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1056
Lid geworden op: 07 sep 2014, 22:12
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Je kan de stoelen gewoon monteren. Dat van de wangen zal niet werken maar kan wel werkend gemaakt worden.
Over dat draadje ik kan het lastig zien op de foto. Ik zou monteren en kijken of je storingen krijgt.
In het laatste geval kan ik het wel oplossen.

Succes en laat het resultaat weten.
Freelance Java Software Engineer
Gebruikersavatar
Rjmeijer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 189
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20:20
Type Auto: Bmw f31

Dat de ene stoel een aansluiting meer heeft ligt aan de extra sensor die onder de bijrijdersstoel zit. Deze kan eenvoudig worden omgezet.

De wangen zijn idd elektrisch en moet dus stroom voor afgetapt worden ergens.

Dat kan jij?
Gebruikersavatar
Float
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1056
Lid geworden op: 07 sep 2014, 22:12
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Dat klopt.
Freelance Java Software Engineer
Robin_BMW
Just getting started
Just getting started
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 okt 2019, 19:52
Type Auto: 320i F31
Locatie: Doetinchem

Even een oud topic naar boven halen:
Heb dit weekend dezelfde conversie gedaan. Stoelmatsensor moest inderdaad van de linker naar de rechterstoel.
Heb alleen de wangverstelling nog niet werkend. Moet ik hiervoor een extra kabel trekken ? Zo ja, kan iemand mij vertellen waar ik deze vandaan moet halen en waar deze naar toe moet op de gele connector ? Heb al even gegoogled, maar vind alleen info over electrisch bediende stoelen en dat lijkt anders te zijn.

Edit: heb het inmiddels gevonden. Voor diegenen die het wellicht (later) ook zouden willen weten: + voeding komt van zekering 27 uit de zekeringskast onder de motorkap vandaan en gaat naar pin 1 op de gele stekker onder de stoel. De massa komt op pin 16 op de gele stekker onder de stoel en kan naar elk willekeurig massapunt aan het chassis van de auto.
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Exterieur/Interieur”