Center speaker resoneert irritant op bepaalde frequenties

Bespreek hier alle aanpassingen en verbeteringen aan het ex- en interieur van je bmw
Plaats reactie
circumflexsigma
Just getting started
Just getting started
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 jul 2021, 14:56

Hoi allen,

Ben een trotse bezitter van een F31 LCI, echter waar ik -helemaal- gestoord van wordt, is het resonatie op bepaalde frequenties van de center speaker.

Ben al aan de slag gegaan op google kwam deze post tegen (https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1401946), met hetzelfde probleem. Echter een ander type, maar toch. Ik heb zijn advies gevolgd en de grill los gemaakt en wat extra 3mm pc ventilator foam op maat er tussen gedaan (https://www.amazon.nl/dp/B06WVLG2RV?ref ... E_DDE_dt_1). Echter na het terugplaatsen is het wel een stuk minder, maar nog steeds verdomd irritant :x

Iemand hetzelfde probleem gehad of nog tips ? :welkom:


Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Ik heb hier ook last van bij mijn F30, moet er nog naar kijken maar ik heb het idee dat het het plastic aan de achterkant vh navischerm is. Als ik die vasthoud is de resonantie vrijwel weg.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
circumflexsigma
Just getting started
Just getting started
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 jul 2021, 14:56

ah ok. Ik heb namelijk bij mij de grill en plastic er uit gehaald en getest, en toe was het ook weg. Het blijkt terug te komen icm de grill wanneer die op z'n plek zit.

Afbeelding
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Dan zal ik dat ook eens proberen als ik tijd heb.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
circumflexsigma
Just getting started
Just getting started
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 jul 2021, 14:56

Even een update van mijn kant.

Ik had had eerder geschreven dat de resonantie weg zou zijn wanneer ik de speaker cover er uit had gehaald; maar dat bleek niet waar te zijn. Ik hoorde zojuist weer, zelfs zonder speaker cover. Vooral merkbaar bij podcasts (en zeker wanneer een bepaalde spreker aan het woord is; blijkbaar door zijn toon).

Dus toen maar even de auto stil gezet en de App Sonic uit de Applestore er bij gepakt en maar gaan zoeken welke frequentie die resoneerde; dat was 235Hz.
Net zoals Thijs, m'n scherm beetgepakt van de Navi, maar dat loste niets op. Toen m'n vinger op de rand gelegd van de tweeter en die bleek de boosdoener! :Hosanna:

Nu nog even de tweeter er uit schroeven en kijken hoe ik het oplos.

Hieronder een foto (even gejat van het internet; had geen zin om naar beneden te lopen voor een foto te maken 001 )

Afbeelding
circumflexsigma
Just getting started
Just getting started
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 jul 2021, 14:56

OPGELOST. Voordat ik aan de slag zou gaan met superlijm en speciale zachte kabel bundel tape van Tesa, dacht ik; laat ik eerst die Torx-20 boutjes even aandraaien en kijken of dat het helpt; en wat bleek; dit was de oplossing :Klappen:

Afbeelding

De resonantie was verdwenen met mijn test liedje waar ik het eerst wel aanwezig bij was.

Echter bij de het testen met de App Sonic, bleek dat er wel wat resonantie afkomstig was van het navigatie scherm; precies wat Thijs ook opmerkte. Alleen dat hoor ik dus niet bij podcasts en muziek, maar mocht het alsnog terug komen; dan ga ik daar ook wel nog mee aan de slag. Voor nu iig opgelost 001

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Exterieur/Interieur”