GPS, DAB en radioaansluitingen NBT

Voor alle vragen op het gebied van elektronische aard: i-drive/navigatie/verlichting/audio en bluetooth
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Gents,
ik heb overal zitten zoeken maar ik kan even iets niet vinden.
Ik heb een 10.25 inch scherm ingebouwd en heb daarbij een GPS splitter gebruikt.
Nu vraag ik mij af, ik heb FM, DAB+ en GPS en die zitten volgens mij allemaal in dezelfde hoek van de auto.
Is die GPS splitter alleen van de GPS of komt ook het FM en DAB+ signaal hier doorheen?
Ik wil namelijk ook mijn DAB signaal splitten om ook dit signaal te gebruiken voor mijn nieuwe scherm maar ik denk dat een andere plug is of wellicht zelfs in een van de pinnen zit van de "iso"stekker.
Weet iemand hoe het navi-prof systeem de FM en DAB+ binnenkrijgt?
Hier een fototje die ik toevallig van het ding gemaakt heb:)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door DRuw op 15 mei 2018, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.


E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Gevonden volgens mij:
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f31- ... y/IHEuL03N
en dan de 3rd generation. (hij staat op zn kop t.o.v. de foto)
Maar nu heeft het ding zo te zien 2 stekkers voor de FM/AM en 2 voor de DAB... welke moet ik hebben voor de DAB als ik hem wil aftakken?
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

En ook dat weet ik nu... dit is een soort verslag van mijn zoekwerk lijkt het.
Anyway, mocht iemand het zoeken in 1 topic, bijdeze is het vereeuwigd...

Frequenties
Er zijn in Europa twee banden gedefinieerd voor DAB-uitzendingen:

Tv-band III (174–230 MHz) (VHF)
L-Band (1452–1492 MHz) (UHF)
In Nederland en België wordt momenteel alleen in band III uitgezonden, maar er zijn in Nederland tests geweest in de L-band.

In onderstaande plaatjes (zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_A ... #Nederland) zijn de frequentierechten in band III weergegeven die zijn overeengekomen tussen België, Nederland en de buurlanden tijdens de Regionale Radiocommunicatie Conferentie (RRC) in 2006. Sinds 2006 zijn er een klein aantal wijzigingen gemaakt (zoals een 5C - 9C frequentieruil tussen Duitsland en Nederland) die niet in deze plaatjes zijn verwerkt.


DVB Layer Band III (Groot-Brittannië gebruikt 5C t/m 7B voor andere diensten dan digitale omroep)

De tv-band III loopt van 174 tot 230 MHz en bestaat van oudsher uit 8 analoge televisiekanalen van 7 MHz, namelijk kanaal 5 t/m 12. Deze kanalen zijn in Nederland echter niet meer in gebruik voor analoge televisie. De analoge televisiekanalen dienen wel als basis voor de huidige DVB- en DAB-kanalen in band III: een DVB-kanaal is ook 7 MHz breed. Een DAB-multiplex gebruikt slechts een kwart van de bandbreedte van een televisiekanaal. Daarom is voor de nummering van de DAB-kanalen elk televisiekanaal in 4 gesplitst met een bijkomende letter A, B, C of D, gerangschikt volgens frequentie. Zo is DVB-kanaal 7 bijvoorbeeld opgesplitst in DAB-kanaal 7A, 7B, 7C en 7D.

ik moet dus Band III hebben: de gele plug nummer 2 rechtsboven:) nu ff splittertje en USB ding scoren:)
(op mijn foto, gele plug linksonder...)
Laatst gewijzigd door DRuw op 28 mei 2018, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
Gebruikersavatar
ParaWM
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 516
Lid geworden op: 20 jan 2017, 22:43
Type Auto: F32 428i
Locatie: Zaanstad

Praat je ook vaak in jezelf? :Klappen: Maar serieus, handige info. Zeker voor mensen die hiermee aan de gang gaan. Misschien je post titel aanpassen incl het woord DAB? Dan is het goed zoekbaar op het forum.
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Ja ik liep vanmiddag vast met zoeken en nu achter de laptop in de tuin vind ik het ene na het andere handige stukje info wat ik zoek:)
kan alleen de splitters nog niet vinden dus zal weer hobbyen worden:)
ik pas hem aan, tnx voor de tip!!
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
Plaats reactie

Terug naar “F3x: I-Drive/Navigatie/Verlichting/Audio + Bluetooth”