8TH speed limit information SLI retrofit

Voor alle vragen op het gebied van elektronische aard: i-drive/navigatie/verlichting/audio en bluetooth
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sean750
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 apr 2018, 22:47

Misschien is het al eens eerder behandeld, maar het is mij gelukt om de optie 8TH SLI achteraf te coderen.

Mijn bevindingen:

De auto moet al de volgende opties bevatten
- driving assistent 5AS, dit zorgt voor de KAFAS2 camera. Is te identificeren doordat 'ConnectedDrive' op de camera staat, van buitenaf gezien net boven de achteruitkijkspiegel.
- Navi Prof 609
- 6WA of 6WB instrumentcluster

Als 1 of meer van bovenstaande opties niet hebt moet je een SLI emulator kopen. Hier vind je er meer over: https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1203393. Haalt de SLI info uit de navi. Gebruikt echter geen camera dus kan de verkeersborden niet interpreteren. Ziet dus tijdelijke snelheidsverlagingen tgv wegwerkzaamheden niet.

Om 8TH te retrofitten heb je een FSC code nodig, part nr 66502444948. Kan je gewoon via google opzoeken en bestellen, bijv. in Duitsland. Je moet wel je VIN nummer doorgeven. FSC generatoren op internet werken alleen voor navi maps updates en niet voor optie retrofitting, die FSC codes zijn namelijk veel complexer.

Met ESYS kan je vervolgens 8TH toevoegen aan je FA (verhicle order), KOMBI/KAFAS2/HU_NBT2 coderen en de FSC code inlezen in je auto. Dan zou het moeten werken.

Als ik een gedetailleerde omschrijving moet maken hoor ik het wel.


F36 2018 420iA GC LCI High Exe M-sport Champagner Quartz/elfenbein :Mpower: previous bimmers: E21 318, E24 630CS, E34 524td, 2x E32 750i, E38 750i
Dantan
Just getting started
Just getting started
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 feb 2012, 17:39
Type Auto: F45 218i AT / E87 118i Hatchback
Locatie: Almere
Contacteer:

Hi Sean,

in mijn speurtocht naar SLI ben ik op je topic gestuit. Ik ben zeer geïnteresseerd in dit onderwerp, als je inderdaad wat meer informatie wilt delen dan stel ik dat zeer op prijs!
Present : E87 - 118i / F23n - 218i / F48lci - sDrive20i
Former : E36 - 320i / E46lci -320D / F45 - 218AT
Gebruikersavatar
Rogier1988
Just getting started
Just getting started
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 aug 2018, 15:19
Type Auto: 330e Touring(G21)
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Hi Sean,

Zelf ben ik ook wel geïnteresseerd.
Heb een 2018 F31 zonder de camera helaas.

Wel navi Prof en het digitale instrumentencluster.

Dus als je een uitgebreide "DIY" hebt inclusief wat dit ongeveer gaat kosten, heel graag!

Groetjes,

Rogier
G21 330e

2018 F31 320iA
Gebruikersavatar
renedis
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 266
Lid geworden op: 21 feb 2013, 08:10
Type Auto: BMW G21 330e

Het klopt niet helemaal wat er gezegd wordt, er ontbreekt het een en ander aan informatie.

Bij gebruik van een emulator (via AliExpress +- 45 euro) heb je helemaal geen KAFAS2 camera nodig. De emulator haalt zijn gegevens uit de navigatie database. Tijdelijke wegafzettingen met aangepaste snelheden pakt ie dus niet mee.

Als je wel een KAFAS2 camera hebt is die emulator overbodig en kan je enkel de FSC code bestellen bij de dealer en vervolgens FA coderen. Naast FA coderen moet je ook je HU_CIC of HU_NBT coderen want dat pakt FA coderen niet goed op (in mijn geval). In geval je een HUD hebt zal je deze ook nog moeten coderen.

Daarnaast is de optie 5AS niet vereist als je optie 5ACA (High Beam Assistant) hebt, die vereist namelijk ook een KAFAS2 camera. Officieel moet je ook een stuurwiel hebben met vibratie (LDW/5AS heeft dit), maar is voor werking van SLI niet vereist.

Je zou eventueel ook nog een KAFAS1 camera kunnen retrofitten van een BMW F10. Deze is minder geavanceerd maar vereist geen FSC code van de dealer.
BMW G21 330e
Gebruikersavatar
BartB
Facebook moderator
Facebook moderator
Berichten: 6582
Lid geworden op: 05 apr 2011, 21:40
Type Auto: E87 130i LCI

renedis schreef:
Bij gebruik van een emulator (via AliExpress +- 45 euro) heb je helemaal geen KAFAS2 camera nodig. De emulator haalt zijn gegevens uit de navigatie database. Tijdelijke wegafzettingen met aangepaste snelheden pakt ie dus niet mee.

Als iemand deze manier doet kun je het net zo goed niet doen imo. Het is juist fijn dat je het verkeersbord kan zien wat op dat moment geldig is. (Mocht het dus veranderd zijn tov normale situatie)
Aan het soort weg zie je wel wat ''normaal'' de snelheid is lijkt me...
:Mpower: . Der schönste Buchstabe der Welt.
Dantan
Just getting started
Just getting started
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 feb 2012, 17:39
Type Auto: F45 218i AT / E87 118i Hatchback
Locatie: Almere
Contacteer:

renedis schreef:Het klopt niet helemaal wat er gezegd wordt, er ontbreekt het een en ander aan informatie.

Als je wel een KAFAS2 camera hebt is die emulator overbodig en kan je enkel de FSC code bestellen bij de dealer en vervolgens FA coderen. Naast FA coderen moet je ook je HU_CIC of HU_NBT coderen want dat pakt FA coderen niet goed op (in mijn geval). In geval je een HUD hebt zal je deze ook nog moeten coderen.
Kijk, dat klinkt prima, ben in bezit van een Kafas2, NBT ID6 en een HUD.

Is er mischien een howto of een stappenplan voorhanden?
Present : E87 - 118i / F23n - 218i / F48lci - sDrive20i
Former : E36 - 320i / E46lci -320D / F45 - 218AT
Gebruikersavatar
Sean750
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 apr 2018, 22:47

renedis schreef:Het klopt niet helemaal wat er gezegd wordt, er ontbreekt het een en ander aan informatie.

Bij gebruik van een emulator (via AliExpress +- 45 euro) heb je helemaal geen KAFAS2 camera nodig. De emulator haalt zijn gegevens uit de navigatie database. Tijdelijke wegafzettingen met aangepaste snelheden pakt ie dus niet mee.

Als je wel een KAFAS2 camera hebt is die emulator overbodig en kan je enkel de FSC code bestellen bij de dealer en vervolgens FA coderen. Naast FA coderen moet je ook je HU_CIC of HU_NBT coderen want dat pakt FA coderen niet goed op (in mijn geval). In geval je een HUD hebt zal je deze ook nog moeten coderen.

Daarnaast is de optie 5AS niet vereist als je optie 5ACA (High Beam Assistant) hebt, die vereist namelijk ook een KAFAS2 camera. Officieel moet je ook een stuurwiel hebben met vibratie (LDW/5AS heeft dit), maar is voor werking van SLI niet vereist.

Je zou eventueel ook nog een KAFAS1 camera kunnen retrofitten van een BMW F10. Deze is minder geavanceerd maar vereist geen FSC code van de dealer.
Beste man, je moet wel lezen voordat je iemand gaat beschuldigen van ontbrekende of niet kloppende informatie. En je moet je eigen informatie op orde hebben want je vertelt juist zelf een paar pertinent onjuiste dingen!
renedis schreef:Bij gebruik van een emulator (via AliExpress +- 45 euro) heb je helemaal geen KAFAS2 camera nodig.
Dat staat toch in het artikel? Nogmaals je moet LEZEN en niet kijken. Ik schrijf letterlijk:

De auto moet al de volgende opties bevatten:
- driving assistent 5AS, dit zorgt voor de KAFAS2 camera. Is te identificeren doordat 'ConnectedDrive' op de camera staat, van buitenaf gezien net boven de achteruitkijkspiegel.
- Navi Prof 609
- 6WA of 6WB instrumentcluster

Als 1 of meer van bovenstaande opties niet hebt moet je een SLI emulator kopen.


Ik ga even op een paar van je 'uitspraken' in:
renedis schreef:Als je wel een KAFAS2 camera hebt is die emulator overbodig en kan je enkel de FSC code bestellen bij de dealer en vervolgens FA coderen.
Dit is dus onjuist. je moet ook een S6WA (uitgebreid instrumentenpaneel) of 6WB(digitaal instrumentenpaneel) hebben. Met een standaard instrumentencluster gaat het niet lukken. Ook navi prof is een vereiste, met navi business gaat het niet.
renedis schreef:Daarnaast is de optie 5AS niet vereist als je optie 5ACA (High Beam Assistant) hebt, die vereist namelijk ook een KAFAS2 camera.
Dit is ook weer onjuist. Als je alleen HBA hebt (5AC) en niet in combinatie met 5AS (Driving assistent) heb je GEEN KAFAS2 camera. Je hebt dan een goedkopere FLA camera achter de voorruit zitten met lage resolutie, die alleen geschikt is voor HBA en niet voor SLI en/of lane departure warning (die in 5AS zit)!

Alleen als je HBA in combinatie met Driving assistent of SLI hebt hebt gaat de HBA via de KAFAS2 camera, je hebt dan niet die FLA camera!
renedis schreef:Officieel moet je ook een stuurwiel hebben met vibratie (LDW/5AS heeft dit), maar is voor werking van SLI niet vereist.
Deze post gaat over het achteraf toevoegen van SLI en niets anders dan dat. Een trillend stuur is alleen nodig bij Lane departure warning en Lane change warning (blind spot detection). Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je hierover begint als het niet van toepassing is in het SLI verhaal.

Ik vind het prima als je reageert op iets, maar zorg wel dat je je zaken voor elkaar hebt en begin niet iemand ongefundeerd te beschuldigen van onjuiste, ontbrekende of niet kloppende informatie. En als je dat wel doet, zorg dan dat je zelf de juiste dingen gaat verkondigen ipv allerlei mensen op het verkeerde been te zetten :nee:
F36 2018 420iA GC LCI High Exe M-sport Champagner Quartz/elfenbein :Mpower: previous bimmers: E21 318, E24 630CS, E34 524td, 2x E32 750i, E38 750i
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

nounou, het "een beschuldiging" noemen is wel wat zwaar aangezet hoor, we delen hier info en als dat onvolledig is of onjuist is een aanvulling daarop voldoende 002
Gebruikersavatar
Sean750
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 apr 2018, 22:47

Eens en dat is ook prima, maar hij zegt letterlijk dat het niet klopt wat ik zeg en dat schiet mij gewoon in het verkeerde keelgat, zeker als je dan ook nog zelf verkeerde informatie gaat spuien.
F36 2018 420iA GC LCI High Exe M-sport Champagner Quartz/elfenbein :Mpower: previous bimmers: E21 318, E24 630CS, E34 524td, 2x E32 750i, E38 750i
Gebruikersavatar
renedis
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 266
Lid geworden op: 21 feb 2013, 08:10
Type Auto: BMW G21 330e

Geloof wat je wilt geloven. Ik deel mijn eigen ervaring gezien ik dit zelf bij 2 verschillende F30's heb ge-retrofitted.

Je bericht was van 23 oktober 2018. 19 januari komt er een vraag en ik probeer niets meer dan die vraag te beantwoorden en te helpen zonder iemand dan ook te beledigen.
BMW G21 330e
Gebruikersavatar
Sean750
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 apr 2018, 22:47

Beste Renedis, het gaat hier niet om wat je wilt geloven, het gaat om harde feiten.

Bijv. dat HBA verhaal van je klopt gewoon niet en dat heeft niks met geloven te maken. Ik heb hier een uitdraai van BMW Nederland liggen met de hardware vereisten die er nodig zijn om SLI te kunnen retrofitten in F3x's en daar staat HBA niet tussen. En dat is ook mijn ervaring met het retrofitten hiervan.

Ik wil het best hier posten, als je nog niet overtuigd bent.

Verder wil ik voorstellen om het hier bij te laten en dit onderwerp weer op de SLI te concentreren.
F36 2018 420iA GC LCI High Exe M-sport Champagner Quartz/elfenbein :Mpower: previous bimmers: E21 318, E24 630CS, E34 524td, 2x E32 750i, E38 750i
Gebruikersavatar
BartB
Facebook moderator
Facebook moderator
Berichten: 6582
Lid geworden op: 05 apr 2011, 21:40
Type Auto: E87 130i LCI

Tsjonge, gezellig hier. Even rustig aan....
:Mpower: . Der schönste Buchstabe der Welt.
Dantan
Just getting started
Just getting started
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 feb 2012, 17:39
Type Auto: F45 218i AT / E87 118i Hatchback
Locatie: Almere
Contacteer:

Oke, on topic dan maar weer.

Sean, ik heb een KAFAS 2 (er staat 'ConnectedDrive' op het voorruit) waarschijnlijk vanwege 8TF-Active pedestrian protection en S544-Cruise Control with brake function, en volgens de VIN decoder ben ik uitgerust met 6UP-Navigation Plus.

Zou ik nu genoeg hebben om SLI te retrofitten?
Present : E87 - 118i / F23n - 218i / F48lci - sDrive20i
Former : E36 - 320i / E46lci -320D / F45 - 218AT
Gebruikersavatar
Float
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1056
Lid geworden op: 07 sep 2014, 22:12
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

HBA staat inderdaad los van de sli zoals hierboven al wordt genoemd.

@Dantan als je ook het geschikte tellerhuis hebt dan is dat mogelijk. Ik heb het ook al zo vaak achteraf ingebouwd. Erg fijne optie op een F serie en totaal geen must op een E serie.
Freelance Java Software Engineer
Dantan
Just getting started
Just getting started
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 feb 2012, 17:39
Type Auto: F45 218i AT / E87 118i Hatchback
Locatie: Almere
Contacteer:

Ik heb een tellerhuis zoals hier afgebeeld:

https://en.wheelsage.org/bmw/2_series/7 ... es/y2450e/

Hoop dat het de goede is! :Klappen:
Present : E87 - 118i / F23n - 218i / F48lci - sDrive20i
Former : E36 - 320i / E46lci -320D / F45 - 218AT
Plaats reactie

Terug naar “F3x: I-Drive/Navigatie/Verlichting/Audio + Bluetooth”