Installatie Gladen Boxmore set in F30.

Voor alle vragen op het gebied van elektronische aard: i-drive/navigatie/verlichting/audio en bluetooth
Plaats reactie
Scheurneus
Just getting started
Just getting started
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2019, 15:26

Hoi,
Mijn F30 is ooit aan de vorige eigenaar afgeleverd met het standaard stereo systeem d.w.z. 4 deur midrange speakers en twee subwoofers onder de stoelen. Laat ik zeggen dat het voldeed maar voor verbetering vatbaar was. Ik ben dus op zoek gegaan naar een betere sound en een van mijn collega’s had zijn geïnstalleerde Eton vervangers al eens laten horen en dat klonk al beter en dat kwam voornamelijk door de toegevoegde tweeters in de spiegelhoeken. Maar ja, ik heb altijd geleerd dat je de versterker en luidsprekers moet vervangen om het beste resultaat te krijgen. Na een hoop gespeur kwam ik op het www de BMW upgrade van Gladen/Mosconi tegen. Overal wordt deze aanbevolen als succesvolle vervanger van zowel de standaard als hifi en HK systemen. De set komt in 3 verschillende uitvoeringen (GT, DSP en Extreme). Aangezien de set niet goedkoop is had ik al besloten dat de GT versie goed genoeg was en heb ik verschillende zaken bezocht om te luisteren en informatie over de inbouw in te winnen. Ook kwam ik op het web www.ars24.com deze Duitse site heeft allemaal tutorials voor verschillende audio systemen en automodellen en levert ook alle randbenodigdheden voor het inbouwen van andere audioapparatuur, zo ook voor de F3X serie.

Ik ben begonnen met het bestellen van de raamlijsten die geschikt zijn voor het inbouwen van tweeters. Gewoon bij de Ekris webshop (bij installatie van de nieuwe lijsten kwam ok er trouwens achter dat ik gewoon de standaard raamlijsten had kunnen aanpassen) Bij ARS 24 heb ik een installatieset gekocht bestaande uit voedingsdraad, zekeringhouder en allerhande klein installatiemateriaal en een plaat waarop de versterker vastgeschroefd wordt. Aangezien ik de hifi set niet in Duitsland wilde bestellen heb ik deze bij JM Car Hifi in Capelle a/d Ijssel gekocht (“meneer u bent de eerste die bij ons koopt en het zelf installeert”). Door het zelf te doen spaarde ik mooi 350 Euro uit. Het mooie van het geheel is dat alles “plug & play” is. Je hoeft niet in de originele bekabeling te knippen om de nieuwe spullen te installeren.

Afgelopen zaterdag ben ik begonnen met de deuren. Panelen eraf, raamlijsten vervangen, dempingsmateriaal aanbrengen speakers installeren en aansluiten. Kinderlijk eenvoudig en leuk om te doen. Bij de eerste soundcheck op de standaard versterker was er al verbetering hoorbaar. Zondag heb ik de boel afgemaakt en de subwoofers onder de stoelen vervangen, de bekabeling geinstalleerd en de versterker aangesloten. Om bij de subwoofers te komen moeten beide voorstoelen los worden gehaald van de vloer maar je hoeft ze er niet uit te halen. Achterover kantelen is genoeg. De bankzitting moet los en ik heb gelukkig de beschikking over een neerklapbare rugleuning van de achterbank dus draaddoorvoer naar de kofferbak was in mijn geval simpel. In de kofferbak moet je wel alle bekleding loshalen om de versterker links achter mooi weg te werken. Nadat alles weer geinstalleerd is zie je van al je werk niets meer en is de verbetering in geluidskwaliteit het enige wat herinnert aan de installatie van een nieuwe hifi set. Wat een enorme verbetering. Ik denk dat ik al met al zo’n 8 uur bezig ben geweest met de installatie maar het was zoals ik verwachtte erg leuk om te doen. Gelukkig ben ik dan wel weer vergeten van het geheel wat foto’s te maken.

Grt. Peter


Gebruikersavatar
Giovanni21
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 606
Lid geworden op: 15 mar 2015, 23:16
Type Auto: BMW F36 420i LCI
Locatie: Den Haag

Mooizo! 350 eur bespaart, en een ervaring rijker...
Veel luisterplezier!
Current: BMW F36 420i LCI
Previous: BMW E90 325i

- Een auto is meer dan een vervoersmiddel alleen -
Scheurneus
Just getting started
Just getting started
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2019, 15:26

Dank.
Gebruikersavatar
rsvmakkie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1003
Lid geworden op: 02 okt 2016, 14:39
Type Auto: BMW 325i (2006) Arktis
Locatie: Noord Holland

Heb zelf ook de dsp extreme in mijn e91 gebouwd. Leuke klus inderdaad maar dsp afregelen moet nog (en das wel effe een dingetje :P ).
Veel luisterplezier :ja:

ps
Geen foto's gemaakt? Zijn we dol op :coolpics:
Bekijk mijn E91 325i Arktis.
Kikkie
Just getting started
Just getting started
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jun 2013, 11:18
Type Auto: F31, 330D

Ik heb de DSP set gekocht en laten installeren, maar ben toch niet helemaal tevreden. Als ik de radio zacht luister, is het geluid dof, vooral bij bijvoorbeeld praatprogramma's. Ik vermoed dat de DSP niet helemaal goed ingesteld staat. zou dat misschien kunnen kloppen ?

Verder, als ik muziek speel en het volume opendraai, is de verbetering ten opzichte van de standaardset echt enorm !
Al m'n spaargeld over de balk gegooid.....de rest uitgegeven aan drank en dames.....
Gebruikersavatar
rsvmakkie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1003
Lid geworden op: 02 okt 2016, 14:39
Type Auto: BMW 325i (2006) Arktis
Locatie: Noord Holland

Ik herken wat je zegt.
Ik heb zelf ook de dsp extreme in mijn e91 en op zacht tot normaal volume klinkt het inderdaad niet indrukwekkend.
Ik hoop eigenlijk dat dit met het laten inregelen op de auto verbeterd....

Op luid volume hoor je pas de meerwaarde en vervormd het geluid pas op oorverdovend niveau :mrgreen:
Bekijk mijn E91 325i Arktis.
Gebruikersavatar
Giovanni21
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 606
Lid geworden op: 15 mar 2015, 23:16
Type Auto: BMW F36 420i LCI
Locatie: Den Haag

Ik denk dat als je geen verschil hoort bij normaal volume, danwel dof of andere klachten hebt... dat dit dan gewoon niet goed (genoeg) is ingeregeld...
Je zou ook op normaal volume al verschil moeten horen, bijv in details/klank van de muziekinstrumenten.
Alles valt/staat natuurlijk ook met de kwaliteit van de gegevensbron, e.g. bluetooth streaming, mp3 etc.
Current: BMW F36 420i LCI
Previous: BMW E90 325i

- Een auto is meer dan een vervoersmiddel alleen -
Kikkie
Just getting started
Just getting started
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jun 2013, 11:18
Type Auto: F31, 330D

Heren,

Nadat de Boxmore set wederom bijgesteld was door de installateur kon ik maar niet wennen aan het geluid. Toch weer teruggegaan en ik werd weer goed geholpen, deze keer heeft de importeur een oordeel geveld en zijn alle instellingen opnieuw gedaan en heb ik een 4-preset schakelaar in laten bouwen met daarin dus 4x verschillende presets. Dat is stukken beter en ik ben dan ook blij met de prima service !

De dofheid kwam doordat mijn subs best wel goed ingespeeld waren en inmiddels 8dB meer gaven dan waarmee bij de 1e preset rekening was gehouden. Dit is nu rechtgetrokken en het geluid is heel anders. Mooi helder en goed van klank, waarbij ik met de simpele equalizer in het menu nog zaken kan bijregelen.

De set is nu geheel naar m'n zin en ik ben zeer tevreden !
Al m'n spaargeld over de balk gegooid.....de rest uitgegeven aan drank en dames.....
Plaats reactie

Terug naar “F3x: I-Drive/Navigatie/Verlichting/Audio + Bluetooth”