Eco pro, comfort of sport bij 8-traps automaat?

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HBos
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 374
Lid geworden op: 11 dec 2012, 22:05
Type Auto: 116d F20
Locatie: Utrecht

Best lezers,

Sinds ruim een 1/2 jaar in bezit een F30 320i met een fantastische 8 traps automaat. Het knopje waar je het rijprogramma mee in kan stellen gebruikt ik weinig, welk rijprogramma gebruiken jullie?

bij mij:
- 90% van de kilometers in comfort, veel veercomfort en toch voldoende gas-respons.
- 5% van de kilometers in sport, de auto veranderd compleet, ik gebruik het alleen op vakantie in de bergen. Meer toeren, strakkere wegligging, minder overhellen dus voor de passagiers prettiger.
- 5% van de kilometers in eco pro, de auto voelt sponzig aan alleen nuttig voor koude motor, filerijden en druk stadsverkeer. De auto schakelt wat smeuïger. Verbruik bij mij nagenoeg hetzelfde als Comfort.
- 0% sport+ , want die heb ik niet.

groet, Hans


Carl
Just getting started
Just getting started
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 okt 2012, 19:02

hoi
ik gebruikte altijd de comfort stand

echter de auto bleef te veel benzine gebruiken naar mijn mening
ik heb nu zeker een maand alleen in de eco pro stand gereden en hij gebruikt nu 5 liter minder op de 100 km
nu weet ik niet of dit door de eco stand komt of doordat ik nu meer km op de teller heb
ik heb er pas 3000 km mee gereden
grt cvb
Gebruikersavatar
HBos
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 374
Lid geworden op: 11 dec 2012, 22:05
Type Auto: 116d F20
Locatie: Utrecht

Ik merk amper verschil, op de snelweg bij constante snelheid is het verbruik gelijk comfort<>eco.
Alleen bij accelereren zal eco pro iets voordeel opleveren (hang van je rijstijl af).
Laatste tankbeurt 1:17,6! (rustig rijden veelal op snelweg) lukt meestal niet zo zuinig.
kenza750
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 251
Lid geworden op: 07 dec 2010, 12:57
Type Auto: F30 320iA, MineralGrau, 18" Style 397
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Ik gebruik Eco pro alleen als ik lange stukken op de snelweg rijd, en dan voornamelijk 's avonds laat als er weinig verkeer op de weg is. Ik vind namelijk dat de auto bagger traag reageert in Eco pro waardoor ik hem minder geschikt vind voor situaties waarin je regelmatig moet versnellen (inhalen, file rijden, stad rijden).

Sport gebruik ik alleen als ik, hoe zeg je dat netjes, er een wat vlottere rijstijl op na wilt houden.
(gewoon lekker blazen in het gebied van 5000-7000 rpm dus :mrgreen: )

Rest altijd Comfort.
makkievld
Just getting started
Just getting started
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 aug 2013, 01:06

Beste medeforum leden,

Ik ben erg nieuwsgierig wat de 320i ede verbruikt met 140 km/h op cruise control. Ik rij veel op de rijksweg in Duitsland. Momenteel rij ik een 118d en die verbruikt gemiddeld 1 op 17. Daar zitten veel rijksweg km's in met 140 km/h op cruise control. Ik rij veel km per jaar maar het lijkt erop dat vanaf volgend jaar het veel minder word. Dus ben heel erg benieuwd naar het echte verbruik want ik wil waarschijnlijk benzine gaan rijden. En zoals we allemaal weten kloppen de cijfers van Bmw niet helemaal. 008 Zou 1 van jullie 320i rijders me misschien daarbij kunnen helpen? :ja:

Groeten,

Makkie
Gebruikersavatar
HBos
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 374
Lid geworden op: 11 dec 2012, 22:05
Type Auto: 116d F20
Locatie: Utrecht

makkievld schreef:Beste medeforum leden,

Ik ben erg nieuwsgierig wat de 320i ede verbruikt met 140 km/h op cruise control. Ik rij veel op de rijksweg in Duitsland. Momenteel rij ik een 118d en die verbruikt gemiddeld 1 op 17. Daar zitten veel rijksweg km's in met 140 km/h op cruise control. Ik rij veel km per jaar maar het lijkt erop dat vanaf volgend jaar het veel minder word. Dus ben heel erg benieuwd naar het echte verbruik want ik wil waarschijnlijk benzine gaan rijden. En zoals we allemaal weten kloppen de cijfers van Bmw niet helemaal. 008 Zou 1 van jullie 320i rijders me misschien daarbij kunnen helpen? :ja:

Groeten,

Makkie
Verbruik op lange afstand tussen 130-140 reken op ca 1:14. O ja geen EDE naar de 2.0. Hangt af van factoren zoals bv tegenwind.
makkievld
Just getting started
Just getting started
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 aug 2013, 01:06

Dank je wel voor je antwoord. :cool: Ben erg benieuwd of er iemand is met een 320i ede i.p.v. de 320. 001
Joep328i
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 111
Lid geworden op: 14 aug 2012, 21:53
Type Auto: F30 328i HE sportautomaat zwart II

Eco pro alleen op vakantie gebruikt op de autosnelweg. Sloom, traag, gezapig. Ik vraag mij af of er dan in het verbruik verschil is met de Comfort stand. Die gebruik ik 85% van de tijd. Soepele versnellingen, prima acceleratie en redelijk direct kunnen sturen. Sport en Sport+ voor de momenten dat ik even lekker wil "scheuren". Met sport+ merk ik feitelijk niet veel verschil tov Sport. Direct hoger toerental, zwaarder maar met meer gevoel sturen en rauwer schakelen als ook de automaat in de sportstand staat: heerlijk. Vooral met handmatig schakelen op het stuur ben je snel weg.
2e exemplaar na total loss binnen 4 kilometer: F30 328I sportautomaat, Upgrade Edition II (high executive met leder).
Gebruikersavatar
Wilcoos
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2013, 09:15

Eco pro is iets zuiniger als comfort. Bij testen kwam de eco modus bij een 328i op 6/100 en comfort op 7/100.

Zelf rij ik veel woon werk verkeer in de eco modus, anders comfort of sport. Gemiddeld sta ik qua verbruik nu 8'2/100.
Gebruikersavatar
BartB
Facebook moderator
Facebook moderator
Berichten: 6582
Lid geworden op: 05 apr 2011, 21:40
Type Auto: E87 130i LCI

Eigenlijk altijd comfortstand, bij sportief rijden natuurlijk in de sportstand of als de caravan er achter hangt.
Eco pro op lange afstanden icm de cruise control. Dan heeft het pas zin denk ik. Alleen ook tot 130 km/h,sneller mogen we niet van de auto al rijdt ik meestal rond de 135 140 op de snelweg. Mooie snelheid om iedereen in te halen:)
:Mpower: . Der schönste Buchstabe der Welt.
Gebruikersavatar
HBos
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 374
Lid geworden op: 11 dec 2012, 22:05
Type Auto: 116d F20
Locatie: Utrecht

Ik vraag mij af of het zit heeft om op de snelweg bij constante snelheid ECOPRO in te schakelen. COMFORT is dan m.i. net zo zuinig: het vermogen wat de motor moet leveren is gelijk, het toerental ook. (of het moet de airco zijn die bij ECO wat zuiniger staat afgesteld).
Gebruikersavatar
Wilcoos
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2013, 09:15

HBos schreef:Ik vraag mij af of het zit heeft om op de snelweg bij constante snelheid ECOPRO in te schakelen. COMFORT is dan m.i. net zo zuinig: het vermogen wat de motor moet leveren is gelijk, het toerental ook. (of het moet de airco zijn die bij ECO wat zuiniger staat afgesteld).
Kan inderdaad alleen de airco zijn. Gasrespons en schakel momenten zijn alleen anders, dus op cruise snelheid in de hoogste versnelling maakt het niet uit in welke stand je rijd.
Gebruikersavatar
BartB
Facebook moderator
Facebook moderator
Berichten: 6582
Lid geworden op: 05 apr 2011, 21:40
Type Auto: E87 130i LCI

Veel helpt het toch niet allemaal, leuk bedacht van BMW al die standen :mrgreen:
:Mpower: . Der schönste Buchstabe der Welt.
Adnan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1570
Lid geworden op: 29 sep 2009, 09:15
Type Auto: Porsche 911 991.2, BMW 540i G30 (M Performance & Sound)
Locatie: Amsterdam

70 % van de tijd in Sport, de rest in Comfort.
Heb een keertje van Adam naar Brussel gereden in Eco .....merkte voor mijn gevoel weinig verschil qua verbruik etc....

Verschil zal er ongetwijfeld zijn.....maar ik merkte het niet.

Greetzz
Adnan

:Mpower: rulezzz
______________________________________________________________________
“I spent 90% of my money on women, drink and fast cars. The rest I wasted.”

Afbeelding
makkievld
Just getting started
Just getting started
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 aug 2013, 01:06

Wat rijden jullie gemiddeld dan op 100km met jullie auto? Ook al rijden jullie in verschillende modes?
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”