Automaat reinigen en spoelen

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vod
Moderator
Moderator
Berichten: 1922
Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
Type Auto: BMW Z4 G29

Ja papieren lamellen. Geloof je het niet? Bekijk de uitleg van ZF in het filmpje vanaf 7.10 min.


2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Het voeringsmateriaal van een koppeling bestaat ook oa uit vezels van x materiaal. En dan denk je ook wel es..staat daar 500 pk op te dreunen...

Nog steeds kloppen de prijsopgaves niet hierboven.

Zf haalt oa het brein eruit zover ik weet. Dat doen de andere niet. Tis maybe een uurtje werk en wat materiaal extra..maar nog steeds worden er appels met peren vergeleken..
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Klopt. Je mag bij ZF even meekijken als het 'brein' eruit ligt. Dat gaat toch wel wat verder dan wat de rest doet.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
BartE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 546
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
Type Auto: 335i

Vod schreef: 15 mar 2019, 19:51 ZF raad toch echt het gebruik van reinigingsmiddelen af. Dit omdat de lamellen in de bak van papier zijn. Omdat papier poreus is en vloeistoffen opneemt, en dus ook dat reinigingsmiddel opneemt, tast het de structuur van de lamellen aan met alle gevolgen van dien. Ikzelf zou dus Flushed.nl gewoon links laten liggen.
Dat de lamellen van papier met hars zijn was mij bekent. Het is overigens de hars die het papier sterk maakt en het is het frictiemateriaal wat er op zit dat doordrenkt moet zijn van olie. Begrijp het verhaal in het filmpje wel maar je moet niet vergeten dat die man 'manager operations' bij ZF is en dus niet onafhankelijk.
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
Gebruikersavatar
Vod
Moderator
Moderator
Berichten: 1922
Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
Type Auto: BMW Z4 G29

Ok Bart dan laten we even in het midden wat goed of fout is. Dan de vraag waarom je het spoelen met een reiniginsmiddel zou doen i.p.v. met olie? Zal het een wezenlijk verschil in prijs uitmaken onder de streep van zo'n € 750 ? Ik denk dat dat op zo'n bedrag niet veel zal uitmaken. Dan denk ik dat de keus toch snel gemaakt tussen die 2 spoel mogelijkheden.
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Dutch79 schreef: 15 mar 2019, 22:04 Klopt. Je mag bij ZF even meekijken als het 'brein' eruit ligt. Dat gaat toch wel wat verder dan wat de rest doet.
Nu stelt dat ook weer niet zo veel voor...laten we het niet mooier maken dan het is. Een 2e jaars technicus kan dit op zn duimpje..
Maar helemaal waar..het gaat verder dan wat anderen doen.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
ParaWM
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 515
Lid geworden op: 20 jan 2017, 22:43
Type Auto: F32 428i
Locatie: Zaanstad

NOS schreef: 15 mar 2019, 22:01 Nog steeds kloppen de prijsopgaves niet hierboven.

Zf haalt oa het brein eruit zover ik weet. Dat doen de andere niet. Tis maybe een uurtje werk en wat materiaal extra..maar nog steeds worden er appels met peren vergeleken..
De appels en peren onderscheiden is nu juist het doel van deze exercitie. O.a. door de duur van de spoeling en de prijzen. Heb Gijsbertsen gisteren nog even gemaild hoe lang het bij hen duurt (en of ze forumkorting nog wat vinden). Weten we dat zij de Mechatronic er niet uithalen, of denken we dat? Wat betreft extra materiaal dat vervangen zou worden, wat is dat dan? Zover ik online kan vinden gaat het altijd om een pan met filter, eventueel shroevensetje met plug en een stekkerverbinding. Dat kan allemaal zonder de Mechatronic er uit te halen.
https://www.fcpeuro.com/BMW-parts/428i/ ... &d=4498&v=
Je kunt misschien wat beter bij bepaalde kanalen om te spoelen. De filmpjes die ik online vind zijn inderdaad allemaal zonder het verwijderen ervan. Iemand misschien nog een link van een filmpje waar ze dat wel doen?

Probeer alleen maar de boel duidelijk te krijgen hoor :D Zal de post later nog aanpassen als de appels en peren beter gedefinieerd zijn.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

oa is dutch er geweest en heeft het zelf gezien...en werd ie ervolgens mij bij geroepen zodat hij het kon zien..
Anderen doen alleen het pannetje en filtertje (wat in de pan zit.,...dus geen werk extra).

Volgens mij worden er wat veertjes ed bij vervangen.

en spoelen zonder pan???? Weet je wat spoelen inhoudt?
Maar waarom vraag je het de andere spoelers niet? Haal j hem eruit of niet... het hele topic kan binnen 1 dag gemaakt worden en afronden... ;)
Een beller is sneller immers.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Blue Raccoon
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2585
Lid geworden op: 04 jun 2017, 12:56

Je kan oneindig mailen of één belletje doen en dan heb in meeste gevallen direct antwoord

Zie mijn E9X Showroom voor m'n BMW E90 LCI 318 ///M 2011 Montego Blue
Gebruikersavatar
ParaWM
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 515
Lid geworden op: 20 jan 2017, 22:43
Type Auto: F32 428i
Locatie: Zaanstad

Ach jongens, ik heb geen haast. Vind het gewoon leuk om zo de informatie te verzamelen en hier te delen :) Wat ZF doet was duidelijk, ging hier even om iemand al had ervaren/meegemaakt wat Gijsbertsen doet. Maar anders zal ik ze volgende week wel even bellen inderdaad. Vond dit filmpje nog, zie je in ieder geval de bak met de unit eronder uit. Leuk om te zien. Hij lijkt het verder alleen wat schoon te maken, niet heel bijzonder. Wat hij met dat slangetje doet op een interne leiding is me niet helemaal duidelijk, misschien wat vacuüm om de laatste olie eruit te halen (excuses voor de woordkeuze "spoelen" hiervoor :ja: ) Toch al weer heel wat wijzer geworden de laatste week, mede dankzij de hulp hier.
https://youtu.be/bvwFcM1dpXM?t=204
BartE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 546
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
Type Auto: 335i

Vod schreef: 16 mar 2019, 07:47 Ok Bart dan laten we even in het midden wat goed of fout is. Dan de vraag waarom je het spoelen met een reiniginsmiddel zou doen i.p.v. met olie? Zal het een wezenlijk verschil in prijs uitmaken onder de streep van zo'n € 750 ? Ik denk dat dat op zo'n bedrag niet veel zal uitmaken. Dan denk ik dat de keus toch snel gemaakt tussen die 2 spoel mogelijkheden.
Precies, ik snap je beredenering. Voor jou is de keuze om niet voor oplosmiddel te gaan makkelijk gemaakt omdat je er van overtuigd bent dat het middel negatieve gevolgen zal hebben op het functioneren van de bak. Zelf was ik bij flushed toen 400 eu kwijt voor het spoelen en de nieuwe carterpan. Als je er dan ook nog eens niet van overtuigd bent dat het oplosmiddel schade aanricht en je geen schakelproblemen hebt, waarom zou je dan naar bijvoorbeeld ZF gaan en de hoofdprijs betalen. Die kwamen toen met een bedrag van 634 eu (ex diff verversen). Dat verschil vond ik toen te groot. Heeft niets te maken met kunnen betalen of niet, maar wel of je het nodig vind of niet.
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Ieder zn keuze toch...

Alle waar naar zn geld..en keuze.
Nobody said it was easy....
BartE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 546
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
Type Auto: 335i

Precies
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
Groovemaster
Just getting started
Just getting started
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 mar 2019, 15:44

Nog nieuws? :D

Heb met veel interesse deze thread gevolgd. Ben benieuwd of Gijsbertsen het net zo goed doen als ZF. Odijk is iets dichterbij :) Alhoewel op 1 of andere manier ZF aanvoelt als de beste keuze.

Had je nou ook gevraagd of ze forum korting wilden bieden? Of herinner ik me dat nou verkeerd?
Gebruikersavatar
ParaWM
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 515
Lid geworden op: 20 jan 2017, 22:43
Type Auto: F32 428i
Locatie: Zaanstad

Ik heb inderdaad gevraagd hoe lang de werkzaamheden duren en of de Mechatronic er uit gaat, plus of een eventuele forumkorting ze nog wat leek. Link naar dit topic erbij. Geen reactie dit maal, terwijl het de vorige keer erg vlot was. Mijn vermoeden is dan ook dat ze die er niet uit halen, maar of dat nu zo heel veel meerwaarde heeft zoals hierboven al werd aangegeven is ook wel waar natuurlijk. Misschien mijn hand iets overspeeld :oops: :Dubbel: Lijkt me wel nog steeds de beste keus van dit rijtje, samen met/na ZF. Anyway, die paar tientjes doen het hem dan ook niet; ik heb 5 April een afspraak bij ZF staan. Zal wat foto's maken. Werk ook in de Chemie, mag wat olie samples meenemen van ze. Gaan we de metalen eens bekijken na 120K kms :D
https://www.blackstone-labs.com/engine- ... planation/
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”