Automaat reinigen en spoelen

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Les550
Just getting started
Just getting started
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 dec 2019, 20:12
Type Auto: Bmw550i F10 model

Dutch79 schreef: 30 mei 2020, 19:58 Moet je wel exact weten wat ze allemaal doen. Waarschijnlijk minder uitgebreid dan wat ZF doet.
Ga ze dat allebei wel eerst vragen.
Maar ik ga er vanuit dat ZF niet de enige is die het kan en doet.


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13926
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Spoelen natuurlijk niet, maar bv de Mechatronics demonteren doen ze elders volgens mij niet.
Na 2 ton vond ik t niet logisch om een paar honderd euro te besparen, dus heb ik toen maar de meest uitgebreide optie gekozen inclusief diff. Inmiddels n ton verder zonder issues.
In de toekomst sluit ik niet uit dat ik t elders n keer laat doen hoor. Bv na n ton oid op n jongere auto.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
kevin78
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1814
Lid geworden op: 21 jun 2014, 18:13
Type Auto: BMW 535D M-Sport (F11)

Ja ik begrijp het goed dat je bij 2 ton misschien gaat voor een hele uitgebreide beurt. Ik zelf met jonge auto met 120k vind dit te veel geld. Geen last van klachten de zf8 bak schakelt snel en boterzacht.

Ik ga naar autrans volgende week. Daar spoelen ze met lage druk en orginele zf olie. Dus geen reinigingsmiddel!!
En vervangen ze carterpan en filter voor 435 euro excl. btw.

Met hogedruk spoelen is slecht voor mechatronic. En reinigingsmiddel zijn de meningen ook erg over verdeeld. ZF zelf zegt ook dat je geen reinigingsmiddel moet gebruiken.
:Mpower:

535D M-Sport (F11)
225D M-Sport (F22) sold
320D M-Sport (E91) sold
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13926
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Klopt. Als je niet weet wat je doet, kun je met spoelen schade aanrichten.
Er is in 1 van de topics hier ook al s door iemand onderzoek gedaan naar alternatieven voor ZF (Delft) en hoe dir bedrijven er mee omgaan.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Ik ben een poosje geleden bij ZF in Delfgauw langs gereden en best een tijdje met een van hun technische mensen gesproken.

Los van wat BMW zegt en de over het algemeen wat mager gefundeerde 'inschattingen' op fora e.d. op basis van... ja wat eigenlijk? - is ZF er vrij duidelijk over. Als je lang met je bak wil doen, spoelen tussen de 80 en 110k, afhankelijk van het gebruik (veel kort stadswerk, aanhangers slepen vs. veel snelweg KMs e.d.).

Zoals al eerder gezegd in dit draadje en in meer diplomatieke woorden tussen de regels door ook tijdens mijn praatje, het interesseert BMW niet zoveel als de bak er bv. bij 200K uit komt. Die vervangen ze met plezier voor pakweg een rooitje of 10.

Ook wel opmerkelijk; ze doen dit werk nog steeds als service maar is slechts een fraktie van hun omzet. Hun business de professionele markt. Beroepsvervoer, vracht, OV etc.
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

kevin78 schreef: 31 mei 2020, 12:50 Ja ik begrijp het goed dat je bij 2 ton misschien gaat voor een hele uitgebreide beurt. Ik zelf met jonge auto met 120k vind dit te veel geld. Geen last van klachten de zf8 bak schakelt snel en boterzacht.

Ik ga naar autrans volgende week. Daar spoelen ze met lage druk en orginele zf olie. Dus geen reinigingsmiddel!!
En vervangen ze carterpan en filter voor 435 euro excl. btw.

Met hogedruk spoelen is slecht voor mechatronic. En reinigingsmiddel zijn de meningen ook erg over verdeeld. ZF zelf zegt ook dat je geen reinigingsmiddel moet gebruiken.
Das netjes geld Kevin. ;)
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Ballistic schreef: 31 mei 2020, 09:16 Alles is al een keer besproken en o.a. hier te vinden

viewtopic.php?f=74&t=11049

Mooi topic om eventuele extra info bij te zetten. Staat het netjes op 1 plek.
Dit dus gedaan, helemaal gelijk :ja:

Zo'n goeie tip, die had ik zelf kunnen verzinnen :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”