Tuning F3x 316i

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Hogere waarden van Tunex of BR zijn toch ook uit te lezen 002


Gebruikersavatar
SvR
Just getting started
Just getting started
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 jan 2015, 10:36

Knot schreef:Ik zou zo'n box nooit doen, ook al is het lease, bij een kapotte turbo of andere motorisch zwaarder tellende zaken lezen ze uit en komen toch op verkeerde en te hoge waarden.

Gewoon lekker ecu tuning via BR of Tunex.
Wat ik heb begrepen is dat deze waardes 'verdwijnen' na een aantal km's. Daarom wordt dan ook aangeraden om een aantal dagen voor bv. regulier onderhoud de externe tuning te verwijderen.

Heeft iemand een idee of dit klopt en hoe dit precies werkt (dus hoe lang bv. voor het 'gereset' wordt? Een kapotte turbo ou daarom mi. niet zon probleem zijn. Als de motor in zn totaal volledig in de soep loopt is het een wat ander verhaal natuurlijk...
Gebruikersavatar
kevin78
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1814
Lid geworden op: 21 jun 2014, 18:13
Type Auto: BMW 535D M-Sport (F11)

Zou dit soort dingen vragen aan mensen die hier echt verstand van hebben.. Hier wordt meestal maar wat geroepen over dit onderwerp wat men keer gehoord of gelezen heeft.. Maar is dat de waarheid???
:Mpower:

535D M-Sport (F11)
225D M-Sport (F22) sold
320D M-Sport (E91) sold
Gebruikersavatar
SvR
Just getting started
Just getting started
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 jan 2015, 10:36

Zitten die mensen met verstand dan niet op dit forum? :roll: Bij een tuner (met commercieel belang) heb ik sowieso argwaan.
Gebruikersavatar
Driver70
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 2032
Lid geworden op: 28 jun 2015, 12:30
Type Auto: BMW 330i
Locatie: Amersfoort

Haha inderdaad. Ik vertrouw ze ook niet (helemaal).
G20 330i Executive Luxury Saphirschwartz
E89 Z4 28i M Saphirschwartz
F10 528i High Executive Luxury Sophistograu
F30 335i High Executive Luxury Imperialblau
E89 Z4 18i Pure Balance Alpinweiss III
E60 523i M Edition Tiefseeblau
E38 730i Individual
Gebruikersavatar
kevin78
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1814
Lid geworden op: 21 jun 2014, 18:13
Type Auto: BMW 535D M-Sport (F11)

Ben ik met jullie eens hoor.. Maar is op dit forum natuurlijk niet anders. Meeste dingen zijn niet echt onderbouwd zeg maar.. Is ook van horen en lezen met info van waarschijnlijk de zelfde commerciele Tuners....
:Mpower:

535D M-Sport (F11)
225D M-Sport (F22) sold
320D M-Sport (E91) sold
Gebruikersavatar
Knot
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 366
Lid geworden op: 13 aug 2015, 12:20
Type Auto: BMW E84 X1 sDrive20i

Bij grote defecten valt alles uit te lezen, zoals ze ook de draaiuren van een motor uit kunnen lezen, ook de maximale turbodruk enz enz enz.

Bij een klein mankement zal je echt niet zo snel gedoe krijgen met je (premium selectie) garantie maar als je ZF 8traps aan gort ligt bijvoorbeeld gaan ze wel wat verder zoeken.
dannyvdberg
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 okt 2014, 11:24

Als je het zo bekijkt en bang bent dat ze je tuning ontdekken moet je het ook niet doen. Natuurlijk verhoogt het de kans dat iets sneller kapot kan gaan en het voor eigen rekening is, maar daar staat ook tegenover dat je nog meer plezier uit je auto haalt. Je weet als je gaat tunen dat de kans er is dat iets kapot kan gaan.. Het is net als dat je veel harder rijdt dan mag, het mag niet en je weet als je gepakt wordt dat je de lul bent..
Gebruikersavatar
monacoblue
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 731
Lid geworden op: 11 mar 2011, 20:47
Type Auto: E91 320i 2006

Regelmatig zie ik bijvoorbeeld F31 316i's te koop staan in een leuke M-uitvoering.
Dat zijn erg leuke auto's en prijstechnisch natuurlijk best wel interessant t.o.v. een model met zwaardere motorisering.
Als je die dan gaat tunen heb je voor duizenden euro's minder dan bijv. een 328i een auto die waarschijnlijk net zo goed rijdt.

Als je dat prijsverschil bekijkt kun je natuurlijk ook het risico enigszins incalculeren wat een tuning met zich mee brengt.
Gaat het stuk heb je pech; blijft alles heel dan heb je toch leuk bespaard. :)

Maar waar ik nog wel aan zit te denken (al is het misschien een beetje te eenvoudig gedacht):
Als zo ongeveer het enige verschil tussen een 316 en de zwaarder model de aansturing is, waarom kan er dan geen computer van een 320 of een 328 of zo in een 316?
Geen echte tuning en geen overschrijving bij software updates. 8)

Is dit wel eens geprobeerd, of loop je dan tegen allerlei andere problemen aan?
Of zijn alle computers gewoon hetzelfde en gaat er bij een update gewoon de 316 software weer overheen?
(OO (|||)(|||) OO)
Sjorrit
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 105
Lid geworden op: 17 jul 2012, 16:20

Aansturing is bij een 316i niet het enige verschil, de 316i is een 1.6, de 320i en 328i zijn beide 2 liter blokken die *bijna* helemaal wel het zelfde zijn. Op bimmerpost zijn er al veel mensen die een 320i rijden met 328i ecu of software. De 316i heeft een 1.6 blok die in de 118i 170pk heeft en in de 114i een kleine 100pk.
Gebruikersavatar
monacoblue
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 731
Lid geworden op: 11 mar 2011, 20:47
Type Auto: E91 320i 2006

Dan zal het waarschijnlijk niet zo spannend zijn om een 316 naar 177pk te krijgen.
Dat is een toch aardige stap 8)
(OO (|||)(|||) OO)
Gebruikersavatar
Arnie68
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 665
Lid geworden op: 07 jun 2015, 22:49
Type Auto: F30 320i ///M Sport
Locatie: Zuid-Holland

118i bestaat niet meer, dit is nu de 120i en daar levert de 1.6 nu 177 pk.
Current: F30 320i :Mpower: Sport Executive Black Sapphire / Stage 1: 271PK - 407Nm
Previous: F20 120i LCI :Mpower: Sport Executive Alpinweiss III
Gebruikersavatar
Efoxy
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 168
Lid geworden op: 28 mei 2014, 22:54
Type Auto: E91 335I N55

Nadat ik dit topic 2 maal heb gelezen ben ik er er nog steeds niet van overtuigd wat ik ga doen met met mijn 316i uit 2014.

Tunex geeft duidelijk aan dat ecu tuning tot ruim 200 pk geen problemen op levert bij de talloze duitse en nl'se klanten waarbij zit dit hebben uitgevoerd.

Mijn eigen bmw specialist zegt dat een externe module (essing tuning) weer veel beter is. Hij zegt de afgelopen maanden al diverse ecu's vervangen te hebben van de 316i en 320i die geflashed zijn. Ook vermelde hij dat de turbo zo heet wordt dat dit op langere termijn ook zeker problemen gaat opleveren.

Mijn vorige auto was een e91 uit 2010 335d met een essing box. Een echt vliegmachien! 265 per uur zonder problemen.
Het verschil met mijn huidige 316i is eigenlijk wat te groot en van de andere kant heb ik nu niet meer zo de behoefte om structureel overal te hard te rijden. Maar wat extra pk's zijn nooit weg natuurlijk.
Ik heb nog een half jaar fabrieksgarantie op mijn auto. Wat is raadzaam?
1996 E36 328 green - sold
2008 E91 320i Black M - sold
2010 E91 335D Moncaco blue - sold
2014 F31 316i Black - sold
2010 E91 335i Black M
Switch
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 938
Lid geworden op: 16 okt 2014, 15:53

Zoveel mensen, zoveel wensen :) Als je al eens met Essing gereden hebt, en dat beviel... Dan is het toch vrij makkelijk?
:koffie:
Gebruikersavatar
Edwin
Just getting started
Just getting started
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 dec 2014, 13:09
Type Auto: BMW G20 M-sport

Ik heb mijn 316i in juni laten tunen bij Tunex en heb al wat ervaring opgedaan. Ook heb ik de sportautomaat geactiveerd (2TB), ook zeker een aanrader. Ik zie niet dat onderdelen extreem heet worden (heb de waardes verschillende keren uitgelezen). Nu rijd ik over het algemeen ook redelijk rustig en vaak hele stukken op de cruise control, hoewel de motor op vakantie in de bergen iets harder mag werken.

Een leuke bijkomstigheid is dat het brandstofverbruik ook nog wat gedaald is. Ik zou het nu zo weer doen (of wellicht voor een 320i gaan en die laten tunen).

Ik ben wel benieuwd naar de motivatie van je eigen specialist, waarom en hoe een externe box beter zou (kunnen) zijn.
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”