Tuning F3x 316i

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edwin
Just getting started
Just getting started
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 dec 2014, 13:09
Type Auto: BMW G20 M-sport

Ik overweeg om binnenkort (zeg maar voor de zomervakantie) mijn BMW F30 316i automaat te laten tunen. Doel is om iets meer power of trekkracht te krijgen bij hogere snelheden (dus bij inhalen of op de snelweg). De hoop is om het brandstofverbruik nog wat om laag te krijgen bij gelijk gebruik (zit nu gemiddeld op 7.1 l/100km). De topsnelheid interesseert me steeds minder, de kosten van de tuning wel :)

Na het lezen van de diverse topics over tuning op dit forum leek het mij toch goed om nog eens een nieuw topic te starten. Alle mogelijkheden zijn mijn nog niet helemaal duidelijk, ook weet ik nog niet goed waar ik het moet laten uitvoeren. Het is tenslotte toch niet niets, je wil je mooie BMW toch niet laten verpesten door de eerste de beste 'beunhaas' ...? De auto zit nog binnen de fabrieksgarantie (bouwjaar 08-2013).

Ik zit dus oa. nog met de volgende vragen:
  • Wat zijn nu precies de verschillen tussen Chiptuning, OBD-tuning of powerbox tuning (voor- en nadelen)
    Ik lees dat voor de F30/F31 modellen nu ook softwarematige tuning mogelijk is, heeft dit voordelen
    Moet de computer ook altijd open en heeft dit gevolgen voor service of garantie
    Is het zo dat tuning weer gewist kan worden na een service beurt
    Wat is stage2 of stage3 tuning
    Soms lees ik dat de 316i 136pk moter een softwarematig begrensde 118i 170pk moter is, klopt dit?
    Is maatwerk altijd beter? (ik heb een paar aanbiedingen gekregen waar men meer dan 4 uur nodig heeft om de auto te tunen)
    Is het verstandig om een vermogensmeting te laten uitvoeren (voor en na de tuning)
    Is brandstofbesparing mogelijk na (een goede) tuning (wie heeft hier echt ervaring mee)
    Is het mogelijk om verschillende programma's onder ecopro, comfort en sport mode te programmeren (ervaringen?)
    Wat verklaart de prijsverschillen, is goedkoop altijd minder (of duurkoop)

Ook heb ik al de nodige sites bekeken en wat mailtjes verstuurd, de onderstaande bedrijven maakten op mij wel een goede indruk. Wat zijn de ervaringen (positief / negatief) met deze bedrijven? Wellicht mis ik er nog een paar aanraders:
  • Beek auto racing (beekautoracing.nl)
    BR Performance (br-performance.be/nl-be)
    Digicar (digicar.nl)
    Hartog Tuning (hartogtuning.nl)
    OBD Tuning (obd-tuning.nl)
    Tunex (tunex.nl)
    Van Vught Tuning (vanvught-tuning.nl)
    Ventura (venturatuning.nl)
    Vtune (vtune.nl)
Ben erg benieuwd naar jullie opmerkingen en bevindingen,

Groet,

Edwin
Laatst gewijzigd door Edwin op 22 feb 2015, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Alpinadrachten
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3330
Lid geworden op: 01 mei 2011, 11:05
Type Auto: E91 executive

Ik heb die van mij naar volle tevredenheid bij Derk van Obd tuning laten doen. Is een diesel en ja echt zuiniger
Gebruikersavatar
kevin78
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1814
Lid geworden op: 21 jun 2014, 18:13
Type Auto: BMW 535D M-Sport (F11)

Zo dat zijn wel heel veel vragen zeg !! Zou is rustig je eigen inlezen o.a op dit forum. Trouwens je verliest ten alle tijden je garantie als bmw er achter komt. Enige niet tracerbare optie is dan een powerbox wel verwijderen als je voor een beurt gaat 008 . OBD tuning is het beste , maar wel zonde van je garantie als je die natuurlijk nog hebt.
Trouwens JD engineering kan je weg strepen deze tuned geen BMW !
:Mpower:

535D M-Sport (F11)
225D M-Sport (F22) sold
320D M-Sport (E91) sold
Gebruikersavatar
Edwin
Just getting started
Just getting started
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 dec 2014, 13:09
Type Auto: BMW G20 M-sport

kevin78 schreef:Zo dat zijn wel heel veel vragen zeg !! Zou is rustig je eigen inlezen o.a op dit forum. Trouwens je verliest ten alle tijden je garantie als bmw er achter komt. Enige niet tracerbare optie is dan een powerbox wel verwijderen als je voor een beurt gaat 008 . OBD tuning is het beste , maar wel zonde van je garantie als je die natuurlijk nog hebt.
Trouwens JD engineering kan je weg strepen deze tuned geen BMW !
Klopt Kevin, heel wat vragen. Ben er trouwens al even mee bezig en heb het hele forum al doorgespit. Je hebt gelijk, JD engineering hoort niet in het rijtje thuis (voor BMW). Volgens mij zit er standaard twee jaar fabrieksgarantie op, die van mij loopt dus ergens in augustus dit jaar af. Ik durf dat risico eigenlijk wel te nemen...
Gebruikersavatar
kevin78
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1814
Lid geworden op: 21 jun 2014, 18:13
Type Auto: BMW 535D M-Sport (F11)

Dan altijd voor obd tuning gaan.. :ja:
:Mpower:

535D M-Sport (F11)
225D M-Sport (F22) sold
320D M-Sport (E91) sold
TommyL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 dec 2013, 19:11

Bedenk je even dat de motor identiek is aan de Mini Cooper S motor N18, die standaard 184 pk meekrijgt. BMW levert daar een tuning kit voor die 208 pk levert. Dat vinden ze dan mechanisch met een ruime marge safe.
De JCW levert 218 pk en heeft andere zuigers, overige onderdelen zijn allemaal identiek. Het getunede vermogen lijkt me niet zo'n punt voor de motor. Je automaat is de ZF8 GA45HP die 450 Nm iig kan hebben. Dus ook die kan dat getunede vermogen iig ruim hebben.

De 118i en 320i EDE hebben ook dezelfde motor in 170 pk trim. Alleen tov de x14i en 16i modellen een kortere overbrenging, andere automaatsoftware die later schakelt ivm vermogen tot begrenzer en een ruimer bemeten uitlaatsysteem. 65 mm voor tot achter ipv 52 mm. De 16i schakelt tussen 5500 en 6000 afhankelijk van de versnellingen. 500-700 toeren verschil.

BR-Performance heeft zeker wel een goede naam, Bruno is ex Autotune Heinz, ook geen kleintje. Op hetzelfde industrieterrein zit z'n concurrent DVX die via celtemp in Ridderkerk ook de bench tuning levert. Een 316i gaat daarmee gewoon naar 220-230 pk met 330nm ongeveer. Als je ook gelijk je uitlaatsysteem aanpast kan je ook nog naar stage II gaan. Dan praat je overigens over een 316i Automaat die langszij blijft bij een E36 M3 3.0 ...... ja, gaat nergens meer over :-)

Rica en Beek zouden zo rond deze tijd ook met hun aanbod komen.

De rest zijn grotendeels piggy backs, dat zou ik alleen doen bij een lease auto.
Laatst gewijzigd door TommyL op 22 feb 2015, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
dannyvdberg
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 okt 2014, 11:24

Ik heb ook de hele tijd met dezelfde gedachtes rondgelopen.. Ik ga 6 maart naar BR Performance om mijn BMW 316i te tunen, ik hoor verder alleen maar positieve ervaringen op BR Performance. Wanneer wil je ong de auto laten tunen?
Gebruikersavatar
Edwin
Just getting started
Just getting started
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 dec 2014, 13:09
Type Auto: BMW G20 M-sport

dannyvdberg schreef:Ik heb ook de hele tijd met dezelfde gedachtes rondgelopen.. Ik ga 6 maart naar BR Performance om mijn BMW 316i te tunen, ik hoor verder alleen maar positieve ervaringen op BR Performance. Wanneer wil je ong de auto laten tunen?
Ik heb geen haast. Ik denk dat ik het dit voorjaar (april) laat doen als hij weer op de zomerbanden staat. In juni gaan we op vakantie richting Zuid Frankrijk, dan kan ik ervan genieten (geen caravan maar wel genoeg koffers achterin).

Ben al heel blij met alle nuttige reacties. Willebroek is wel even rijden (vanaf Zwolle), maar je tuned maar één keer en het moet wel goed gebeuren!
Peter328i
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 dec 2012, 09:33
Type Auto: 1996 E36 Coupe 328i Bostongroen 242 pk
Locatie: Arnhem

Edwin schreef:maar je tuned maar één keer en het moet wel goed gebeuren!
Niet helemaal waar, als je BMW een software update krijgt bij onderhoud of reparatie en je wilt de tuning weer terug hebben dan zal je opnieuw naar de tuner terug moeten gaan.
Gebruikersavatar
Edwin
Just getting started
Just getting started
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 dec 2014, 13:09
Type Auto: BMW G20 M-sport

Peter328i schreef:
Edwin schreef:maar je tuned maar één keer en het moet wel goed gebeuren!
Niet helemaal waar, als je BMW een software update krijgt bij onderhoud of reparatie en je wilt de tuning weer terug hebben dan zal je opnieuw naar de tuner terug moeten gaan.
Peter,

Ik weet niet hoe vaak het voorkomt dat de auto een softwareupdate krijgt, maar je hebt wel een punt. Ik twijfel op dit moment tussen BR Performance (Willebroek, België) en onze huissponsor Tunex ('s Heerenberg). Dan misschien toch maar voor Tunex gaan?
dannyvdberg
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 okt 2014, 11:24

Heeft iemand ervaring met Tunex dan al?
dannyvdberg
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 okt 2014, 11:24

Volgens mij is http://www.dvxperformance.be/contact ook geen verkeerde tuner als ik de ervaring lees en zie!
dannyvdberg
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 okt 2014, 11:24

Apec kan je ook trouwens ook in je overweging nemen, prima tuners die ook hun eigen software ontwikkelen.

Ik kan volgende week bij BR Performance terecht maar kreeg net ook een e-mail dat ik bij Apec kan omdat zij nu ook klaar zijn met ontwikkelen en heb zelf mogen ervaren dat ze de 330d f30 van mijn vader ook perfect getuned hebben!
Gebruikersavatar
Edwin
Just getting started
Just getting started
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 dec 2014, 13:09
Type Auto: BMW G20 M-sport

dannyvdberg schreef:Apec kan je ook trouwens ook in je overweging nemen, prima tuners die ook hun eigen software ontwikkelen.

Ik kan volgende week bij BR Performance terecht maar kreeg net ook een e-mail dat ik bij Apec kan omdat zij nu ook klaar zijn met ontwikkelen en heb zelf mogen ervaren dat ze de 330d f30 van mijn vader ook perfect getuned hebben!
Danny,

Ik ben heel benieuwd hoe en wanneer je de auto laat tunen. België is mij toch wat te ver weg, ik heb gisteren een afspraak gemaakt met Tunex en kan daar over twee weken terecht om een stage 2 tuning uit te laten voeren. Ze gaan verschillende programma's voor eco, comfort en sport mode programmeren. Lijkt mij leuk om de ervaringen te delen!
dannyvdberg
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 okt 2014, 11:24

Weet je zeker dat je naar Tunex wilt? Gaan ze ook runs uitvoeren op de rollerbank?

Ik ga vrijdag in elk geval naar BR of Apec!

Voor mij is Tunex bijna even ver als België, waar moet jij vandaan komen?
Edwin schreef:
dannyvdberg schreef:Apec kan je ook trouwens ook in je overweging nemen, prima tuners die ook hun eigen software ontwikkelen.

Ik kan volgende week bij BR Performance terecht maar kreeg net ook een e-mail dat ik bij Apec kan omdat zij nu ook klaar zijn met ontwikkelen en heb zelf mogen ervaren dat ze de 330d f30 van mijn vader ook perfect getuned hebben!
Danny,

Ik ben heel benieuwd hoe en wanneer je de auto laat tunen. België is mij toch wat te ver weg, ik heb gisteren een afspraak gemaakt met Tunex en kan daar over twee weken terecht om een stage 2 tuning uit te laten voeren. Ze gaan verschillende programma's voor eco, comfort en sport mode programmeren. Lijkt mij leuk om de ervaringen te delen!
Laatst gewijzigd door dannyvdberg op 01 mar 2015, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”