Tuning F3x 316i

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Driver70
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 2032
Lid geworden op: 28 jun 2015, 12:30
Type Auto: BMW 330i
Locatie: Amersfoort

200 pk moet sowieso geen probleem zijn. Er rijden mensen rond met 230 pk en dat gaat ook goed.


G20 330i Executive Luxury Saphirschwartz
E89 Z4 28i M Saphirschwartz
F10 528i High Executive Luxury Sophistograu
F30 335i High Executive Luxury Imperialblau
E89 Z4 18i Pure Balance Alpinweiss III
E60 523i M Edition Tiefseeblau
E38 730i Individual
Gebruikersavatar
Efoxy
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 168
Lid geworden op: 28 mei 2014, 22:54
Type Auto: E91 335I N55

Mijn specialist zegt dat er teveel pk's uit de blokje geperst wordt. Turbo's worden te heet en andere onderdelen worden te veel belast.
Dat de ecu's kapot gingen was doordat deze opengemaakt werden en er aan geprutst werd.

Tunex zegt dat zij de originele bmw password key gebruiken om de ecu te flashen. Niks bakken en braden lijky mij.

Dat is zijn mening als specialist.

Met een module krijg je 170 of 190 pk wat naar zijn mening meer dan voldoende om de boel heel te houden.
1996 E36 328 green - sold
2008 E91 320i Black M - sold
2010 E91 335D Moncaco blue - sold
2014 F31 316i Black - sold
2010 E91 335i Black M
NickB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 6809
Lid geworden op: 20 mei 2011, 10:14
Locatie: NH

Driver70 schreef:200 pk moet sowieso geen probleem zijn. Er rijden mensen rond met 230 pk en dat gaat ook goed.
Maar hoelang gaat dat nog goed?? Gaat om bovenmatige slijtage lijkt me
Gebruikersavatar
Knot
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 366
Lid geworden op: 13 aug 2015, 12:20
Type Auto: BMW E84 X1 sDrive20i

ECU's vervangen die geflashed zijn? Lijkt me dat er dan aan gesoldeerd is, volgens mij niet nodig. Ben bij BR geweest en die hebben volgens mij ook een connector waar de de ECU aan leggen en de login gekraakt hebben waardoor ze een nieuwe mapping kunnen uploaden.

En zelfs al zou eraan gesoldeerd worden kan je dat gewoon netjes doen maar hoeft dezer tijden volgens mij helemaal niet meer, alles gaat digitaal.

Turbo te heet heb je zelf in de hand, vooral netjes opwarmen en weer af laten koelen (koel rijden en na laten draaien). Een standard auto flink gas geven en aan de snelwegpomp meteen uitzetten is vele malen slechter ;)

Tuurlijk slijt het harder maarja, je wilt vermogen toch? Als je een paar keer vanaf 240 voluit remt slijten de remblokken ook harder dan wanneer je dat bij 140 doet ;)
NickB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 6809
Lid geworden op: 20 mei 2011, 10:14
Locatie: NH

refereer naar dat stukje van Joop waarin die engineer spreekt, remmen of banden prima maar als er wat aan mijn blok stuk gaat ben ik verder van huis.. misschien is het idd een storm in een glas water hoor, je komt er maar op 1 manier achter en dat is gedurende de komende jaren registreren
dannyvdberg
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 okt 2014, 11:24

Joop geeft het aan zoals het is! Als je er netjes mee omgaat en rustig rijdt dan kan het blok het wel aan.

Als een tuner 220pk aanbiedt dan is het misschien niet in orde maar elke tuner biedt dit aan!

Ik zal ten alle tijden motortuning boven externe tuning kiezen..
Gebruikersavatar
Efoxy
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 168
Lid geworden op: 28 mei 2014, 22:54
Type Auto: E91 335I N55

Dat ze het allemaal aanbieden wil niet zeggen dat het goed is. Blijven toch commerciële bedrijven die graag elkaars klanten hebben.
1996 E36 328 green - sold
2008 E91 320i Black M - sold
2010 E91 335D Moncaco blue - sold
2014 F31 316i Black - sold
2010 E91 335i Black M
Gebruikersavatar
Knot
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 366
Lid geworden op: 13 aug 2015, 12:20
Type Auto: BMW E84 X1 sDrive20i

Wat is de hoogste kmstand van iemand met een gechipte 316i naar 220pk dmv ECU tuning?

Ik heb met mijn VW 1.6TDI nu 30k gereden gechipt, ding loopt prima, krijgt er elke dag als ie op temperatuur is goed van langs, heft hele stukken 220 op de teller gereden, maarja, hoe hij het bij 100.000 of 150.000km nog doet, daar zijn we benieuwd naar!
Gebruikersavatar
Michiel
Administrator
Administrator
Berichten: 13592
Lid geworden op: 01 jun 2010, 19:52
Type Auto: E46 330Ci Cabrio M-tech II

Edwin schreef:Ik heb mijn 316i in juni laten tunen bij Tunex en heb al wat ervaring opgedaan.
Je tuning is inmiddels al weer 1,5 jaar geleden. Wat zijn nu je ervaringen? ik ben wel benieuwd naar de houdbaarheid, i.v.m. de "vele" waarschuwingen over slijtage en dat men zegt dat er gebruik gemaakt wordt van goedkopere materialen bij de "minder" vermogende varianten van deze motor.
Drive it like you stole it...

E46 316i Black & Silverline - zwart 2004-2007
E90 318i 2010 - 2015
E39 Touring 540i Executive 2015 - 2017
F30 316i High Exe. M-sport 2015 -2020.
E46 330Ci Exe. M-tech II 2020 -
Gebruikersavatar
Bunkelmans
Just getting started
Just getting started
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 nov 2014, 11:06

Hallo,

Mijn gekietelde 318d (204 pk/410 NM) heeft er nu ongeveer 80.000 getunede (o.i.d.) kilometers (BR Performance) opzitten en geen centje pijn hoor.. Geen druppeltje olieverbruik en vandaag bij 5 graden Celsius een gemiddeld verbruik van 4,8 liter per 100 km's.. :ja: :Klappen:
Bunkelm@ns
kriszty
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 280
Lid geworden op: 14 nov 2010, 20:32
Type Auto: Bmw m240i xdrive, Pure turbo 800 , remus, wagner 200cell downpipe, Ultraleggera
Locatie: Zoetermeer

Bunkelmans schreef:Hallo,

Mijn gekietelde 318d (204 pk/410 NM) heeft er nu ongeveer 80.000 getunede (o.i.d.) kilometers (BR Performance) opzitten en geen centje pijn hoor.. Geen druppeltje olieverbruik en vandaag bij 5 graden Celsius een gemiddeld verbruik van 4,8 liter per 100 km's.. :ja: :Klappen:
is een 2 liter blok, dus wat stabieler dan de 1.6 variant, diesels zijn vaak wat steviger dan de benzine variant.
:ja:
Gebruikersavatar
groep010
Just getting started
Just getting started
Berichten: 90
Lid geworden op: 02 nov 2011, 08:58
Type Auto: BMW 320i Sedan - Model M Sport
Locatie: Wageningen

Beste forumleden

Afgelopen maandag bij DVX terug geweest i.v.m. resonantie bij optrekken in lage versnellingen rond de 2500 toeren (zie eerdere berichten). Ze hadden aangegeven dat dit probleem inmiddels bekend was en dat ze het maximum koppel nu standaard iets terugzetten naar 310Nm. Helaas heeft dit niets opgeleverd, de problemen blijven. Ze gaven aan dat het probleem waarschijnlijk in een defect vliegwiel zou zitten. 002

Met de wetenschap van een mogelijk defect vliegwiel en ook flink minder vermogen ben ik teruggereden. Met een auto met 62.000 km op de teller en een dure reparatie in het vooruitzicht geen topdag dus.

Met deze wetenschap toch nog eens een second opinion aangevraagd bij Mosselman. En wat schetst mijn verbazing ? Een bekend probleem bij handbakken. Je kunt niet dezelfde tuningfile van een automaat voor een handbak gebruiken. Daarnaast kan een automaat ook meer hebben. De handbak moet je rustiger opbouwen omdat het vliegwiel idd gevoelig is voor resonantie rond dat toerental. Hadden ze al meerdere keren meegemaakt. :duh: Bovendien is dit probleem op de testbank al op te merken en hadden ze dit 1,5 jaar geleden bij DVX al lang moeten merken (en oplossen!)

Ik heb Mosselman de bankuitdraai van DVX gemaild en hun vermoeden werd gelijk bevestigd. Een te sterke opbouw rond de 2500 toeren. Daarnaast leek de strakke lijn die het plaatje liet zien bijna te mooi om waar te zijn. Hadden ze bij Mosselman iig nog nooit gezien. Marketing van DVX ??? :shock:

Mosselman heeft aangeboden de auto as dinsdag onderhanden te nemen en eerst maar eens de standaard file terug te zetten.
Daarna rustig opbouwen en kijken wat er te bereiken valt. Ik ben iig erg benieuwd wat er uitkomt. Als ze het bij Mosselman wel goedkrijgen, hebben ze wat uit te leggen bij DVX !!!

Ik hou jullie op de hoogte !
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Ook wel logisch. De koppeling en vliegwiel os maar gemaakt voor x koppel. Een behoorlijke toename zorgt ervoor dat alles zwaarder belast wordt.
wel lullig voor je. Aan de andere kant. Tis geen wereldklus.
maar zou de tuner eroo aanspreken. Vooral als de kennis er al was. en geheid dat garantie er NIET IS omdat het een bekend probleem is. Ken die grappe..
toch succes
Nobody said it was easy....
NickB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 6809
Lid geworden op: 20 mei 2011, 10:14
Locatie: NH

Dikke :ja: voor mosselman iig, keep us posted
TommyL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 dec 2013, 19:11

Bij Mosselman zit je wel goed, die geeft je auto pas vrij als Leon na de testritten tevreden is.
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”