Tuning F3x 316i

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
DeSneeuwman
Just getting started
Just getting started
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 jul 2014, 18:12

group010: heb je inmiddels wel een oplossing voor het probleem?


Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

DeSneeuwman schreef:Joop,

Bedankt voor je aanvulling. Ik heb op realoem de nummers van de onderdelen (zuigers etc) vergeleken en het zijn exact dezelfde nummers van de 114i, 316i en 320i ede. Het lijkt er dus op dat de performancecode wel achter de motorcode staat, maar dat er geen andere onderdelen/kwaliteit gebruikt is.

Het lijkt er m.i. daarmee op dat in de n13b16 geen andere onderdelen gebruikt worden. Eens?
Kingfisher heeft de juiste conclusie getrokken op basis van hetgeen in het artikeltje waar over gesproken wordt. Het is inderdaad een vrij technisch stukje... Maar bij af-fabtiek wordt er onderscheid gemaakt in de onderdelen, afgestemd op de performance die het blok moet leveren en ook niet meer dan dat om zo te besparen bij de fabricage en wordt er een maar één kwaliteit op voorraad gehouden wanneer deze als vervangingsonderdeel geleverd wordt. Een onderdeel kunnen ze simpelweg een eenheidsprijs mee geven die kostendekkend (genoeg) is.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Driver70
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 2032
Lid geworden op: 28 jun 2015, 12:30
Type Auto: BMW 330i
Locatie: Amersfoort

Afgestemd op de performance die het blok moet leveren en niet meer dan dat. Dus er is geen veiligheidsmarge? Dat houdt volgens jou dus in dat tunen zeer onverstandig is.
G20 330i Executive Luxury Saphirschwartz
E89 Z4 28i M Saphirschwartz
F10 528i High Executive Luxury Sophistograu
F30 335i High Executive Luxury Imperialblau
E89 Z4 18i Pure Balance Alpinweiss III
E60 523i M Edition Tiefseeblau
E38 730i Individual
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Wanneer is tuning wel verstandig? Mijn ervaring is dat het voor jonge auto's weinig kwaad kan mits goed gedaan wordt. Op maat tuning is alleen als je ook hardware aanpast, anders niet veel zin behalve dat er dipjes in de grafiek weggewerkt kunnen worden die op een rollenbank uitdraai zichtbaar zijn.

Echter op termijn gaan zaken toch sneller stuk, been there done that. Ik rij graag lang met mijn auto's en dat is me niet gelukt met de getunede exemplaren. Ja het ging de eerste 100.000 kilometer probleemloos, totdat het 1 na het andere probleem opduikt en voordat je het weet blijf je er maar geld in pompen :cry: . Vandaar mijn keuze voor een 328i zonder tuning en hoop dat deze na 200.000 nog steeds als een zonnetje loopt.
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
stefankrol
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 1735
Lid geworden op: 18 okt 2015, 11:39
Type Auto: bmw 335i e92 dct
Locatie: prov groningen

oooow pas na 100.000km dan kan ik als ik de auto zou laten chippen nog minimaal 10 jaar vooruit.. 001

Was me wel al opgevallen bij de 35i groep op Facebook dat de mensen met 400+pk vaak dingen stuk hebben.
Maargoed, mijne heeft ook al nieuwe injectoren, bobine`s en al 2 of 3 keer een hogedruk brandstofpomp en ik heb helemaal niks aan de auto gedaan.

Denk dat het er ook wel beetje aan ligt hoe je met een auto omgaat. en wat de kwaaltjes zijn af fabriek.
BMW 335i e92 DCT JB4 G5 iso + MHD backend flash + vrsf chargepipe + vrsf catless downpipes + 5inch vrsf stepped FMIC
VW Golf 1 cabrio 1.8 2h 142.8pk
Vw lupo 3L handbak
Voorstellen: http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=16524
Gebruikersavatar
Rudlof
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 144
Lid geworden op: 01 feb 2014, 19:26
Type Auto: E91 318dA

Mocht ik getuned rondrijden dan zou de beschikbare kracht zeker aangesproken worden en niet zo weinig ook.
Maar met het dichtgeslibde wegennet is daar niet zoveel ruimte noch tijd voor.
Vroeger was het beter voor deze éne keer dan.
Sjorrit
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 105
Lid geworden op: 17 jul 2012, 16:20

Mijn gechipte 320i met automaat heeft nu echt heel veel power, hier op de nederlandse wegen kan je het echt niet gebruiken. Het extra koppel merk je wel en is heel fijn op de snelweg, de automaat gaat nu niet meer terug naar de 7 of 6 maar blijft in de 8. Onder normale omstandigheden schakelt de automaat bij +-2000-3000 toeren waardoor de max aantal pk's lang niet worden aangesproken. Dus zo bang voor extra slijtage ben ik niet.

Mijn vader heeft een Passat uit 2006 met een 2.0 TDI blok waarvan gezegd werd dat dit een slecht blok zou zijn omdat deze een grote heeft dat de kop zou scheuren.. Zijn auto is bij km stand 260.000 gechipt naar 170pk en 350nm en ondertussen staat de teller op 350.000 km met nog de originele koppeling en turbo.
dannyvdberg
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 okt 2014, 11:24

Niet gebruiken? Ligt eraan op welke tijdstippen je rijdt, maar in combinatie met flitsmeister kan je wel echt vaak genoeg even door gassen in Nederland
Gebruikersavatar
Rudlof
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 144
Lid geworden op: 01 feb 2014, 19:26
Type Auto: E91 318dA

Passat, sterk blok, weinig gecultiveerd maar betrouwbare über lawaaierige pompverstuiver.
Freude am langzeit fahren.
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Als je pa tot 260.000 geen gescheurde cylinderkop (koelvloeistoflekkage) heeft gehad dan viel zijn motor niet in de probleem serie.

170pk is niet zo heel spannende tuning, de meeste tuners halen er meer uit. Ik had een gechipte 2005 2.0TDI met 197Pk 400NM (rollerbank). Bij 150.000 begonnen er wel motorische kuren, maar was leaseauto en ging er gelukkig uit (2 turbo's verder).
Laatst gewijzigd door veejay op 19 nov 2015, 17:30, 3 keer totaal gewijzigd.
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
Gebruikersavatar
SvR
Just getting started
Just getting started
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 jan 2015, 10:36

Interessant topic, topic titel dekt voor mijn vragen niet de lading, maar veel vragen in de openingspost wel. Alles gelezen (en ook nog meer op internet en dit forum) maar kan net als de TS geen antwoorden vinden. Vandaar dat ik hier even mijn vraag stel ipv nieuw topic.

Heeft iemand hier ondertussen al ervaring opgedaan met de zogenaamde 'digichips' / 'piggyback's' / 'powerboxen'? Voor mn (lease) 320ede heb ik bv. de volgende gevonden:
- http://www.vtune.nl/digi-chip-bmw/#item-593 (VTune)
- http://promotech.se/?p=moduleinfo&cId=30914 (via Tunex)

Heeft iemand hier ervaring mee? Wellicht tips voor andere tuners/merken?
Switch
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 938
Lid geworden op: 16 okt 2014, 15:53

Ventura in Beilen en TDSL in Den Haag (?).
:koffie:
Gebruikersavatar
SvR
Just getting started
Just getting started
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 jan 2015, 10:36

Switch schreef:Ventura in Beilen en TDSL in Den Haag (?).
Beide bedrijven een mail gestuurd. Ventura heb ik een iet beter gevoel bij overigens.
Gebruikersavatar
SvR
Just getting started
Just getting started
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 jan 2015, 10:36

SvR schreef:
Switch schreef:Ventura in Beilen en TDSL in Den Haag (?).
Beide bedrijven een mail gestuurd. Ventura heb ik een iet beter gevoel bij overigens. Dit is hun aanbod:

http://www.venturatuning.nl/chiptuning- ... k-ede.html
Gebruikersavatar
Knot
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 366
Lid geworden op: 13 aug 2015, 12:20
Type Auto: BMW E84 X1 sDrive20i

Ik zou zo'n box nooit doen, ook al is het lease, bij een kapotte turbo of andere motorisch zwaarder tellende zaken lezen ze uit en komen toch op verkeerde en te hoge waarden.

Gewoon lekker ecu tuning via BR of Tunex.
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”