Dit verhaal lezende, hoe zit het dan met de 320i en 328i?
Die zijn volgens vele tuners ook goed te kietelen naar koppel waardes waarvan je bij een diesel al begint te watertanden.
Voor de 320i 420nm en voor de 328i zelfs 450nm
Tuning F3x 316i
- Vod
- Moderator
- Berichten: 1922
- Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
- Type Auto: BMW Z4 G29
Hier ben ik dus ook erg benieuwd naar. Helaas heeft Edwin daar nog niet op gereageerd.Michiel schreef:Je tuning is inmiddels al weer 1,5 jaar geleden. Wat zijn nu je ervaringen? ik ben wel benieuwd naar de houdbaarheid, i.v.m. de "vele" waarschuwingen over slijtage en dat men zegt dat er gebruik gemaakt wordt van goedkopere materialen bij de "minder" vermogende varianten van deze motor.Edwin schreef:Ik heb mijn 316i in juni laten tunen bij Tunex en heb al wat ervaring opgedaan.
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
- Edwin
- Just getting started
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 14 dec 2014, 13:09
- Type Auto: BMW G20 M-sport
Nou, ik kan er nu niet meer omheen om even een update te geven . Ik heb nooit spijt gehad van de tuning en rijd iedere keer weer met een grote glimlach rond. Ondertussen staat de teller bijna op 50.000 km. Bij normaal gebruik is het brandstof verbruik wat lager (1/13.5 bij 130 tot 1/17 op vakantie) en indien nodig heb je voldoende vermogen. Laatst weer een stukje autobahn gereden en dat blijft een feest, ook ver boven de 200km/h, en daar ben je heel snel, het blok blijft vermogen geven.
Gezien de kritische geluiden over het 316i blok, ja ik had achteraf liever een 320i of 328i gekocht en deze laten tunen (maar ja, die is ook weer duurder of je hebt minder opties). Nu rijd ik over het algemeen niet overdreven snel (een rit kan mij soms niet lang genoeg duren) en rijd ik de auto eerst goed warm. De auto start op ecopro en start/stop staat uitgeschakeld (echt niet handig in de stad). Zodra de auto op temperatuur is en ik de stad uit ben gaan we over om comfort. De Sport stand(of de pook naar links) gebruik ik zo af en toe, vooral omdat het kan.
Het programmeren van de sportautomaat (205 naar 2TB) is een kleinigheid en maakt echt verschil. Dit zouden ze eigenlijk standaard moeten doen bij tuning. Met het extra vermogen draait de boel net wat rustiger en heb je wat meer response, ook bij ecopro!
Ik zou denk ik ook weer voor Tunex kiezen, prijs is goed en de auto rijdt goed. Naar mijn idee kan het afstellen op de rollerbank twee kanten op, het hoeft er niet altijd beter van te worden. Standaard blok = standaard maps. Kies in ieder geval voor een goed aangeschreven adres (genoeg discussie en ervaringen op dit forum lijkt mij) en niet voor de kleine garage op de hoek. Maar goed, dit is mijn mening, doe er mee wat je wilt.
Na het zelf inbouwen van een OEM achteruitrijcamera, het upgraden van de audio, speed limit info, uitschakelen startstop, starten op ecopro, tuning en het inschakelen van de sportautomaat kan ik weinig meer bedenken wat ik nog wil wijzigen. Gelukkig heb ik het direct aangepakt zodat ik er ieder dag van kan genieten.
Ik hoop zo een beetje aan het verzoek te hebben voldaan, mochten er nog vragen zijn hoor ik het wel.
Gezien de kritische geluiden over het 316i blok, ja ik had achteraf liever een 320i of 328i gekocht en deze laten tunen (maar ja, die is ook weer duurder of je hebt minder opties). Nu rijd ik over het algemeen niet overdreven snel (een rit kan mij soms niet lang genoeg duren) en rijd ik de auto eerst goed warm. De auto start op ecopro en start/stop staat uitgeschakeld (echt niet handig in de stad). Zodra de auto op temperatuur is en ik de stad uit ben gaan we over om comfort. De Sport stand(of de pook naar links) gebruik ik zo af en toe, vooral omdat het kan.
Het programmeren van de sportautomaat (205 naar 2TB) is een kleinigheid en maakt echt verschil. Dit zouden ze eigenlijk standaard moeten doen bij tuning. Met het extra vermogen draait de boel net wat rustiger en heb je wat meer response, ook bij ecopro!
Ik zou denk ik ook weer voor Tunex kiezen, prijs is goed en de auto rijdt goed. Naar mijn idee kan het afstellen op de rollerbank twee kanten op, het hoeft er niet altijd beter van te worden. Standaard blok = standaard maps. Kies in ieder geval voor een goed aangeschreven adres (genoeg discussie en ervaringen op dit forum lijkt mij) en niet voor de kleine garage op de hoek. Maar goed, dit is mijn mening, doe er mee wat je wilt.
Na het zelf inbouwen van een OEM achteruitrijcamera, het upgraden van de audio, speed limit info, uitschakelen startstop, starten op ecopro, tuning en het inschakelen van de sportautomaat kan ik weinig meer bedenken wat ik nog wil wijzigen. Gelukkig heb ik het direct aangepakt zodat ik er ieder dag van kan genieten.
Ik hoop zo een beetje aan het verzoek te hebben voldaan, mochten er nog vragen zijn hoor ik het wel.
- Driver70
- Beyond salvation
- Berichten: 2032
- Lid geworden op: 28 jun 2015, 12:30
- Type Auto: BMW 330i
- Locatie: Amersfoort
Heb jij een achteruitrijcamera en speed limit info ingebouwd? Volgens de dealer kan dit niet achteraf. Die zeggen dus ook maar wat.
G20 330i Executive Luxury Saphirschwartz
E89 Z4 28i M Saphirschwartz
F10 528i High Executive Luxury Sophistograu
F30 335i High Executive Luxury Imperialblau
E89 Z4 18i Pure Balance Alpinweiss III
E60 523i M Edition Tiefseeblau
E38 730i Individual
E89 Z4 28i M Saphirschwartz
F10 528i High Executive Luxury Sophistograu
F30 335i High Executive Luxury Imperialblau
E89 Z4 18i Pure Balance Alpinweiss III
E60 523i M Edition Tiefseeblau
E38 730i Individual
- Edwin
- Just getting started
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 14 dec 2014, 13:09
- Type Auto: BMW G20 M-sport
Beetje off toppic, maar goed. De achteruitrijcamera is relatief simpel. Camera en computer plaatsen, kabel leggen en programmeren. Mijn BMW dealer kon dit inbouwen, kosten meer dan 1200 euro. Ik was zelf ongeveer de helft kwijt.
De SLI module hebben de Gebr. Vereijken geplaatst en geprogrammeerd (kwamen gewoon aan huis, was zo klaar). Dit is dus een niet BMW module zonder camera. Info haalt de module uit de navigatie maps. Eigenlijk ben ik daar wel blij mee, ik heb begrepen dat de camera ook nog wel eens verkeerde informatie doorgeeft.
De SLI module hebben de Gebr. Vereijken geplaatst en geprogrammeerd (kwamen gewoon aan huis, was zo klaar). Dit is dus een niet BMW module zonder camera. Info haalt de module uit de navigatie maps. Eigenlijk ben ik daar wel blij mee, ik heb begrepen dat de camera ook nog wel eens verkeerde informatie doorgeeft.
- Driver70
- Beyond salvation
- Berichten: 2032
- Lid geworden op: 28 jun 2015, 12:30
- Type Auto: BMW 330i
- Locatie: Amersfoort
Daar ga ik dan toch eens over nadenken. Thanks.
G20 330i Executive Luxury Saphirschwartz
E89 Z4 28i M Saphirschwartz
F10 528i High Executive Luxury Sophistograu
F30 335i High Executive Luxury Imperialblau
E89 Z4 18i Pure Balance Alpinweiss III
E60 523i M Edition Tiefseeblau
E38 730i Individual
E89 Z4 28i M Saphirschwartz
F10 528i High Executive Luxury Sophistograu
F30 335i High Executive Luxury Imperialblau
E89 Z4 18i Pure Balance Alpinweiss III
E60 523i M Edition Tiefseeblau
E38 730i Individual
- Vod
- Moderator
- Berichten: 1922
- Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
- Type Auto: BMW Z4 G29
Bedankt voor je update omtrent het tunen van het 316i blok.
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
- Vod
- Moderator
- Berichten: 1922
- Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
- Type Auto: BMW Z4 G29
Hoe is dit verder afgelopen?groep010 schreef: Mosselman heeft aangeboden de auto as dinsdag onderhanden te nemen en eerst maar eens de standaard file terug te zetten.
Daarna rustig opbouwen en kijken wat er te bereiken valt. Ik ben iig erg benieuwd wat er uitkomt. Als ze het bij Mosselman wel goedkrijgen, hebben ze wat uit te leggen bij DVX !!!
Ik hou jullie op de hoogte !
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
-
- VIP Driver
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 30 mei 2013, 15:34
- Type Auto: 328i F31 2014
- Locatie: Utrecht
Edwin schreef: ↑27 feb 2017, 23:27 Nou, ik kan er nu niet meer omheen om even een update te geven . Ik heb nooit spijt gehad van de tuning en rijd iedere keer weer met een grote glimlach rond. Ondertussen staat de teller bijna op 50.000 km. Bij normaal gebruik is het brandstof verbruik wat lager (1/13.5 bij 130 tot 1/17 op vakantie) en indien nodig heb je voldoende vermogen. Laatst weer een stukje autobahn gereden en dat blijft een feest, ook ver boven de 200km/h, en daar ben je heel snel, het blok blijft vermogen geven.
Even een oud topic weer even op halen.
Ik heb namelijk een vraagje.
Ik ben van plan om binnen nu en einde van het jaar een F31 320i te kopen (mij E90 is nu echt bijna op) en wil die ook het liefst direct laten chippen.
Jij hebt onderhand al weer bijna 2,5 jaar extra met je gechipte 316i gereden, hoe gaat het nu met de auto en vooral het motorblok sinds chippen?
Of iemand anders toevallig ook met ruime ervaring hier mee?
- Edwin
- Just getting started
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 14 dec 2014, 13:09
- Type Auto: BMW G20 M-sport
Ik heb nu bijna 90.000 km op de teller staan en de auto rijdt nog altijd goed. Zoals eerder vermeld rijd ik de auto altijd eerst goed warm voordat ik het gas goed indruk, meestal houd ik mij goed aan de snelheid en rijd ik op de cruise control. Binnenkort ga ik weer een paar weken naar Frankrijk, dus dat wordt weer leuk wat bergweggetjes rijden.
Verstandig om een 320i te kopen i.p.v. een 316i als je deze wilt laten chippen.
Gr.
Edwin
Verstandig om een 320i te kopen i.p.v. een 316i als je deze wilt laten chippen.
Gr.
Edwin
- Sean750
- Being a part of it
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 10 apr 2018, 22:47
Zo'n module geeft ook wel eens verkeerde informatie. Tijdelijke snelheidsverlagingen (bijv. wegwerkzaamheden) zitten niet in de navigatie maps dus toont hij die ook niet. De camera herkent zulke situaties wel.Edwin schreef: ↑28 feb 2017, 09:57 De SLI module hebben de Gebr. Vereijken geplaatst en geprogrammeerd (kwamen gewoon aan huis, was zo klaar). Dit is dus een niet BMW module zonder camera. Info haalt de module uit de navigatie maps. Eigenlijk ben ik daar wel blij mee, ik heb begrepen dat de camera ook nog wel eens verkeerde informatie doorgeeft.
Ikzelf heb SLI kunnen retrofitten als originele fabrieksoptie. Qua retrofitten heb ik hier al eens eerder het volgende van gepost:
De auto moet al de volgende opties bevatten
- driving assistent 5AS, dit zorgt voor de KAFAS2 camera. Is te identificeren doordat 'ConnectedDrive' op de camera staat, van buitenaf gezien net boven de achteruitkijkspiegel.
- Navi Prof 609
- 6WA of 6WB uitgebreide of digitale instrumentcluster
Als 1 of meer van bovenstaande opties niet hebt moet je een SLI emulator kopen. Hier vind je er meer over: https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1203393. Haalt de SLI info uit de navi. Gebruikt echter geen camera dus kan de verkeersborden niet interpreteren. Ziet dus tijdelijke snelheidsverlagingen tgv wegwerkzaamheden niet.
Heb je bovenstaande opties wel kun je SLI 8TH achteraf programmeren zodat het net zoals een originele fabrieksoptie wordt. Om 8TH te retrofitten heb je een FSC code nodig, part nr 66502444948. Kan je gewoon via google opzoeken en bestellen, bijv. in Duitsland. Je moet wel je VIN nummer doorgeven. Geen FSC generator gebruiken. FSC generatoren op internet werken alleen voor navi maps updates en niet voor optie-retrofitting, die FSC codes zijn namelijk veel complexer.
Met ESYS kan je vervolgens 8TH toevoegen aan je FA (verhicle order), KOMBI/KAFAS2/HU_NBT2 coderen en de FSC code inlezen in je auto.
F36 2018 420iA GC LCI High Exe M-sport Champagner Quartz/elfenbein previous bimmers: E21 318, E24 630CS, E34 524td, 2x E32 750i, E38 750i
-
- VIP Driver
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 30 mei 2013, 15:34
- Type Auto: 328i F31 2014
- Locatie: Utrecht
Dank je voor de infoEdwin schreef: ↑18 jun 2019, 10:06 Ik heb nu bijna 90.000 km op de teller staan en de auto rijdt nog altijd goed. Zoals eerder vermeld rijd ik de auto altijd eerst goed warm voordat ik het gas goed indruk, meestal houd ik mij goed aan de snelheid en rijd ik op de cruise control. Binnenkort ga ik weer een paar weken naar Frankrijk, dus dat wordt weer leuk wat bergweggetjes rijden.
Verstandig om een 320i te kopen i.p.v. een 316i als je deze wilt laten chippen.
Gr.
Edwin
Nu weet ik het 100% zeker dat ik m'n nieuwe wagen laat chippen.
Eerst ook nog ff 5000km op vakantie naar Italië (met de oude auto), en dan een mooie 2e hands zoeken.
- RZA
- VIP Driver
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 01 nov 2018, 19:04
Succes met je zoektocht. Ik heb ook een F31 320i en net als zovelen hier op het forum laten tunen bij BR in Raamsdonkerveer. Die jongens kunnen je perfect adviseren. Wel prijziger dan andere tuners maar is het waard. Mijn wagen is naar 300+ pk gegaan dus er zit echt veel marge in het blok. Elke dag rij ik zo rond.
G31 520i Sport Shadow Edition || M-Performance Power Kit || Bluestone || 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- mauritsklein
- VIP Driver
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 20 mar 2012, 17:59
RZA, Is jouw wagen een b48 motor type?
Attitude comes from cutting the altitude
(Aaron Kaufman, Gasmonkey Garage)
Mijn Showroom --> http://www.bmw3seriesforum.com/viewtopi ... =2&t=11827
(Aaron Kaufman, Gasmonkey Garage)
Mijn Showroom --> http://www.bmw3seriesforum.com/viewtopi ... =2&t=11827