Na EGR vervangen motor minder pittig

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
SkiRon
Just getting started
Just getting started
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 mei 2016, 13:35

Goedendag,

Ik rij een 320dA EDE LCI 2015 en mijn auto werd door de fabriek teruggeroepen omdat er mogelijk een fabricage fout in de EGR klep kan zitten, deze is afgelopen maandag vervangen, echter nu rijd de auto minder pittig, pakt minder snel op en reageert dus gewoon minder op het gaspedaal, lijkt dus of er minder vermogen aanwezig is, kan dit door slecht afstellen van de nieuwe EGR komen? Of zou er tijdens de vervanging wat anders fout gegaan kunnen zijn?


Gebruikersavatar
Scott
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2016, 12:06
Type Auto: BMW M550D F10 & BMW 335i F30 M Performance
Locatie: Nederland

Lijkt er eerder op dat ze de software hebben geüpdatet. Misschien om een diesel-schandaaltje te voorkomen? De EGR heeft na mijn weten niet zoveel invloed op het koppel of gasresponse. Maar het zou bijvoorbeeld ook aan een druksensor kunnen liggen dat los is geweest en nu beschadigd/vervuild of connector niet goed vast.

Een andere mogelijkheid is misschien wat vergezocht maar bij mijn diesel gooien ze soms Advanced Diesel Treatment in de tank om de uitstoot te beïnvloeden en de motor wat soepeler te laten lopen. Daarmee verlies je ook wat vermogen, al zullen de meeste mensen dat niet merken.

Ik zou 1,5 tank doorrijden en kijken of het probleem zich hersteld. En anders de klacht bij BMW voorleggen.
BMW 330e iPerformance M-Performance 314 pk / 505 Nm
SkiRon
Just getting started
Just getting started
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 mei 2016, 13:35

Je hebt gelijk, ze hebben iets met de software gedaan, bak schakelt ook anders en als ik de automatische bak voorheen in handmodus zette sprong hij automatisch naar de sport settings op het dashboard, nu gebeurt dat niet en blijft eco pro zichtbaar, ga het neerleggen bij BMW, absoluut niet blij mee.
Gebruikersavatar
Kingfisher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 802
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:16
Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
Locatie: De Polder
Contacteer:

Ben wel benieuwd wat de reden van de software update was....hou ons op de hoogte aub.
SkiRon
Just getting started
Just getting started
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 mei 2016, 13:35

Ik heb ze een mail gestuurd met mijn bevindingen, hoop maandag wat te horen. Zal het resultaat zeker posten.
Switch
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 938
Lid geworden op: 16 okt 2014, 15:53

Mail? Ik pakte iig de telefoon... Sterker nog, stond er meteen op de stoep.
:koffie:
SkiRon
Just getting started
Just getting started
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 mei 2016, 13:35

Dat gaat ook gebeuren maar was vanwege werk niet in de buurt... wordt vervolgt.
SkiRon
Just getting started
Just getting started
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 mei 2016, 13:35

Hoofdmonteur vond hem ook wat sloom, heeft hem uitgelezen (geen foutcodes) en heeft de bak software gereset, nu vroeg hij een paar dagen te rijden om de adaptieve bak in te leren, rijdt idd al wat beter nu, mocht het niet verder verbeteren dan gaan we vergelijkend onderzoek doen met identieke auto, en eventueel weer de EGR vervangen.....
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Software niet terug te zetten?
John....Dit kan toch gewoon lijkt mij?
Nobody said it was easy....
jhis5h
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1839
Lid geworden op: 06 mar 2014, 17:51
Type Auto: E93 325iA Cabrio
Locatie: Gelderland-zuid

Technisch kan dat uiteraard, maar de BMW dealer zal dat niet mogen, willen en kunnen denk ik.
Als ik het verhaal zo lees zou het nog kunnen dat er eerst tuning op zat die nu weg is door de update. Maar dat vreemde gedrag van de automaat klopt sowieso niet. Anders Sportautomaat erop coderen, dan wordt ie ook sneller.
Gebruikersavatar
Float
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1056
Lid geworden op: 07 sep 2014, 22:12
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

De dealer kan dit niet.
Freelance Java Software Engineer
versendaal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 570
Lid geworden op: 05 aug 2013, 14:36
Type Auto: E91 335d high exec. m-pak.

Is hij bij vol gas ook sloom? Dan staat je egr namelijk dicht.
E91 335d high exec. m-pak.
SkiRon
Just getting started
Just getting started
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 mei 2016, 13:35

nee volgas is ok, hij loopt ook net zo hard als voorheen, haal net geen 240 op de teller, 2 richtingen gemeten, 229 gps ( 225 fabrieksopgave).
Ik heb de auto vanaf nieuw dus zat geen tuning o.i.d. op. Dealer zegt ook dat er geen motor software update is gedaan.
Dus wellicht toch de nieuwe EGR die niet helemaal OK is. Ga nu paar dagen rijden met de geresette bak om te kijken of dat beter gaat. Zo niet kan ik terug komen voor verder onderzoek.
SkiRon
Just getting started
Just getting started
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 mei 2016, 13:35

Rij nu een paar dagen met de geresette software van de aut. 8 bak en ben tevreden, auto reageert weer als voorheen, de monteur had al het gevoel dat er iets niet klopte met het schakelen van de bak en daar geef ik hem nu helemaal gelijk in, zat hem dus gewoon in de fine tuning van het terugschakelen bij gas geven wat hij dus niet meer goed deed en daardoor veel trager leek. Vraag blijft hoe dit nu opeens ontstaan is na de wisseling van de EGR klep. toeval?
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”