Warmrijden: hoe doet men dat? en coolingdown?

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Gebruikersavatar
Jurgen2016
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 apr 2016, 12:15
Type Auto: BMW F22 220i Coupé M-sportpakket
Locatie: Regio Amsterdam

Het oliepeil wordt alleen met "OK" weergegeven. Betekent dit dat de bedrijfstemperatuur goed is?


Gebruikersavatar
Scott
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2016, 12:06
Type Auto: BMW M550D F10 & BMW 335i F30 M Performance
Locatie: Nederland

Volgens mij kan je ook in een 1 en 2 serie de olie temperatuur aflezen via het verborgen menu.

Teller reset knop 12+ seconden ingedrukt houden. Dan steeds kort drukken om Unlock te selecteren. Dan lang drukken tot hij om een getal vraagt. Daar voer je opgeteld de laatste 5 cijfers van je VIN in. Met lang indrukken bevestigen. Dan naar het temperatuur menu en daar oil temperature kiezen.

Niet handig om elke keer te doen maar wel handig om eens te testen hoe de motor warm wordt aan de hand van je rijstijl.
BMW 330e iPerformance M-Performance 314 pk / 505 Nm
minuteman
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2016, 22:36

Warmrijden altijd naar minimaal 90 graden voordat de toeren wat hoger kunnen. Ik heb dan nog een olie temperatuur meter ipv. koelvloeistof.

Als ik aan het gummen ben geweest dan zorg ik ervoor dat ik minimaal 2 a 3 kilometer extra omrij voordat ik de auto uitzet. Zo kunnen de motor, bak, koppeling en diff. in lage toeren nog wat afkoelen van de rijwind. Ook de remmen koelen dan wat af maar blijven toch wel erg heet.

Ongemerkt heb je met keramisch zoveel meer remvertraging dat het went en je niet beter weet dan dat het normaal is dat je met 2.000 kilo auto even snel kan remmen als een veel lichtere auto.

Als je dan uitstapt en de hitte van de schijven af voelt komen dan weet je het weer. :mrgreen:
Over vreemde hobby's gesproken: http://www.lp2223.com
Gebruikersavatar
S1KRR
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 jun 2016, 13:38
Type Auto: F82 M4 Coupe, Z4 35i

Ik denk dat kijken naar de olietemperatuur te eenzijdig is. Met de moderne oliën hoef je niet, zoals vroeger, teer op te warmen zodat het vloeibaar wordt. Als de olie alle te smeren delen heeft bereikt, heb je smering. Je olie hoeft niet heet te zijn, de mechanische delen moeten op werktemperatuur zijn. Olie is slechts een indicator. Daarbij verschilt het per auto.
Life is short. Make sure you live it well
versendaal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 570
Lid geworden op: 05 aug 2013, 14:36
Type Auto: E91 335d high exec. m-pak.

En daarnaast zit er ook niet zo veel verschil meer in de viscositeit tussen de 50-100 graden.

Afbeelding
E91 335d high exec. m-pak.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13917
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Maar alle metalen delen zetten wel wat uit en bij hete olie zijn dan de marges optimaal. Toch?
Natuurlijk gaat t geleidelijk en zal t verschil bij 15 of 20 minuten warmrijden niet zo groot zijn.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
S1KRR
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 jun 2016, 13:38
Type Auto: F82 M4 Coupe, Z4 35i

Versendaal heeft de grafiek die ik zocht :-)
Smerende werking en snelheid van bereiken van te smeren delen van de olie hangt niet zozeer samen met de
temperatuur, maar met de viscositeit.
Viscositeit hangt wel samen met de temperatuur, maar die verschillen worden inderdaad telkens kleiner.
Als er olie zit, smeert het.

Mechanische spanning in de materialen is wel belangrijk. Hiervoor is het bereiken van een bedrijfstemperatuur
wel belangrijk. Het bereiken van bedrijfstemperatuur wordt bereikt door wisselende belastingen. Optrekken, afremmen en schakelen bevorderen dit dus. Maar alles wel een beetje binnen het gezond verstand.
Life is short. Make sure you live it well
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Precies. 100000 km warmrijden zoals sommigen hier doen geloof ik niet zo in om eerlijk te zijn.

Met koude motor wel even rustig aan, maar de vloeistoffen zijn vrij snel op temperatuur.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Jurgen2016
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 apr 2016, 12:15
Type Auto: BMW F22 220i Coupé M-sportpakket
Locatie: Regio Amsterdam

Goed om te weten!
minuteman
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2016, 22:36

Nou vooruit dan, het echte geheim: Ik ga pas echt los als de banden boven de 60 graden zijn :mrgreen:

Afbeelding
Over vreemde hobby's gesproken: http://www.lp2223.com
Gebruikersavatar
Jurgen2016
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 apr 2016, 12:15
Type Auto: BMW F22 220i Coupé M-sportpakket
Locatie: Regio Amsterdam

minuteman schreef:Nou vooruit dan, het echte geheim: Ik ga pas echt los als de banden boven de 60 graden zijn :mrgreen:
Gaat dit in de zomermaanden ook op?
Gebruikersavatar
Knot
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 366
Lid geworden op: 13 aug 2015, 12:20
Type Auto: BMW E84 X1 sDrive20i

Ik heb mijn banden nog niet eens boven de 40 graden gehad volgens mij :)

Ik vond in eco pro het niet fijn de de motor met lage toeren aan het werk werd gezet koud, deed de 320i altijd in comfort.

Start/stop had ik ook over nagedacht, hij ging bij mij wel uit na een paar keer doorhalen maar zal met de 235i nog eens proberen als ik echt goed dwars en in de toeren ben gegaan of ie m dan uitzet... uiteraard wel meteen weer starten daarna :)

Bij 60 graden smeert de olie al redelijk dus je hoeft niet meer met een fluelen voetje 20km lang, belangrijker is om na starten niet meteen weg te rijden, laat de motor even 10 seconden olie rond pompen en dan pas de rem of koppeling eraf. Ik doe het opbouwend met verstand, soms ook wel even 4000 ofzo in 1 of 2 met weinig gasstand en na 10km zoiets wat meer gas geven als het nodig is. Laatste paar km mak aan maar niet alleen stapvoets in de woonwijk, juist op de 60 wegen lage toeren zodat de koelsystemen rijwind hebben.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

waarom zou je niet meteen rijden met net gestarte motor?
benieuwd naar je theorie
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
S1KRR
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 jun 2016, 13:38
Type Auto: F82 M4 Coupe, Z4 35i

Grappig dat we hier wel kijken naar de motor voor de bedrijfstemperatuur, maar de rest van de aandrijflijn even vergeten :duh:
Een cartoon of versnellingsbak krijgt ok aardig op de klot**. En toch zijn er nog mensen die hn auto 10 minuten voor de deur warm laten draaien, om daarna vol in de acceleratie te gaan onder het mom "de motor is warm".
Life is short. Make sure you live it well
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

helemaal gelijk.
Ik durf wel te zeggen dat een handgeschakelde bak in een goed koude winter nagenoeg niet op bedrijfstemp kan komen als je ritje enkel 40 km is. Helemaal bij een diesel.
Om het koelsysteem te ontluchten is bij sommige auto's nodig dat je doorgaat tot de fan inslaat. Dat is bij diesels in de winter soms niet te bereiken.
Een automaat warmt gelukkig wel sneller op.
Nobody said it was easy....
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”