Warmrijden: hoe doet men dat? en coolingdown?

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
CJB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 sep 2011, 08:25

Iedereen die hier op het forum rondzwerft zal zijn auto wel netjes warmrijden. Zeker met de huidige, arm afgestelde, turbo-motoren belangrijker dan ooit.

Nu ben ik wel nieuwsgierig naar hoe jullie dat doen.

Zelf rijd ik heel vaak ritjes van 20-25 km. Echt heel warm wordt ie natuurlijk dan niet.
Ik hou aan tot 3000 toeren totdat de olietemp op 70gr. staat. Daarna tot 4000 tot de olietemp niet meer klimt. Zo'n beetje 85-90 graden afhankelijk van de buitentemperatuur. Uiteraard ook niet plankgas naar de genoemde toerentallen.

Als ik een stukje flink wat gevraagd heb, hou ik zo'n beetje 3-5km rustig rijden aan om de ergste temperatuur al te laten wegvloeien.

Wat is jullie zienswijze hierop.


TommyL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 dec 2013, 19:11

Warmrijden tot je oliemtemp meter inderdaad 90+ graden aangeeft. De laatste 2-4 km rustig aan, meestal rij ik dan toch binnen de bebouwde kom. Nadraaien doe ik niet. Alle moderne turbomotoren hebben bovendien een apart koelcircuit in plaats van de oude situatie waar de motorolie de turbo moest koelen en vast koekte. (turbo timer tijdperk).

Inmiddels meerdere BMW turbo blokken verder en afgezien van 1x een plastic koppeling van een retourleiding van het koelsysteem nooit iets met die motoren gehad. Ook zo goed als geen olieverbruik. Uitteraard wel netjes ingereden met wisselende belasting.
E92N54
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 263
Lid geworden op: 26 apr 2016, 19:43

Ik wacht tot de olie temperatuur meter 110 graden wijst voordat het gas er echt op gaat. Tot die tijd onder 3000 toeren en ook niet met het pedaal op de bodem daar naar toe.

Wil je hem bewust zo snel mogelijk warm hebben, dan rij ik altijd de snelweg op. Na een verhit ritje probeer ik de laatste minuten rustig aan te doen, en laat ik hem voor de deur ook nog minimaal een minuut stationair na draaien. Ik heb ook stevige atmo- motoren gehad ook die liet ik gewoon na draaien, kwaad zal het nooit doen 008
BMW 2-serie F22 M235i (hb) Mineral Grau

EX (bmw):

BMW 1-serie 5-drs F20 LCi 118i M-sport (aut) Estoril Blau
BMW 3-serie coupé E92 335i (hb) Tiefgrun
Gebruikersavatar
Folkert
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1344
Lid geworden op: 26 aug 2011, 21:33
Type Auto: Alpina B5 Bi-turbo G31 Allrad

Ik kom bij koude motor nooit boven de 2000 rpm... pas als olie temp boven de 90 graden komt gaat het gas er wat op.
Alpina B5 Biturbo
dannyvdberg
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 okt 2014, 11:24

Ik wacht ook altijd tot de olie temperatuur de 90gr heeft bereikt. Pas daarna ga ik gedoseerd meer gas geven. Afkoelen doe ik ook altijd 1 minuutje minimaal. Ook al hoeft het niet, maar voor het gevoel weg.
Gebruikersavatar
Scott
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2016, 12:06
Type Auto: BMW M550D F10 & BMW 335i F30 M Performance
Locatie: Nederland

Met een koude motor (N55) rij ik de eerste 5 km tot maximaal 2500 toeren. Daarna tot maximaal 3000 totdat de olietemperatuur 90 graden is. Vanaf dan tot maximaal 4000, wat ik dan relatief vaak aanspreek. Op deze manier is hij redelijk snel op normale temperatuur (120 graden). Daarna ga ik met een gerust hart tot de toerenbegrenzer.

De M550d heeft een bedrijfstemperatuur van 100 graden en dat bereik ik vaak al binnen 10 minuten. Koud rij ik tot 2500 en vanaf 80 graden tot maximaal 3500. Eigenlijk kom ik bijna nooit boven de 3500 toeren uit (5600 is max), dat geeft al 400 pk en dat is eigenlijk wel genoeg in het drukke verkeer van de laatste tijd.

Dit geeft meteen wel het nadeel van een benzine motor tov diesel aan. Het duurt veel langer totdat je het vermogen kunt benutten. Als je het zaakje tenminste wil heel houden. Ter vergelijking, mijn 335i heeft bij 3500 toeren maximaal 280 pk.
BMW 330e iPerformance M-Performance 314 pk / 505 Nm
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Hier hetzelfde, kom koud nooit boven de 2500tpm en warm wil ik em weleens tot 4000/4250tpm door trekken, maar gebeurt sporadisch.
Weet iemand of de auto zelf het start/stop regelt als je een heel stuk flink hebt door gereden? Kan me voorstellen dat de motor dan blijft draaien.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Wat vinden jullie van rijden in ECO-PRO bij de koude start en opwarmen. Is dat slecht omdat je dan alleen zeer lage toeren draait in een zo hoog mogelijke versnelling? Is Comfort mode misschien beter bij het opwarmen omdat er dan wat meer toeren gemaakt worden?
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
Riconator
Just getting started
Just getting started
Berichten: 76
Lid geworden op: 30 sep 2014, 23:53

Met koude motor niet boven 3000 toeren en normaal optrekken, als de temperatuur boven de 80C is mag het gas erop.
laat de motor meestal 1 minuut na draaien, gaat om een 335i.
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

die van mij start in comfort, maar lage toeren is niet verkeerd voor de motor. Het zal wel langer duren voordat de motor warm is.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
S1KRR
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 jun 2016, 13:38
Type Auto: F82 M4 Coupe, Z4 35i

Ik rij heb gewoon in het "makkelijke toerengebied" warm. Dat is rond de 2000-2500 toeren. Wisselende belasting, maar nooit pedaal op de bodem.
Trouwens, rule of thumb is dat olie in een koude motor tot ongeveer 10 minuten nodig heeft om overaal te komen en aan te plakken. Cool-down is ongeveer van de rand van het dorp naar huis :-)
Life is short. Make sure you live it well
Gebruikersavatar
Jurgen2016
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 apr 2016, 12:15
Type Auto: BMW F22 220i Coupé M-sportpakket
Locatie: Regio Amsterdam

De 1 en 2 serie geven volgens mij geen olie temperatuur weer. Hoe kan je dan de toeren icm temperatuur bepalen?
Gebruikersavatar
S1KRR
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 jun 2016, 13:38
Type Auto: F82 M4 Coupe, Z4 35i

Verloopt bij jou het Max toerenbereik op je toerenteller?
Life is short. Make sure you live it well
Gebruikersavatar
Jurgen2016
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 apr 2016, 12:15
Type Auto: BMW F22 220i Coupé M-sportpakket
Locatie: Regio Amsterdam

S1KRR schreef:Verloopt bij jou het Max toerenbereik op je toerenteller?
Hoe zie ik dat :?
Gebruikersavatar
S1KRR
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 jun 2016, 13:38
Type Auto: F82 M4 Coupe, Z4 35i

Dan begint bij koude motor het rode vlak bij (zeg maar) 4000RPM e bij warme motor bij (zeg maar) 6000RPM
Life is short. Make sure you live it well
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”