Warmrijden: hoe doet men dat? en coolingdown?

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

@NOS, de lease betaald in mijn geval niets. Gelukkig niet zou ik haast zeggen. Bij ons op het werk mag je uitsluitend groen gelabelde autos rijden, oftewel A, B en C. Daar valt mijn auto al niet eens in. :mrgreen:


heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Ja dat hoor je steeds meer inderdaad, echt jammer is dat. Zeker als je nog eens een flinke caravan wilt trekken ofzo, is geen optie met die 'groene' auto's. Of gewoon een grote ruime gezinsauto, helaas kan dat zelfs niet altijd meer.

Maar op zich is direct uitzetten ook bij turbo motoren niet zo erg, het gros van de mensen rijdt toch rustig, dus is dat geen probleem. Ook hebben ze regelmatig elektrische waterpompen die gewoon blijven nadragen, daarmee is het aankoeken van verbrande olie zo goed als verleden tijd. Als ze dan wel goede olie gebruiken.
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Zijn er ervaringen dat het het negeren van een cooldown periode, schade veroorzaakt? Het hele turbo laten uitdraaien/afkoelen ken ik nog uit mijn jeugd, maar heb daar in het laatste decenium nou niet echt hele schokkende dingen over gehoord. Behalve rijders die zich dat (terecht?) afvragen, maar zijn er ook schadegevallen bekend? En zo ja, incidenteel of structureel? En na hoeveel km's wordt de schade hierdoor merkbaar?
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Gebruikersavatar
snoep
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 feb 2016, 07:58
Type Auto: Diverse BMW's
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

In het boekje van mijn M Coupe staat dat totdat de motorolie 60 graden heeft bereikt, het motortoerental onder de 4000 toeren gehouden moet worden.
Gebruikersavatar
Activehybrid3 driver
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 131
Lid geworden op: 14 apr 2017, 22:28
Type Auto: Bmw 520iM G31

Dejan schreef:Zijn er ervaringen dat het het negeren van een cooldown periode, schade veroorzaakt? Het hele turbo laten uitdraaien/afkoelen ken ik nog uit mijn jeugd, maar heb daar in het laatste decenium nou niet echt hele schokkende dingen over gehoord. Behalve rijders die zich dat (terecht?) afvragen, maar zijn er ook schadegevallen bekend? En zo ja, incidenteel of structureel? En na hoeveel km's wordt de schade hierdoor merkbaar?
Met deze vragen zit ik ook wel eens even over na te denken. Ik heb een hybride met turbo, en als ik een paar stukken flink gas geef en dan stop bij een stoplicht zeg maar dan schakelt mijn start-stop de motor uit. Maar omdat ik , net als jou waarschijnlijk, in de overtuiging ben dat dat niet goed is voor het afkoelen van de turbo, lijkt het me niet goed voor de turbo zo abrubt stil te vallen.
Ik anticipeer daarop en ze de automaat in de "ds"stand zodat deze blijft lopen.

Liefst rij ik nog een paar km's 50 a 60 met de motor aan dan, zodra de boel kan afkoelen. Niet alleen de turbo, maar ook motor en versnellingsbak, want ook die krijgen op hun lazer.

Of het nodig is? Vroeger zeker wel. Bij deze motoren? Ik ga het risico niet lopen in ieder geval. Maar beter het zekere voor het onzekere nemen, ook al kost dat een drup benzine.
Hybride is niet persé saai.... 8)

f30 335ih stage1
Gebruikersavatar
performance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4575
Lid geworden op: 16 okt 2011, 21:09
Type Auto: F82 M4 CS

Deze vraag werd laatst ook gesteld toen ik op een M drivers experience was. Maar de moderne turbo wordt ook gekoeld als de motor uit staat. Na zware belasting blijft het beter om het laatste stuk rustig naar de stopplaats te rijden.
320-E21>635csi-E27>320d-E46>330d-E46>3.0Z4-E85>335i-E91> :Mpower: E92> :Mpower: F82> :Mpower: F82 CS
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Kijk, dat geeft al een minder zorgwekkend beeld :Klappen:
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Ja watergekoelde turbo's en elektrische (hulp)waterpomp lost het grootste probleem op. Zelfs op een 480turbo uit 1990 zat dat al. Je moet alleen de turbo nog even uit laten draaien als je gereden hebt, maar dat hoeft niet langer dan 10seconden te duren naar mijn idee. Het probleem is namelijk dat de olieaanvoer gestopt wordt bij uitzetten van de motor en als de turbo dan nog heel hard draait vindt de lagering het gebrek aan olie niet zo fijn.
Gebruikersavatar
Springbok
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 687
Lid geworden op: 25 apr 2016, 22:47
Type Auto: BMW F31 330i M-Sport Shadow

Ik weet nou niet of dat laatste stukje rustig rijden ivm de turbo zoveel helpt. Als je rustig rijdt wil het niet zeggen dat je turbo ook per definitie rustig draait.

Zelf laat ik mijn auto als ik ergens parkeer vaak even 10-20 seconde stationair draaien. Geen idee of dat zin heeft overigens ;)

Start/stop gaat bij mij na starten direct uit. Bij elke auto altijd al gedaan als standaard handeling. Wat een irritant systeem is dat, kan nooit goed zijn voor de techniek.

Warmrijden:
- tot 2.500 toeren zolang de oliemeter niet bewogen heeft
- tot 3.000 toeren als de meter tussen 70 en 120 streepje staat
- dan rustig opbouwen, maar echt serieus doortrekken pas na minimaal 30km

Ongeveer uiteraard, het is ook meer op gevoel.
BMW F31 330i :Mpower: Sport Shadow - Alpinweiss - 2018
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Het laatste stukje rustig rijden gaat niet om het toerental van de turbo omlaag te krijgen. Laatste stukje rijden gaat om de temperatuur van het turbinehuis en uitlaatspruitstuk. Als je de motor stil zet met roodgloeiende turbo, dan gaat bij stilstand die hitte naar de rest van de turbo die tijdens draaiende motor gekoeld wordt door olie en water. Als de olie in dat deel niet meer rondgepompt wordt en zo heel heet wordt, verbrand ie en koekt ie vast. Ophopingen geven dan doorstromingsproblemen, uiteindelijk lekkage.
Gebruikersavatar
FAF
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 7332
Lid geworden op: 08 jul 2008, 19:06
Type Auto: F36 420i Grancoupe M-sport

Even een ontnuchterende ervaring van mijn kant.

Ik had destijds een turbotimer op mijn Impreza GT.
Ding bleef altijd nog minuutje of wat lopen nadat ik hen geparkeerd had en auto al op alarm had gezet.
Dit laten installeren om de turbo wat rustiger te laten afkoelen want daar is het uiteindelijk voor.

Je raad het al, na 30.000km was het einde verhaal voor de turbo.

Dus ik vraag me werkelijk af of het iets helpt.
En ik neem ook aan dat de knappe koppen van BMW daar wel over hebben nagedacht.

Ps Bmwcoder goede technische uitleg. :ja:

Gr FAF
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Ja, maar jij krijgt alles stuk FAF. :fylol: 001
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ik las juist elders dat hij zou rijden als een 'ouwe opa'. :wink:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Toen had hij zijn wilde haren nog...
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”