Tikkend geluid (onrgelmatig) bij koude start

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Gebruikersavatar
groep010
Just getting started
Just getting started
Berichten: 90
Lid geworden op: 02 nov 2011, 08:58
Type Auto: BMW 320i Sedan - Model M Sport
Locatie: Wageningen

klopt, maar de mijne heeft 219PK/ 336Nm 001


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Arjan schreef:In principe kan dat blok gewoon 170 pk hebben (114i, 116i en 118i zijn gelijk --> 102, 136, 170 pk)
Wordt al snel gezegd dat blokken gelijk zijn, maar kettingen ed zitten buiten t blok. Daar kunnen ze best onderdelen van verschillende kwaliteit hebben gebruikt. Op lange termijn weet je meestal niet wat t effect is.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

In dit geval is de motor alleen softwarematig geknepen, wordt bevestigd door BR.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ja ok, obv performance kun je zeggen dat het gelijke blokken zijn, maar wat ik zei over randonderdelen of de kwaliteit van gebruikte componenten zegt dat nog niks. BMW zal daar ook niet in details data over verstrekken dus blijft dat gissen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Dat zou wat zijn. Zelfde ketting op een 316, 320 en 328i. Vermogens varierend na tuning max 230/275/320 en het daarbij behorend koppel........oeps. Dan klappen de kettingen om je oren.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Nee EJT dat zijn echt andere blokken hoor, 316 = n13 en 320 = N20

316i 2012-2015 N13B16 100 kW (134 hp)@ 4350 220 N·m (162 lb·ft)@ 1350

318i LCI 2015- B38A15M0 100 kW (134 hp)@ 4350 220 N·m (162 lb·ft)@ 1250

320i[35] 2012-2015 N20B20 135 kW (181 hp)@ 5000 270 N·m (199 lb·ft)@ 1250-4500

320i EfficientDynamics Edition 2012-2015 N13B16 125 kW (168 hp)@ 4800 250 N·m (184 lb·ft)@ 1500

320i LCI 2015- B48B20A 135 kW (184 hp)@ 5000 270 N·m (199 lb·ft)@ 1250-4500

328i [36] 2011-2015 N20B20 180 kW (241 hp)@ 5000-6500 350 N·m (258 lb·ft)@ 1250-4800

330i LCI 2015- B48B20B 185 kW (248 hp)@ 5200-6500 350 N·m (258 lb·ft)@ 1450-4800

335i 2011-2015 N55B30 225 kW (302 hp)@ 5800-6000 400 N·m (295 lb·ft)@ 1200-5000

340i LCI 2015- B58B30 243 kW (326 hp)@ 5500-6500 450 N·m (332 lb·ft)@ 1380-5000
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Arjan schreef:
@Veejay Als het internet vol staat van de n13b16 problemen, plaats dan even een paar linkjes hier. Voorkeur ketting problemen dan blijven we on topic.
Ik poste dit omdat ergens werd gezegd dat de N20 helemaal door BMW is ontwikkeld en niet door PSA en dus beter is, ik wilde aantonen dat dit dus niet zo is. Ik kan een heleboel linkjes over dit probleem plaatsen, maar je kan ook googlen bij Bimmerpost en wat duitse BMW fora.

Tuning lijkt mij overigens niet verband houden met de kettingproblemen.
Laatst gewijzigd door veejay op 06 jan 2017, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Dat heb ik dus gedaan en kan geen schokkende dingen vinden, ja wel van de n13 maar daar gaat dit topic niet over.
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Een kleine greep:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... edit#gid=0

http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=912547

Maar het gaat hier in dit draadje over de N13 niet N20.
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Ja dat zeg ik toch n13 :Dubbel:

Mooi overzicht......

....voor een ander draadje :ja:
Gebruikersavatar
groep010
Just getting started
Just getting started
Berichten: 90
Lid geworden op: 02 nov 2011, 08:58
Type Auto: BMW 320i Sedan - Model M Sport
Locatie: Wageningen

Inmiddels contact gehad met de tuner. Zie hieronder zijn reactie

De tuning kan geen invloed hebben op interne kettingen. (lees ook dat dit bij een vorig blok van bmw ook een gekend probleem was)
je dient te weten dat van zodra de garage weet dat er een tuning op zit, ze alles op die tuning gaan steken. Raar maar waar gaan ze dit niet doen als ze het niet weten en een ander verhaal vertellen.

Wij hebben nog 1 klant die een probleem heeft gehad met een piston. Toen werd er ook geclaimed dat het aan de tuning lag. Van zodra ik mijn kaarten op tafel leg dat ik een verzekering heb en dat een onafhankelijke expert met de nodige technische achtergrond zal langskomen, bleek dat het door een lekkende injector werd veroorzaakt. Duidelijk iets dat nooit door een tuning kan veroorzaakt worden.

Ook u mag en kan hier beroep op doen als u dat wilt. Tot op heden hebben wij nog geen enkele keer een blok moeten laten vergoeden door onze verzekering omdat het onze plicht is alle info die we hebben door te geven. In ons systeem zitten tal van veiligheidsmarges die ervoor zorgen dat er nooit materiele schade kan opgelopen worden door ons.
Gebruikersavatar
groep010
Just getting started
Just getting started
Berichten: 90
Lid geworden op: 02 nov 2011, 08:58
Type Auto: BMW 320i Sedan - Model M Sport
Locatie: Wageningen

En wat het resonantie probleem betreft (zie ander draadje) heeft DVX aangeboden op het koppel af te vlakken

Ik heb toen inderdaad vermeld dat het te wijten was aan motersteunen die resonantie doorgeven, wat we toen ook dachten.
Maar blijkt dat het een resonantie in het vliegwiel richting pont was aan de aandrijfas. Hierdoor hebben we het koppel algemeen iets verlaagd. (niet tegenstaande dat het niet bij elke wagen een probleem vormde) Zoals hierboven vermeld hebben wij u dit aangeboden en tot op heden heeft u hier nog steeds recht op. Dit behoort nu eenmaal tot onze service. (zoals vorige keer aangehaald en hopend op een rechtszetting van uw resensie)


Ga binnenkort toch maar "even" een langs 001 :mrgreen:
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Heeft ie n punt. De BMW dealer zal de tuning gauw de schuld geven. Daarentegen zal n tuner vaak wijzen op een (bestaand) defect wat de oorzaak is geweest.
Goed onderzoek door een derde onafhankelijke partij is de beste manier om zekerheid te krijgen (als dat al lukt).
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
groep010
Just getting started
Just getting started
Berichten: 90
Lid geworden op: 02 nov 2011, 08:58
Type Auto: BMW 320i Sedan - Model M Sport
Locatie: Wageningen

Heb op 6 februari een afspraak om de tuning een stukje terug te schroeven. Ga dan naar iets van 310Nm ipv 338
Hoop daar het resonantie probleem mee opgelost te hebben. :mrgreen:
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

groep010 schreef:Inmiddels contact gehad met de tuner. Zie hieronder zijn reactie

De tuning kan geen invloed hebben op interne kettingen. (lees ook dat dit bij een vorig blok van bmw ook een gekend probleem was)
je dient te weten dat van zodra de garage weet dat er een tuning op zit, ze alles op die tuning gaan steken. Raar maar waar gaan ze dit niet doen als ze het niet weten en een ander verhaal vertellen.

Wij hebben nog 1 klant die een probleem heeft gehad met een piston. Toen werd er ook geclaimed dat het aan de tuning lag. Van zodra ik mijn kaarten op tafel leg dat ik een verzekering heb en dat een onafhankelijke expert met de nodige technische achtergrond zal langskomen, bleek dat het door een lekkende injector werd veroorzaakt. Duidelijk iets dat nooit door een tuning kan veroorzaakt worden.

Ook u mag en kan hier beroep op doen als u dat wilt. Tot op heden hebben wij nog geen enkele keer een blok moeten laten vergoeden door onze verzekering omdat het onze plicht is alle info die we hebben door te geven. In ons systeem zitten tal van veiligheidsmarges die ervoor zorgen dat er nooit materiele schade kan opgelopen worden door ons.

Weet niet wat ze doen...maar als de hd pomp meer druk opbouwt cq kan loslaten op ds rail (en dus ook injector) kan ik inzien dat een injector sneller gaat lekken cq pisse .
laatst nog documenten gelezen over dsg icm tuning. Hoeveel de koppelingen en vliegwiel kan hebben. Met tuning wordt vaak de grens net bereikt/overschreden en zou het dus gewoon niet gaan. Dat een dsg stuk gaat weten we allemaal. Maar dan rijst de vraag..lag het al aan je dsg...of aan de tuning.
en als het op verzekeringen en experts aan komt....de meeste snappen er geen fuck van (zogenaamdd experts zijn experts in zich eruit lullen) en keren niet uit.
wat dat betreft moet je alle tuners niet geloven. Jij wilt chippe ..en jij weet dat het niet hoort. Punt. Gevolgen dus ook niet over zeiken.
Nobody said it was easy....
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”