Tikkend geluid (onrgelmatig) bij koude start

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
barry
Just getting started
Just getting started
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 mar 2013, 19:24
Type Auto: 630i cabrio diamant zwart f30 320i alpine weiss
Locatie: almere
Contacteer:

Dat de motor beter gaat draaien.
Dat heb te maken met emissie.
Daar heb het mee te maken.


Gebruikersavatar
groep010
Just getting started
Just getting started
Berichten: 90
Lid geworden op: 02 nov 2011, 08:58
Type Auto: BMW 320i Sedan - Model M Sport
Locatie: Wageningen

Wellicht dat ik niet voldoende duidelijk ben geweest. Het tikken klinkt een beetje als het uitzetten van materiaaal en is NIET evenredig met het toerental. Ook pas sinds een paar weken hoorbaar

Wat heeft dat te maken met het schaal lopen van de motor ??
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Dat schrale lopen komt omdat er gebruikt gemaakt wordt van een andere manier van inspuiten.
de hogedrukpomp icm klelpbedinieng etc etc is gewoon anders.
En zo van achter een toetsebord is het moeilijk te achterhalen toch..?
Gewoon naar een toko gaan.
Nobody said it was easy....
barry
Just getting started
Just getting started
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 mar 2013, 19:24
Type Auto: 630i cabrio diamant zwart f30 320i alpine weiss
Locatie: almere
Contacteer:

je vraagt een oplossing toch of niet.
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

groep010 schreef:Wellicht dat ik niet voldoende duidelijk ben geweest. Het tikken klinkt een beetje als het uitzetten van materiaaal en is NIET evenredig met het toerental. Ook pas sinds een paar weken hoorbaar

Wat heeft dat te maken met het schaal lopen van de motor ??
Dat klinkt inderdaad niet als de standaard koude start van een N13B16 (en ik kan het weten want die heb ik zelf ook), wat NOS zegt even naar de dealer als je twijfels hebt. Of filmpje posten.
Gebruikersavatar
groep010
Just getting started
Just getting started
Berichten: 90
Lid geworden op: 02 nov 2011, 08:58
Type Auto: BMW 320i Sedan - Model M Sport
Locatie: Wageningen

Inmiddels heb ik de auto af laten slepen naar de dealer. De tikjes werden na 2 lange ritten een flinke ratel (bij koude motor)

De dealer heeft gisteren het klepdeksel (bovenkant) gedemonteerd, maar daar geen bijzonderheden geconstateerd.
Het geluid leek in eerste instantie bovenin het blok zitten, maar lijkt nu meer aan de zij/ onderkant hoorbaar. Gaan nu dus de carterpan verwijderen om te kijken of daar iets te vinden is. Uurtje of drie werk 002.

update volgt...
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Dat klinkt niet best :nee:

Hou ons op de hoogte!
Gebruikersavatar
groep010
Just getting started
Just getting started
Berichten: 90
Lid geworden op: 02 nov 2011, 08:58
Type Auto: BMW 320i Sedan - Model M Sport
Locatie: Wageningen

Ben net gebeld door de dealer. Carter is eraf en er blijkt een overmatige speling op de aandrijfketting van de oliepomp te zitten. Hij lijkt wel een schakel opgerekt. Dat hadden ze nog nooit eerder gezien.

Feit is nu wel dat ook de distributieketting gedemonteerd moet worden. Daarmee moet ook deze worden vervangen. Ze hebben nog geen kostenplaatje, maar indicatie is al snel 2000,- . (waarschijnlijk moet blok er helemaal uit) 002 002 002

De dealer gaf wel gelijk aan dit bij BMW Nederland voor te gaan leggen. Hopen dus op een stukje coulance.

Eigenlijk te zot voor woorden, je koopt een premium automerk van meer dan 40k en na 3 jaar en 62.000 km krijg je dit soort reparaties :oops: :oops: :oops:
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Dat is wel zuur zeg, en snel ook!

Deze problemen met het N13B16 blok hebben we hier nog niet voorbij zien komen.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ze kunnen tegenwoordig toch ook n ketting doorvoeren aan de oude ketting. Hoe zit dat precies?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Dat was juist vroeger zo. Zat net als een fietsketting een losse schakel bij. Beste is toch echt een endless ketting. En ja..daarvoor mag alles los.
En eigenlijk moet je ook de tandwielen meenemen. Zo werkt een kettingaandrijving nou eenmaal.
Bij vag fsi doen we dat ook. Zo pak j het goed aan tenslotte
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Arnie68
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 665
Lid geworden op: 07 jun 2015, 22:49
Type Auto: F30 320i ///M Sport
Locatie: Zuid-Holland

Het N13B16 blok is deels een PSA blok. De onderzijde (o.a. carter) is door PSA ontwikkeld, de bovenzijde o.a. cilinders, zuigers en kleppendeksel door BMW.
Wil je een 100% ontwikkeld BMW blok; deze begint bij de N20B20 (2 liter). Althans voor de facelift.

Ik zeg niet dat PSA slechte blokken bouwt, maar 100% BMW is het niet. Heb enkele BMW monteurs gesproken die niet bepaald enthousiast zijn over de deels PSA blokken.
Current: F30 320i :Mpower: Sport Executive Black Sapphire / Stage 1: 271PK - 407Nm
Previous: F20 120i LCI :Mpower: Sport Executive Alpinweiss III
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

N13 is inderdaad geen goed blok ik denk dat je daar op doelt, wordt o.a. gebruikt bij de Mini (Cooper S).

Dit n13b16 blok is al vele malen beter, los van de kwaliteit ervan is dit blok ook international engine of the year in 2014 geworden.

Omdat dit een relatief nieuw blok was, heb ik voordat ik mijn einser kocht met hetzelfde blok eerst eens wat onderzoek gedaan naar falen en ook bij mijn monteur navraag gedaan of er veel problemen waren met dit blok. Ook hij gaf aan dat de voorgangers echt slecht waren, maar nadat BMW zich er weer mee ging bemoeien de kwaliteit issues zo goed als weg waren.

Maar helaas heeft de TS daar nu niets aan :(
Gebruikersavatar
groep010
Just getting started
Just getting started
Berichten: 90
Lid geworden op: 02 nov 2011, 08:58
Type Auto: BMW 320i Sedan - Model M Sport
Locatie: Wageningen

Net contact gehad met een BMW revisiespecialist. Deze gaf aan dat er wel degelijk regelmatig kettingproblemen met dit blok zijn.

Kort samengevat 2 oorzaken:

1) inferieure kettingkwaliteit (zou ze nog niet op m'n fiets willen hebben 002 )
2) Door het start/stop systeem krijgt de ketting iedere keer een opdonder, advies is dan ook om deze functie ALTIJD uit te zetten)
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Advies. :yuck:
Is hier geen terugroepactie vandien. Dat lijkt mij beter.
BMW heeft dat start stop erop gezet voor de co2 uitstoot, en nu moet jij em uit coderen. Wat een idioten.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”