Op zoektocht naar een nieuwe auto proefgereden met een 2015 320i. Prima wagen, maar van de motor had ik toch meer verwacht, zeker onderin. Op toeren trekt hij lekker, maar onder de 3500 toeren vond ik de handel qua koppel erg tegenvallen. Nog even los van het stofzuigergeluid .
Nu heb ik ook een leuke 328i gezien, wel wat ouder (2013) en automaat. Zijn er hier ervaringsdeskundige die kunnen aangeven of een 328i (in essentie hetzelfde 2l blok) op dit vlak heel veel meer te bieden heeft? Geloof best dat deze op hogere snelheiden/hogere toerentallen best wel wat meer te bieden heeft qua vermogen, maar zit er onderin echt een verschil met een 320i dat de moeite waard is?
F31 320i of toch een 328i?
-
- VIP Driver
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 28 sep 2015, 19:44
Een 320i kun je chippen naar een 328i. Persoonlijk vind ik de viercilndermotoren van VAG veel fijner.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Bij BR langs
- ejt
- VIP Driver
- Berichten: 11495
- Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
- Type Auto: BMW
Als wensenlijstje en het geld het toelaten, een 328i. Maar een 320i rijdt ook al erg goed, zeker na een bezoek aan de heren van BR.
260pk en 400nm, erg fijn.
260pk en 400nm, erg fijn.
heden G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
- sitechris
- VIP Driver
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 22 jul 2017, 18:12
- Type Auto: BMW M135i xDrive (2023)
- Contacteer:
Ik zou idd ook voor de 328i gaan. Een soepele, stille en ook best snelle auto.Maar ook eentje zonder ziel. Qua klank en vermogensopnbouw wat saaie motor. Eens met eerdere comments, de TSI motoren van VAG rijden fijner.
Bezoek ook mijn blog: http://www.driveaholic.nl
-
- Just getting started
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 19 aug 2017, 10:46
Allen bedankt voor de snelle reacties...
Dus een gechipte 320 zal fijner rijden dan een 328? Heb ook wel eens eerder gehoord dat de vermogensopbouw van een 328 niet heel erg "inspirerend" is.
BR tuning zeker te overwegen, ook eens gezien dat Carly motors goed werk voor weg-BMW's kan doen.
Maar wat een VAG fans hier, had ik niet verwacht . Maar ik ga aan niks VAG beginnen, het spreekt mij niet zo aan, en zeker het hele distributiekettingen/olieverbruik van de wat oudere TFSI's (tegenwoordig zal het wel beter zijn) maakt mij een beetje bunzig voor alles VAG.
Dus een gechipte 320 zal fijner rijden dan een 328? Heb ook wel eens eerder gehoord dat de vermogensopbouw van een 328 niet heel erg "inspirerend" is.
BR tuning zeker te overwegen, ook eens gezien dat Carly motors goed werk voor weg-BMW's kan doen.
Maar wat een VAG fans hier, had ik niet verwacht . Maar ik ga aan niks VAG beginnen, het spreekt mij niet zo aan, en zeker het hele distributiekettingen/olieverbruik van de wat oudere TFSI's (tegenwoordig zal het wel beter zijn) maakt mij een beetje bunzig voor alles VAG.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ps: een 328i kun je ook chippen
-
- VIP Driver
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 28 sep 2015, 19:44
Ben niet echt een VAG fan. Geef alleen aan dat wat jou tegenvalt aan de BMW vier cilinder de VAG auto's daar geen last van hebben. Als ik in de markt zou zijn (wat niet gaat gebeuren) voor een vier cilinder mijn voorkeur uit eigen ervaring uitgaat naar een 2.0 TSI.
-
- Just getting started
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 19 aug 2017, 10:46
Ja dat is waar, maar dan is de winst relatief wat kleiner als ik kijk naar de site van BR. De 320 die ik heb gereden had een mooi M pakket en wielen, en een handbak. Dat is ook wel weer wat waard. De 328 was een Luxury line met automaat, dus qua sportiviteit wel een ander verhaal....Dutch79 schreef:Ps: een 328i kun je ook chippen
Keuzes....!
- André
- Just getting started
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 16 apr 2017, 14:40
- Type Auto: 428 GC
- Locatie: Berkelland
Zat een paar maand geleden met de zelfde vraag. 2x in een .20 gereden en vond het teleurstellend , hoog in de toeren en te weinig vermogen. Daarna de .28 gereden en direct overtuigd. Stofzuigergeluid blijft helaas bij een 4 pitter
Er zit intern wel verschil tussen de 2 motoren en daarom niet voor tuning gekozen.
Er zit intern wel verschil tussen de 2 motoren en daarom niet voor tuning gekozen.
De wijzen komen uit het oosten...........
Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae
Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae
- veejay
- VIP Driver
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19
Na 3 jaar nog steeds tevreden met de power van de 328i. Geen moment behoefte aan tunen gehad, gewoon zonder stress planken binnen de marges met een glimlach van oor tot oor.
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
- Joop
- Moderator
- Berichten: 15843
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
- Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport
Tweedehands liggen de prijzen van een 320i en een 328i veel dichter bij elkaar dan nieuw...
...als het het verschil nog 1-2k is, dan zou ik de 320i ten allen tijde laten staan. Die extra punch van de x28i is wel prettig om achter de hand te hebben en het blijft origineel.
...als het het verschil nog 1-2k is, dan zou ik de 320i ten allen tijde laten staan. Die extra punch van de x28i is wel prettig om achter de hand te hebben en het blijft origineel.
-
- Just getting started
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 19 aug 2017, 10:46
Had ik ook gedacht, maar vond dat nog wel tegenvallen.... Een 328 uit 2013 met 75k km moet nog ongeveer evenveel opbrengen als een 320 van 2015 met 30k. Hoewel de vraagprijs voor de 328i m.i. wel een beetje aan de hoge kant is (33.500).Joop schreef:Tweedehands liggen de prijzen van een 320i en een 328i veel dichter bij elkaar dan nieuw...
...als het het verschil nog 1-2k is, dan zou ik de 320i ten allen tijde laten staan. Die extra punch van de x28i is wel prettig om achter de hand te hebben en het blijft origineel.
En de 320i is voor ca. 700 piek te tunen bij BR.... maar dan inderdaad niet origineel.