Opspinnen van turbo bij automaat (het antwoord is....)

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Afbeelding


heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Miggel88
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2182
Lid geworden op: 28 jun 2012, 14:57
Type Auto: BMW M2 LCI
Locatie: Limburg (BE)

Dat is dus de reden waarom ik een Handbak heb in de F10 ;) Geen probleem met gas response.

Ik irriteer mij inderdaad ook mateloos aan de automaatbak in mijn zakelijke 1 serie, veel te traag qua gas response. Ben daarin altijd manueel aan het schakelen met de pook +/-.. om het enigzins goed te houden. Als ik dat van te voren had geweten had ik die "gratis" automaat bij het samenstellen achterwege gelaten en mij gewoon die handbak erin laten leggen..

Als ik de 5 weg doe en er komt weer een snellere BMW voor terug, dan sowieso weer een met een handbak of misschien eens een DCT proberen..
Laatst gewijzigd door Miggel88 op 27 sep 2017, 16:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Huidige BMW:
- BMW F87 M2 LCI > Showroom :Mpower:

BMW Historie:
- BMW F10 530d
- BMW E60 LCI 520d
- BMW E90 320i
Gebruikersavatar
dwjj
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 268
Lid geworden op: 07 okt 2016, 07:35

Op zich vind ik die van mij wel meevallen hoor, zeker in sport (is wel een 530).
:Mpower: 135i xDrive F20, 397pk, 571Nm, BR Performance stage 2, RON 98 (verkocht)
530d xDrive F11 M-sport, 318pk, 673Nm, BR Performance stage 1
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Die nieuwe ZF was juist best snel qua schakelmomenten. Maar t ging over gasrespons. Halen we nu niet 2 dingen door elkaar?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

De ZF automaat is een heel goede en snel overschakelende versnellingsbak die in vele (zowel dan niet alle) test als de beste uit de test komt.
Niemand praat echter over delay bij lage snelheden en niet zo heel veel gas geven.

Heb net de reset uitgevoerd die Danny voorstelde. Ga het morgen proberen en houdt jullie op de hoogte.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ja ok. We horen t wel!
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
BartE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 546
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
Type Auto: 335i

Is het dan echt een delay tussen gaspedaal en gasklep, of meer een delay doordat de bak eerst terug schakeld?
Geloof niet dat ze al ergens geprobeerd hebben om de gas reactie te veranderen, voor welk model dan ook..
De gene die uitvindt hoe dat aan te passen is zal het heel druk gaan hebben denk ik.

Ben benieuwd naar je bevindingen na de reset in iedergeval.
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

een delay doordat de bak eerst terug schakeld?
Dat zou niet aan de orde moeten zijn hier, want dan moet je gewoon gaan flipperen. Dan gaat ie niet zelf opeens terugschakelen bij gas geven. Daarom heb ik ook de BMS downshift blocker, want in de sportstand is dat helemaal irritant. Bij sportief rijden wil ik dat zelf bepalen.
@ejt: heb je er ook last van als je flippert (als je die hebt)/zelf de schakelmomenten bepaalt?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Waarschijnlijk is het een delay doordat de bak niet terugschakelt en je dus bij het weer versnellen te laag in toeren zit en de bak eerst weer terug moet schakelen.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Kan, maar daarom moet je m bij sportief rijden ook in manual zetten (bij voorkeur dmv flippers) als je een voorspelbare respons wil hebben.
Dat doet ik sowieso als ik m zo snel en scherp mogelijk door bochten of over rotondes wil jagen :mrgreen:
PS: ik heb dan wel de oudere steptronic van ZF, maar met flippers kun je dan best anticiperen op het wat vertraagde schakelmoment. Het schakelt in ieder geval voorspelbaar en dat wil je ook.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

BMWcoder schreef:Deze BMW Diesels hebben geen twinscroll. Zover ik weet geen enkele diesel die dat heeft, maar er zullen er vast wel zijn.
Diesel turbo's hebben variabele nozzles waarmee wordt beïnvloed hoe de turbo opspoelt. Meer info hier als je geïnteresseerd bent: https://www.carthrottle.com/post/engine ... ach-setup/

Diesels kan je niet teveel koppel op een te laag toerental geven, dat sloopt alles in je aandrijflijn. Bij een 4cilinder is dat erger dan een zes door het pulsgedrag van de cilinders per omwenteling van je krukas.

De variabele nozzle besturing en koppelbegrenzing worden allemaal electronisch geregeld en begrensd in de dde (ECU)
Begrenzing van koppel gaat dmv hoeveelheid ingespoten brandstof bij een diesel, niet door hoeveelheid turbodruk, dat is secundair. Uiteraard wordt de hoeveelheid brandstof ook beperkt als er niet voldoende lucht is, anders gaat ie roken. Daarvoor is de luchtmassameter, die meet de hoeveelheid aangezogen lucht en op basis daarvan begrensd de dde de hoeveelheid brandstof indien nodig.
Je kan het laag toeren koppel laten verbeteren door een tuner, maar hij zal er niet graag aan meewerken ivm de nadelen van veel hogere slijtage van je aandrijflijn.

Overigens vond ik het laag toeren koppel en opspoelgedrag bij mijn vorige 325d (handbak) ook niet zo goed. Huidige 335i is dat veel beter, ook handbak.
je beodlet de variable geometrie van de turbinezijde turbo.....

die kunne soms ook lekker vast staan waardoor die turbo amper wat doet... of..blijf thangen waardoor de druk te hoog oploopt en slangen eraf ploffen :duh:
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Het lijkt dat de reset iets geholpen heeft, of zit dat tussen de oren.

Met flippers gaat het natuurlijk een heel stuk beter, want dan zit je al hoger in de toeren en pakt de motor beter op.
Moet ook bekennen dat als je in de S-stand zit, dus niet in Sport of Sport+ (snappen jullie het nog) de toeren ook hoger liggen dan in drive, maar dat ie dan ook best eens traag kan reageren. Haakse bocht of rotondes bv.
Kan dit dan te maken hebben met de wielstand????

Let op: bij volgas is er natuurlijk helemaal niets aan de hand, het gaat juist om half gas of minder.

Maar zoals gezegd lijkt de bak nu al beter op te pakken.

Ps. Op mijn motor deksel (kunststof afdekplaat) staat twin power.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
dannyvdberg
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 okt 2014, 11:24

Je automaat past zich ook aan je rijstijl. Ik weet bij mij dat de automaat altijd heel lang in de toeren blijft hangen, en pas echt overschakelt als ik een beetje gas bijgeef. Ik weet niet vanaf welke modellen of bouwjaar dat bij BMW geïntroduceerd is, maar inmiddels schakelt de automaat ook op of af op basis van je route. Dus komt er een rotonde aan dat weet die al in welke versnelling die moet rijden.
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Dat doet ie van mij iig niet. Blijft laag in toeren.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
BartE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 546
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
Type Auto: 335i

Als ik het goed begrijp is het een beetje van beide: Late reactie op het gas en trage reactie van de bak.
De late reactie van de bak is in de toekomst evt op te lossen met software (Xhp doet vooralsnog alleen de hp21 en 26).
De late reactie op het gaspedaal is nog niet echt een goed oplossing voor gevonden.
Zou graag zien dat iemand zich daar een keer op stort..
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”